Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 34 |
Mobilspel
| Pågående | 19 358 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2009-12-02 19:48 | |
![]() | Vilken då? Det lät inte så på nyheterna nyss. Ministern tar tillbaka och ska tillsammans med parterna arbeta fram nya riktlinjer. | |
| zagg - Ej medlem längre | 2009-12-02 19:56 | |
![]() | Jag vet inget om just detta fall, det saknas länk. Det ska gå att begära "fortsatt sjukpenning", till skillnad från "sjukpenning" eller "förlängd sjukpenning" | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-02 19:59 | |
![]() | Men det du pratar om zagg är ju i stort sätt omöjligt att få. Om man ska bli beviljad fortsatt sjukpenning så ska det vara ställt bortom all tvivel att personen ifråga aldrig kommer bli bättre! Och säg mej vilka sjukdomar kan man säga det om? | |
| Minta | 2009-12-02 20:00 | |
![]() | Enligt försäkringskassans representant i TV-nyheterna, var reglerna glasklara: efter 18 månader ska man prövas mot hela arbetsmarknaden. Om det var som du säger skulle inte onkologer och kuratorer reagera och vilja förändra dessa stelbenta regler. | |
| zagg - Ej medlem längre | 2009-12-02 20:04 | |
![]() | Som sagt jag vet inga detaljer i detta fall, och allt i Socialförsäkringen hänger på just detaljerna. Det är just om man är DÖDSJUK, som det var frågan om här, som man kan begära fortsatt sjukpenning.Men det blir meningslöst att diskutera principer, som jag gör nu, och du diskuterar just ett specifikt ärende, som jag inte vet ett dugg om! | |
| Minta | 2009-12-02 20:14 | |
![]() | Jag vet bara vad det står på DN debatt och vad de sagt på TV-nyheterna. Gå in på DN debatt så kan du läsa mer. | |
| le-lou | 2009-12-02 20:27 | |
![]() | Ni verkar inte fatta att det finns en personlig handläggare på FK för varje person med allvarlig sjukdom, och man går på dels läkaruttlåtanden och vad personen i fråga själv känner att den orkar med. Cancer är tex heller itne = död eller dödsjuk. Det är inte så att man skickar iväg en dödsjuk människa som väger 30 kg med droppet hängande efter sig på arbete. | |
| Minta | 2009-12-02 20:35 | |
![]() | Men en människa som hade två veckor kvar att leva. | |
| Minta | 2009-12-02 20:37 | |
![]() | Får handläggaren fatta egna beslut? | |
| nettan23 | 2009-12-02 20:48 | |
![]() | Monew: Nej det är absolut inte vettigt, sitter i exakt samma sits själv, blir utförsäkrad om 68 dgr och e då hänvisad till jobb och utvecklingsgarantin. Jag är 26 år och har aldrig haft ett jobb på heltid, jobbat heltid men det e ju inte samma trygghet. Har både utb och jobberfarenhet. Men jobb o utv garantin kke leder till ngt iaf, istället för bidrag på bidrag. | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-02 20:48 | |
![]() | Fattar inte vad du pratar om le-lou och frågan är om du själv har nån insyn i hur det egentligen är? Alla har givetvis en egen handläggare men de har ingen egen bestämmanderätt utan är helt bakbundna i regler och bestämmande. Och vad personen själv har för åsikt om vad den orkar med spelar ingen roll öht. | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-02 20:50 | |
![]() | Läkarutlåtande spelar också en väldigt liten roll. FSK har sina regler punkt slut vad läkare eller andra säger och intygar. | |
| zagg - Ej medlem längre | 2009-12-02 21:12 | |
![]() | MInta: nu har jagläst artikeln www.dn.se/ och svaretf rån FK, men det tar förlång tid att ge sig in i en diskussion om detta, men som vanligt saknas viktig information i de två fall som tas upp. Jag tycker spontant att det lutar åt att det är handläggarna som bedömt för hårt, trots att artikeln har utläggningar om rehabkedjan och att det är på grund av den som det blir så fel. Även om FK bedömer arbetsförmåga i förhållande till Arbetsmarknaden i stort redan efter 180 dagar, betyder det inte per automatik att man måste bedöma att personen de facto har en arbetsförmåga i förhållande till ett "lättare arbete på arbetsmarknaden".Som handläggare kan man bedöma att personen faktiskt inte har arbetsförmåga ens i förhållande till ett enklare arbete på arbetsmarknaden. Vilket kunde vara lämpligt med fallet Maria. Om man är så sjuk att man inte förväntas överleva sin sjukdom så har man rätt att begära fortsatt sjukpenning osv. Det står heller inte att om man förväntas komma tillbaka till | |
| zagg - Ej medlem längre | 2009-12-02 21:13 | |
![]() | oj...sista stycket kom med av misstag | |
| le-lou | 2009-12-02 21:15 | |
![]() | Comeon - bakbundna i regler? Du tror på fullaste att man skickar iväg dödsjuka människor som inte KAN arbeta? En person kan ha cancer men vara fullt arbetsför. En person kan ha en mindre allvarlig sjukdom och vara icke arbetsför. Man tittar på förmågan att arbeta, inte på sjukdomen i sig. Och i förmåga - så spelar allt det jag skrev tidigare in. | |
| Minta | 2009-12-02 21:20 | |
![]() | En av läkarna sade just på nyheterna att de varit med om att patienter anmodats att söka heltidsarbete två och till och med en vecka före sin död. Försäkringsdirektören säger att reglerna antagligen tolkats för hårt av försäkringskassan som i fallet med gravida som nekats sjukskrivning, medan läkaren som också arbetat på fösäkringskassan säger att de tolkar helt enligt reglerna som också enligt FK ska tolkas restriktivt och då blir det just så här som lökarna nu slår larm om. | |
| le-lou | 2009-12-02 21:22 | |
![]() | vad kan jag säga mer - än att som i alla andra arbeten så finns det handläggare på FK som är nitiska och hela den biten. De tolkar regler för hårt som Minta skrev. Sedan finns det också väldigt mänskliga handläggare där, som arbetar efter reglerna men även i regler finns det undantag och utrymme för att fatta beslut efter eget huvud. | |
| Peta_på | 2009-12-02 21:24 | |
![]() | som alltid förstorat och snevridet och folk blir helt tokiga av att bara ha läst rubriken... Tycker det är bra för de som har gått hemma och levt på andra får det svårt... Som vuxen borde man lärt sig att livet är fan inte rättvist | |
| Minta | 2009-12-02 21:25 | |
![]() | inte lökarna utan läkarna även om hyacinter är aktuella just nu. | |
| zagg - Ej medlem längre | 2009-12-02 21:25 | |
![]() | Det låter ju inte klokt, det du säger Minta, jag har tyvärr ingen TV. Men det stärker ytterligare mitt tidigare intyrck, att det är handläggaren det kommer an på, att de dömer för hårt. Och vi är pressade uppifrån att göra avslag, vilket ökar vår produktionsgrad och därmed lön. Detta leder till att en del handläggare tappar i omdöme och gärna avslår sjukpenning. De gör så att säga ett bra jobb då... suck! | |