Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 746

Forumkategorier

Användare Inlägg  
pimpim12009-10-22 08:05
Antal inlägg: 344

Det finns många i min omgivning som har gamla namn som tex Selma och Ture(både äldre och bebisar!)Mina pojkar heter Ted och Oliwer det tycker jag är fina namn!Min kusins flicka heter Malla och det tycker jag mer låter som ett smeknamn!Men barnen växer ju in i namnen så att det passar dom! =)

lillakia2009-10-22 08:12
Antal inlägg: 849

Oskar e väl ändå inget ovanligt namn...?

lillakia2009-10-22 08:14
Antal inlägg: 849

Men när jag ändå e här...väntar barn om 2 veckor och behöver hjälp med namn på S eller L.... Har Lovisa och Lucas som jag gillar, men vi kommer inte överrens :( Förslag någon?

Tess 082009-10-22 08:30
Antal inlägg: 18003

Signe, Samuel,

Lotten, Leon

ElinSundin2009-10-22 08:30
Antal inlägg: 119

Jag har känt mig fast besluten om att jag ska få tvillingar och att de ska heta Boris & Ester! Just Ester, såååå fint! Fast min sambo tycker Leon är fint, men jag kräks på det namnet lika mycket som han kräks på mina namn.

wildcard2009-10-22 08:34
Antal inlägg: 1966

Föräldrar har en tendens att döpa barn till något som passar in i deras familj, på det stora hela.

Ursäkta om jag förstör tråden nu men jag tycker att det är lite halvtaskigt att tycka att namn är löjliga. De som har fått lite udda namn får ofta lida lite för det ändå, utan att det tycks här också.

Dessutom är det ytterst subjektivt vad som är vackert. Jag heter Marie, har alltid kallats för Maria, av alla som inte har orkat lyssna eller bry sig.
När folk ville retas så blev det hänvisningar till Marie Curie, även om hon förmodligen var ohyggligt mycket intelligentare än jag så var det inte så kul att bli omtalad som en mossig gammal nobelpristagare, när jag var 10-11 år gammal.

Min dotter har ett ytterst ovanligt namn och tack och lov kan hon bära det med stolthet, hon älskar att ha ett namn som bara ett trettiotal i Sverige har och ibland stöter vi ihop med någon som heter likadant och då blir glädjen grymt stor!

Filurflizan2009-10-22 08:37
Antal inlägg: 293

Jag har två barn , och vi kom inte direkt överens först då jag ville att att min första dotter skulle heta Ines , men blev en Emmy som var andra bästa alt . Andra trodde jag var en pojke som då skulle få heta Malte , det är så fint , gubbigt tycker många .. :P Det blev iaf en Alice tillslut . Men får man fler , pojke kanske då , gillar jag fortfarande Malte , alt Dante ( som mellannamn för det känns mer som ett smeknamn) . Själv avskur jag alla dubbelnamn .. vem säger hela ändå?

Tess 082009-10-22 08:45
Antal inlägg: 18003

Jag gillar faktiskt namn som Dante och Nisse :)

Tycker att om man har en unge man kallar Jonte så döp ungen till det då, istället för att döpa han till Jonas eller nåt och sedan kalla honom för något annat.

Jag tycker det är stor skillnad mellan ovanliga namn och ovanliga :) typ.
Jag gillar också ovanliga namn och tycker det är kul om mina barn har ett namn som inte 3 till i klassen har.
Däremot gillar jag inte många namn som är importerade. Tycker det låter löjligt (Wildcard-jag tycker faktiskt det) om man heter typ Östberg eller liknande och pojken heter Kevin... eller dottern Natasha. En annan sak är det om ena eller båda föräldrarna är utlänsk härkomst och/eller att namnet är vanligt bakåt i deras släkt...

dalapower2009-10-22 09:02
Antal inlägg: 419

Vi döpte våran dotter till Niva...då tänker nog det flesta på den ryska terrängbilden Lada Niva..
Niva kommer från latinskans Nivalis som betyder snölevande/växer vid snö,och eftersom både jag och damen älskar vinter och snö så var namnet rätt självklart.

Tunnan262009-10-22 09:04
Antal inlägg: 53

2 namn som klingar vackert i mina öron är, Caspian o Armand.

MillaVanilla - Ej medlem längre2009-10-22 09:25
Antal inlägg: 14

Min 7-åring heter något så vanligt som Martin. Han har dock ett ovanligare andranamn: Flegon. Han är inte ensam om det dock - finns 3 till =)

Har bekantas bekanta som döpt ena grabben till Gobblin - där är nog min gräns nådd...

Pluttisen2009-10-22 09:34
Antal inlägg: 592

En kompis döpte sin son till Timon! Tycker det passar honom eftersom hans pappa är sydafrikan.. Hade båda föräldrarna kommit från sverige hade det inte passat.....

Tunnan262009-10-22 09:37
Antal inlägg: 53

En av mina döttrar heter Gabriella, men ingen kallar henne det, alla säger Gabbi, även jag,men jag försöker att tänka mig för o kalla henne med hennes rätta namn, ibland...

nailil2009-10-22 09:41
Antal inlägg: 153

1968 tittade min arbetskamrat ner på min dotter i barnvagnen och sade: Heter du Matilda, din stackare, så gammalmodigt..
Jag svarade: Din son son heter ju Henrik. Henrik den VIII är väl inte så bra föregångare heller..
Idag är Matilda ganska vanligt - men då...

Millazandiz2009-10-22 09:52
Antal inlägg: 109

Mina barn har nog ganska vanliga namn Hanna,Martin zandra ..Mitt barn barn döps nu till Whiggo lite annorlunda stavning var min ide ;O)

miljonären - Ej medlem längre2009-10-22 10:13
Antal inlägg: 1133

Hanna måste var det vackraste namnet ever!

och Alexander

Alleirbag2009-10-22 10:17
Antal inlägg: 5

Jag var ensam på hela skolan som barn om att heta Gabriella och önskade mig hett ett vanligare namn, som alla andra barn kunde säga osv, men nu som vuxen uppskattar jag att vara rätt ensam om det. Nästan ingen kallar mig Gabbi, jag gillar inte det faktiskt.

Väntar själv mitt första barn i dagarna och det har varit kul att läsa era tankar om barnnamn. Selma är förstavalet just nu och har ersatt Mira som var favorit länge. Nu ska vi bara se hur flickebarnet ser ut - det kanske inte alls passar.

Andra fina namn som vi tänkt på:

Esmeralda (lär bli mellannnamn till Selma)
Elise
Selina
Lykke
Emma
Matilda
Amanda
Miranda
Hanna
Hillevi
Helle
Hedvig (gillar visst namn på H...)
Nikita
Sasa

David om det hade blivit en pojke!
Maken skojar om Glenn men det kommer aldrig att ske :)
Malte
Matteus

miljonären - Ej medlem längre2009-10-22 10:18

HANNA så klart!

RITAD2009-10-22 10:18
Antal inlägg: 94

Mina kusiners barns namn är Ronje Silje Bonny och Storm
OBS! De bor i Norge

miljonären - Ej medlem längre2009-10-22 10:19

David är fint med