Spelrum
Giraffen20
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade31
Mobilspel
Pågående18 621

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nemi2006-11-03 16:33
Antal inlägg: 5952

mm :)
Och att kapitlen är i primtal är charmigt :)
Man lider med Christopher, och imponeras, och blir arg på föräldrar och... :)

Nemi2006-11-03 16:41

Boken www.mostlyfiction.co...ha ddon.htm

Försöker sälja den till alla ;)

(Jobbar på bokaffär)

Snittgurka2006-11-03 16:43
Antal inlägg: 199

Idioten - Fjodor den Store.

Dyslekso2006-11-03 17:29
Antal inlägg: 8945

Allt av Houllebecq, eller Knoullebecq som jag brukar kalla honom.
Särskilt rekommenderas Konkurrens till döds till alla unga läsare. En riktig feel good-roman!

Google - Ej medlem längre2006-11-03 17:33
Antal inlägg: 403

O N D S K A N av Jan Guillou

fyllskalle2006-11-03 17:55
Antal inlägg: 211

I Safran Foers bok "Extremt högt och otroligt nära" finns en liten pojke som uppvisar liknande egenskaper som pojken i Hamptons bok. I sorgearbetet efter 9/11 traskar han omkring i New York och funderar lite på livet. Precis i inledningen förklarar pojken att han försöker lära sig att spela "Humlans flykt" på tamburin men att det är svårt för att hans handleder är lite svaga. Efter en sådan introduktion är det omöjligt att inte tycka om pojken.

Jag pratade med en god vän som också läst boken och vi förvånade varandra. Han älskade boken men hade inte tänkt en tanke på att pojken är autistisk. Jag höjde mina ögonbryn. Själv förklarade jag att boken var så bra att jag slutade läsa den. Han gapade av förvåning. Kan man göra så frågade han mig och jag nu er? Själv är jag osäker.
Mvh

Riverpoet2006-11-07 09:36
Antal inlägg: 1070

Nu behöver jag boktips. Är snart klar med min nuvarande bok. Senaste sketabra böcker jag läste var "A million little pieces" och "My friend Leonard" av James Frey. Andra favoriter är "One flew over the cuckoos nes", Sagan om ringen-trilogin och "Liftarens guide till galaxen" av Douglas adams.

Vad läsa härnäst?? Gärna nåt i stil med James Freys böcker...

tv-spel - Ej medlem längre2006-11-07 10:05
Antal inlägg: 90

Nej Riverpoet, det du skall läsa är Lunar Park av Bret Easton Ellis.

Nemi2006-11-07 10:10

Riverpoet:
Då tycker jag att du ska kika på Extremely high and incredibly close som fyllskalle skrev om.
Eller kolla upp Jasper Fforde, kan inte beskriva hans genre riktigt. Fantasy/fiction/mystery.
Eller Tom Holt om du gillar Adams.

Toby Young är rolig.

Manfred E - Ej medlem längre2006-11-07 14:09
Antal inlägg: 12

Dyslekso: Äntligen en själsfrände i detta gudsförgätna forum. Dock är Houllebecqs Plattform hans finaste skapelse. Enkelt och genialt.

Riverpoet2006-11-07 15:35
Antal inlägg: 1070

tv-spel - Lunar Park alltså. Ja, kanske det. Minns att jag sett den massor ggr i affärerna.

Nemi - Tack för tipsen! Det förstnämnda där verkar helt klart intressant. Så tack fylleskalle med då. Vettigt.

krummerik2006-11-07 21:03
Antal inlägg: 341

Jag vill rekommendera Klas Östergrens Gentlemen och Gangsters, i synnerhet den sistnämnda var en fantastisk läsupplevelse. Annat bra:

Mikhail Bulgakov - Mästaren och Margarita
Emmanuel Carrère - Mustaschen
Sjón - Skugga-Baldur

De två sista kan passa vulcan, 170 resp. 128 sidor...

oeronbarn - Ej medlem längre2006-11-07 21:30
Antal inlägg: 2288

Knoullebecq....lysande

fyllskalle: jag förstår precis. "the heart is a lonely hunter" är så bra att jag har hållt på med den i snart ett och ett halvt år nu.

tv-spel - Ej medlem längre2006-11-07 21:32

hej

tv-spel - Ej medlem längre2006-11-07 21:34

kihlgård: anvisningar till en far.. underlig. bra.

Dyslekso2006-11-09 15:01
Antal inlägg: 8945

Vill passa på att rekommendera Mark Leyner till alla heads out there. Gillar du detta, Manfred E, ja då kan vi börja tala om själsfrändskap:

www.elhombrequecomia...e_ stra.php

Minerva2006-11-20 01:13
Antal inlägg: 55

Vill passa på att slå ett slag för Torey Haydens böcker...... hon är psykolog och skriver om olika fall men i "romanform"..... lättlästa och omöjliga att lägga ifrån sej.

Nemi2006-12-23 11:45

fortsätter från den andra tråden jag stängde och hänvisade hit.

Jodi Picoult skriver bra, gripande. "my sisters keeper"(inte utan min syster) Var bra, och inte ett dugg förutsägbar. De är inga "true stories" men baserar sig på sådana.

Mark Haddons bok - story of the dog in the night-time som vi skrivit om tidigare är gripance och intressant och charmig. an sätta sig in i svårigheten hos de som har aspbergers samt deras familj på ett bra sätt. Och så får man en mord-gåta med på köpet :)

Läste just ut Stephen Kings nya bok "lisey's story", oh den var bra. Han är en mästare på att använda språket och få sina karaktärer väldigt levande. Den är en vanlig skönlitterär bok, ingen thriller. Den har, grivetvis, lite supernatural inslag (psykoser och färdande till en anna värld under dom) men de är inte läskiga. Gillade den massor. Rekommenderas.
Tjock som 17 med :)

snorklan2006-12-23 13:26
Antal inlägg: 1686

För er som gillar "true stories" kan jag rekommendera Lotta Thells böcker "I skuggan av värmen" och "Bortom ljus och mörker", dock har jag inte hunnit med hennes tredje än.. men de två första är bra.

Sedan instämmer jag med Riverpoet, "Tusen små bitar" och "My friend Leonard" (den sistnämnda finns nog inte på svenska än..) av James Frey måste läsas. Otroligt bra! Dock har jag hört att de inte är "sanna" som det var sagt från början..

För er som gillar Chick-lit kan jag rekommendera Lisa Jewel, kan nog funka att läsa för er killar också, särskilt "Ralphs party". Och Lisa har sin svenska motsvarighet i Denise Rudberg som skrivit bland annat "OSA" och "Jenny S". Inte att förglömma Jane Green, men hon måste läsas på engelska då den svenska översättaren sucks big time!!

Sen får ju ingen missa Unni Drougge! Hon har ett sätt att skriva som ingen annan, hon hanterar tabubelagda ämnen med glans och får en verkligen att tänka till.

För spänningssökare kan jag rekommendera Peter Robinson med tex "Efter alla år av saknad" eller kanske Lasermannen av Gellert Tamas, ett absolut måste!

Nu kommer jag inte på mer för stunden..

Maybach2006-12-23 16:24
Antal inlägg: 2664

En faktabok för filmälskare är 1001 Filmer Du Måste Se
Innan Du Dör. Cirka 960 sidor. Den äldsta filmen det står
om är från 1902 tror jag. Och den nyaste från 2005.
Förordet i den svenska upplagan är skrivet av Fares Fares.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?