Spelrum
Giraffen46
Krokodilen1
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade80
Mobilspel
Pågående19 876

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Plåtnicklas2009-11-01 15:58
Antal inlägg: 392

eller har ni gått inför en diet och varit målinriktade?
varför resultatet också är positivt? Varför vill man inte tro att det är en själv som person som är duktig och faktiskt skaffat sig disciplin? Måste dieten ta all cred? Jag tycker alla är duktiga som är på väg mot sina mål, vilken väg man än väljer.

Plåtnicklas2009-11-01 16:00

Ni skulle hört Annika på föreläsningen, när hon fick en enkel fråga om antioxidanter svarade hon "äsch, det där kan jag inte så mycket om" och viftade bort det. Och visste ni att näringslära inte ingår i läkarutbildningen?

lsaw2009-11-01 18:33
Antal inlägg: 351

Plåtis: visst har du rätt! Disciplin och självuppfyllade profetior inverkar säkert, men jag trodde inte alls på detta initialt!
Jag såg det som bekvämt att bara äta det jag tycker mycket om och tillåtas lyssna på min kropp istället för på diverse hälsofreakar.
Hur många mornar varje vecka satt jag inte förut och tryckte i mig frukost, för att någon annan sagt att det var dagens viktigaste mål? Min kropp är inte hungrig på morgonen...
Nu skär jag upp en bit god ost (brie eller hårdost) och tuggar på då jag kör till jobbet! Förr gick jag långsamt upp i vikt, nu försvinner det nästan ett kilo i veckan.
Visst måste kosten ha betydelse.

Hahaha. Jag skulle gärna lyssnat på den föreläsningen!

frvib2009-11-01 18:52
Antal inlägg: 431

"kcal är ett mått att mäta energi på, som inte går att kasta ut på det sättet, eftersom våra kroppar fungerar olika."

Om du vill bli trodd får du visa något som stödjer ditt påstående.

"Och visste ni att näringslära inte ingår i läkarutbildningen?"

Åtminstone på Karolinska Institutets läkarutbildning kommer näringslära in på många olika ställen inom olika områden. Att det inte skulle beröras över huvud taget på andra studentorter är osannolikt.

lsaw2009-11-01 19:08

Kaloriteorin tänker jag inte börja beskriva här, inte heller ge något underlag till. Den som är intresserad kan Googla själv och finner snart hur mycket vetenskaplig kritik det finns mot påståenden som att svält ger viktnedgång! Kalori är en mätenhet för energi och definieras generellt som den energi som krävs för att värma upp ett gram vatten till en grad Celsius.

frvib2009-11-01 19:21

Om man inte äter något går man ner i vikt, förutsatt att man har en förbränning. Man kan inte gå ner i vikt utan ett underskott på kalorier och man kan inte gå upp i vikt utan ett överskott på kalorier, om man bortser från vätskeskillnader.

Det betyder dock inte att andra faktorer, såsom kroppens sammansättning, inte kan förändras.

zagg - Ej medlem längre2009-11-01 19:26
Antal inlägg: 298

Att folk blir så osams så fort entråd om dieter dyker upp... och många av oss VET bäst. Det verkar ju högst troligt att det vi hittills trott varit sanningar måste omvärderas emellanåt, vetenskap är ju ändå bara vetenskap, ingen absolut sanning.

lsaw2009-11-01 19:40

frvib: OM man vill tro på kaloriteorin ja. Du får gärna göra det om det känns bekvämt, men jag har omvärderat den.
Öppna gärna ögonen och ta in lite annat tänk också, eftersom kroppen kan förbruka mer eller mindre energi (förbränning) beroende på vilken sorts energi vi stoppar i oss mm.

Sententia: kaloriteorin är ett förlegat sätt att tänka, förbränning är mycket mer komplex än så!

Jag vill inte bli osams med någon eller försöka frälsa någon till "den enda rätta läran". Det kan jag inte, eftersom utvecklingen hela tiden går fram. Det som är sant idag, kan vara dravel i morgon! :)
Det jag skriver här är vad jag tror på just nu och vad jag anser att vetenskapen säger just nu.

