Spelrum
Giraffen | 4 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 2 |
Inloggade | 6 |
Mobilspel
Pågående | 20 105 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Guldplate | 2010-04-07 12:33 | |
![]() | Minta: Här är en liten lista kring de romerska grupperna som finns i Sverige, skrivet av en rom. I sverige finns fyra romska grupper, 1.Kale romerna, dvs finska zigenare 2.Svenska zigenare, taikon demeiter mm, 3.Östeuropeiska zigenare som har invandrat till sverige under 90 talet. 4.Svenska resande som är den absolut största gruppen i sverige inom romerna. Vår grupp kom till sverige redan år 1512 i de okunnigas ögon är vi kallade för tattare. Just det ordet är för övrigt ett av de mest fula ord någon kan säga till en resande/romano. Dom dras oftast över en och samma kam, Romer och Zigenare. Jag skulle tippa på att det ungefär är som oss och norrmännen, utifrån arabiska eller asiatiska ögon. Vi kan gå under betäckningen Skandinaver på samma sätt som de går under Romer. Vi liknar varandra, vi pratar samma språk i deras öron, vi har i princip samma kultur, osv. Fast vi själva ser oss inte som samma folk. På samma sätt så säger många romer att dom tillhör det resande folket, eller tattarna, men inte till det zigenska folket. | |
Sote | 2010-04-07 12:38 | |
![]() | Minta -Jag antar att guldplate talar om resandefolket och inte dom romer som vi av tradition kallar för zigenare. Resandefolket antas ha släktskap med dom romer som kom till sverige på femtonhundratalet men det finns även andra teorier om deras ursprung. Dock är deras språk scandoromani till stora delar likt det romerna(zigenarna) talar. Resandefolket kallades förr för tattare och var som ordet antyder inte bofasta utan ofta gårdfaruhandlare,hästhand lare och lumpsamlare eller hantverkare. Det finns idag uppskattningsvis någonstans mellan 20-40000 resande i sverige. En hel del kändisar har sitt ursprung i resandesläkter tex calle Jularbo, Lill Babs och Anna-Lena Brundin. | |
Sote | 2010-04-07 12:39 | |
![]() | Oj nu var Guld snabbare än jag.......och han vet vad han talar om helt uppenbart så jag låter honom föra sitt folks talan framöver ;-) | |
Sote | 2010-04-07 12:41 | |
![]() | Nu uppfattade jag att du själv tillhörde resandefolket Guldplate men så kanske inte är fallet. Det verkade så när jag läste ditt sista inlägg men jag kanske missuppfattade det. | |
SCullen - Ej medlem längre | 2010-04-07 12:48 | |
![]() | Mercedes: Ordet neger, vad folk än tycker, har en väldigt negativ laddning och de folk som blir kallade neger skulle för det mesta ta illa vid sig. Jag är absolut ingen rasist men man har tyvärr på något sätt vant sig vid att folk säger neger, även om jag själv försöker att inte använda det ordet pga att det känns nedlåtande. Dessutom så har neger ingenting med ett geografiskt läge att göra som finne, kines etc som du nämner. Detsamma gäller de som drar alla resande över samma kam..Om man inte vet någonting om skillnaden mellan dem eller vem som egentligen tillhör vilken grupp, låt bli, det är bara onödigt att dela in folkgrupper i fack. Se individerna istället. | |
Liinda01 | 2010-04-07 12:51 | |
![]() | "En blomma är en blomma, hur den än ser ut och vart den än växer" | |
Guldplate | 2010-04-07 13:02 | |
![]() | Sote: Faktum är att jag inte vet hur mycket romskt blod jag har i mig men något av det finns det. Fast jag har inte växt upp i några sammanhang som kan liknas vid romska. Så nej... Jag kan inte räkna mig till deras folk, även om jag gillar att det finns ett släktskap mellan oss. Däremot så umgicks jag med en rome som hävdade bestämt att han tillhörde de resande, inte zigenarna. | |
Zeke Varg | 2010-04-07 13:14 | |
![]() | använder neger och andra icke politiskt korrekta ord ganska ofta o kommer o fortsätta med det tills den omvända rasismen tas på samma stora allvar. tex undrar jag va som skulle ske om sr började spela Lille Svarte Sambo Negerkungens son me samma frejdiga energi som låten Svenne banan? ja är tammefaan varken svenne eller banan o blir lika kränkt av o höra våra nya landsmän sjunga me o skratta åt det. | |
Dödmetalörn - Ej medlem längre | 2010-04-07 13:21 | |
