Spelrum
| Giraffen | 16 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 24 |
Mobilspel
| Pågående | 19 167 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| af81 - Ej medlem längre | 2010-05-31 20:43 | |
![]() | Angående attack på internationellt vatten: "I artikel 87 görs det en hänvisning till "övriga folkrättsliga regler." Det innebär att i händelse av en väpnad konflikt så får stater i högre grad använda våld och tvångsåtgärder på det fria havet än vad som är fallet i fredstid. Det gör att vissa av reglerna i havsrättskonventionen ej är aktuella i händelse av en väpnad konflikt. Därför måste man fastställa om det reglerna för fred eller väpnad konflikt som gäller." Källa: klamberg.blogspot.co...-g aza.html | |
| bove | 2010-05-31 20:44 | |
![]() | YJ: Araber är inte mer fredstörstande än judar i största allmänhet nej, det tror jag inte. Ett faktum är dock att Israel ända från sitt grundande har varit en starkt militaristisk stat. Jag kan ha viss förståelse för det, givet det judiska folkets historia och händelserna i Europa under decenniet som föregick Israels bildande. Idag är det dock bara en religiöst-politiskt driven våldsmaskin som riktar sin vrede och sitt förakt mot alla som yppar minsta lilla kritik mot dem. Hade Israel varit beredda att göra vissa måttliga eftergifter så hade fred rått i området idag. Jag tror att alla i området är enormt trötta på krig, men det finns en extremistisk minoritet i Israel med ett oproportioneligt stort inflytande, som liksom Bushregeringen i USA gjorde, ständigt pumpar in en rädsla i befolkningen. En rädsla som säger att om inte vi går fram skoningslöst så kommer vårt land att utplånas. Att påstå att israelerna skulle ha farit minst lika illa av konflikten som palestinierna är i bästa fall okunnighet. När det kommer från en intelligent människa som du så misstänker jag dock att det är en medveten lögn. | |
| Måns_E | 2010-05-31 20:56 | |
![]() | Är israel i krig med fredliga folkrätts- och människorättsorganisation er? Det känns som att påståendet att det skulle pågå en väpnad konflikt med just dessa grupper faller på sin egen orimlighet. Med andra ord hade Israel inget där att göra, eftersom de befann sig på internationellt vatten. | |
| af81 - Ej medlem längre | 2010-05-31 21:02 | |
![]() | Det är inget påstående om det, om du kan läsa så borde du även förstå det. Sen om du läser källan så kommer personen som skrivit den fram till att fred råder. Faktum är att detta kommer juridiskt debatteras och därför är det av intresse. Men du verkar gilla att dra dina egna slutsatser. | |
| Sporten4 | 2010-05-31 21:08 | |
![]() | Ja, det var ett konstigt upplägg detta att kalla det en "hjälpsändning" och skick med en bunt extremister och "kändisar" bara för att få till skriverier. Det var en väntad reaktion på denna provokation. Möjligtvis gick det lite överstyr kan jag tycka. Gummikulor hade nog fungerat. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-05-31 21:11 | |
![]() | Just hemkommen från Sergels torg. Brukar normalt sett inte protestera,men här går gränsen! jag hoppas verkligen Linus Gardell får hem sin far. | |
| YamahaJet | 2010-05-31 21:12 | |
![]() | Jag tror definitivt inte att det hade varit fred i området om Israel gjorde "måttliga eftergifter". När man gjorde den måttliga eftergiften att lämna Gazaremsan, riva bosättningarna och överlämna makten till den palestinska regeringen, så ökade istället raketattackerna mot Israel. Vad vi ser är människor som fostras till extremism, judehat och inte nöjer sig förrän Israel inte längre existerar som stat. I brist på annan sysselsättning i området, såsom yrkesmässig karriär, så viger man livet åt att annat helt enkelt. Måns: Vad hade skepp lastade med vapen och Hamas-anhängare att göra på internationellt vatten då, om inte Israel får vara där? Olle: Jag håller med dig att filmen Ingenmansland i det stora är bra. Regissören heter emellertid Danis (ej Daniel) och är bosniermuslim. Föga förvånande kom serberna i filmen att bli överviktiga krigsförbrytare, och den serbiska huvudpersonen homosexuell, medan bosniakerna blev offer, trots att filmen presenteras som etniskt neutral för omvärlden. | |
