Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 718 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-08-20 21:33 | |
![]() | Ja,den dagen en tusenlapp går före en människas liv då är man slut som människa. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-08-20 21:41 | |
![]() | kajix - jag tycker det är ok att döma en handling. speciellt en som aldrig kommer att utföras. i det verkliga livet är det lite mer komplext, där skulle jag inte uttala mig lika kategoriskt. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-08-20 21:59 | |
![]() | Jag tror jag föll av cykeln och kolade vippen redan för ett antal sidor sedan. :(( Skäms på er, hur ska jag nu kunna spela Beta?! :( | |
| UlfTjur | 2009-08-20 22:00 | |
![]() | MY jag hjälper dig så gärna | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-08-20 22:02 | |
![]() | Bah, du tog ju pengarna, Ulf! <------ Och dödade en kinesiska. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-08-20 22:02 | |
![]() | :)) Sorry, kunde int låta bli. Åter till ämnet folks! :) | |
| Rhotheta | 2009-08-20 22:02 | |
![]() | swingmatism Det kanske är så enkelt att du är skadat gods och aldrig kommer att förstå det här. En del människor saknar helt eller delvis empati. En del har ingen möjlighet att utveckla det senare heller. Då är förstås våra resonemang omöjliga att förstå. Det verkar tydligen som om din generation är lite extra drabbad. Finns säkert orsaker till detta, men skadan är ju uppenbarligen skedd. Inte bra. | |
| swingmatism | 2009-08-20 22:04 | |
![]() | fjant? högst omoget för en så mogen och god människa att dra till med personangrepp i en diskussion på ett internetforum. Jag kan tillägga att segraren i en sån här diskussion inte vinner någon större respekt utanför betapets brandväggar. Som kanske bör tilläggas nu, aningen sent om sider, kanhända; detta var inget faktiskt erbjudande utan en hypotetisk frågeställning. Alltså, ingen anledning att bli så till sig i trasorna att ni behöver ta till personangrepp och bli fördömande. Hur mycket är då ett främmande människoliv, på andra sidan jorden, värt för er goda människor? | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-08-20 22:08 | |
![]() | Swingmatism: "Först och främst anser jag inte att man kan kalla empati för begåvning, vidare så undrar jag vad det är som gör pengarna smutsiga? vad är rena pengar och vad gör en god människa? Är du en bättre människa därför att du pekar med fingret och anser dig vara mer hederlig än dessa som överraskande onda människor som det kryllar av? Jag ser inte riktigt vad du menar. Personligen skulle jag självklart ta emot pengarna, inte bara därför att jag värdesätter dessa mer än vad du ger sken av att göra, (eller kanske är du bara en snuskigt rik och ekonomiskt oberoende person). Jag skulle ta emot pengarna därför att mitt uppoffrande för en människas liv inte gör skillnad för någon annan än just honom (eller kanske hans anhöriga) och då är jag viktigare för mig." Haha, det som var viktigt i mitt inlägg är väl att JAG anser empati som en begåvning. Många saknar det, som tydligt märks. Du har en redan en väldigt missbildad syn av mig om du tror att min avsikt är att stå och peka med fingret verka bättre än andra. Jag respekterar goda och onda människor. Jag anser förstås att pengarna är smutsiga på grund av det mord jag begått för att få en skitsumma som 1000 kronor. Märk väl att jag inte är ekonomiskt oberoende eller ens rik. Jag har så jag kan leva och mina ideal sträcker sig långt ifrån materialistiska önskemål och strävan efter pengar, därför bryr jag mig inte om pengarna. Och även om jag behövde ha pengarna så skulle jag inte döda en medmänniska för dem. Jag betvivlar att du med dina ideal kommer att begripa något av mina ideal, liksom jag har svårt att förstå dina. Jag tänker därför inte nämna något om mina. | |
| swingmatism | 2009-08-20 22:10 | |
