Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 380 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| upan | 2009-12-01 22:44 | |
![]() | Statistiken säger det den säger. | |
| caughtbock | 2009-12-01 22:46 | |
![]() | Ja du kanske har rätt alex! Alla vet ju att homosexualiteten sitter i blodet, och man vill ju helst inte bli smittad. (btw, humor) | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-01 22:52 | |
![]() | För att slå an en seriös ton, och undvika missförstånd, så vill jag slå fast att jag tycker att det är helt okej att basera lagar på statistisk överrepresentation ibland, eftersom det inte alltid finns resurser att göra individbedömningar. Det innebär att man får skicka bistånd till Afrika, trots att vissa är rika där, att man får sätta upp trafikkontroller vid farliga motorvägar, trots att folk kör som galningar på småvägar också, att man får hindra dömda sexbrottslingar från att ta jobb på dagis, trots att vissa av dem aldrig skulle begå ett brott igen, att man får ta in folk till högskolan baserat på betyg, trots att många smarta människor får dåliga betyg, att man får rikta stöd till offer för sexuellt våld till kvinnor, trots att män ibland blir våldtagna, och att man får förbjuda män som har sex med män från att ge blod. Det är bra att vi för en diskussion om detta, så klart. I det här fallet var i princip samtliga remissinstanser mot att ändra på reglerna, med hänvisning till den signifikanta överrepresentationen bland män som har sex men män bland hiv-positiva (jämte sprutnarkomaner). Jag ser logiken i detta. Det viktigaste inlägget i den här tråden jordes vid 16:24 av Lusse Lelle, som påminde oss om att RFSL -- hbt-rörelsens mediamegafon -- avråder män som har sex med män från att ge blod. Case closed, typ. | |
| monew | 2009-12-01 22:55 | |
![]() | ja så klart faktiskt tror jag med att det är mer våld mot kvinnor än män, eller, ja det är ju ett faktum | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-01 22:57 | |
![]() | off-topic: Sexuellt våld riktas vanligen mot kvinnor. Fast män är oftare offer för misshandel, faktiskt. Män är dock i alla kategorier överrepresenterade bland de som utför våldet. | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-01 22:58 | |
![]() | (enligt anmälningsstatistiken - mycket våld i hemmet anmäls ju aldrig) | |
| monew | 2009-12-01 22:59 | |
![]() | ja men om vi tänker globalt | |
| monew | 2009-12-01 22:59 | |
![]() | japp: och jag menade våld av män mot kvinnor jämfört med våld av kvinnor mot män | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-12-01 23:14 | |
![]() | Hursomhelst........snart får också bögar lämna blod och man har alltså beslutat att sluta generalisera kring homosexuella och därmed utgå från individen och inte från en av de grupper individen råkar tillhöra. Synd att en del i tråden inte kommit riktigt så långt än. Ni som tror att gaykillar inte gör annat än ligger kommer nog få det svettigt efter Mars 2010. | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-12-01 23:17 | |
![]() | Oj jävlar, jag glömde en sån här: ;) Det ultimata tecknet för att alltid ha ryggen fri och undgå kritik på betapets forum. Uttjatat av många men ack så effektivt. | |
| monew | 2009-12-01 23:18 | |
![]() | bra örnen, bra att de ser till fall! samma borde ske vid alla brott och liknande tänkte jag på innan | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-01 23:23 | |
![]() | dödmetallörn: varför tror du hiv-positiva är överrepresenterade bland homosexuella män? | |
| _Candid - Ej medlem längre | 2009-12-01 23:54 | |
![]() | Rättelse dödsmetallörn, man ändrar till en karenstid på ett år från mars (det är utifrån det de flesta i tråden diskuterat också), förut var det totalstopp för en man som haft sex med annan man att ge blod _för alltid_ vilket man (även jag) kan ha svårare att förstå anledningen till. | |
| Pingiskillen - Ej medlem längre | 2009-12-01 23:59 | |
![]() | En stilla undran hur vet man att en blodgivare är bög? | |
| caughtbock | 2009-12-02 00:05 | |
![]() | Det syns i blodet. Eller hur var det nu igen? | |
| Mimikryp | 2009-12-02 00:11 | |
![]() | Det mesta bygger väl på att man förväntas vara ärlig när man fyller i deras frågeformulär... I övrigt är jag positivt överraskad för att den här tråden inte har tramsats bort med en massa skräpinlägg! *ler* | |
| upan | 2009-12-02 00:24 | |
![]() | Är det bara jag som tycker det är lite skrattretande att man verkligen ringat in en stor grupp blodgivare genom det nya förslaget. Blodkylarna kommer bli fulla nu efter att homosexuella män som inte haft sex på ett år får lämna blod. Jag föreställer mig att homosexuella som varit så sexuellt inaktiva innan dragit en lögn när de fyllt i formulären. | |
| Nyson | 2009-12-02 00:25 | |
![]() | Problemet är väl inte att analhomosexuella män är diskriminerade, snarare att vi inte får det blod vi behöver. Jag ska dock som heterosexuell man ge lite kroppsvätskor åt stackarna på fredag. | |
| caughtbock | 2009-12-02 00:26 | |
![]() | Jag med eftersom min blodgrupp tydligen är grymmast. Eller så fattade jag det iaf eftersom jag kan ge till precis alla. | |
| micro113 | 2009-12-02 06:36 | |
![]() | Vill man fundera över diskriminering i reglerna så tycker jag denna framstår som mer oförklarlig för mig; Om du är född och bott dina första fem år i ett malaria land (Afrika) så är karenstiden 3 år för att lämna blod. Om en person med samma bakgrund åker tillbaka och besöker malaria land (Afrika) så är karenstiden 3 år. Men om du är född och uppväxt någon annanstans och gör ett besök i malaria land (Afrika) så är karenstiden 6 månader. Det kanske finns någon förklaring till; 1) Den långa karenstiden på 3 år som finns för gruppen från början ( vet ej, tycker det spontant låter som lång tid) 2) Varför det krävs längre karens om man är född där och bott där sina första fem år -- än om man kommer någon annanstan ifrån. Spontant kan jag förstå om det är förlängd karens för alla som besökt Afrika, givet den höga förekomsten av HIV där. Vad jag inte kan förstå är de skilda karenstiderna som baserar sig på var man är född och bott sina första fem år. Jag kan inte heller förstå varför en tidigare narkoman eller prostituerad som upphört med sitt tidigare riskbeteende skall vara stängd från att lämna blod -- i och med att de lämnar det livet, så lämnar de också riskbeteendet bakom sig och det borde inte föreligga några hinder för att lämna blod. | |