Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 481 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-17 18:29 | |
![]() | Intressant steve det du skriver. Man kan ju faktiskt undra hur det hade sett ut i omvänd ordning att ett barn tröttnade på grannen till tjurgubbe som alltid gnäller på ungdomen och gav honom en lavett. Det hade nog inte gått hem i stugorna,,,som sagt jag är kluven men gillar olika infallsvinklar man får när man debatterar en sån här fråga. | |
| Robbanov - Ej medlem längre | 2009-12-17 18:32 | |
![]() | Det var väl på tiden att den ungen lärde sig veta lite hut. Detsamma hände för övrigt mig en gång när jag var i 11-12-årsåldern. Jag roade mig med att låtsas slänga in en fotboll på grannens fina tomt (retsticka de luxe). Ut flyger gubben och bokstavligen sparkar röv på mig (måste ha sett kul ut). Nåväl, jag började grina och sprang och hämtade far som skällde ut grannen efter noter. Men så här i efterhand kan jag se att jag förtjänade att bli "kicked in the butt". Och jag retade aldrig den grannen igen. | |
| Robbanov - Ej medlem längre | 2009-12-17 18:34 | |
![]() | Löjligt att dra in rättsväsendet för en sån här grej dock. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-17 18:35 | |
![]() | Robbanov, tyckte du att du hade ont uppsåt när du sparkade in bollen där? | |
| eeistan | 2009-12-17 18:35 | |
![]() | Är dagens ungdomar mindre väluppfostrade? Svar JA! | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-17 18:38 | |
![]() | Alla kloka visdomar och erfarenheter till trots; barn som uppfostrats med fysisk aga tenderar att hamna snett. Skall man lära barn vad som är rätt och fel förefaller det också logiskt att man inte får behandla barn med mindre respekt än vuxna. Glad att höra att så många träder fram och säger att de fått respekt av att någon läxat upp dem som barn, väntar nu på att få höra från alla som förlorat sin respekt att träda fram och berätta om barnmisshandelns förträffligheter. Och, som vanligt en till robbanov, du hör väl till de ungar som både förtjänade och gynnades av att bli "buttkicked" ;) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-17 18:38 | |
![]() | Löjligt att bli kränkt. Skulle jag slagit alla gubbar som kallat mig något eller tilltalat mig på opassande sätt hade jag för sjutton suttit inne. Man förväntas helt enkelt ta vissa kränkningar utan att ta till våld. Det är fritt fram att ge svar på tal, och det har jag gjort. Det ska ju till en riktig gubbe att tro att man kan dra fram knytnävarna och bli hyllad för detta. | |
| Zickzacker | 2009-12-17 18:38 | |
![]() | Mina föräldrar och far/mor föräldrar fick sig en avhyvling lite då och då, jag kan säga så mycket att dom mår bra idag och inga men. tycker man daltar förmycket med ungar, föräldrar som inte tar ansvar. Så till gubben som gav örfilen. BRA GJORT. | |
| Zickzacker | 2009-12-17 18:39 | |
![]() | Larvbrud, var det inte en örfil? | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-17 18:39 | |
![]() | Eestian, det är vår kulturs största sanning: Ungdomarna blir bara värre. Me d tanke på hur jävliga det var på 50-talet redan (när 70-åringen var unge själv) så är jag förvånad att någon går säker på våra gator. Gansterrappedilirapp och råkk-musik lyssnar de på också, de små jävulsdyrkarna. | |
| Robbanov - Ej medlem längre | 2009-12-17 18:40 | |
![]() | Larvbrud: Uppsåtet var "ont", ja. Grejen är den att vi hade råkat skjuta in bollen där flera gånger. Sedan när grannen stod och glodde i fönstret gjorde jag en kaströrelse som att jag var på väg att kasta in bollen med flit. En solklar provokation. :-) | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-17 18:42 | |
![]() | Men larvbrud har du läst artikeln eller det jag skrivit innan. Det handlar inte om ett ord eller så utan om en längre tids trakassareier och vandalisering! Det är ju ändå lite skillnad mot ett förlupet gubbjävel. För övrigt så får du gärna ha den åsikt du har och fördöma det han gjorde, menar inte att trycka på det men det känns som du inte har all fakta. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-17 18:42 | |
