Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 377

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2009-10-01 13:54
Antal inlägg: 17500

Jag har väldigt lite respekt och förståelse för människor som är notoriskt otrogna sina partners, dessutom tycker jag synd om dem. Jag tror de vill boosta sina dåliga självkänslor många gånger, och de enda kvinnor och män som är värda de här personerna, är de som stannar kvar trots upprepade otroheter.

Men jag tycker nog att det finns otrohet och otrohet, det är lite som att jämföra äpplen med päron här, så olika kan det vara.

En person som konstant springer runt med andra, ljuger och bedrar samtidigt som han eller hon försöker hålla kvar vid den bedragna stackaren................ ....eller en person som kanske på fel sätt, desperat försöker ta sig ur ett dåligt förhållande alt. blir kär i en annan människa under ett nuvarande förhållande - well.
Här kan man drämma i med stora släggan och skrika hur mycket man vill om hur jävligt det är, men faktum är ju att människor är människor. Inte ens i den bästa av världar så gör vi människor allt i "rätt ordning", ibland sker saker som ingen rår på.

Jag tycker iaf att ljugandet och bedrägeriet är det absolut värsta i en otrohet.
Skulle min kille bli kär i en annan kvinna och då ha varit otrogen med henne, innan vi gjort slut så skulle jag inte se det som otrohet på samma sätt, nej. Jag skulle säkert blir ledsen och sårad mest för att det skulle betyda att jag och han är över - men känslor rår ingen människa på eller för, och ingen är perfekt. Hur gör man alla rätt när sånt händer? Går det ens?

Skulle han däremot ha ett förhållande vid sidan av en längre tid, där han manipulerar mig, ljuger och fortsätter invagga mig i nån falsk trygghet så skulle jag ta det annorlunda när sanningen sedan kröp fram. Det om nåt är respektlöst och är i mina ögon : "ont". Falskt, slugt och fruktansvärt respektlöst.

Jag har blivit bedragen av typ nr 2 här - den lååånga lögnen. De många lögnerna, och det är dock något jag aldrig förlåter. Personer som sitter kvar i förhållanden där otrohet sker gång på gång, förtjänar dem anser jag. Inklusive mig själv den tiden, där jag var för låg för att fatta att han aldrig skulle ändra på sig. Jag visste vad och hur han var, ändå stannade jag. Det är ju som att fortsätta köra en bil fast man vet att bromsarna inte funkar. Inte smart allt faktiskt.
Många skyller allt på den otrogne, jag tycker väl lite som... :

Blame on you if you fool me once, blame on me if you fool me twice.

mollee - Ej medlem längre2009-10-01 14:11
Antal inlägg: 6087

Som svar på tidigare fråga om varför jag ej gjorde slut.

Jag var 16 år och kände mig kluven. Jag gjorde faktiskt slut på en gång efter jag varit otrogen, insåg att det inte skulle hålla. Kanske borde gjort slut innan jag var otrogen, men antar att jag såg otroheten som ett slags straff, inte bara mot honom utan också mot mig själv....

Sen blir jag förbannad över att man ska bli kallad för ondskefull o hemskt som människa för att man varit otrogen. Som en häxjakt liksom. Visst det är en ful handling, och den som gör ett borde skämmas. Men att man skulle vara ond det är skitsnack.

Är jag ond isf?

Steve Zissou - Ej medlem längre2009-10-01 14:14
Antal inlägg: 1821

tycker originalet säger mer, Le-Lou! ;) "Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me"

Exakt ljugandet är det värsta. Och den partner som inte vet om att lögner sker kan man väl inte direkt skuldbelägga le-lou? Man kan väl inte ha ansvar för en partners handlingar, om man inte ens vet om att något "har gått fel"? Eller?

lusdrama - Ej medlem längre2009-10-01 14:14
Antal inlägg: 481

mollee nej, du är inte ond. kanske mångfasetterad och ödmjuk men absolut inte ond. citerar sylvias grymma ord tidigare i tråden:

"Att vara alltför fördömande känns lite som en barnsjukdom, det är något man sysslar med innan man insett att livet kan vara komplicerat. Med åren luckras ens tydliga distinktioner upp - ond/god får fler nyanser och man blir ödmjuk."

le-lou2009-10-01 14:15

steve hehe well well nåt sånt - och det stämmer ju!! :)

le-lou2009-10-01 14:16

steve - nej man kan inte skuldbelägga den som inget vet. Men vet man, och ändå stannar kvar utan förbättring behöver ta av sig offerkappan och ta på sig ansvar för det också.
Det finns ingen som tvingar en att ta skit liksom.

mollee - Ej medlem längre2009-10-01 14:45

Kom att tänka på en sak.
Otrhohet, det är som med att folk tror sig se spöken och med folk som röker.

Som jag, innan jag var otrogen, förkastade jag dem som gjorde det. Jag såg inte på otrogna med blida ögon, jag menar " hur kan man vara otrogen mot den man älskar?" Tror jag t.o.m såg på otrohet genom samma ögon som mattieh faktiskt :/

Samma sak gäller rökningen. Min mor har rökt under hela min livstid. När jag var yngre var jag väääldigt anti gällande cigaretter. Brukade spola ner mammas cigg i toaletten osv, och jag förstod aldrig varför hon vart lika hysterisk varje gång jag slängde dom ( hon hade även dålig ekonomi o hade säkert inte råd med cigg jämt) men det förstod inte jag.
Jag menar hur svårt kunde det vara att sluta och spara in pengar? Det Föga kunde jag ana att jag skulle börja röka själv en "vacker dag".

Och ärligt talat, om en människan skulle berätta att hon såg spöken o sånt, skulle inte de flesta håna henne bakom ryggen och ge henne en klapp på axeln och säga " jaja, jag tror dig" och samtidigt tänka " Gud vilken knäppgök".

Det jag menar är, att man kan inte döma folk om man ej varit i samma situation. Man måste först veta varför personen gör som h*n gör. Och vem säger att det inte skulle kunna finnas spöken? Folk tror ju på Gud, ufon, Ödet, och en massa saker som vi ej kan bevisa.

Vissa saker ses med blidare ögon än andra, frågan är ju vem som har rätt att dömma och bestämma vad som är rätt och fel.

Alla har dock rätt till en åsikt och en egen moralisk kompass. Jag exempelvis ser inte på våltäkter med blida ögon, tycker det är en oerhört horribel handling, det gör nog de flesta. Men samtidigt kan inte jag veta varför våldtäcksmannen gör som han gör. Han kan vara krigsskadad, psykotisk, ha störningar i hjärnan, eller så kanske han har blivit våldtagen själv. Vem ger mig då rätten att dömma honom som ond?

Miss Me2009-10-01 14:45
Antal inlägg: 167

annakarineli 2009-10-01 12:52

Killen jag var otrogen med (som dessutom var mitt ex), hjälpte mig att rymma. Han tog kontakt med en av mina släktingar som kom och "kidnappade" mig. Därefter hjälpte han och hans familj mig med att börja om från noll och idag är allt bara bra! =) Tack för omtanken..

Plumspapper - Ej medlem längre2009-10-01 14:56
Antal inlägg: 1005

Ond eller god, fjantigt som sagt. Däremot är en person som är otrogen förmodligen mindre utvecklad på vissa plan. Förlåta? Kanske det. Dadda en jättebebis? Nej.
Ibland kan man vara bättre eller sämre i vissa avseenden, ungefär som en kan sjunga bättre än nån annan även om man säger att alla människor kan sjunga. Är man otrogen är man förmodligen en lite sämre människa i det avseendet än en som inte är det. Kan man nog leva med.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-10-01 15:00

Man kan gömma sig bakom att det är mänskligt att fela men sanningen är att de som felar ofta har dålig impulskontroll, eller gör felaktiga bedömningar, handlar orätt både gentemot andra och sig själva.

