Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade14
Mobilspel
Pågående18 641

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Dogface2009-08-28 18:00
Antal inlägg: 197

theamanda: Imponerande!

mrperfect2009-08-28 21:58
Antal inlägg: 11437

mommesfrittes, då ställler jag till med tredje världskriget, DET kan ingen säga är plagiat :)

mrperfect2009-08-28 22:00

the amanda, otroligt

fansterbanan2009-08-28 22:20
Antal inlägg: 265

Sa vitt jag vet hade hon val ett syfte med "konsten" pa det sattet att hon sjalv varit inlagd pa riktigt, och ville visa hur man skulle behandlas som eventuellt psyksjuk.
Det ligger mycket i det att en person med panikangest t ex blir hanteradpa ett satt som sinom tid framkallar riktiga psykiska storningar hos personen i fraga. Ar man inte pa riktigt psykiskt sjuk sa kan man ganska enkelt bli det genom att bli behandlad som sadan.
Hon har ju en poang i att man aldrig kan veta hur dessa manniskor blir behandlade pa annat satt an detta, om an kontroversiella, sattet.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-08-28 22:28
Antal inlägg: 7605

Då tycker ju jag att hon kunde ha framställt med dold kamera och t ex Hans Josephson bakom ryggen, som granskande journalistik och ta alla konsekvenser som uppkommer.
Att det är konst-konst är svårt att ta in men så är jag inte så ung och frisinnad längre heller.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-08-28 22:32

Förlåt, Jan Josefsson, hetter han.

mrperfect2009-08-28 22:36

Alla intelligenta personer heter Jan :D

anneli72 - Ej medlem längre2009-08-28 23:14
Antal inlägg: 11612

Allt som berör är konst.

___Tania___2009-08-28 23:16
Antal inlägg: 1158

hm...om man tafsar på nån?

anneli72 - Ej medlem längre2009-08-28 23:20

Kan det nog vara,Tania.

slavinia2009-08-28 23:26
Antal inlägg: 3

ser ändå inte vart nånstans konsten kommer in...

anneli72 - Ej medlem längre2009-08-28 23:32

Ja det är inte alltid man ser det uppenbara.

Zmrzlina2009-08-28 23:35
Antal inlägg: 344

Äh, allt är konst. Vissa gillar den bara inte.

taxam - Ej medlem längre2009-08-29 02:58
Antal inlägg: 427

Läser med intresse om olika uppfattningar om tvångsåtgärder inom psykiatrin. Att prata med både patienter och ev anhöriga efter en tvångsåtgärd ingår i rutinerna men hjälper dessvärre inte i de fall då patienten åker hem och efter några månader slutar ta sin medicin och blir inlagda igen...detta är tyvärr väldigt, väldigt vanligt. Ensamhetsproblematiken är stor bland våra psykiskt sjuka, reformen inom psykiatrin ledde till jojoinjäggningar. En människa som kanske varit sjuk i hela sitt vuxna liv har inte mycket socialt att hämta i det "vanliga, friska" samhället. Psykiatrin framställs i de flesta fall som något våldsamt, antingen är det sjuka människor "lösa" i samhället som gör skada eller är det psykiatrin som går "lös" på patienterna. Att vara psykiskt sjuk innebär faktiskt inte att det alltid är våldsamhet inblandat, spektrat är väldigt brett. Att prata en utåtaggerande person tillrätta är väl en god tanke men det är för det första inte alltid det hjälper och för det andra finns det inga resurser. Samtidigt som man permiterar folk inom psykiatrin och skär ner på de mest konstiga poster ( inga ägg till frukost på vardagar etc!) hyrs det in läkare för 50 tusen kronor/läkare i VECKAN.
När man debatterar om psykiatrin och dess tvångsåtgärder borde man tänka på att det faktiskt finns dom som lider av annan sorts psykisk ohälsa än den som för det mesta framställs i sin aggresiva form. Har många gånger mött förstagångspatienter som varit dåliga i många år men inte vågat söka hjälp p g a skamkänslor, rädsla etc etc. Dom blir oftast positivt överraskade över hur det faktiskt går till på en vårdavdelning och vilka resurser som finns.
När vi pratar om tvångsåtgärder sker dessa nästan alltid på PIVA, psykiatrisk intensivvårdsavdelning. Att denna avdelning finns är lika självklart som att akutmottagning på "vanliga" sjukhuset finns. Att bälteslägga en patient innebär att man begränsar personens rörlighet vilket vid en del fall är väldigt viktigt. Vad är skillnaden om tre-fyra personer håller i en patient som slår sig själv halvt fördärvad jämfört med en bältesläggning?
Den enda konsten jag kan se i den här trådens frågeställning är att konsten låg i att hon lyckades spela en psykos, i övrigt tycker jag det är snedvridet, osmakligt och utan hänsynstagande till människor med psykisk ohälsa.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-08-29 09:45
Antal inlägg: 1005

