Spelrum
Giraffen29
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
40
Inloggade73
Mobilspel
Pågående19 389

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Teddow2009-09-03 13:04
Antal inlägg: 271

Aldrig i livet, varför ska handikappades behov prioriteras? Räcker det inte att dom har ett eget friidrottsevenemang? Är man handikappad så innebär inte det automatiskt att man inte är kapabel till att hålla sig. Där gäller i mitt tycke först till kvarn. En handikappad person är inte automatiskt kissnödigare än vad jag är bara för att han/hon är handikappad. Slutar man inte med särbehandlingen så lämnar man heller inget utrymme för handikappade att komma in i det normala samhället.

Såg det på ICA kvantum häromdagen, en handikappad person kom med sin permobil och fick gå före i kön vid kassorna. Varför? Han satt ju för fan ner, det är ju jobbigare att stå och vänta. Folk kanske tror att dom är omtänksamma, men hur omtänksam är man egentligen om man alltid behandlar handikappade som om dom inte är kapabla att göra någonting själva?

___Tania___2009-09-03 13:05
Antal inlägg: 1158

Handikapptoaletterna tar större plats. Andelen människor som behöver de, är färre. Det finns en anledning till att de ofta står tomma.

Teddow2009-09-03 13:08
Antal inlägg: 271

Är det bara jag som går in på handikapptoaletten när jag ska skita? Jag vet inte varför man gör det, kanske i tron om att ingen går in efter mig.

jaap_conrad - Ej medlem längre2009-09-03 13:09
Antal inlägg: 417

liisa: Tack för dina inlägg! De uppskattas när vi icke rullstolsBURNA sitter och spekulerar...

sylviaplath, gnill: självklart handlar frågan om hyfs och sunt förnuft. I de allra flesta situationer så är det ju inte något problem. Men det är roligt att diskutera vad vi har för förväntningar i mer komplicerade sociala situationer. Får man dubbeldippa gurkan i dippsåsen efter att man har tagit en tugga? Det beror självklart på sammanhanget, men som sagt, det är kul att spekulera i en "allmän

jaap_conrad - Ej medlem längre2009-09-03 13:09

"allmän regel", ska det vara.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-09-03 13:11
Antal inlägg: 31064

Jo, visst är det kul att diskutera djuret människan, där vet du att jag håller med. :)

Dyslekso2009-09-03 13:13
Antal inlägg: 8945

På tal om Seinfeld, som ju handlade mycket om vad man får och inte får göra i sociala situationer: det finns ett avsnitt av Curb Your Enthusiasm där Larry David blir utskälld av en rullstolsburen man för att han (Larry) använt handikapptoaletten. Kanske hade någon på ditt jobb sett det avsnittet, jaap? :)

jaap_conrad - Ej medlem längre2009-09-03 13:15

Dyslekso: Förmodligen :). Hela diskussionen kändis väldigt mycket seinfeld.

Vi tänkte in det mesta under lunchen, men jag måste säga att det här med rullstolsburna och inkontinensbesvär var nytt mig - jag visste inte att det fanns en överrepresentation. Nu tror jag iofs inte att detta är skälet till att samhället erbjuder hk-toaletter, men det var en intressant aspekt...

jaap_conrad - Ej medlem längre2009-09-03 13:15

vi täckte in det mesta, förstås.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-09-03 13:22

Det sägs vara överrepresenterat bland ekonomer också.

jaap_conrad - Ej medlem längre2009-09-03 13:23

Sylvia: Uppenbarligen! Vi blev så uppbragta av det vi såg att vi blev tvingades ventilera det hela i 55 minuter!

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-09-03 13:26

Ha ha! Du ser. Vi brinner all för det vi håller heligt. :)

Plumspapper - Ej medlem längre2009-09-03 13:35
Antal inlägg: 1005

Jag har bara fått positiva reaktioner då jag kastat mig före i toaletten.

Lekatten2009-11-22 12:23
Antal inlägg: 5

Här kommer ett inlägg i en gammal tråd...
Jag brukar tycka att handikappade ska ha företräde till de toaletter som är anpassade för dem, men för en tid sen var jag i ett köpcentrum och behövde besöka en bekvämlighetsinrättning. Det fanns två toaletter varav den ena var handikappmärkt och den andra upptagen.

Efter att ha stått och väntat en god stund gav jag upp, stoppade min femma i handikapptoan och gick in. Bäst som jag förättar mitt ärende hör jag röster utanför som diskuterar slanten och tillgängligheten.

När jag sen lämnar toan blir jag utskälld för att ha nyttjat handikapp-toan och känner mig ganska taskig. En stund senare kommer jag att tänka på att människan i rullstol inte hade kommit in på toan om hon inte snyltat på MIN femma!!! Har jag hjälpt eller stjälpt människan?

le-lou2009-11-22 12:39
Antal inlägg: 17500

Jag går in på handikappstoaletten helt enkelt för att jag får, är den ledig så tar jag den. Jag går även in på herrarnas om det brådskar & det är kö till tjejernas.

Mimikryp2009-11-22 12:53
Antal inlägg: 9057

Självklart ska inte handikappade få gå före i kön bara för att de är just handikappade och bara för att den toaletten råkar vare lite större så de får plats med sin rullstol... Det snackas ju om positiv särbehandling hit och dit, men vad jag har förstått vill en handikappad framför allt ses som en människa och inte som ett handikapp! Och skulle det vara så att de knaprar urindrivande medicin så får de väl (precis som icke handikappade med samma medikament) känna efter lite tidigare om de kanske behöver uträtta naturbehov, så de kan klara en eventuell kö till toaletten!?!
Finns det två lediga toaletter varav den ena är handikappanpassad, så går jag självklart på den lite mindre, för oss som inte behöver ha en extra stol med oss in, men är det bara en handikappanpassad toa ledig har jag inga som helst skrupler att gå in där och uträtta mina behov.
Jag har för övrigt ALDRIG sett en (synbart) handikappad 'stå' i kö utanför en handikapptoa.

EvaP2009-11-22 13:41
Antal inlägg: 32

orkade inte läsa alla inlägg.... men det är inte ALLTID ett handikapp syns.... finns flera skäl till att man använder just den större toaletten. och som någon skrev, den är anpassad till handikappade men inte bara deras..... och om de handlar om att komma fort till dass för att man inte kan hålla sig lika bra så borde de finnas en Barntoalett oxå, eller en pensionärstoalet.... =)..... de va min åsikt....

emmylish2009-11-22 14:41
Antal inlägg: 406

Jag går alltid på handikapptoaletten. Mer utrymme och oftast betydligt fräschare.

Det finns ju ändå ett kösystem vid toaletter oftast, och jag skulle ju aldrig tränga mig före någon - handikappad eller ej. Skulle någon handikappad dyka upp bakom mig så skulle jag naturligtvis välja den vanliga toaletten.

Har svårt att tänka mig vilka handikapp som inte syns, som kräver handikapptoaletten?

emmylish2009-11-22 14:50
Antal inlägg: 406

Lekatten, jag tycker iallafall inte att du har gjort något fel. Du kan ju inte direkt förutspå att det ska dyka upp en person med ett funktionshinder.

Mimikryp2009-11-22 15:37
Antal inlägg: 9057

emmy; Vad jag menade med min kanske lite konstiga formulering var förstås att man kan vara handikappad utan att det syns. Men ett sådant handikapp har troligtvis inte med kissnödighet att göra. ;-)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?