Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade38
Mobilspel
Pågående19 530

Forumkategorier

Användare Inlägg  
carlmartin - Ej medlem längre2010-01-10 03:47
Antal inlägg: 4590

satyra - "carlmartin - tror nog att vi även använder oss av inlärda normer faktiskt, när det handlar om påtagliga och praktiska ting (vilket jag tycker färger/bokstäver/siffror/ temperaturer osv ingår i) och inte om känslo/upplevelseförnimme lser enbart."

språk är ju inte annat än vedertagna normer som tillämpas för att vi ska kunna förstå varandra. men språket ska upplevas för att uppfattas. därför kommer upplevelsen först.
språket uttrycker alltid bara en bråkdel av upplevelsen. ett rätt trubbigt verktyg för kommunikation egentligen. mycket användbart, men ändå bara en slags teknik.

zagg - Ej medlem längre2010-01-10 08:48
Antal inlägg: 298

Frälsaren: "Tomas, starta en tråd om knäböj och andlig uppbyggnad nu där du undervisar pöbeln i språk, filosofi och skivstångsteknik."

Det inlägget förstår jag och finner underhållande, men jag är väl också en plebej!

Magnusito bidrag med utvecklingspsykologi förstår jag också.

I övrigt är det svårt att hänga med... var är dr Carsten när jag som mest behöver honom?

karoshi2010-01-10 11:53
Antal inlägg: 1614

Lysande inlägg, evileyesan. Jag har dock fortfarande svårt att förstå hur begreppet projektion används här, för för mig betyder det något helt annat än en process som bidrar till förståelse av mina, eller för all del dina upplevelser.

I min, möjligen förvirrade, begreppsvärld handlar projektion om att föra över egenskaper, känslor, motiv etc. från mig till dig. En omedveten process som tjänar till att få mig att framstå i bättre dager.

Det är inte heller till någon hjälp att TS blandar in empati i diskussionen. Empati är för mig att intellektuellt förstå en annan individs perspektiv, vilket sedan kan följas av medkänsla. Sorg är ju ett lysande exempel, vem som nu nämnde det. Men, empati fungerar i motsatt riktning jämfört med projektion.

För övrigt vill jag påstå att förälskelse gränsar till en psykos: även i förälskelsen tappar du verklighetsförankring.

carlmartin, dags att återuppliva Wittgenstein-tråden? "Språkets gränser är världens gränser."

Frälsaren - Ej medlem längre2010-01-10 12:17
Antal inlägg: 63

På betapet tycker jag att vi borde hålla oss till ämnen som alla kan förstå. Om du blandar in Wittgenstein kommer så gott som samtliga i forum inse sin intellektuella begränsning* och kanske få gråt i ögat.

Stäng ner det här nu.

* Intellektuellt begränsad = tänk dum i huvet så är du och nosar i rätt röv i alla fall

Satyra2010-01-10 12:26
Antal inlägg: 4561

Tycker personligen och ärligt talat att din förklaring, evileyesan, är om möjligt ännu svårare att förstå än min varit hittills, hehe. (Även om det var ganska roande läsning) Och ändå känns det som att din slutpoäng är densamma som min, i grunden. ;-)

karoshi - jag tycker att begreppet projektering mycket väl kan användas här. Och att det är precis som du beskriver det, fast bortsett från att det ska syfta till att du ska få dig själv i bättre dager hos "mottagaren". Istället syftar det till ditt eget försök till att förstå den andre.

Angående förälskelse - det finns ett uttryck som säger:
Förälskelse är det enda psykotiska tillstånd man med säkerhet vet är övergående. ;-)

katalias - Ej medlem längre2010-01-10 12:46
Antal inlägg: 2032

Satyra, ska man vara HELT noga så är projektering något helt annat än projiceringe. :)

katalias - Ej medlem längre2010-01-10 12:46

-e

karoshi2010-01-10 12:49

Jag förklarade väldigt dåligt: Poängen med projektion som jag har förstått det är egentligen inte att framstå i bättre dagar, utan att jag upplever att jag framstår i bättre dager. Det är dock inte att ett sätt att dupera omgivningen, vilket jag nu inser att det framstod som, utan för att tycka lite bättre om dig själv. Det är som magnusito beskrev tidigare i tråden, det är en process som syftar till avlastning. Det är att se mina egna tillkortakommanden och begränsningar hos andra, istället för hos mig själv. Och om vi vill tro på omedvetna processer så är det en sådan.