taxam: Ingen har förespråkat att man skall prata tillrätta någon som går bärsärk. Det är vanligt att några samtal aldrig blir av efter att patienten är utskriven och man har väldigt lite kunskap om hur de långtidssjuka lever, som du var inne på. Kanske för att en del som varit inom psykiatrin är rädd för den?
Uppenbarligen finns det ju överläkare som kan göra undantag eftersom jag vet att en patient har fått skriva kontrakt att få äta sin egen medicin och inte andra preparat, i händelse av intagning.
De jag träffat som haft mest agg mot psykiatrin är födda kring 50-talet och är kanske också tillräckligt gamla att ha fått smaka på mediciner med värre biverkningar än de som används just nu och också fått ett sämre bemötande då medvetenheten höjts både i samhället och inom psykiatrin. Utanför sjukhuset finns det de som svär över läkarjävlar, mediciner och vårdare. Jag tycker det är farligt att förtroendet för vården är lågt hos dessa, speciellt ensamma personer.

Vården kan såklart inte vakta över dem så att de tar sina mediciner men om de vet att de åker på våld så drar de sig för att åka in också och kan gå runt och dra på sin sjukdom innan någon upptäcker den, eller börja slåss med anhöriga, sätta sig i bilen och dra innan läkare och polis kommer. Rädslan för vården kan bli farlig för andra medborgare eller patienten själv, precis som sjukdomen anses göra så patienten kan vara farlig för andra och sig själv.

Verkar totalt lönlöst att försöka få fram att det finns sjuka personer som ligger i något slags gränsfall av att vara våldsamma och att vara lugna. Man kan inte dela in i lugna patienter som inte behöver någon övervakning alls och de som kastar saker vilt omkring sig
.
Till "aggressiv" räknas också verbala hot, skrik, med mera och det är inte alltid man behöver hålla fast någon som kommer med verbala hot och fräser och fäktar lite med armarna. En sådan lagom aggressiv person blir ju gärna mer aggressiv av att bli fasthållen.
Det finns rapporter som visar på att många tvångsmetoder triggar den som redan är upprörd och att de leder till större fara för personal och patienten själv.

Vill du diskutera hur bra vården kan vara för vissa så har du helt missförstått, både Anna Odells poäng och det jag har försökt skriva. Varför ska man diskutera antalet nöjda då det handlar om att vården ibland inte fungerar. Det allvarliga är att psykvården är maktfullkomlig. När det går fel blir det knepigare än när det går snett inom vanliga vården, eller hur?
Varför ska man sträva efter nollvision inom trafiken när de flesta inte dör?

Plumspapper - Ej medlem längre2009-08-29 09:56

På tal om maktfullkomlig psykvård, hur vanligt tror ni det är att psykiskt sjuka faktiskt får ersättning för personskador som skett inom vården? Inte så vanligt skulle jag tro.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-08-29 10:02

Det finns ju en massa vanliga människor som är löjliga och har sprutskräck, tandläkarskräck, läkarskräck med mera. Här hittar man trådar om spindelfobier och annat för mig helt obegripligt trams. Eller det kanske inte är larvigt, de kanske mår dåligt av det.

Undrar om det mot bakgrund av hur fjantiga friska personer kan vara är orimligt att tro att man kan utveckla skräck mot elchocker, bälten, sprutor och vårdare?

mommesfrites - Ej medlem längre2009-08-29 11:03

Kan ni inte skapa en egen tråd om tvångsvård?

Rhotheta2009-08-29 11:07
Antal inlägg: 4992

Konst;)
www.youtube.com/watc...qs WFFuYZYI

mommesfrites - Ej medlem längre2009-08-29 11:12

Wie, den där ska jag visa min son :) Han var super på lego och spelar tv-spel när han hälsar på här (29 år och datavetare).

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?