Spelrum
| Giraffen | 14 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 21 |
Mobilspel
| Pågående | 18 656 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-23 00:44 | |
![]() | Finns det nån annan kvinna är Castafiore i TinTin? Hon är ett enda stort avskräckande exempel. Man blev illa tvungen att identifiera sig med Milou. | |
| regression | 2010-04-23 00:46 | |
![]() | Hergé HBT-kompenserar annars rätt friskt i Tintin. www.dn.se/kultur-noj...y- 1.486621 | |
| regression | 2010-04-23 00:48 | |
![]() | Hahaha, jag hade glömt hur bra den där artikeln var. Parris menar att det finns "överväldigande" bevis för att den belgiska världsreportern är homosexuell: "Tintin är en fjunig, androgyn yngling i quiff-frisyr, lustiga byxor och scarf. Och flyttar in i ett slott på landet med sin bästa vän, en medelålders sjöman?", skriver Parris och fortsätter: "En sötnos som är fäst vid en fluffig vit leksaksterrier, vars andra garderobskompisar är ett oskiljaktigt detektivpar i plommonstop, och vars enda väninna är en operadiva... Är det någon som påstår att Tintin INTE är gay?" Parris kan ha en poäng, men Studio Herge i Belgien gillar inte tanken på Tintin som HBT-ikon och lanserar en motbild: "Tintin är inte alls gay faktum är att han är mycket macho. Han har många vänner som är pojkar men de är inte pojkvänner", säger en talesman för bolaget. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-23 00:49 | |
![]() | När jag var runt 3 år bläddrade jag i Bhagavad-Gita. Jag älskade den boken men jag visste hela tiden att bilderna var new age och kitschig i jämförelse med de bilder på gudar som fanns i Bonniers Lexikon. Har man bara något att jämföra med går det att skaffa perspektiv. Visst, tolvåringar är känsliga och det låter tråkigt att denna bok är populär. Jag tog dock ingen skada av att läsa om Kulla-Gulla som slavade för alla. Med undantag att jag ägnar mycket tid åt att passa upp getter, mor och lillebror. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-23 00:51 | |
![]() | Haha. Jag minns att jag tyckte att Tchang och TinTin var så söta bär de träffades. | |
| biotech | 2010-04-23 00:56 | |
![]() | luktar hubba bubba om den | |
| Dyslekso | 2010-04-23 10:00 | |
![]() | Apropå Tintin så har jag läst en vrålpsykoanalytisk bok om honom (och Hergé), Tintin and the secret of literature. Kan inte riktigt rekommenderas, den var lite väl krånglig om än intressant på sina ställen. Spielberg och Jackson håller väl på och gör film om Tintin nu - ska vi tippa att gaytemat inte kommer att spela någon större roll? Dödmetalörn: Dialog är inte riktigt din grej, va? Måste ändå fråga om du tror att tjejerna i tråden som gillar Twilight-serien har påverkats negativt av läsningen? Betraktar de sig själva som mer "undernådiga" (tror det heter "underdåniga") än innan de började läsa serien? Kan det hypotetiskt vara så, i ett större livsperspektiv, att den positiva läsupplevelse de haft mer än uppväger den högst eventuella cementering av könsroller som böckerna gett upphov till i deras inre? Lite krångligt uttryck, hoppas du förstår vad jag menar. :) | |
| promenad - Ej medlem längre | 2010-04-23 10:02 | |
![]() | det är väl aldrig bevisat att tintin skulle vara bög, det är bara en teori, man får inse att sex inte hör hemma i äventyrsserier från krigstiden | |
| Dödmetalörn - Ej medlem längre | 2010-04-23 13:08 | |
