Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 62 |
Mobilspel
| Pågående | 19 822 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| angie_hell | 2009-07-01 04:23 | |
![]() | Det stämmer att dem varit upp flera gg tidigare och gjordt husransakningar. Det som stör mig i detta fall är dem gått in i fel lägenhet på rent slarv.Jag bor på 59 och dem skulle egentligen in i 57. Vill också tillägga att jag aldrig blivit dömd för något. Så ingen rök utan eld är bara en dum klycha i detta fall. Dem gick inte in pga av mopeden utan för att dem helt enkelt gick fel. Slarv som gör att jag blir kränkt och stressad. | |
| Miss_jk | 2009-07-01 06:35 | |
![]() | Jag har också varit med om ett helt obefogat gripande. Massgripande denna gång. De tyckte att vi hade gjort oss skyldiga till våldsamt upplopp på avenyn i Göteborg i samband med en match, när vi egentligen bara hade suttit inne på en krog och druckit öl. Ska tilläggas att en medelålders man som skulle kolla på handboll på kvällen åkte med också. Runt hundra personer greps, och endast runt fem stycken kunde de behålla på stationen. Vi missade matchen vi betalat för, flera personer missade tåget de betalat för och vi vart oerhört kränkta. Fårskock var ett av orden de kallade oss på stationen medans IFK-supportrarna stod utanför och skrek och hånade. Det enda vi sedan begärde (Djurgården Fotboll & Järnkaminerna) var att polisen skulle gå ut offentligt och be om ursäkt och erkänna att det var ett misstag eftersom alla "icke-insatta" garanterat trodde att vi verkligen gjort något. Icke, inte minsta antydan till ursäkt fick vi. | |
| rufs | 2009-07-01 07:56 | |
![]() | Om man ngn gång mött en kriminell person så förstår man varför poliser agerar som dom gör i sådana situationer som en husrannsakan..Tyvärr får man väl säga men dom som är på fel sida om lagen är alltid oskyldiga, har aldrig gjort ngt fel och kan inte förståååå hur man kan misstänka dom för ngt dylikt... Tyvärr så är ju oftast papper på husrannsakan som efterfrågas av de kriminella det första som händer när poliser går in i en lägenhet.. Alla dessa oskyldiga kriminella är ju experter på svea rikes lag:) därmed betyder det inte att jag tycker poliser gör rätt däremot har jag en viss förståelse för deras agerande | |
| gnill | 2009-07-01 08:03 | |
![]() | Om fler yrkesmänniskor inom alla yrken (myndigheter som polis, socialtjänst mm, vård, omsorg, skola... etc) lärde sig att be om ursäkt när de gjort fel och att lyssna på människor som känner sig kränkta så skulle de göra sig själva en tjänst. Det är också ofta kränkta människor som hämnas på olika sätt (därmed inte sagt att alla som blir kränkta hämnas) så man skulle nog tjäna på det också. Prestige är hatets moder. | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2009-07-01 08:16 | |
![]() | Om det är någon tröst så måste de i en del fall vara väldigt tuffa. Många brottslingar vet precis hur de ska göra med poliser. Huruvida en stulen moppe får ska kunna få polisväsendet att gå igång på alla cylindrar är tveksamt. När de väl går in måste de göra det med full kraft. Vissa poliser vill ha uniform, medan andra vill bli av med den... | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2009-07-01 08:17 | |
![]() | Observera att jag i mitt tidigare inlägg inte skriver rakt ut att...m p ä i. | |
| inge_flyt - Ej medlem längre | 2009-07-01 08:41 | |
![]() | MÅSTE man tillföra något i tråden för att få skriva?? Kan man inte bara få hålla med någon annan som man tycker skriver något bra, så man slipper upprepa allt hela tiden? Visste inte att det fanns en sådan regel... Men en del här gör tydligen egna regler för hur en tråd ska se ut, enligt dem själva då, men detta är väl trots allt snacktråden och inte seriöst? Fast jag vet en som bara borde få skriva i seriöst, hon skulle nog få många vänner där! Jag håller för övrigt med i det som Gnill skriver, men det kanske jag inte får utan att skriva likadant? | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2009-07-01 08:51 | |
