Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 134

Forumkategorier

Användare Inlägg  
stol2009-10-07 20:39
Antal inlägg: 1015

CUM
Härligt att någon säger precis som det ligger till, allting är bara ett spel.

micro1132009-10-07 20:39
Antal inlägg: 17542

Cum
Stöter du på apatiska barn från Somalia och Eritrea?

Enligt de källor som framträtt i debatten så finns ju inte dessa barn, så därför vore det intressant att höra från annat håll.

Minta2009-10-07 20:51
Antal inlägg: 20042

Evy_83, det ÄR fakta, du behöver bara titta lite på Google eller annan sökmotor. Dessa uppgifter finns att tillgå för var och en som vill veta.

Evy_832009-10-07 20:57
Antal inlägg: 366

micro113, du verkar mer än väl dum. Tror du inte jag vet skillnaden på olika flyktingar. Det spelar ingen roll vad de kallas (anhöriginvandring, kvotflytingar etc). Problemet är att de är för många för det svenska samhället.

Sedan kan väl den långsamma hanteringen (asylprocessen) bidra till att vuxna och barn blir deprimerade.

Sverige har en av värdens mest generösa flykting/invandrarpolitik punkt.

micro1132009-10-07 21:09

Evy_83
Det är absolut stor skillnad på invandrare och flykting -- och inte beroende på vad de kallas, utan beroende på av vilket skäl de uppehåller sig i landet.

Vi tar emot ganska få flyktingar -- och det är ren löja att prata om att de blir för många.

Vi tar emot ganska många invandrare och det kanske man skall föra en diskussionen om.

Men innan man kan föra någon som helst diskussionen, så måste folk lära sig att skilja på begreppen så man vet vad man pratar om, och varför.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-10-07 21:25
Antal inlägg: 2521

micro113 --------> 2009-10-07 20:14
"Familjeskäl vanligaste anledningen till invandring
Under 2008 invandrade 74 067 utomnordiska medborgare till Sverige, 35 977 kvinnor och 38 090 män. Det motsvarar 73 procent av den totala invandringen. Bland dessa fick 47 procent uppehållstillstånd på grund av familjeband som var den vanligaste anledningen till invandring.

Källa SCB"
-------------------

Härregud micro113, du blandar HELA TIDEN ihop äpplen och päronen. Och kanske utifrån vad som passar dig för tillfället? Så otroligt tröttsamt och det gör det dessutom omöjligt att föra en vettig, konsekvent dialog.

Ex. ENA stunden skriver du om flyktingar och refererar till anhöriginvandring, och ANDRA stunden refererar du till den TOTALA anhöriginvandringen.
Flykting-anhöriginvandrin g är EN sak, och den totala anhöriginvandringen är en HELT annan sak, och det är helt andra siffror som gäller i dessa fall.

Det ovan är fakta, och utöver det, så enligt mitt sätt att resonera, så har även dessa helt andra bevekelsegrunder.

Men kör på ni. Jag tänker inte delta mer än såhär i dethär snurriga snacket.

Evy_832009-10-07 21:28

Ja, då verkar ju vara väldigt kunnig (efter att ha surfat runt på nätet och läst på i 7 min).

Dig är det ingen ide att föra någon diskussion med heller, då du inte vill ta till dig andra åsikter.

Sedan är det tveksamt att skicka "flyktingar" över halva jorden, de skall hjälpas i sina grannländer (dit kan vi skicka vår hjälp) för att om möjligt kunna återvända snarast möjligt.

Evy_832009-10-07 21:28

Ja, du verkar ju vara väldigt kunnig (efter att ha surfat runt på nätet och läst på i 7 min).

micro1132009-10-07 21:29

Miss Yoco

Nu är det väl du som är förvirrad i alla fall.

Gå för tusan och tillbaka och läs igen.

Jag har skrivit att man får skilja på flykting och invandrare

och att den största gruppen som kommer hit är anhöriginvandring -- alltså inte flykting.

Väljer du att missförstå för att får rätt -- eller är du bara inte läskunnig.

micro1132009-10-07 21:32

Evy_83
Det tycker jag också är en fråga värd att diskutera -- från vilka regioner skall vi ta emot, och i vilka regioner gör vår hjälp bäst nytta på plats.

rufs2009-10-07 21:46
Antal inlägg: 312

vart tog alla apatiska barn vägen som för ngr år sedan filmades i tv ?? flertalet av dom fick ju stanna har dom vaknat ur sitt apatiska tillstånd ?? eller ligger dom forfarande svältande o tysta ?? hur mår dom idag ? varför tas det inte upp eller har jag missat det helt

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-10-11 11:41

Folks, lyssna och grunna.

www.sr.se/webbradio/...p; IsBlock=

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-11-02 11:07

Jahha.
Bra, att det nu äntligen börjar dyka upp andra stämmor, efter all denna groteskt cyniska häxjakt som det har varit OCH ÄR på dessa apatiska barn och vuxna.

Jag har egentligen inga riktigt bra ord att beskriva med hur oerhört illa jag tycker om detta hela.

Och inte heller behöver man vara professor - i något alls, för att ska ha kunnat begripa vad allt detta handlade/handlar om för dessa personers del som drabbats och drabbas av apati, utan kort uttryckt, så hade det räckt med det, som Ingemar Engström påpekar i artikeln; eftertänksamhet.