![]() | Dyslekso, dialog med betapetfolk som bara vill tjafsa? Nej tack. Du har ju själv påpekat att du inte ens läst böckerna och som jag sa så är det mycket stor skillnad på böckerna och filmerna. Jag tror inte det är sån brist på bra böcker för unga att tjejerna måste nöja sig med slibbig propaganda för att hålla på sig tills man gifter sig. Lite oansvarigt att släppa boken i fråga i händerna på dem utan att reflektera över vad man gör. Eller? Att böckerna är hemskt poppis hos medelålders kvinnor som upptäckt att de råkat gifta sig med en bakåtsträvande och oromantisk gubbe är en annan sak. Jag tycker ditt argument om att man ska låta barnen läsa vad de tycker är spännande och slappna av för fan är ganska svagt faktiskt(om vi nu ska lägga detta på en personlig nivå vilket vi enligt dig ska). Är det verkligen ett argument ens, att de ska få göra det som är spännande? Hur drar man då gränsen inför sina barn? Visst, en dålig bok om våp är kanske inte alltid så farligt i längden men argumentet som sig håller ju inte för det. Som sagt, har man inte läst boken är det vanskligt att uttala sig så stensäkert om den som en del gjort här. Varför ens diskutera något man inte känner till? Är det för att det inte anses lika viktigt vad unga tjejer håller på med? Vore inte första gången man såg den tendensen. Läs någon av böckerna innan ni uttalar er om den, det är väl ganska grundläggande för att kunna diskutera den kan tyckas. | |
| hussar | 2010-04-23 13:19 | |
![]() | Dem är ju inte ens "riktiga" vampyrer, utan någe sort form av fjollträsk-vampyrer :P ,, nää,, dem skulle få dubbelspö av Van helsing ´närsom! | |
| Dödmetalörn - Ej medlem längre | 2010-04-23 13:22 | |
![]() | Spike skulle spöa dem med. Sexige underbare Spike. | |
| hussar | 2010-04-23 13:24 | |
![]() | Stryk ska dem ha , skitlåtsasvampyrer! :P | |
| Dödmetalörn - Ej medlem längre | 2010-04-23 13:27 | |
![]() | Jo, och det faktum att de kan vara ute mitt på dagen (eftersom storyn inte hade funkat annars) är ju lite B. | |
| hussar | 2010-04-23 13:30 | |
![]() | Ja , det är ju en av dem vitalaste "fluffen" om vampyrer,, dem är ju skitstövlar till mörkret, och skall således ej kunna vistas ute i dagens härlighet :P, Sparkling vampires,, feel my deathstick! of wood! :P nä,, jag gillar inte twilightskiten,, haha ^^ | |
| Dyslekso | 2010-04-23 14:32 | |
![]() | Dödmetalörn: nu har du skrivit det där ett par gånger, alltså att man inte ska lämna barnen vind för våg med sina böcker. Jag tror alla som läst dina inlägg förstått att du tycker det. Problemet är ju att du inte svarar på några frågor själv, utan kallar motargumentation för tjafs. Jag ställde två frågor i det förra inlägget. Kan inte se att de var tjafsiga alls. Skulle det göra ont att svara på dem? Angående att jag tycker att barn ska få läsa det de tycker om - om du går tillbaka, tar ett djupt andetag och läser vad jag skrivit så ser du varför jag anser det. Jag tycker helt enkelt inte att det finns några belägg för att barn skulle påverkas så mycket av bokläsning som du hävdar. En till fråga: finns det några belägg för det? Om det är någon som verkar betrakta kvinnor som våp så är det väl du, förresten. Du bemöter inga av motargumenten i tråden från kvinnorna som faktiskt har läst böckerna (tycker du att de är tramsiga?), och du verkar anse att de stackars unga flickor är helt värnlösa inför det de läser i böcker. Sen verkar din målgruppsanalys av vilka som läser böckerna lite konstig. Är det verkligen främst medelålders kvinnor som läser, och gillar, böckerna? | |
| Dyslekso | 2010-04-23 14:35 | |
![]() | Eller ok, du skriver faktiskt inte att medelålders kvinnor är den främsta målgruppen. Men att böckerna är "hemskt poppis" hos kvinnor som gift sig med en bakåtsträvande snubbe. Vad har du för belägg för det? | |