![]() | Beslut om husrannsakan fattas av åklagaren, förundersökningsledare inom polisen eller av enskild polisman om det är akut (fara i dröjsmål). En vanlig missuppfattning är att polisen måste ha ett skrivet dokument att visa upp; så är inte fallet. | |
| Tommy 1979 | 2009-07-01 09:11 | |
![]() | Såvitt jag kan förstå det är problemet här inte så mycket själva händelsen i sig som polisernas attityd. Misstag kan begås, men det finns ingen anledning att vara så extremt kaxiga, maktfullkomliga, otrevliga och rent ut sagt våldsamma som poliserna var i det här exemplet, i synnerhet inte om det rör sig som ett så "harmlöst" brott som stöld av en moped. Och att inte ens be om ursäkt efteråt är direkt förkastligt. Till trådskaparen: har du funderat på att prata med en advokat? Även om han/hon inte kan göra något rent konkret så kanske du om inte annat kan få råd om hur du kan driva detta vidare? Jag hoppas det ordnar sig! | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-07-01 09:13 | |
![]() | Jag har varit med om en liknande sak också men de kränkte min 12-åriga son då. Något som gör mej fly förbannad fortfarande när jag tänker på det. Min son var med i en teatergrupp som låg tre mil ifrån oss. Vi var där och tränade när min dåvarande man ringer och säger att polisen varit där och sökt min son. De påstod att han hade klottrat i en tunnel på eftermiddagen. En av polismännen hade som privat varit ute på en löparrunda och stött på två killar som stod och klottrade. Den ena killen hade uppgett samma förnamn som min son heter och sagt att han gick i sexan på den skola som min son gick. Det hela hade skett vid fyra på eftermiddagen och jag kunde på så sätt veta direkt att det inte var min son eftersom vi vid den tiden var på väg till teaterträningen. Vi beger oss hemåt efter träningen och väntar in polisen som skulle komma tillbaka. Jag förklarade för min son att han inte hade något att oroa sig över utan att polisen självklart skulle se direkt att det inte var han som klottrat. Jag blir smått förvånad när polisen kommer dit och ändå inte kan se att det inte var min son som varit på platsen. Det hade varit mörkt i tunneln och killen hade haft en mössa på sig. Han ställer misstänksamma frågor som "har du och jag setts förut idag och spänner ögonen i sonen" Sen får han visa sina händer och jacka för att de skulle kolla efter färgrester. När jag säger att han var med mej då så det är omöjligt att det var han hånflinar polisen och säger att det finns många föräldrar som ljuger för sina barn så det vittnet höll inte. Min son blev väldigt skärrad och mådde dåligt av det. Många år efteråt fick min son veta vem det var. En kille som hade samma namn som min son men gick på en helt annan skola. De var iofs lite lika så det hade ju en liten förklaring. | |
| micro113 | 2009-07-01 09:41 | |
![]() | Till TS Gör JO anmälan. Det krävs åklagarbeslut för husrannsakan, och polisen är skyldig både att uppvisa beslut och att legitimera sig. Enda undantaget från åklagarebeslut är om de går in under pågående brott -- dvs det förekommer bråk i lägenheten, de misstänker att någon är i fara, eller du begått inbrott och de kommer till platsen och liknande PÅGÅENDE situationer. Att inneha stulet gods i sin lägenhet är inte en pågående akut situation. I en pågående akut situation där polisen ingriper skall åklagarbeslut skrivas i efterhand, och du har givetvis rätt att ta del av det. Så gör en JO anmälan -- för det är JO som granskar polisens myndighetsutövning. | |
| micro113 | 2009-07-01 10:00 | |
![]() | Här är en länk till lagen som reglerar husrannsakan. www.alden.se/husrannsakan .htm Det som borde vara knäckpunkten i det här fallet regleras i fjärde paragrafen: 4 § Förordnande om husrannsakan meddelas, utom i fall som avses i tredje stycket, av undersökningsledaren, åklagaren eller rätten. Förordnande om husrannsakan för delgivning skall alltid meddelas av rätten. Kan i annat fall husrannsakan antas bli av stor omfattning eller medföra synnerlig olägenhet för den hos vilken åtgärden företas, bör, om det inte är fara i dröjsmål, åtgärden inte vidtas utan rättens förordnande. Fråga om husrannsakan får rätten ta upp på yrkande av undersökningsledaren eller åklagaren. Efter åtalet får rätten även på yrkande av målsägande eller självmant ta upp en sådan fråga. Fråga om husrannsakan för delgivning tas upp av rätten självmant eller på yrkande av polismyndighet eller åklagaren. Förordnande om husrannsakan för eftersökande av den som skall häktas enligt beslut som avses i 24 kap. 17 § tredje stycket eller hämtas till inställelse vid rätten meddelas av polismyndighet eller polisman enligt bestämmelser i polislagen (1984:387). Lag (1995:637). 