Diskussion avslutad för min del!

frvib2009-11-01 19:47

Om en viss kostsammansättning påverkar förbränningen i någon riktning så går vi upp i vikt, ja - men det är fortfarande helt i enlighet med kalorihypotesen. I studier har man inte heller sett någon ökad energiförbränning, s.k. metabol fördel, av att äta LCHF-kost (se mina länkar på tidigare sida).

frvib2009-11-01 19:48

upp eller ner i vikt

sorryme1 - Ej medlem längre2009-11-01 19:50
Antal inlägg: 254

Jag har provat men det funkade inte för mej, dels för att jag har svårt för att vräka i mej fet mat utan att må illa och för att jag älskar potatis och pasta som man helst ska undvika då.

Tror mer på sunt förnuft med matintag, aktivitet för att må bra och nå sin målvikt.
Därmed inte sagt att det är lätt, jag kämpar dagligen...

Plåtnicklas2009-11-01 21:33

allt jag säger är att dieter är inte till för att att följas för alltid. därför är det lättare att följa energi in, ska också ut. kost+motion=najs.

kajix2009-11-01 21:48
Antal inlägg: 7767

low-carb är tänkt att följas alltid. tallriksdieten har många svårt att följa ens några dagar.

frvib2009-11-01 21:53

Följsamheten för ett visst kostmönster har stora individuella variationer. I undersökningar brukar man oftast inte se någon signifikant skillnad i avhopp mellan LCHF och andra dieter.

apbur2009-11-01 22:57
Antal inlägg: 9699

Jag förstår fortfarande inte varför folk ställer sig på tvären när det gäller vanlig hederlig nyttig mat i lagom doser.

Problemet är att det äts för mycket, så enkelt är det.
Man kan äta ganska kolhydratrik kost och må bra, bara man reglerar kaloriintaget.
Ät en näve pasta om dan och jag lovar att viktminskningen kommer komma. Med enbart kolhydrater! Se där.

Generellt sett bör man naturligtvis dra ned en del på kolhydraterna, speciellt de snabba då vi oundvikligt äter massa vid sidan av.

En bra sak att göra är att halvera portionerna och istället äta oftare.

Jag som väger drygt 55 äter alltid små portioner, aldrig så jag blir däst eller känner mig tyngd av maten. Det gör jag bara när jag blir bjuden och riskerar såra den som lagat maten.

Billigare blir det också av att äta mindre. Bra va.

wildcard2009-11-01 22:58
Antal inlägg: 1966

Jag vet bara att jag har slutat ha blodsockerfall när jag är hungrig, äter färre mål om dagen och är nästan aldrig hungrig, har gått ner i vikt och mår skitbra av denna kosthållning.
Jag vill inte kalla det diet, då det är en livsstil för mig.
Jag kan dricka vanlig mjölk igen (istf laktosfri) och jag fiser mindre, luktar mindre illa i svetten och har aldrig ont i magen, längre.

Jag mår kanoooon, förutom det positiva att det är så gott att smörsteka vitkål och lök, hälla i lite grädde och creme fraiche, steka kött av någon sort till och njuuuuuta!

Plåtnicklas2009-11-02 00:45

så länge man får i sig fibrer och vitaminer och mineraler och mår bra så är allt toppen!

wildcard2009-11-02 08:45
Antal inlägg: 1966

apbur: normalt äter jag mindre mängd nu, än tidigare och blir mätt länge på det jag äter.
OM jag skulle proppa i mig för mycket, så har jag ännu inte kännt mig däst som när jag åt en pizza eller stadig middag.

Om jag skulle äta en näve pasta så skulle jag nog bli tvungen att äta varannan timme och antgligen vara arg hela dygnet.

På plussidan ligger också att jag inte äter godis eller kakor längre, eftersom ALLT sötsug är borta. Snarare blir jag lätt illamående vid tanken på ett glas läsk eller dyl.
Tänk på att ett glas läsk/saft/juice innehåller en hel massor av socker, vatten är bäst!

sina_shataz2009-11-02 10:23
Antal inlägg: 251

Problemet är att många äter förmycket av fel mat och de flesta verkar tro att kalorier är något dåligt.

Men ska man gå ner i vikt är kanse "low-carb" en snabb lösning. Har märkt att den dieten är bra mot reumatism och psoriasis. Men att ta bort kolhydrater helt är dumt eftersom kroppen behöver det.

sina_shataz2009-11-02 10:28
Antal inlägg: 251

På min utbildning använde vi oss av detta programmet:
www.kostdata.se/kostkoll. htm

Riktigt bra!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?