Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 605 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| LisaLong | 2010-05-10 12:18 | |
![]() | morsans syrr " tycker inte speciellt synd om djuren."...hua säger jag bara:( Har du sett dokumentärer om hur grisar, kycklingar kor har det innan/under slakt?? | |
| LisaLong | 2010-05-10 12:19 | |
![]() | WC stol (off topic) men man kan väl lika gärna skriva "äldre kvinna" eller "äldre dam" | |
| WCstol - Ej medlem längre | 2010-05-10 12:27 | |
![]() | Nej. Hon var en kärring. Varför vara så jävla fin i kanten hela tiden? | |
| LisaLong | 2010-05-10 12:29 | |
![]() | men iofs du vet väl att egentligen är kärring ett fint ord som vi nutida människor gjort till negativt ord:) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-05-10 12:31 | |
![]() | Om man tycker att man själv är vegetarian trots att man äter fisk, skulle man då uppge att man var vegetarian i en undersökning om kosthållning och hälsa? Alternativen man kan bekänna sig till är Vegan, Vegetarian, Blandkostare. Jag skulle vilja veta hur man kan bortse ifrån att man har tarmarna fulla av rutten fisk. Är det bara i vissa sammanhang man tänker på sig själv som vegetarian eller alltid? | |
| WCstol - Ej medlem längre | 2010-05-10 12:31 | |
![]() | Ja, eller nja. Kär-Ing är fint ord. Kärring är en jävla kärring. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-05-10 12:35 | |
![]() | LisaLong: Skulle du verkligen vilja bli kallad "äldre dam"? I vår utseendefixerade tid känns det som att många skulle ta illa upp för det. | |
| apbur | 2010-05-10 12:47 | |
![]() | I vilka sammanhang behöver man kalla sig vegetarian utan att man är vegetarian? Jag förstår inte riktigt det och jag tvivlar också på att folk med lite kunskap gör det. Jag tror mer den här missuppfattningen beror på alla andra som inte har en aning om skillnaden mellan lakto, lakto-ovo, vegetarian och vegan. Jag har blivit kallad vegan bara för jag tackat nej till ett kycklinglår. Har också fått kyckling serverat när jag sagt att jag varit vegetarian. De visste inte att vegetarianer inte åt kyckling. Det är ju omgivningens okunskap som ställer till det. Inte de som gör ett aktivt val när det gäller kosten. | |
| WCstol - Ej medlem längre | 2010-05-10 12:54 | |
![]() | Kan man inte börja äta kottar och grenar och det djur har defecerat? | |
| svinto_delux | 2010-05-10 13:05 | |
![]() | Det största problemet när någon säger sig vara vegetarian samtidigt som den äter någon form av animalier är väl risken att förvirra omgivningen så att det blir som Apbur berättar här ovanför. Det gör det ju väldigt svårt för människor som är vegetarianer. Då är det väl bättre att säga att man föredrar att äta vegetariskt eller något liknande. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-05-10 13:08 | |
![]() | apbur: Det är inte helt ovanligt med de som kallar sig vegetarianer och äter fisk och skaldjur. Jag har också träffat på personer som gjort det aktiva valet att kalla sig vegetarianer trots att de äter vilt. | |
| Fantagia | 2010-05-10 13:16 | |
![]() | Nu får ni väll hejda er lite. Omvänd logik; Vad kallar man "köttätare" som ibland "fuskar" och äter grönsaker...?? Nu måste ju vissa i raden förstå hur fåniga de är i sitt resonemang. Jag tycker det är fantastiskt att vissa gör aktiva val att dra ned på sin köttkonsumtion. Det bidrar till en bättre miljö och värld. Många "köttätare" känner sig "offended" av att vissa väljer att sluta äta kött. Jag och min omgivning kallar mig vegetarian än fast jag ibland äter fisk. Om det är stötande för någon kan jag kalla det vegetarian+fisk. Då är det väldigt tydligt. Mitt val att bli vegetarian+fisk.....är p g a miljöskäl och av etiska skäl. Ett mycket enkelt sätt att bli mer miljövänlig och sen tycker jag inte om på det sätt man hanterar djuren i "köttindustrin". Idag med de möjligheter vi har behöver vi inte heller äta djur för att överleva. Istället för att lägga energi på att haka upp sig på de som faktiskt gör något så kan man ju själv försöka göra något. Min filosofi är att om alla gör LITE så behöver inte vissa göra ALLT. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-05-10 13:19 | |
