Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 18 783 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-16 16:25 | |
![]() | Micro: Det hade varit en fin historia om pojken själv hade velat gå tillbaka. Eftersom det var din idé att ta honom tillbaka till affären (?) verkar det ändå om att han inte hade något samvete att vädja till förrän han själv fick hamna i en obehaglig situation. Jag tycker det är helt bakvänt faktiskt. Det låter lite förnedrande att vuxna ska låtsas och spela att de saknar en chokladbit när en sexåring gråter. Låter som pajasbeteende om du frågar mig. | |
| lailala | 2010-04-16 16:30 | |
![]() | Ja,visst är det så.Kan vara svårt att lösa det.Mjuktuffa poliser kanske. | |
| lailala | 2010-04-16 16:42 | |
![]() | Mitt ovanstående inlägg var till Midna79:) | |
| Midna79 | 2010-04-16 16:48 | |
![]() | lailala, absolut en fin gräns att gå på, de har inget enkelt jobb. Tursamt nog känner jag många väldigt bra poliser men som i alla yrkesgrupper finns alla sorter. | |
| micro113 | 2010-04-16 17:10 | |
![]() | Larvbrud Pajasbeteende - ja kanske det. Ärligt talat får det kallas vad som helst - för mig var det viktiga att min son förstod att det var konsekvenser med att stjäla. Och nej - man väljer inte själv om man vill gå tillbaka och göra rätt för sig. Tror du det fungerar så när barnen blir äldre - att polisen frågar om man vill komma till fängelse och göra rätt för sig? Att stjäla har obehagliga konsekvenser - i min sons fall var den obehagliga konsekvensen att få gå tillbaka till butiken, erkänna vad han gjort, be om ursäkt och betala. Det var läxan han skulle lära sig -- om man stjäl har det obehagliga konsekvenser - det är inte kul att stjäla. Vad hade han lärt sig om han hade fått bestämma om han hade lust att göra rätt för sig? Om butikspersonalen hade applåderat och tyckt att han var duktig? Vad hade hänt om han hade bestämt att han inte hade lust att göra rätt för sig? Hur resonerar du där? När en sexåring har makten dels att stjäla och sedan själv avgöra om och vad konsekvensen skall bli? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-16 17:22 | |
![]() | Du skrev att de spelade med, vilket jag tolkade som allt annat än ärligt. Det är inte ovanligt att vuxna larvar sig och förställer sig när de bemöter barn. Verkar vara förbannat svårt att vara det minsta naturlig. Nyblivna föräldrar borde erbjudas teaterkurs där de kan spela ut. I verkligheten kommer inte polisen om man inte blir upptäckt. Det är mycket det egna samvetet och normer som hindrar en från att begå brott, inte konsekvenser, det har du nog skrivit om i andra frågor. I verkligheten får man inte heller alltid chans att ställa fel till rätta. Kanske hade det varit ännu mer effektivt om du påtalat felet och låtit honom ha dåligt samvete tills han självmant kände att han ville gottgöra? Jag respekterar att ni gick tillbaka till affären för att DU ville göra rätt för din son och leva laglydigt. Jag ifrågasätter bara delar av sensmoralen. Någon skrev tidigare något om att det är bra att polisen avskräcker lite. Verkar leva kvar så mycket medeltid när det gäller barn. | |
| hussar | 2010-04-16 17:28 | |
![]() | jag tror den dära 11åringen förtjäna som den gjorde! helt enkelt! | |
| micro113 | 2010-04-16 17:35 | |
![]() | Larvbrud Ja, de spelade med. De hade nog inte upptäckt att chokladbiten var borta förrän vi kom tillbaka dit. Jag anser att de uppträdde helt korrekt givet situationen. Det är bättre att en sexåring tror att handlaren vet hur många chockladbitar han har, än att det är fritt fram och inte märks om man tar en. Spelar spel för sina barn gör man väl absolut hela tiden. Hur många gånger har man inte fått ha ett strängt samtal, eller en ge en rejäl tillsägelse - för att sedan gå in och gömma huvudet i kudden och skratta sig fördärvad. Att barn gör fel och att barn behöver gränser betyder inte att man som förälder förlorade all humor och all distans när livmoderkakan lämnade kroppen -- det betyder att ibland får man anpassa vad som är lämpligt att säga och visa för barnet till barnet -- och släppa vad man egentligen tycker och känner någon annanstans. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-16 17:41 | |