5 § En polisman får företa husrannsakan utan förordnande enligt 4 §, om det är fara i dröjsmål. Detta gäller dock inte husrannsakan för delgivning. Lag (1995:637). 6 § Vid husrannsakan må olägenhet eller skada ej förorsakas utöver vad som är oundgängligen nödvändigt. | |
| susila | 2009-07-01 10:32 | |
![]() | Ja, anmäl dem. Om ingen anmäler dem är det ju fritt fram för dem att fortsätta begå den typen av misstag. Inte nog med att de kränkte dig, både genom att olagligen ta sig in till dig och rota igenom dina tillhörigheter samt genom att grundlöst påstå att de tyckte att du såg påtänd ut, de ägnade sin dyrbara tid åt att begå misstag istället för att syssla med brottsbekämpning. Jag vill inte betala för att de skall lulla omkring och trakassera folk för mina skattepengar när det finns så oerhört mkt annat det är meningen att de skall syssla med men som de inte "hinner med". | |
| efrezina | 2009-07-01 10:41 | |
![]() | man får ju stå för det man klantat till! o handlar d om kränkning såklart ska man ha ngn typ av ersättning/upprättelse (mer än ojdå!) gäller såväl civil/civil o polis/civil hoppas jag! | |
| dilivio | 2009-07-01 13:24 | |
![]() | jag tycker att vi samlar ihop oss, beväpnar oss med pistoler och batonger och går in gemensamt på polishuset och härjar lite, kallar dom för pundare, skrattar åt dom och slår sönder lite saker. Inte mer än rättvist. | |
| Bitte - Administratör | 2009-07-01 13:33 | |
![]() | Hmm vet vi verkligen hur det gått till,, personligen är jag skeptiskt till trådar och berättelser där jag bara får den ena versionen ,, Bitte | |
| Eva_Margaret | 2009-07-01 14:07 | |
![]() | Polisen tog fel på min sambo och en kille som dom skulle plocka in... Snacka om ångestladdat för honom ..själv hade jag ingen aning förrän allt var över....(som tur var )... Min sambo är 1.93 långhårig med hästsvans den egentliga killen är typ 1.68 också långhårig men defenitivt inte samma hårfärg. Ska man bli inplockad på polisförhör med så stora skillnader på utseende...(dom hade bild på den skyldige).. Han har aldrig förekommit i polisregister och gör inget olagligt .... Dom insåg direkt då dom kollade bilder osv att det var fel person... Men ok...poliserna skjutsade honom till jobbet (pinsamt) och ville bjuda honom på middag men han avböjde... Hur fanken kan dom ta så fel..... | |
| ANDERStG | 2009-07-01 14:16 | |
![]() | Det láter lite överdrivet med noggrann husrannsakan vid misstanke om mopedstöld. Men lycka till med det hela. | |
| Lillot | 2009-07-01 15:39 | |
![]() | Polisen har rätt att besluta om husrannsakan om sannolika skäl föreligger. Däremot tycker jag nog att du borde kontakta ansvarigt polisbefäl och be att få se den förundersökning som finns inför den husrannsakan de utförde hos dig. Att de vidtagit en så pass drastisk metod med så lite på fötterna att de gått in hos fel person (och dessutom enbart pga en stulen moped) får nog anses som dåligt utfört polisarbete. Kontakta en advokat och fråga om det är något du kan göra. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-07-01 15:47 | |
![]() | Vi oinvigda vet som sagt inte alla omständigheter men helt klart har polisen rätt att utan papper utföra yttre visitation eller undersökning av din bil/lägenhet om de är i färd med större spaning på narkotika, våldsbrottslingar o dyl. Mer eller mindre obehagligt för alla men har man inget att dölja borde man ju inte bli så upprörd över att kunna hjälpa polisen i sitt arbete, som ju ändå de flesta av oss vill att de ska utföra. Är också tacksam över de rigorösa säkergetskontrollerna på flygplatser. Vill definitivt inte bli kapad eller sprängd. | |