Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade38
Mobilspel
Pågående19 852

Forumkategorier

Användare Inlägg  
carlmartin - Ej medlem längre2009-07-05 14:02
Antal inlägg: 4590

bino- "Jag kan bevisa att andar finns men inte genom text här."

kan du berätta hur du skulle gå till väga?

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-07-05 14:02
Antal inlägg: 2521

Alla som, från nu, gärna vill få epitetet "dum i huvvet" på sig, får gärna fortsätta kalla mig för trash.
*ler ljuvt*

861006 - Ej medlem längre2009-07-05 14:03
Antal inlägg: 89

jag kallar dig hon med ungarna i italien
trashone skriver bättre svenska nämligen

BiNo8 - Ej medlem längre2009-07-05 14:14
Antal inlägg: 3473

Miss Yoco ja då får jag isåfall be om ursäkt jag tyckte det var nån i en annan tråd som sa att du var trash

BiNo8 - Ej medlem längre2009-07-05 14:16

carlmartin nopp går inte in djupare på detta här, som jag skrev till sina var det bara ett exempel på hur jag menade

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-07-05 14:17
Antal inlägg: 2521

Ja, Bino, jag vet.

fäfluga2009-07-05 14:23
Antal inlägg: 9

Förr trodde man på häxor, troll och småknytt och spådde i kaffesump och mossa. Nu tror ni att de döda kommuniserar med oss. Tror ni på horoskop också? Eller annan vidskepelse?

BiNo8 - Ej medlem längre2009-07-05 14:28

fäfluga jag anser att personer som inte är så insatta i detta ämne inte ska uttala sig. Sen kallar jag inte det för vidskepelse, men alla får ju uttrycka sig som dom vill.

micro1132009-07-05 14:31
Antal inlägg: 17540

fäfluga
Jag tror inte på horoskop, men tycker inte om att ha nycklar på bordet då det betyder otur.

Jag erkänner att man som rationell människa borde avfärda alla tankar på övernaturliga saker - men det är svårt när man upplevt sådant som inte låter sig förklaras.

Jag brukar säga att det vi i min familj upplever är spöken - om de är verkliga eller om det är hjärnspöken kan man dock sia om. När man ser och hör figurer som inte finns, kan det mycket väl vara just hjärnspöken. Det är svårare att förklara när saker flyttar sig, slängs i backen, eller elektriska saker slås av och på.

Jag välkomnar en naturlig förklaring till fenomenen, då jag helst ser mig själv som rationellt tänkande.

fäfluga2009-07-05 14:31

Hur menar du? Ska bara de som tror sig vara utsatta för andebesök få uttala sig? Eller räcker det med att ha läst en hel del?

Viktor_M - Ej medlem längre2009-07-05 14:35
Antal inlägg: 1637

Varför skulle dessa "spöken" nödvändigtvis vara döda (människor?)?

Fäfluga: Även om jag inte är särskillt vidskeplig av mig heller så är det väl liiite skillnad på att tro på spökens existens och att tro på horoskop, en spådom ihoprörd av människor som plockar ut de vanligaste sinnestillstånden och vardagliga händelser i en människas liv och fördelar på ett antal kolumner.

fäfluga2009-07-05 14:36

Nycklar sågs förr som magiska,lås var dyrbart och svårförståeligt. Det finns ju också en hel del uttryck som antyder att nycklar är något speciellt Himmelrikets nycklar, nyckeln till mitt hjärta o.s.v. Det är nog därför man tror att nycklar på bordet betyder otur. eller ckså är det för att de är lättare att glömma där än om de ligger i fickan :)

apbur2009-07-05 14:37
Antal inlägg: 9699

sina_shataz, det går inte att veta att någonting inte finns, jag är ledsen.

Det stör mig dock att människor som påstår sig ha upplevt andeväsen eller liknande alltid utesluter tvivlare genom att påstå att de inte besitter den kunskap som de själva har. Det är ganska fult.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-07-05 14:37
Antal inlägg: 1637

Och Bino8: "jag anser att personer som inte är så insatta i detta ämne inte ska uttala sig."

elakt.. krasst.. och väcker en massa frågor. Jag ställer samma motfrågor som fäfluga. Du begär alltså att bara någon som blivit uppvaktad av spöken halva livet och vet hur de fungerar ska få uttala sig? Hur blir man "insatt" i ämnet? Jag har aldrig haft kontakt med något som kan anas vara ett spöke i hela mitt liv vad jag kan minnas. Är jag okunnig och oinsatt då?

obitje2009-07-05 14:38
Antal inlägg: 139

precis som man trott att någon kvinna som uppträder på ett visst sätt är en häxa, sett infödingar med annan hudfärg och främmande kultur för vildar, trott att åskan är ljudet av en man som åker sulky osv så har människan tydligen alltid haft behov av att förklara det som just då kanske är utom räckhåll för förklaring. fylla i dom tomma raderna. när man förundrades över åskan så var det väl knappast troligt att någon var nära sanningen. det fanns säkert flera olika förklaringar som florerade och diskuterades. övertygelse fanns säkert också. men det känns oerhört osannolikt att vi kan lista ut svaren på dom frågor som tråden handlar om redan nu. eller ens komma i närheten. det var ju alldeles nyss vi trodde att jorden var platt. jag respekterar att man tror olika och att vissa är övertygade. jag har släktingar som är övertygade om att spöken existerar. vill inte uppfattas som nedlåtande, vi är övertygade om olika ståndpunkter - likväl övertygade.
jag försöker bara beskriva så precist som jag kan hur jag resonerar och vari min "övertygelse" om att spöken troligen inte finns har sin grund. tack för ordet och ha en fortsatt härlig sommar alla betapetare! :)

fäfluga2009-07-05 14:42

Viktor: Tidningarnas horoskop är det förhoppningsvis ingen som tror på, men det finns faktiskt folk som definierar sig efter det stjärntecken de är födda i. Att tro att hur planeter och stjärnor förhöll sig till varandra när man föddes är avgörande (eller "vägledande") för hur man ska leva sitt liv är bara sorgligt. Ang. spöken: är det mer troligt att det skulle vara någon sorts kosmiska energier eller annat flum? Anser fortfarande att sådant är vidskepelse.

micro1132009-07-05 14:42

apbur
Jag utesluter inte tvivlare. Jag har upplevt en del bland annat som jag klassar spöken - men ställer mig själv frågande till vad det är.

Jag tror att det kan vara besök från andra sidan -- men samtidigt finner jag det otroligt att det finns en andra sida.

Alla som upplevt något diskvalificerar alltså inte tvivlarnas ståndpunkt.

micro1132009-07-05 14:46

fäfluga
Syner, när man ser skepnader, tror jag kan vara en kombination av yttre energi och självsuggession. Svårare att förklara är dock när saker flyttar på sig och elapparater slår på och av.

apbur2009-07-05 14:49
Antal inlägg: 9699

micro, det var inte dig jag menade. Skrev lite för generellt. Alla påstår sig inte alls ha kunskap som andra inte har och på så vis utesluter många. Jag stör mig dock på de som gör så :)

micro1132009-07-05 14:51

apbur
Ok, det är vi överens om. :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?