Eftertänksamhet och helt vanlig, medmänsklig inlevelseförmåga för andras livssituation, så kan man komma rätt långt med i förståelsen, menar jag på...

NÄR ska cynismen i världen ta slut?

www.svd.se/opinion/b...73 6617.svd

------------------------- ------------------

Några klipp ur artikeln:

Ingemar Engström, professorn i barn- och ungdomspsykiatri;

- "Det finns anledning till självrannsakan i denna fråga för såväl politiker och myndigheter som media och sjukvård.

- Jag menar att vi läkare svek vårt professionella ansvar i denna fråga och bidrog till förvirringen i diskussionen. Apati är inget nytt och obegripligt symtom i sjukvården.

- De familjer jag har mött, där barn utvecklat ett apatiskt tillstånd, har en historia av förföljelse, trauman, långvarig ovisshet och uppgivenhet inför framtiden. De barn som blivit apatiska har vanligen haft en central roll i familjen och tvingats ta ett alltför stort ansvar för sviktande föräldrar och behövande syskon. När pressen har blivit för stor har en depressiv position utvecklats.

- När nu läkarprofessionen var villrådig och tafatt fick andra krafter ta över diskussionen. Enstaka kollegor kom med empiriskt helt ogrundade påståenden om förgiftning och föräldraspel. Centrala tjänstemän och politiker med egen agenda gav uttryck för amatörmässigt baserade påståenden om vad apati är och inte är.

- Knappast någon sektor i samhället går fri i den process som ledde till att apatiska flyktingbarn så starkt misstänkliggjordes ifråga om autenticitet.

- Det bristande professionella ansvaret inom medierna är uttryck för en brist liknande den som läkarkåren delvis kan åsättas – en brist på professionell eftertänksamhet som hade kunnat undvika den vetenskapliga och moraliska reduktionism som nu blev fallet. Förlorarna i denna process var ytterst de lidande barnen och deras familjer."

___Tania___2009-11-02 14:12
Antal inlägg: 1158

Handlar diskussionen om apatiska barn eller om flyktingströmmar?

Et är i alla fall säkert. Traumasymptom självläker sällan från en dag till en annan. Läkarkåren är lika indelad i åsiktsfrågor om det mesta, som övriga befolkningen. Oavsett vad man tycker om flyktingar, och flyktingbarn, så finns det anledning att faktiskt ta reda på om ett sånt här tillstånd är påhitt eller sanning, inte minst för att tillståndet kan negligeras för de fall där det faktiskt uppträder på riktigt.

Jag tror att föräldrar kan uppmana barn att göra en del saker, och det går att skrämma barn till handlingar, antingen genom hot eller egen skräck, där föräldrarna antagligen påverkat barnen.

Historien om ballongpojken borde väl ändå ge folk en tankeställare? Han mådde så dåligt av all uppståndelse, att han kräktes. Sår man ett frö i barn, där de får svår ångest, då kan man bli ifrågasatt. Här är det ändå inte givet att det är föräldrarna som orsakar barnen lidande.

Kommer man hit med svåra trauman, och vill rädda sig själv och sina barn, då är det inte givet att man begår ett brott. Traumat har uppstått någonstans i ledet och att aldrig få veta hur ens liv ska bli, är knappast humant. Sverige vill framstå som humant. Det betyder inte att detta har fungerat. Det finns ett antal miljoner hjärnor som tycker en hel del om det mesta, och vissa av dem blir myndighetspersoner. Medan de sitter och håvar in höga löner, snackar de bort år efter år, som för en änglsig människa blir ännu ett trauma.

___Tania___2009-11-02 14:13
Antal inlägg: 1158

Ett t var också säkert....

Lenrok2009-11-02 17:26
Antal inlägg: 2

sekoboku skrev:

"Apatiska barn är ett fenomen som bara finns i Sverige, söker du på apatiska barn får du upp cirka 132000 träffar, söker du på apatic children får du cirka 725 träffar. Vilken är din logiska slutsats av detta?"

Min slutsats är att du är precis så korkad som rasister brukar vara. Apatisk på engelska heter "apathetic", inte "apatic", och en googling på apathetic children ger 902 000 träffar.

Lenrok2009-11-02 17:26
Antal inlägg: 2

sekoboku skrev:

"Apatiska barn är ett fenomen som bara finns i Sverige, söker du på apatiska barn får du upp cirka 132000 träffar, söker du på apatic children får du cirka 725 träffar. Vilken är din logiska slutsats av detta?"

Min slutsats är att du är precis så korkad som rasister brukar vara. Apatisk på engelska heter "apathetic", inte "apatic", och en googling på apathetic children ger 902 000 träffar.

Minta2009-11-02 17:34
Antal inlägg: 20042

Min logiska slutsats är att sekoboku inte kan stava till apathetic children. Du har nog fått upp felskrivningarna av ordet.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-11-04 01:02

-----> 2009-11-02 17:26

:)) Sorry, jag borde inte, men kan bara inte låta bli att fnissa. :P

CroCop862009-11-04 01:36
Antal inlägg: 445

MOAHAHAHHA! HAHA! HA!

Till samma som Miss Yoco! :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!