Klantiga människor är på sätt och vis sämre än de som klarar sig fint även ur jobbiga situationer. Jag skulle inte vilja bli kär i en klant eftersom jag förr eller senare skulle förakta honom. Klantig är inte samma sak som svag. Jag jämställer det snarare med att vara korkad.

le-lou2009-10-01 15:02

Klart det är mänskligt att fela. Bara för att man inser det så innebär det ju inte att man tycker otrohet är rätt.
Jag tycker def inte om otrohet, vem 17 gör det? Men jag har hårdare i domen när jag var yngre än vad jag är idag dock.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-10-01 15:18

Folk som hamnar i situationer där de inte vill vara på grund av eget agerande brukar jag reta mig på och tycka är dumma oavsett om det gäller kärlek eller något annat. Handlar knappt om rätt eller fel utan bara att det är osexigt att såga av den gren man sitter på, visar på oförmåga att använda hjärnan nästan.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-10-01 15:19

Nu menar jag inte livssituation, som man kan hamna i pga svaghet, utan enskilda korkade handlingar.

mollee - Ej medlem längre2009-10-01 15:41

Plumsapapper: De flesta som begår sbrott och är otrogna har som du säger dålig impulskontroll. Dock har detta inget med att man är korkad att göra...
Som ex är de flesta med dålig impulskontroll drabbade av ADHD, vilket exempelvis jag har.

Är jag korkad för att den främre delen av min pannlob som styr mina impulser är mindre utvecklad som en tonårings?
Jag är väldigt intelligent på många plan, bara det att en del av hjärnan är mindre utvecklad pga en neurologisk deffekt. Ex så har jag alltid varit slarvig, haft lätt för att tappat bort saker, haft svårt att kontrollera mina känsloutbrott och bara för nåt år sedan hade jag svårt att kontrollera vad jag sa dvs. jag talade innan jag tänkte ( har dock blivit bättre på det)

Du verkar också "tala" innan du tänker :) såna där saker som att folk som har svårt att styra impulser är korkade, det var om du ursäkta mig ett väldigt korkat påstående från din sida. Trots att du har rätt på ett plan.

apbur2009-10-01 15:43
Antal inlägg: 9699

Jag håller med plumspapper om att en omogen människa som inte orkar ta tag i sig själv ÄR en sämre person än någon som gjort det.
Ond är fel ord, lat bättre.

Lathet är dåligt, lata männsikor=dåliga människor.
Oftast korkade också.

Så, nu mår jag lite bättre.

mollee - Ej medlem längre2009-10-01 15:47

:/

Så om man är omogen är man lat och på så vis korkad?
Förstår vad du menar apbur, men alltså...

Plumspapper - Ej medlem längre2009-10-01 15:47

Jag har sagt att jag jämställer det med korkad och att man på sätt och vis är sämre -inte att man är korkad, ond och dömd för resten av livet och sämre som människa.
Korkad är inte samma sak som ointelligent, dvs jag pratar inte om iq, så ditt resonemang om adhd är ointressant.

Är du dålig på backhoppning för att du har adhd så är du väl sämre på backhoppning än någon annan som är bättre, tills dess man ändrar förutsättningarna så att adhd's kan vara med.

Jag vill inte att mina relationer ska vara handikapp-OS, speciellt som jag inte fött barn ännu utan letar efter bra egenskaper. Hemskt men sant. Jag kan inte låtsas som om jag skulle tycka att det var attraktivt med olika störningar som påverkar livet och eventuella barns framtid.

mollee - Ej medlem längre2009-10-01 15:48

Visst är man korkad om man är otrogen, speciellt om man riskerar att förlora någon man älskar. Men att dra alla över en kam åter igen... ja det stör mig verkligen.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-10-01 15:49

Jag kan göra undantag för personer som varit pressade i sina relationer, utfört otrohet som hämnd och så vidare. Förlåtligt kan det mycket väl vara också.

mollee - Ej medlem längre2009-10-01 15:50

Plumspapper, på dig lät det som att alla som har en outvecklad mognad skulle vara korkade, men jag hade väl fel då.
Ber om ursäkt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?