![]() | Rhotheta, så skönt att höra att din generation (vilken den nu vara må) varit så god och full av empati och förståelse - är det kanske den till tack som vår värld ser ut som den gör? Tilläggas kan dock att egoism inte är något nytt påfund av de galna kidsen. | |
| apbur | 2009-08-20 22:23 | |
![]() | Först och främst måste man vara medveten om att det finns olika former av värden. Pengar är bara ett värdeinstrument som många gånger inte alls passar in när vi talar om saker som betyder något för oss. Hur mycket är din kärlek till din mor värt i pengar? Hur mycket är din hälsa värd i Euro? Det blir ju fullkomligt absurt att försöka värdera detta i siffror. Jag skulle inte låta en människa falla offer för vilka pengar i världen. Man gör helt enkelt inte så, det är omoraliskt och den ståndpunkten ruckar jag inte på. Inte under några som helst omständigheter. Det är alltså ovärderligt för mig att hålla fast vid detta. Det blir en helt annan sak när vi talar om vad jag är beredd att ge av min förvärvade inkomst, dvs, vad jag är beredd att faktiskt offra av det jag redan har för att rädda en främmande människa. Då vägs plötsligt olika värden mot varandra. Värdet av att veta att jag fortfarande kan känna att jag har viss ekonomisk trygghet. Här är det alltså inte pengar som ställs mot en främmande människas liv utan min känsla av trygghet som riskerar att äventyras. Här finns en gräns för vad jag anser är värt att offra för en främmande mans liv. Det är det som är skillnaden. I ditt exempel offras ingenting utan det som lockar är hopp om ytterligare tillgångar. Där är gränsen absolut för min del. Ingen människa ska offras för att jag ska få mer. Däremot är jag inte beredd att ge särskilt mycket av det jag redan har. | |
| swingmatism | 2009-08-20 22:25 | |
![]() | Viktor_M; tack för ett sakligt inlägg utan trams och ja, där kan jag hålla med dig till fullo; att vi med olika ideal kan ha svårt att förstå varandras tankegångar. Jag anser t.ex att det hör till god att i en diskussion eller debatt, visa respekt - om än förståelse kan vara en omöjlighet. Detta är en del av mitt ideal och mina tankegångar angående främmande människor; Jag har en skyldighet att visa dig all den respekt som en människa förtjänar och då jag är i kontakt med en person (om än det är per internet) därför att jag inte är en elak eller ond person - men om jag i hemlighet önskar dig olycka av någon anledning så lider du inte därav så länge jag håller min önskan till mig. Lite efter parollen "det man inte vet någonting om...". | |
| Rhotheta | 2009-08-20 22:30 | |
![]() | OK. Bevisa det. Sammanställ folks åsikter i frågan här på betapet och visa att det inte händer något i början av 80-talet. Det är bara att köra igång. | |
| Chewbacca2 - Ej medlem längre | 2009-08-20 22:32 | |
![]() | Är det här en tråd med humor. | |
| swingmatism | 2009-08-20 22:34 | |
![]() | Rhotheta, det ligger inte direkt i mitt intresse att generalisera eller kategorisera. Det var din tes att egoismen hörde ett tidevarv till, upp till bevis och sammanställ beläggen. "Det är bara att köra igång." | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-08-20 22:34 | |
![]() | Nej,det här är för cyniskt för mig. | |
| swingmatism | 2009-08-20 22:35 | |
![]() | Chewie; den var rolig, tyckte jag, tills moralkärringarnas långa fingrar började sticka mig i ögonen och sen började personangrepp och åsikterna att hagla. | |
| Minta | 2009-08-20 22:36 | |
![]() | Jag tycker att tankegången är psykopatisk om ni ursäktar. Om jag vet att en person dör när jag tar emot 1000 kronor och accepterar, då har jag väl empatiska brister? | |
| Minta | 2009-08-20 22:37 | |
![]() | Altruism är faktiskt ett stort drag hos mänskligheten. Vi vill göra gott tror jag, men gör ändå ont ibland. Att medvetet vilja göra ont är nog dessbättre ganska sällsynt. | |
| Maskulinist | 2009-08-20 22:41 | |
![]() | Swingmatism försöker vara lite filosofisk men vad har han för det? Om tankegångar kan vara psykopatiska så är de flesta människor psykopater. Utom möjligen de som ligger i koma. Tycker det känns rimligare att säga att utförda handlingar är psykopatiska. Danke | |