Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade12
Mobilspel
Pågående18 656

Forumkategorier

Användare Inlägg  
LisaLong2009-11-09 11:06
Antal inlägg: 2725

Jag har sålt på ebay, men föredrar faktiskt Tradera. Personligen tycker jag Ebay är lite krångligare på det sättet att fraktkostnaderna ibland är svåra att räkna ut i förhand. Sen om folk inte navänder sig av paypal är det knappt någon idé, för att säljer du nåt får låt säga 150 kr och nån från usa skickar dig en check så får du betala banken 200 kr för att lösa ut en checken (varje fall vissa checkar) men du kan ju iofs skriva endast paypal betalning. Hur många omdömmen du har spelar inte så stor rol bara dom är positiva:)

Tommy 19792009-11-09 16:07
Antal inlägg: 1188

A propos negativa omdömen. Mitt första (som köpare) var negativt, detta p g a att jag i mitt omdöme till säljaren - som var positivt, märk väl! - hade skrivit något i stil med att varan kom som den skulle, tack så mycket, MEN att frakten var lite väl hög. P g a detta gav han mig alltså ett negativt omdöme och spärrade mig dessutom. Är det bara jag som tycker han agerade aningen överdrivet....?

Plumspapper - Ej medlem längre2009-11-10 10:58
Antal inlägg: 1005

Tack för svaret, LisaLong. Ska definitivt enbart använda PayPal då.
Hm, ja antar att smartast är att välja att skicka worldwide så folk i usa kan bjuda :)
Fast enklast att bara skicka inom eu eller?
Tradera gillar jag också men är lite trött på det. Vissa saker verkar sälja bättre på ebay. Det rör sig bara om ett fåtal saker jag hade tänkt sälja till en början så det blir inte mycket jobb att kolla upp frakt, bara jag fattar hur man gör :)

När jag kollat på annonser från andra länder har det stått fraktpris inom t ex usa och sen har jag klickat för mer info och fått upp fraktpris till sverige. Jag har för mig att man förut fick fråga säljaren vad priset blev till ens eget land. Har de månne fixat något system som räknar ut frakten automatiskt?

gottmix71 - Ej medlem längre2010-06-24 16:15
Antal inlägg: 547

Jag kidnappar den här tråden lite eftersom jag tycker det är onödigt att starta en till om Tradera...

Jag har sålt en sak och skickat vinnarmailet direkt med alla uppgifter om konto osv. Efter 3 dagar skickade jag en påminnelse, med 3 dagars frist till, om att betalningen skulle vara på mitt konto efter 3 dagar, kanske hon missat mitt första mail?? Idel glada miner och en smiley på slutet..

Nu har det gått 3 dagar till och inga pengar ännu och inget svar. (De andra 3 som vann i samma veva har betalat och fått sina varor redan) Vad gör jag nu? Hur länge är det kutym att vänta på pengarna innan jag lägger ut varan igen? Kan jag ge henne negativt utan att hon kan ge mig samma sak?

gottmix71 - Ej medlem längre2010-06-24 16:18

jo, en helt annan fråga också.. Läser ofta folk som skrivit i bedömningarna att Bla bla bla det var inte meningen, det blev fel, sorry osv och ber personen ta bort det negativa omdömet de fått. Kan man det själv eller måste man kontakta traderas kundtjänst?

(Ja, min hobby är att läsa omdömen som folk med runt 4 i säljbedömning har fått av andra) :D

Ässät2010-06-24 16:21
Antal inlägg: 4824

Du skrev i vinnarmailet att människan hade 3 dagar på sig att betala och nu har du gett henne 6 dagar och mailat dessutom och inget hört. Då kan du lägga ut varan igen OCH ge henne negativt omdöme utan problem. Skulle det nu vara något som hänt och ni kommit överens om att du ska ta bort det negativa så måste du kontakta kundtjänst. :)

nettan232010-06-24 16:44
Antal inlägg: 4086

Har fått ge mitt första neg omdöme till en tjej som helt struntade i att höra av sig då jag vann en auktion.

Nu verkar det ha blivit så igen...stöööörigt!

Båda har haft enbart positiva omdömen innan...

Lägg ett högt/lagom resarvationspris om ni inte vill sälja för billigt.

