Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 286

Forumkategorier

Användare Inlägg  
janne1212122010-08-22 11:43
Antal inlägg: 4722

Den hatten verkar kul och tack för att du bjöd på den. Ska gå ut i köket och göra mig en för att se om den fungerar. Borde fungera även om man inte vill ta emot nya intryck.

Guldplate2010-08-22 11:52
Antal inlägg: 1212

Kafountine: Jag använde mest fotbolls-vm som ett exempel för att slippa ta fram något som folk kan hugga på. Så jag vet att du inte har nämnt något om det.

Poängen var bara att ibland finns det teorier som kan låta väldigt sanna och underbyggda. Fast som i själva verket bara är uppdiktade. Så på samma sätt som man ska ifrågasätta saker som man hör i media och av regeringar, forskare och dylikt så ska man ifrågasätta det man hör av konspirationsteoretikerna .

Jag har en bror som är klimatskeptiker. Han ifrågasätter allt som har med den globala uppvärmningen att göra. Något jag tycker han gör rätt i men han går lite väl långt och tror på allt vad skeptikerna säger är sanningar. Han börjar tex hävda att all skogsskövlingen mer eller mindre är helt försvarsbar. Spelar ingen roll vilka fakta som läggs fram kring att det är ren skövling dom håller på med så vänder han och vrider han på det tills han hittar en hypotetisk teori som försvarar dom. Allt för att han är skeptiker till miljöhotet.

Så rekommendationen får väl vara att läsa informationen från bägge sidorna och sen vara lika ifrågasättande åt bägge hållen. Samt att låta folk tro på vad dom vill! =)

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-08-22 12:01
Antal inlägg: 5809

Visst får alla tro på vad de vill. Jag vill inte övertyga någon, jag ger bara en vink åt ett håll som många inte ens tror finns.

Problemet med de flesta "konstpirationsteorierna" är att de hänger ihop. Att allt utgår ifrån en central punkt.

När du säger att vi ska vara skeptiska så håller jag med. Jag sväljer inte allt jag läser från varken den ena sidan eller den andra. MEN jag ser sambanden mycket snabbare och lättare nu än vad jag gjorde förut. Sen är problemet att har man hela sitt liv, av föräldrar, i skolan, i media, i alla sammanhang hört en sak så är det din "sanning".

Bara för att många säger att en sak är sann så är det inte automatiskt sanningen. :)

janne1212122010-08-22 12:11
Antal inlägg: 4722

Hur har du kommit fram till att attacken på Pearl Harbour är en lögn, att vaccinationer är farliga och att 9/11 är en konspiration mot muslimer. Var finner man enligt dig fakta om detta och hur kan du avgöra att det du läst i dessa fall stämmer?

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-08-22 12:14

Det är bara att söka på nätet. Det finns hur mycket som helst. Än så länge.

Sen kan du inte lära dig att förstå allt på en dag. Det kommer att ta ett tag och det du eventuell upptäcker kommer att tappa fattningen.

F I S T O - Ej medlem längre2010-08-22 12:23
Antal inlägg: 675

Inte meningen att gnälla på långa inlägg - det blev bara för mycket på riktigt, och för lite på låtsas.

Måste tipsa om Dunning-Kruger-effekten - principen om att vara så korkad att man inte förstår att man är korkad.

en.wikipedia.org/wik...ge r_effect

För er som tycker att det låter kul kan jag tipsa om en underhållande tråd på Forum för vetenskap och folkbildning - den handlar om en kille som insisterar på att oberoende händelser trots allt är beroende av varandra, han vägrar att bli överbevisad trots att han får hjälp av några matematikprofessorer och ytterligare ett gäng akademiska högdjur.

www.vof.se/forum/vie...am p;t=9973

eeistan2010-08-22 12:33
Antal inlägg: 1542

Ryssland

F I S T O - Ej medlem längre2010-08-22 12:45
Antal inlägg: 675

Det finns många konspirationsteorier om mordförsök på Fidel Castro. Han har uppenbarligen utsatts för några stycken, men omöjligt 638 stycken som vissa hävdar.