| Dödmetalörn - Ej medlem längre | 2010-04-23 14:48 | |
![]() | Är det verkligen samma sak att tycka att en bok är dålig och bakåtsträvande läsning som att tycka att de som läser den är våp? Jag tror du gjort ett lite väl långt hopp här, Dyslekso. Jag tror att de allra flesta som läser någon av böckerna kan förstå att världen inte ser ut så där, men betyder det att man ska lämna läsarna helt därhän utan att bry sig? Och vad är det som ska bemötas menar du? De tycker boken är bra, jag tycker den är dålig och har förklarat varför flera gånger nu. Du har inte läst någon av böckerna men uttalar dig tvärsäkert om den ändå. Som jag sagt innan så tar du ner detta på en onödigt personlig nivå, och om jag inte minns fel så har du tidigare velat tjafsa med mig om just feministiska frågor. Feminism är som ett rött skynke i det här forumet men det betyder inte att jag ska behöva sitta här och upprepa mig bara för att du är grälsjuk, Dyslekso. Den här länken sammanfattar väl ungefär vad jag försöker säga: www.dn.se/dnbok/step...a- 1.571098 (Och angående de kåta tantorna så känner jag många av dem personligen, det vimlar dessutom av Twilightlovers i bloggvärlden, surfa runt lite så märker du snart vad jag menar.) | |
| Dyslekso | 2010-04-23 15:08 | |
![]() | Men alltså... frågorna då? "Jag tror att de allra flesta som läser någon av böckerna kan förstå att världen inte ser ut så där, men betyder det att man ska lämna läsarna helt därhän utan att bry sig? " Om läsarna tycker böckerna är spännande och deras beteende inte påverkas negativt eller de får mardrömmar så har jag svårt att _själv_ tänka mig att komma dragande med pekpinnar om ditt och datt. Det leder nog bara till en saftig tonårsrevolt, ska du se. :) Jag fick inga pekpinnar från mina föräldrar om vad jag borde och inte borde _läsa_ som liten, och det känns bra, tycker jag. Fick du det? Från artikeln: ""Jag drunknar i Edwards gyllene blick när hans ljuva andedräkt smeker mitt ansikte i ett överväldigande välbehag och hans röst vibrerar av innerlighet medan han håller armen ömt om min midja och hans gudomliga ansikte förvrids. För djupt i mitt hjärta vet jag att det var kärlek som gav någon makten att knäcka mig när jag gick för att möta mitt öde med min framtid vid min sida medan det känns som om mitt hjärta skulle spränga bröstkorgen med ett svindlande ryck."" Jag är ledsen, jag kommer nog aldrig att kunna läsa en bok med sådana formuleringar, men kul att det finns äldre människor som uppskattar det. :) Man kan fortfarande diskutera principiellt kring bokläsning och dess faror, tycker jag. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-04-23 15:10 | |
![]() | "Fast det är klart, när ämnet inte gäller nåt viktigare än tramsiga tjejböcker är det kanske okej att låta de små liven läsa utan att reflektera över vad man då hjälper till att cementera? Detta gäller dock endast om man ser en viss fara i att barn får lära sig att kvinnor är undernådiga våp. (En del här önskar nog att det var så, men DET är en annan femma.)" Dödmetalörn: Finns det någon som bryr sig om att reglera vad pojkarna läser eller för den delen leker med? Du har säkert rätt på ett sätt fast jag uppfattar det nästan som att det finns ett större behov att överbeskydda tjejer. | |
| Dyslekso | 2010-04-23 15:11 | |
![]() | Tillägg: jag skulle bli riktigt irriterad om mina föräldrar började föra en politisk diskussion med mig om innehållet i en bok jag läste för spänningens skull. Jag var medveten om att min mamma tyckte att Stephen King var skräp, men föga intresserad av varför hon tyckte det. :) | |