Ässät2010-06-24 16:49
Antal inlägg: 4824

Jag har ett enda negativt omdöme och det var för att jag hade gett människan ett likadant innan, vi redde upp det och jag tog tillbaka det negativa men det gjorde inte hon fast vi sa att vi skulle ta tillbaka det båda. Jävla miffo.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-06-24 16:53
Antal inlägg: 4050

Gottmix71: Tycker 6 dagar är för lite tid. Inte ens en vecka. Jag hade nog väntat 14 dagar med att lägga ut en vara igen.
Beror lite på vad köparen har för omdömen.
Om jag var du skulle jag försöka ringa eller sms:a och skicka ut fler påminnelser.
Klart hon kan ge dig negativt. Det vet du väl om du gillar att läsa andras omdömen ;)

nettan232010-06-24 16:55

Ässät: Haha! Miffo...

gottmix71 - Ej medlem längre2010-06-24 18:53

Ja, men jag visste inte om man kan ge omdöme om det inte bli någon affär, Larvbrud!

Men om jag skriver betalning inom 3 dagar så varför hör man inte av sig då? Hon var ju med och bjöd friskt på söndagen och när jag skickade mailet 3 timmar efter avslutad auktion så svarar hon inte!!
Visst kan man drabbas av allvarliga saker men...
Ja ja, jag väntar tills på måndag, har hon inte hört av sig på 8 dagar så skiter jag i henne faktiskt..

Nettan23, hur många gånger har du försökt få kontakt med henne då?

MrLitzkie2010-06-24 20:09
Antal inlägg: 109

Var bara trevlig och tydlig så blir det aldrig fel.

nettan232010-06-24 20:10

Mailat två ggr nu...ger henne en chans till, gått två veckor ungefär.

60 pos. omdömen har hon ju ändå :O

mrsmaggart2010-06-24 21:46
Antal inlägg: 7928

Har haft några köpare som tagit väldigt lång tid på att betala, men jag har som tur var inte behövt lägga upp en vara igen.
Har skrivit i infon på Tradera hur jag går tillväga efter att auktionen avslutats. Om köparen sen inte har läst det så är det deras problem.
Hoppas det löser sig för dig.

gottmix71 - Ej medlem längre2010-06-24 23:18

Det stod både i auktionen och i direkt efterföljande mail att det skulle vara betalt INOM 3 dagar och "tänk på att vid överföring från annan bank kan det ta upp till 2 arbetsdagar".. så jag tycker jag har gjort klart vad som gäller ordentligt!
Äsch, jag ska ändå lägga ut lite nya auktioner på måndag-tisdag så den får gå med då igen, om hon inte hört av sig.

skogstorparn2010-06-25 08:05
Antal inlägg: 2287

herregud va folk har kort tålamod.skulle alldrig buda på grejer från nån som kräver betalt inom tre dagar..bara för att man budar på tradera är man ju inte bosatt vid datorn 24/7 som vissa verkar tro..

gottmix71 - Ej medlem längre2010-06-25 14:11

De flesta jag gör affärer med har 3 dagar! Inget konstigt alls tycker jag! Vad tycker du är bra tid då Skogstorparn?? 1 vecka, 14 dagar??
Man behöver väl inte sitta 24/7, utan har man lagt bud så har man väl en aning om när de går ut, och kollar om man vann något!

Tur du inte bjuder på mina grejor då :)

Larvbrud - Ej medlem längre2010-06-25 14:22
Antal inlägg: 4050

Jag brukar ha 7 dagar. Detta eftersom alla dagar inte är bankdagar, folk har olika bank etc. Fast jag har väntat på sega personer och hittills har alla betalat. I gengäld brukar de vara tacksamma och lämna smöriga omdömen och bra säljbedömning ;)

LisaLong2010-06-25 15:20
Antal inlägg: 2725

3 dagar det anser jag vara lite väl lite, speciellt om auktionens slut är en fredag. 1 vecka anser jag är bra.

skogstorparn2010-06-25 15:51
Antal inlägg: 2287

gottmix, skulle jag vinna en auktion av dig tex igår(långhelg).och vi har olika bank bör jag då alltså betala den omgående ?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?