Det här har dock skapat en myt på Kuba att Fidel är oförstörbar, det sägs bland annat att Castro blivit erbjuden en sällsynt och mycket långlivad sköldpadda (+100 år) i födelsedagspresent. Varpå kommendanten sagt, nej tack, det är så jobbigt med husdjur, man fäster sig vid dom till den milda grad att det blir så jobbigt när man överlever dem.

Mitch Ryder - Ej medlem längre2010-08-22 12:51
Antal inlägg: 631

Numera söker vi på nätet. Förut sökte vi i bibeln.

confuoco2010-08-23 09:41
Antal inlägg: 186

Mitch Ryder,

Hur länge då, 100 år? 200? Innan de romersk-katolska prästerna lade vantarna på den heliga skriften och började rabbla en massa nonsens om demoner och helvetet för att skrämma folk till lydnad under kyrkan. Fungerade MYCKET bra i det avseendet och kyrkan har fortfarande väldigt mycket pengar och makt. Se bara på Vatikanen. Det är svårt att tro att prästerna som lever där har avlagt fattighetslöfte. Eller Opus Dei-orden som 2001 byggde sitt fina högkvarter på Manhattan för 55 000 000 $.

Förlåt om jag låter hård och koncis. Jag hackar inte på dig. :) Bibeln har mycket att lära oss idag, men kyrkorna desto mindre.

confuoco2010-08-23 10:03

Guldplate,

Du har en jättebra poäng och jag tycker det är underbart att du nämner det. Man ska inte tro nåt som inte känns "rätt"

Även Siddharta Gautama Buddha sa detta:
"Tro ingenting, oavsett vem som sagt det eller var du läst det, om det inte samtycker med ditt egna skäl och ditt eget allmänna sunda förnuft"

Problemet med dagens samhälle är att folk bara ser saker från ett håll bara för att de redan skapat en världsbild där de känner sig trygga.
Den som redan bestämt sig för att inte tro på en viss teori kommer inte att övertygas, oavsett om man lägger fram bevis åt henne eller inte. Därför, låt visdom och sunt förnuft tala.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-08-23 10:14

Confuoco har rätt. Det är klart att vi alla kan säga "Jag tror på det här, det känns rätt för mig." Men det är en enkel lösning. Precis som Confu säger så har vi oftast inte fått all information utan har blivit matat med fel information och lögner. Och så länge det känns tryggt och bekvämt är det lätt att säga "detta känns bra för mig".

Jag lovar att sanningen är INTE lätt att hantera och förstå. Men när man väl har förstått den så blir att så klart och sammanhängande.

Defrob2010-08-23 10:18
Antal inlägg: 1180

Min favoritkonspiration är UFO med Area 51. Haha! Jösses... men den "bästa" (alltså värsta) är Nazilögnen om Förintelsens icke vara. Världens mest dokumenterade händelse tror dom är en bluff! Trött man blir på dom!

confuoco2010-08-23 10:24

Och jag kan tillägga att min världsbild inte är i närheten så betryggande som den hos de som tror att jordens resurser är eviga och det monetära systemet är det bästa som nånsin uppfunnits, USA's militär gör ett jättebra jobb, massmedia och den fria pressen är vår klippa osv.

Man söker inte sanningen för att det är bekvämt. Sanning söker man efter när man inte har några andra val kvar.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-08-23 10:25

Defrob . . . så bara för att tillräckligt många säger en sak blir det automatisk till sanningen?

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-08-23 10:26

Precis, sanningen är inte bekväm, inte trygg och inte fin.

Take Aim - Ej medlem längre2010-08-23 10:32
Antal inlägg: 460

Och bara för att du kafountine (eller några andra) säger en sak så blir det inte automatiskt sanningen.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-08-23 10:34

Kan inte låta bli . . . apropå bibeln så talas det redan där om sanningen.

Bibeln säger i Johannes 14:6: ”Jesus sade till honom: "’Jag är vägen och SANNINGEN och livet".

Sen är det en helt annan sak hur jag eventuell ställer mig till Jesus. :)

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-08-23 10:34

Take Aim, helt rätt!

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?