![]() | Vad löjligt. Så du menar att allt hade fallit om de hade varit ärliga och blivit förvånade över att han kom tillbaka? Det är ju fritt fram och de märks inte när man tar en. Ändå ska man låta bli eftersom det är fel. Det är ju det som är sanningen/de verkliga förhållandena. Varför leka och spela? Ja, jag har läst tråden om vuxna som ljuger för barn, en pysmysig tråd där idioter erkände hur de ljög för sina barn. Mycket ovärdigt beteende. Oärligt och fult. | |
| micro113 | 2010-04-16 17:48 | |
![]() | Larvbrud Du får tolka det så. Min uppgift som mamma är dock inte att vara ärlig mot en sexåring - det är att lära sexåringen skillnaden på rätt och fel. Jag tror för övrigt att det sista barn behöver är överärliga föräldrar - föräldrar skall vara föräldrar och ta det ansvaret - så att barnet kan få vara barn - det är min uppgift som mamma gentemot mina barn. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-16 17:54 | |
![]() | Det finns nog många som skulle införliva begreppet "ärlig" som en dygd som inte kan skiljas från rätt och fel. Då menar jag inte att man ska låta barnen ha insyn i ens sexliv eller ens deklaration utan att uppträda så ärligt och rakt man förmår. Alla dessa barn som gör dumma saker verkar ju ha svårt att förstå rätt och fel. Kan det bero på att många vuxna i deras närhet leker sanning eller konka med dem? | |
| micro113 | 2010-04-16 18:01 | |
![]() | Larvbrud Vad menar du med leker sanning eller konka? Att man inte får stjäla och skall tillbaka till butiken finns ingen sanningen eller konka i - det är en konkret konsekvent av ett felaktigt beteende. Om ungen är bekäftig och käftar emot pappa blir den tillsagd, beteendet är inte accepterat -- vilket inte är detsamma som att man inte kan se humorn i det. Att däremot ge efter för att det är humoristiskt vore knappast att lära barnet att beteendet är oacceptabelt. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-16 18:16 | |
![]() | Nu var det ju du som hittade på den konsekvensen, vilken jag också tycker är rimlig. Jag tycker det var snällt att ge en chans att gottgöra eftersom han annars kanske hade plågats senare av dåligt samvete. Jaså? Jag tycker man kan skratta eller ge efter för något som är humoristiskt om det är harmlöst. Så funkar det ofta i vuxenvärlden. Det är nog sunt om de omkring en försöker ha någorlunda sansade reaktioner och inte spelar över. Kan bara inte okritiskt applådera din historia. Jag tycker det är viktigast att tänka på vem man själv vill vara. Har man själv dåligt samvete för en snattad chokladbit och lever laglydigt verkar det logiskt att man går tillbaka. Annars verkar det något överspänt och konstlat. Det här med att varje situation ska vara lärande för framtiden och att vuxna ska spela för att påvisa allvaret, tycker jag är märkligt helt enkelt. | |
| lailala | 2010-04-16 18:18 | |
![]() | Larvbrud,har du barn? | |
| hussar | 2010-04-16 18:21 | |
![]() | klart fan man ska va ärlig , även om man har med en 6åring att göra,, va e de för skitsnack liksom,, ? | |
| micro113 | 2010-04-16 18:26 | |
![]() | Larvbrud Varje situation? Jag väljer väl som vuxen var gränserna går och var det är viktigt att det kommer konsekvenser, eller hur? Att man ger sina barn gränser innebär inte att man behöver leva i någon överspänd konstlad tillvaro --däremot underlättar det för barnet att veta vad om gäller och det i sig är en trygghet för barnen. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-16 18:26 | |
![]() | Lailala: Varför frågar du det? Inga av mina argument vilar på att jag har barn. | |
| micro113 | 2010-04-16 18:27 | |
![]() | hussar Lev med den filosofin du -- och var absolut ärlig i allt med dina sexåringar. Lycka till. | |
| hussar | 2010-04-16 18:30 | |
![]() | tja, bättre o vara ärlig med dem om vad som är rätt o fel , än att larva sig fram med att försöka låtsas vad som är rätt o fel... dem kommer förr eller senare få reda på hur det är att leva,,, bättre o köra rakt på... | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-16 18:31 | |
![]() | Micro: Jag är inte direkt emot gränssättande. Jag är emot att t ex butikspersonal ska låtsas som om de saknat en chokladkaka och jag är emot att poliser ska åka med sirenen på och tala lite extra bryskt för att de har att göra med just barn osv. Inget av detta funkar med tonåringar. Det är bara de minsta barnen som går att lura. Ska man göra det för att man kan? Vad säger det om vem man är som människa? Ingen som har höga ambitioner på att själv uppföra sig normalt i alla fall. | |