| matulla | 2010-05-31 21:12 | |
![]() | Bojkotta Israel! Trots det hemska som har hänt, så har äntligen Israel visat sitt rätta ansikte.. Nu finns det ingenting som kan rättfärdiga ett fortsatt stödjande av dem. | |
| Måns_E | 2010-05-31 21:16 | |
![]() | af81: Ja det lär diskuteras ett tag, men till skillnad från dig så verkar åtminstone de oberoende folkrättsexperter (professorer och docenter i ämnet bland annat) som har uttalat sig i ämnet vara tämligen eniga. Nämligen att det är helt solklart att Israel har begått brott mot folkrätten (igen). Det är nog lika bra att bara acceptera, oavsett vad man förövrigt tycker om Israel. | |
| Sporten4 | 2010-05-31 21:18 | |
![]() | Men de "medverkande" svenskarna är nog ganska naiva ändå. De verkar ju tro att det var någon form av charterresa att åka till en krigszon. Jag kan tänka mig att de får några år på kåken där nere nu. | |
| YamahaJet | 2010-05-31 21:19 | |
![]() | Linus Gardells far kanske inte borde åka till Mellanöstern och kasta sten i glashus om han månar om att hans son ska vara med sin far. För övrigt borde man utreda huruvida svenska riksdagsledamöter (Kaplan) ska kunna ägna sig åt civil olydnad i utlandet och fortsätta representera Sverige som parlamentariker. | |
| Måns_E | 2010-05-31 21:20 | |
![]() | YJ: Vilka vapen? Vilka Hamazanhängare? Om du inte redan visste om det så kan jag upplysa dig om att Hamaz på inget sätt har varit inblandade i det här, utan politiskt och religiöst oberoende organisationer skulle ta emot så krigiskt material som solceller, cement och vattenreningsaggregat. Om du hävdar något annat så skulle jag gärna se källor som styrkor det. | |
| af81 - Ej medlem längre | 2010-05-31 21:22 | |
![]() | Måns, vad förstår du inte. Det var ett inklippt citat (och inte min personliga åsikt) och det intressanta är att oavsett allas åsikter så måste klargöras vilken status som råder. | |
| Måns_E | 2010-05-31 21:22 | |
![]() | Jag tror inte att någon inblandad inte har förstått riskerna. Vad baserar du det på 'Sporten? Tvärtom så är ju Israel kända för att bete sig lite som de vill. Den här gången kommer det nog stå dom ganska dyrt. | |
| Måns_E | 2010-05-31 21:25 | |
![]() | af81: Som sagt Israel är inte i väpnad konflikt med fredliga folkrätts- och medborgarorganisationer. Det trodde jag att man förstod oavsett vad man tycker om Israel i övrigt. Men tydligen inte. | |
| bj-olle | 2010-05-31 21:26 | |
![]() | hoppsan, danis då. ja, men det var inte hur den är vinklad som var min poäng, utan skämtet de gör. "du började"-grejen. det skrev jag väl iallafall... det är lite det som det inte är frågan om här, hehe, om du hänger med. hade inte det här gått till och hänt som det gjorde, hade det kanske inte fördömts av precis hela världen förutom yamahajet, som fallet är nu. | |
| Sporten4 | 2010-05-31 21:27 | |
![]() | Måns_E, en politisk propagandaattack kan man kall denna expedition. Hur kan man förvänta sig att Israel står handfallen då när de tidigare visat hur de behandlar terror. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-05-31 21:28 | |
![]() | Mattias Gardell har gjort en enastående insats. Israel har skitit i det blå skåpet rent ut sagt..frågan är om dom förtjänar att existera som land eller vad fan dom tror att dom är!!!? | |
| af81 - Ej medlem längre | 2010-05-31 21:30 | |
![]() | Måns, du kanske tror att alla är överens om vilken status som råder och så är frågan ur världen. Låter ju väldigt smidigt och naivt. | |
| YamahaJet | 2010-05-31 21:31 | |
![]() | Måns, titta här www.youtube.com/watc...r_ embedded Tycker inte det låter varken särskilt fredligt eller oreligiöst. Kul för övrigt att du anser dig veta exakt vad som funnits ombord på alla sex fartyg, men menar att jag omöjligen kan veta det. Var du med och packade eller? | |