Spelrum
Giraffen44
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade76
Mobilspel
Pågående19 588

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-23 14:37
Antal inlägg: 4050

"Skulle ni vilja rasta ett djur som är aggressivt?"

Tja, arbetar man med att ta hand om aggressiva djur borde det krävas någon form av kompetens och finnas tillgång till skyddskläder och munkorg. Skyldighet att anlita extern hjälp om inte annat.

Thoron_ril2010-04-23 14:37
Antal inlägg: 305

Jag har skrivit på och skickat det vidare... jag hoppas att Maya får åka hem till sin ägare och att hon får återse sina valpar snart.

le-lou2010-04-23 14:48
Antal inlägg: 17500

extern hjälp? som vad, sitta i en traktor och rasta hunden?

Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-23 14:54

Tillkalla en utomstående hundexpert. Myndigheter som tar hand om djur för att de vanvårdats måste också råka på en del aggressiva djur.
Alternativet att inte rasta dem och ha de i bur för att man inte känner för att hantera ett aggressivt djur, kan inte finnas. Vem ska skydda ett djur mot myndigheterna isf?
Nej, då är i så fall avlivning enda alternativ.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-23 14:55

ha de i bur? them menar jag

le-lou2010-04-23 15:40

Larvbrud , jag är tämligen säker på att det funnits med hundexperter i den här röran. Det brukar vara utbildat folk som bedömer och handskas med hundar när sånt här sker.

mjangsan2010-04-23 15:42
Antal inlägg: 76

De flesta tikar är aggressiva när de har valpar. Kan jämföras med människor. En mamma vill väl inte att en berusad okänd man skall dra i hennes barn?

le-lou2010-04-23 21:07

mjangsan - det var ingen som drog i nån valp. och en normal sund tik vaktar valpar, men inte så att de oprovocerat anfaller en människa.

SiriusMusta - Ej medlem längre2010-04-23 21:38
Antal inlägg: 3325

Blir inte det minsta förvånad när jag läser vad för slags hund det var. Hade blivit mer förvånad om det hade varit en labrador lr liknande.. Hundar som attackerar människor ska avlivas. Fattar inte hur alla kan vara så blåögda.

Minta2010-04-24 12:05
Antal inlägg: 20042

Vad är oprovocerat? Enligt vad som beskrivs i media (som jag inte vet är sant), angrep hunden inte oprovocerat, utan skällde en lång stund på mannen som inte brydde sig om det utan avancerade framåt mot hunden och hennes valpar. Enligt den beskrivning som getts, och med tanke på att hunden dessutom var sjuk, tycker jag inte att det är konstigt att hunden gjorde så. En de verkar tycka att en hund inte får bli provocerad i något läge, men det är naivt om något.

apbur2010-04-24 12:28
Antal inlägg: 9699

Antingen så accepterar man att alla människor bör lära sig de grundläggande reglerna som gäller om man inte vill bli attackerad av djur eller så får man helt enkelt totalförbjuda husdjur. Något mellanting finns inte då det ändå måste anses som oetiskt att avla fram viljelösa tamagotchis.

Vi kan inte ställa krav på djuren. Vi kan bara ändra på vårt eget beteende.

Minta2010-04-24 12:39

Bra sagt, då får man förbjuda hundar som husdjur och alla får nöja sig med tamagotchis istället.

Pseudonymf2010-04-24 13:37
Antal inlägg: 8282

www.facebook.com/ale...17 91728055

Maradona19862010-04-24 14:04
Antal inlägg: 1801

Vi kan givetvis inte tillåta att folk håller sig med aggressiva hundar, som attackerar människor, som husdjur. Jag kan inte förstå snyfthistorier som detta. Vi pratar om ett djur. Vissa djur äter vi och andra djur försöker vi skydda trots att de bevisligen är farliga för människor. Detta övergår mitt förstånd.

Pseudonymf2010-04-24 14:21

Vi kan givetvis inte tillåta att folk håller sig med aggressiva sidor, som attackerar människor, i våra hem...

Äsch, nu tappade jag alla argument. Jag gillar inte amstaffs generellt, men en bekant till mig har en tik som är helt underbart snäll. Så i detta fallet tror jag inte att det handlar om rasen i sig, utan om beskyddarinstinkter som de flesta djur har. Hade det handlat om en chihuahua hade folk säkert skrattat och ryckt på axlarna...

Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-24 14:45

Fast jag förstår inte riktigt varför en människa aldrig ska få skylla sig själv, bara för att det gäller en hund.
Jag har som hästskötare nöjt mig med att varna andra och har de inte lyssnat så har jag visat medlidande om de blivit sparkade eller bitna men aldrig låtsats som om det inte varit deras eget fel.

Varför är det ok att så små som 7-åriga småtjejer blir bitna i stallet och får skylla sig själva när de åker in på sjukhus och syr, medan en vuxen karl som går hem till en kvinna trots att han blivit ombedd att inte komma dit och ignorerar en hund som skäller i fem minuter, ska få gå in i total offerställning?
Om det senare nu var sant alltså.

Att provocera en tik med valpar i hennes eget hem kan anses vara en frivillig och medveten handling på samma sätt som det är att gå in i en spilta och bli sparkad. Det är ju inte som att han blev påhoppad av hunden på stan.

Pseudonymf2010-04-24 15:30

Word, Larvbrud.
Har aldrig skyllt på hästen i sig att jag blivit sparkad och biten genom mina 18 år i stallet. Oftast försöker man hitta källan till problemet, som oftast ligger hos hästen men som orsakats av oss människor.

Midna792010-04-24 15:36
Antal inlägg: 1117

Man måste givetvis ta hänsyn till i vilken situation som rått när en hund bitit innan man beslutar om den ska avlivas eller ej. Däremot tror jag inte en namninsamling kommer påverka beslutet.

Bananstump2010-04-24 16:28
Antal inlägg: 7

Har ni lärt er något av Bjästa, eller är det glömt?

Jag säger inte att det här är lika, men några lärdomar borde vara att där skrev personer på utan att ha tagit reda på bakgrunden. Sedan när de fått annan fakta så lät det annorlunda.

Här finns ju möjligheter att ta reda på fakta! Från alla håll.

Och min policy är, och har alltid varit, att "ta reda på så mycket du kan så du kan stå för ditt ställningstagande sedan".

Hon har aldrig tidigare visat sådana tendenser? Enligt vem?

Hur länge har hon haft livmoderinflammation? Finns det veterinärpapper på det?

Har länsveterinären varit inblandad och vad är deras utlåtande?

Och så vidare.

Minta2010-04-24 16:31

Det finns ingen möjlighet att ta reda på fakta själv. Man har bara det som står i olika medier att gå efter. Och enligt media så kontaktades Hallgren som rä en ansedd hundpsykolog efter det inträffade och han gav rådet att uppsöka vetenrinär för att undersöka om hunden hade ont någonstans eller hade en sjukdom. Då konstaterades livmoderinflammation.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?