![]() | Med tanke på hur illa det är med dagens ungdomar, så får gubben kanske vara tacksam med att han bara fick detta "straff". Ungen hade ju kunnat komma tillbaka med automatvapen! | |
| Robbanov - Ej medlem längre | 2009-12-17 18:43 | |
![]() | Steve, du är alltid så politiskt korrekt. Men nog verkar det som att "busen" bland vissa ungdomar är bra mycket värre än de vi ägnade oss åt på 70-talet. Har ingen statistik i ämnet dock. | |
| Robbanov - Ej medlem längre | 2009-12-17 18:45 | |
![]() | Vet inte om Steve är ironisk i inlägget publicerat 18.39 eller det som klockades 18.42, eller i bådadera. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-17 18:47 | |
![]() | Har du läst på lagen på sistone Comeon? Verkar inte som han avvärjde en attack. Han påstår att han gav en örfil när ungen sade "gubbjävel", ungen påstår att han sade "gubbjävel" efter att gubben slagit honom. Jag var inte där. Ingen har alla fakta. Det är inte rimligt att försvara sig med våld om man inte avvärjer en fysisk attack eller liknande. | |
| micro113 | 2009-12-17 18:47 | |
![]() | Comeon Om man har hört radiointrvjuerna både med Roland och ungen, så har man hört att det är inte just den här grabben som trakasserat Roland --- utan det är "ungdomar". Vilket med andra ord innebär att om nu Roland har retat sig på andra så har han tagit ut sin ilska på första bästa grabb när "han fick nog". För min del är fallet solklart - väljer man att begå brott då har man också valt att ta det straff som följer på brottet. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-12-17 18:48 | |
![]() | robban, det beror nog på vad vi diskuterar, men låt gå. Jag vet inte, hur var det med kidsen på 70-talet? De boffade väl och haschade och slogs med varandra fulla på mellanöl? Det finns det statistik på, sen om de var mindre busiga i övrigt det vet jag inte. (Själv var jag för liten för att minnas). Jag säger inte att det inte finns de som kanske borde få en rejäl uppläxning, och att det skulle kunna göra dem nytta. Det är ju lite fattigt också, att anta att en örfil skulle ha större pedagogisk genomslagskraft än andra metoder!? Och att "våld" skulle ha någon form av uppfostrande företräde vid upprepad provokation från en snorunge?! Det politiskt korrekta jag står för handlar väl om att lagen inte skall bry sig alls om en stackars åldring känner sig provocerad och tar till våld mot barn!? | |
| micro113 | 2009-12-17 18:49 | |
![]() | Larvbrud "Det är inte rimligt att försvara sig med våld om man inte avvärjer en fysisk attack eller liknande." Jag håller med. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-12-17 18:49 | |
![]() | apbur -"carlmartin, vi är inte överens. Jag anser att en handling är omoralisk beroende på uppsåtet hos den som utför handlingen, inte hur mottagaren uppfattar det." men om mottagaren inte uppfattar den menade provokationen som en sådan då? då är den väl enbart ett problem för provokatören? "Jag tycker det är lite psykopatvarning om man ideligen blir trakasserad och provocerad men inte känner sig trakasserad och provocerad. Vill du ha en värld med fler psykopater carlmartin?" jag förutsätter att psykisk sjukdom inte är orsaken till att personen inte känner sig trakasserad. jag tänkte mer åt hållet - "jag blir retad, och klarar av att hantera situationen på ett sätt som minimerar psykisk och fysisk smärta för alla parter, inte minst mig själv" folk reagerar olika utsatta för samma situation - vissa tar illa vid sig väldigt lätt och har svårt att hantera det, de mår dåligt. andra klarar av att behålla sinnesbalansen under svåra påfrestningar. jag tror att det beror på medvetande, självkännedom och färdigheter. jag tror att du tror att jag menar att man ska undertrycka sina känslor och "äta skiten" alt. låtsas om att det inte händer. det gör jag inte. när jag säger "hantera sina känslor" menar jag att vara i kontakt med dem och respektera dem men inte nödvändigtvis handla efter deras impulser. jag har haft lust att mörda flera gånger, spotta folk i ansiktet, våldta, bränna och lemlästa. jag gjorde inte det, och det är jag glad över. jag är också glad över att jag kunde känna vrede i sådan grad. det är en del av den jag är idag. jag tror att det kan vara det samma med en örfil. | |