Att försöka förstå andra kallar jag fortfarande empati.

carlmartin - Ej medlem längre2010-01-10 12:50

karoshi - "I min, möjligen förvirrade, begreppsvärld handlar projektion om att föra över egenskaper, känslor, motiv etc. från mig till dig. En omedveten process som tjänar till att få mig att framstå i bättre dager."

om du ser på en annan människa och tror att du vet hur hon har det eller hur det är att vara henne så projicerar du din egen upplevda verklighet på henne. du har inte annat än dina egna erfarenheter att gå efter. detta behöver absolut inte vara negativt.

som du använder begreppet är det alltid negativt att projicera?
projektion används uteslutande för att få dig att framstå i en bättre dager? kan det inte användas på många olika sätt?
en person med dåligt självförtroende tror ofta att folk tycker sämre om honom än de faktiskt gör. projektionen används då för att få honom att framstå i sämre dager.

empati kan användas på olika sätt. det används i psykologiskt krig, för att psyka någon. för att komma in under huden på någon måste man förstå personens perspektiv någorlunda. om man förstår hur personen känner är det ännu bättre.

empati förutsätter projektion.

begreppen är varken positiva eller negativa.

omedveten projektion får mig att tro att jag har rätt och att de som inte tycker som jag har fel. jag tror att ordet empati betyder exakt det samma för dig som för mig. jag tror att "min verklighet" (att mina erfarenheter är de samma som dina) överensstämmer till punkt och pricka med din.
jag överdriver lite här, men det är för att försöka göra mig förstådd.

medveten projektion får mig att inse att din verklighet är lika verklig för dig som min är för mig och således lika "logisk".

medveten projektion är ett bättre grundlag för kommunikation än omedveten.

katalias - Ej medlem längre2010-01-10 12:56

Projektion finns som begrepp inom psykologin. Jag tror att det kan vara bra att förtydliga om det är den psykologiska termen som avses, eller en personlig tolkning av ordet.

sv.wikipedia.org/wik...yk ologi%29

carlmartin - Ej medlem längre2010-01-10 13:00

det är en personlig tolkning.

carlmartin - Ej medlem längre2010-01-10 13:04

kolla in i vargjaktstråden, inläggen omkring klockan 00:00 igår för att se hur skribenterna ofta förutsätter att de uppfattar verkligheten på identiskt vis. och hur de missförstår varandra. mycket omedveten projektion där:)

katalias - Ej medlem längre2010-01-10 13:08

carlmartin, din personliga tolkning är alltså denna?:

om du ser på en annan människa och tror att du vet hur hon har det eller hur det är att vara henne så projicerar du din egen upplevda verklighet på henne. du har inte annat än dina egna erfarenheter att gå efter. detta behöver absolut inte vara negativt.

karoshi2010-01-10 13:10

jamendåså, en personlig tolkning av ett vedertaget ord, som gjort för missförstånd. Vad var det där om språket? Jo, "språk är ju inte annat än vedertagna normer som tillämpas för att vi ska kunna förstå varandra."

carlmartin - Ej medlem längre2010-01-10 13:11

min personliga tolkning är under utveckling. det du just citerade är ett av de senaste försöken på att beskriva den.

katalias - Ej medlem längre2010-01-10 13:12

carlmartin :)
Jag hade hoppats kunna samla den vidare diskussionen i detta ämne i en given tolkning, så att alla pratar om samma sak. Men det går kanske bra ändå.

carlmartin - Ej medlem längre2010-01-10 13:16

karoshi - jag kan inga andra ord som beskriver det jag vill beskriva. ska jag vara knepig kan jag säga att jag tror att den fysiskt tekniska betydningen av att projicera (tänk filmprojektor) kom före den psykologiska termen. begreppet är kidnappat. kan du hjälpa mig att hitta ett bättre ord?

Evileyesan2010-01-10 13:20
Antal inlägg: 10

Fel av mig! jag gick in på begreppet projicering genom en felläsning! fel av mig xD! kan jag deleta min gamla post? :O

carlmartin - Ej medlem längre2010-01-10 13:20

katalias - vi talar inte om samma sak, det är ju det tråden handlar om :)

men jag tror att ditt grepp med att framhäva det jag tidigare sagt ändå hjälper. så jag vill gärna att folk förhålller sig till:

"om du ser på en annan människa och tror att du vet hur hon har det eller hur det är att vara henne så projicerar du din egen upplevda verklighet på henne. du har inte annat än dina egna erfarenheter att gå efter. detta behöver absolut inte vara negativt."

Evileyesan2010-01-10 13:21
Antal inlägg: 10

Eller är det projicering ni vill diskutera? O_o

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?