![]() | Fantagia: Blandätare? | |
| le-lou | 2010-05-10 13:21 | |
![]() | Varför är det så in i bomben viktigt vad man vill kalla sig? Vill nån kalla sig för vegetarian men ändå äter fisk - vad är det att bli provocerad av? Står det i någon bok som jag har missat, om vilka regler som gäller? På vilket sätt medför detta en negativ aspekt i ert liv, ni som blir så upprörda? Ts - du verkar tycka att de som är veg, vill vara lite mer än andra? Och det retar dig? Du tycker de är märkvärdiga? Känner du dig underlägsen? | |
| le-lou | 2010-05-10 13:22 | |
![]() | förlåt, det var inte ts jag vände mig till. Utan Lillstölla, fick för mig att det var hon som startat tråden, hon verkar mest upprörd av alla : "ag tycker bara att ska man säga att man är vegetarian så ska man göra det ordentligt!" Ja bra att du tar i! Jag förstår att du blir upprörd. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-05-10 13:24 | |
![]() | Le-lou: Det skulle bli väldigt svårt att nånsin göra någon studie över längre tid över grupper som har olika kosthållningar, om man inte ens kan enas om en enkel definition. Jag tror man räknar med att vegetarianer får i sig kött nån gång då och då men det vore konstigt om en stor del av dem åt kyckling varje dag, eller hur? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-05-10 13:31 | |
![]() | När alla ska göra lite blir det behjärtansvärda insatser som att köpa svenskt kött. Jag tycker absolut att man ska minska glappet mellan vegetarianer, veganer och andra. Men det hjälper inte att vegetarianer kommer med konstiga slutsatser som att fiske är miljövänligt. | |
| llloyden | 2010-05-10 13:59 | |
![]() | Vego har väl med grönsaker/växter att göra? Alltså inte djur om jag fattat rätt. En del äter ägg och mjölk och sånt som inte djur dödas för att bli mat - t.ex. laktovegetarianer. Men fisk och skaldjur dödas ju innan man äter upp dem! Jag undrar varför vegetarianer håller på med typ nöt"biffar", pannbiff, köttfärssås, korv etc av soya osv = quorn? Om man inte äter kött i form av biffar och korv och sånt - varför efterlikna maträtter av kött då? Kan någon svara på detta? | |
| broccolisaur - Ej medlem längre | 2010-05-10 14:18 | |
![]() | llloyden: Vegetarianism har med grönsaker och växter att göra ja. Dock ej fisk, men vissa som kallar sig vegetarianer äter ändå fisk. Kan du förklara varför du inte tycker om att vegetarianer "håller på med" köttfria typer av korv och färssås så ska jag försöka svara. | |
| apbur | 2010-05-10 14:21 | |
![]() | llloyden, det beror ju helt på vad man ska göra för maträtt. Korv med bröd kanske man tycker är gott. Då passar det ju bra att det finns en vegetariskt korv som man kan lägga i korvbrödet. Hade varit lite småjobbigt om den var platt eller rund. Vissa vegetarianer som får äckelkänslor av att äta köttliknande vegetariska halvfabrikat tror jag inte köper så mycket quorn och liknande. Jag tror helt enkelt det är ett val tillverkarna gjort för att även de konservativt lagda ska köpa deras produkter. Du vet de som får lite dåligt hälsosamvete ibland och känner sig duktiga när de köper en vara från "hälsans kök" några gånger i månaden. Sen kan ju inte köttprodukter ha någon slags ensamrätt på form. Om jag mosar ihop kikärtor med lök och lite annat som jag sen ska steka och ha till potatisen. Hur tycker du då jag ska forma matklumpen så jag inte blir anklagad för att kopiera köttprodukter? | |