Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 19 525 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stefanpbb | 2010-05-23 12:04 | |
![]() | Electric ; Vad är det som inte är enkelt ? | |
| stefanpbb | 2010-05-23 12:11 | |
![]() | jaws ; På jesu tid erbjöds undevisning i templem bla. Jesus som var född in i en enkel timmermanns familj undervisades i templet.De olärda saknar kritiskt tänkande ? Vad bygger du det på ?Olika religioner och tankesätt florerade vilt på jesu tid . Dessa ideologier tolererades så länge de inte hotade den romerska staten | |
| dellartista - Ej medlem längre | 2010-05-23 12:12 | |
![]() | "Kristen" betyder "Jesu efterföljare". Jesus tog bort den gamla lagen och ersatte den med "Kärlekens lag". Det enda som Jesus begärde var att följa kärlekens lag; älska din nästa såsom dig själv och att fortsatta hans arbete, vilket är att gå till hela världen och sprida budskapet om Guds rike. Därmed gäller inte de judiska lagarna efter Jseu tid, som stiftades under Mosetidens ökenvandring, lika fundamentalt som där i öken. Visserligen omfattar kärleken lag även mycket av det som gällde för judarna i öken. Varför fråga om bara grisköttet? Jag håller med om att gris är ett orent djur pga sin oförmåga att svettas, men enl. den gamla lagen fanns det även andra orena djur, som man inte fick äta t ex. ål, skalddjur, kanin, hare, kattdjur, hund mm. Det fanns även andra hygienlagar, som t ex att kvinnan inte fick befinna sig bland andra under sin menstruation. Varför ge sig enbart på grisätandet? | |
| stefanpbb | 2010-05-23 12:26 | |
![]() | Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket (Matt. 5:17-19).” | |
| kajix | 2010-05-23 12:45 | |
![]() | jävlar, jag som precis ställt in mig på fläskfilé | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-23 14:30 | |
![]() | stefanpbb, följ länken och läs vad som står där. Om du fortfarande inte förstår så kan jag inte hjälpa dig. www.alltombibeln.se/...ur iduk.htm | |
| WCstol - Ej medlem längre | 2010-05-23 14:39 | |
![]() | för det är så gott | |
| granit69 | 2010-05-23 15:57 | |
![]() | www.youtube.com/watc...re =related | |
| stefanpbb | 2010-05-23 16:53 | |
![]() | Electic: Jag förstår.Jag undrar vad det är som du inte förstår ? Jag tycker länken du hänvisar förklarar på ett bra sått. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-23 17:33 | |
![]() | stefanpbb: Du skrev en (mycket vanlig) förklaring att "Paulus får i nya testamentet en uppenbarels från Gud gär Gud förklarar att människor visst kan äta tex gris." I texten som jag länkar till motsägs detta. Bland annat dras slutsatsen att "följaktligen finns det inte heller någonstans i Nya testamentet ens en antydan om att de djur som Gud en gång förklarat orena - ormar, kaniner, sniglar, hundar, spindlar, katter, råttor etc etc - plötsligt skulle ha blivit rena (nyttiga). Jesus säger ingenting om det. Petrus säger inget om det. Paulus säger inget om det. Ingen av Nya testamentets författare säger att de djur som Gud förklarat oätliga har blivit ätliga." Det faktum att du tycker att länken förklarar på ett bra sätt samtidigt som den motsäger din tidigare förklaring gör att ditt påstående att du förstår ter sig en smula märkligt ... | |
| Mitch Ryder - Ej medlem längre | 2010-05-23 17:40 | |
![]() | Det enda svar som finns på den här tråden är den som följer..väldigt enkel också. KRISTNA ÄR INTE BOKSTAVSTROGNA. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-23 17:50 | |
![]() | Det tycker jag är väldigt sympatiskt, att kristna överlag inte är bokstavstrogna. Men tyvärr finns det det de som är bokstavstrogna i vissa sammanhang men inte respekterar just det här påbudet om maten, vilket är märkligt. | |
| Mitch Ryder - Ej medlem längre | 2010-05-23 17:54 | |
![]() | Knappast... jag tror inte ens de mest fanatiska inom vilken religion de må vara, lever helt efter skriften. | |
| Mitch Ryder - Ej medlem längre | 2010-05-23 17:57 | |
![]() | Det är ju så att allting utvecklas i takt med tiden. Inget är hugget sten. Inte ens gudstro. | |
| WCstol - Ej medlem längre | 2010-05-23 18:06 | |
![]() | jag åt en saftig grisbit förut och den var så saftig att jag var tvungen att vila efter maten. | |
| stefanpbb | 2010-05-23 19:17 | |
![]() | Electric: Du har rätt i att den länken inte ger ett entydigt svar . Ögnade bara igenom den förut.Ursäkta ! Från mitt sätt att tolka bibeln är det iallafall solklart att jag kan äta griskött Och det stödjer jag på Petrus uppenbarelse.Men matvanor är nog inte det vitigaste som vi människor behöver tänkapå....... | |
| stefanpbb | 2010-05-23 19:19 | |
![]() | Sedan är det ju så att som kristen får man påhopp av andra om man är bokstavstrogen eller om man inte är det............. | |
| Mitch Ryder - Ej medlem längre | 2010-05-23 19:20 | |
![]() | Om du behövde vila på maten berodde det nog inte på grisbiten, snarare på det du åt till den | |
| elgen5 | 2010-05-23 19:39 | |
![]() | En gris renar sig själv genom att bada i gytja. En ko har ingenting emot att lägga sig och vila i sin egen avföring. hm undra vad jag ska välja att äta...ja det e märkligt.. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med din fråga. Hoppas du får en positiv söndag ; ) Carina | |
| Majsal | 2010-05-23 21:39 | |
![]() | Petrus sa det. Men också apostlagär kap 15. Dvs inget förbud. | |