![]() | Menar du att Svenne Banan av Promoe är en rasistisk låt, Zeke? Den är väl ändå gjord med glimten i ögat och handlar om en viss typ av småtöntiga killar, som backpackar i Thailand och super sig fulla varje helg? Vill du hävda din rätt att sjunga med i och skratta åt gamla fördomsfulla låtar från trettiotalet eller vill du förbjuda invandrare att skratta åt töntiga typer som råkar vara födda i Sverige? | |
Dödmetalörn - Ej medlem längre | 2010-04-07 13:24 | |
![]() | (Dessutom kan man givetvis vara töntig svenne även om man är invandrare.) | |
Tommy 1979 | 2010-04-07 13:26 | |
![]() | Hela den här diskussionen är löjlig. Det är som att vissa tävlar i vem som har rätt att känna sig mest kränkt. Jag säger det igen: beteckningarna neger/nigger har en oerhört negativ laddning p g a den bakomliggande historien. De flesta förstår det här, och att många mörkhyade personer tar illa vid sig av bli kallade för det. Varför inte helt enkelt acceptera detta, utan till varje pris propsa på att använda ett ord som för många känns stötande och sårande? | |
Dödmetalörn - Ej medlem längre | 2010-04-07 13:28 | |
![]() | Därför att folk tål inte att se sin egen fördomsfullhet i vitögat, då är det mer bekvämt att vara trotsig och obstinat, oavsett om man vet att man kränker människor. Jag tycker jämförelsen med ordet Svenne är extremt fånig. | |
regression | 2010-04-07 13:32 | |
![]() | Att pk-svärdet och dess orättvisa retoriska spelregler är riktat mot de som har ''makt'' i samhället är inget nytt. Det nya är att definitionen på klass har omdefinierats så att endast en mycket liten minoritet av svenska män har rätt att kalla sig offer. Vissa grupper -- t.ex. gammelsvenska arbetare i Trollhättan -- som tidigare gick runt och tänkte på sig själva som offer har i ljuset av genus- och etnicitetsperspektivet fått förlika sig själva med att de tillhör den härskande klassen. De förväntas tåla att ta viss skit, men får inte ge igen med samma mynt. Jag förstår att det är frustrerade för många newbies. Men så är det vansinnigt mycket roligare här på toppen, även om det börjar bli trångt, så win some lose some. | |
Zeke Varg | 2010-04-07 13:34 | |
![]() | sååååå nu ska alltså de politiskt korrekta avgöra i vilken mån en människa ska känna sig kränkt me? de va som f-n . | |
HumbleBug | 2010-04-07 14:27 | |
![]() | Ordet "neger" i sig finner jag inte särskilt kränkande. Men ordet är väldigt föråldrat. Vi delar inte in personer i raser på samma sätt som på fram till 50-talet och möjligen ännu längre. Ordet var faktiskt "mode" ända in på början av 80-talet då det fortfarande användes frekvent i press och media. Men det är som sagt rätt föråldrat och saknar funktion i vårt moderna språkbruk, förutom i kränkande syfte förstås och i namnet negerbollar. | |
Minta | 2010-04-07 14:37 | |
![]() | De vita svennarna som dödmetallörn talar om har väl inte mer makt än de flesta svarta? Det är ju oftast de som vill hävda sin "rätt" att säga n-ordet. Det är ju inte den svenska makteliten eller medelklassen som gör det. Det låter väldigt förfrämligande att säga det ordet. När jag var barn gick det en svart person på trottoaren något mycket ovanligt då. Min mamma sa "titta barn där går en neger!". Han var inte som vi, han var exotisk och annorlunda. I skolans sångbok fanns en sång med strofen "I niggerland händer ibland att man får se på Nilens svarta strand, herr krokodil, fru korkodil och lille krokodille lilleman". | |
veroniqua | 2010-04-07 14:42 | |
![]() | Jag gillar inte ordet neger varför vet jag inte riktigt men jag håller med dig.. om någon nyttjar ordet så höjer nästan alla ögonbrynen. Det är lite konstigt som du säger för när en mörk säger viting eller något liknande bryr sig ingen. | |
E_Cantona | 2010-04-07 15:03 | |
![]() | Det roligaste jag hört var när David Fjäll, sportjournalist som bla intervjuade hockeyspelarna i pauserna under OS och tillika neger i sitt program Eurotalk som sänds på svenskafans.com kallade sig själv neger. Veckan efter hade han fått ett mail från en som uppmanade honom att inte kränka de färgade...haha, Fjäll tyckte själv det var komiskt:) | |
Måns_E | 2010-04-07 15:18 | |
![]() | Men det är väl inte så svårt att få in att viting inte är ett lika stigmatiserat ord som neger? Jag har aldrig stött på någon som har blivit stött av att bli kallad för det. | |
xian | 2010-04-07 15:37 | |
![]() | Jag undviker att använda termen denna tråd handlar om iaf. | |