Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade24
Mobilspel
Pågående19 167

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2010-06-02 10:41
Antal inlägg: 20042

Jo, det förstår jag. Och ju mer Israel ockuperar och tar ifrån dem deras liv, desto rebelliskare blir motståndet. Det är en grym spiral.

Minta2010-06-02 10:42

Och Israel accepterar ju inte heller en Palestinsk stat värd namnet, men de har styrkan och makten att verkställa sina önskemål.

wildcard2010-06-02 10:51
Antal inlägg: 1966

Jag har bojkottat israeliska varor i många år.
Jag äger fö en palestinasjal som jag har haft sedan 1978 ca, skaffade den för att jag tyckte att den var fräck men nu finns det ju all anledning att plocka fram den igen.

Bojkotter är ett bra sätt för "vanliga människor" att visa var de står i en fråga, tycker jag.
Frankrike fick känna på det när de atombombade "sina" små atoller för att testa kärnvapen. Vi slutade köpa franskt vin och de slutade bomba.
Sydafrika blev bojkottad för att de skulle släppa Nelson Mandela.

Jag blir i alla fall skitförbannad när en hjälpsändning som inte ens ska till Israel blir bordad på internationellt vatten och människor (som kanske HAR slagits för att försvara sig, inte för att anfalla) blir skjutna. Tyvärr förvånar det mig inte att detta lands militär gör så här...

Minta2010-06-02 10:52

Bara det att de blir bordade på internationellt vatten ger dem rätt att försvara sig enligt nödvärnsrätten. Så det är inte så konstigt att de försökte freda båten, även om det inte var så smart med tanke påatt det var Israelisk militär.

zagg - Ej medlem längre2010-06-02 10:57
Antal inlägg: 298

Varför bordade Israel båtarna överhuvudtaget? Vad ger dem rätt till det (även om det är utan våld)?

Minta2010-06-02 10:58

De är vansinnigt rädda för att Gazaborna ska förses med vapen.

micro1132010-06-02 11:23
Antal inlägg: 17542

För de som vill bojkotta Israeliska varor är ett tips att hålla utkik efter nr 729 i varornas streckkod - då 729 är Israels landsnummer.

Här är en sida med tips på varor och annat man kan tänka på.

www.bojkotta-israel.nu/

micro1132010-06-02 11:26

Minta
Nej, det handlade inte om rädsla för vapen. De var fullt medvetna om att det inte fanns vapen ombord.
Detta är en principsak för Israel, de har bestämt att det ska råda en blockad mot Gaza och att allt ska filtreras genom deras händer, det är vad det handlar om.
Makt inget annat.

Minta2010-06-02 11:30

Hur visste de det?

Minta2010-06-02 11:32

Vad säger du om SirMattBusbys inlägg 10:19?

anneli72 - Ej medlem längre2010-06-02 11:34
Antal inlägg: 11612

Jag tror det är viktigt med en dialog med Israel.

Ingen mår bra av känslan av att vara inträngd i ett hörn.

Okej,Israel har gjort fel MEN låt dialogen fortgå!

Venatici2010-06-02 11:48
Antal inlägg: 1318

Jag sedan lång tid tillbaka bojkottat Israel, Kina, Lidl, Nestlé och Kraft Foods.
Kan inte påstå att mitt liv känns begränsat och jobbigt pga man handlar medvetet.

onobond2010-06-02 11:58
Antal inlägg: 24323

Denna tråd startades som uppmaning till bojkott av varor från Israel, som en protest mot landet och dess politik.

Om vi nu gör upp en lista på länder, vars regering aktivt/passivt stöder/initerar/fullfölje r/upptrappar händelser/förlopp vi i större eller mindre omfattning ogillar, vilka blir det kvar på listan av länder vi får handla av?

Vatikanst... nej just det...

anneli72 - Ej medlem längre2010-06-02 12:01
Antal inlägg: 11612

Nu funderar jag över Skottland..är det ok att dricka whiskey?

bove2010-06-02 12:05
Antal inlägg: 1333

"Israel för in mer förnödenheter per vecka än vad dessa fartyg fraktade med sig..."

Det är väl en jävla tur. Vad är alternativet, att de svälter ihjäl hela befolkningen?

regression2010-06-02 12:23
Antal inlägg: 1563

onobond: Skillnaden är att i övriga fall så är det sedvanligt att anta att det är ledningen för ett land det är fel på, och inte folket i sig. Därför tycker man att ekonomiska sanktioner drabbar ''fel'' människor. Till exempel så brukar det framhållas att det är de stackars bananbönder som drabbas av Chiquita-bojkotter.

När det gäller Israel så är det dock legitimt att vilja straffa alla israeler. Det bottnar i sin tur i föreställningen att israelerna har det ganska förspänt, eftersom minst fyra youtube-dokumentärer tyder på att judar är överrepresenterade i amerikanska, multinationella företag.

micro1132010-06-02 12:35

Minta
Att han tydligen gillar Israelisk TV.

De befann sig på internationellt vatten.

Dessutom går någon verkligen på den propaganda snutten med radiomeddelandet.
Varför finns inget svar från fartygen registrerat på filmen? Bara en gubbe som läser innantill i en telefon?

micro1132010-06-02 12:37

regression
Är det inte upp till alla och envar vem man vill gynna?

Dessutom lär du väl vara såpass medveten ändå att du förstår att en bojkott drabbar ett lands hela ekonomi och därmed sätter press på stat och regim och inte enbart enskilda. En samlad bojkott kan vara mycket effektivare än vapen.

regression2010-06-02 13:00
Antal inlägg: 1563

''Är det inte upp till alla och envar vem man vill gynna?''

Ja. Och jag tycker ert val drivs av en fånig mänsklig känsla (avundsjuka och missunnsamhet).

''Dessutom lär du väl vara såpass medveten ändå att du förstår att en bojkott drabbar ett lands hela ekonomi och därmed sätter press på stat och regim och inte enbart enskilda.''

Nej, en bojkott drabbar vanligtvis ingen, och drabbar det någon så drabbar det i första hand enskilda. Huruvida dessa enskilda i sin tur kan sätta press på ''stat och regim'' beror på i vilken grad regimen känner ansvarsskyldighet gentemot de drabbade. I de flesta icke-fungerade demokratier är denna känsla obefintlig. I min bok hamnar en spontan bojkott av ett gäng ungdomar med noll köpkraft i den politiska skräphögen. Det är i bästa fall ett slag i luften, i värsta fall drabbar det exakt dem man skulle hjälpa.

En ''samlad bojkott'' som är förankrad i riksdagen går vanligtvis under namnen ''tull'' eller ''införselkvota''. Dessa har EU redan infört. Visst kan sådana formella ekonomiska sanktioner sätta israel ''under press''. Och vi kan till och med leka med tanken att detta får dem att bli bättre (trots den nu ansenliga mängd empiriska bevis som tyder på motsatsen). Men det är direkt vulgärt inbilla oss att detta är en storsint handling. Jag mår verkligen dåligt av att läsa om svenskar som berömmer sig med att vara empatiska och uppoffrande genom att sluta äta avokado, när den riktiga uppoffringen utförs av oskyldiga arbetarna på avokadoplantagen. Och -- nämnde jag det? -- till ingen nytta.

bove2010-06-02 13:02
Antal inlägg: 1333

regression: Det finns faktiskt en skillnad. Chiquita, Nestlé, Kina eller i princip valfritt annat land/företag som utsatts för bojkott är inte demokratiskt styrda. Israel är i varje fall på papperet en parlamentarisk demokrati, varför påtryckningar även mot folket kan ha betydelse.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?