Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 222

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-05 14:49
Antal inlägg: 3604

Det gjorde jag precis: ett regelbundet intag av droger behöver inte betyda att man är missbrukare. Ordet "regelbundet" är för övrigt paradoxalt nog ett ganska luddigt begrepp.

Nu får du svara på min fråga. :)

Gunilla _2010-06-05 14:56
Antal inlägg: 4425

ElectricEye; Så man knäcker några bärs på lördag kväll likväl som skjuter lite heroin? Bara så jag vet hur jag ska svara dig.

Gunilla _2010-06-05 15:00

(Fö fick jag inte svar på min andra fråga).

ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-05 15:02

Heroin är en jävla skitdrog. Din andra fråga har inget entydigt svar. Det är individuellt. En del trillar dit första gången.

Gunilla _2010-06-05 15:20

Att använda t.ex heroin, XTC eller LSD (som de facto tillhör de narkotikapreparat som är otillåtna och som en del här inne tydligen anser vara lämpliga att legalisera bl.a för att man tycker sig ha såna rättigheter som ska tillmötesgås(!)) innebär en betydligt större risk för missbruk och kan inte användas lite då och då för skojs skull. Därmed haltar jämförelsen med alkohol väldigt mycket.

Ja, alkohol är också en drog - ofta också den en jävla skitdrog - men risken att du ska t.ex överdosera är ändock rätt liten och kräver lite mer än det miljondels gram av LSD som kan få dig att snedtrippa något oerhört.

Att alkohol är så farlig och ligger högt på listan är ju just pga att den ÄR laglig. Var hamnar den om vi legaliserar all narkotika?

ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-05 15:25

Du svarade ibte på min fråga.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-06-05 15:36
Antal inlägg: 4050

Gunilla: Öh... Ecstasy kan visst användas lite då och då för skojs skull. Hur menar du att det används? Jag trodde att det var en partydrog som användes då och då av massor av människor som vill ha kul.

MatsJoel2010-06-05 15:41
Antal inlägg: 686

"Att använda t.ex heroin, XTC eller LSD (som de facto tillhör de narkotikapreparat som är otillåtna och som en del här inne tydligen anser vara lämpliga att legalisera bl.a för att man tycker sig ha såna rättigheter som ska tillmötesgås(!)) innebär en betydligt större risk för missbruk och kan inte användas lite då och då för skojs skull. Därmed haltar jämförelsen med alkohol väldigt mycket.

Ja, alkohol är också en drog - ofta också den en jävla skitdrog - men risken att du ska t.ex överdosera är ändock rätt liten och kräver lite mer än det miljondels gram av LSD som kan få dig att snedtrippa något oerhört."

Extacy är en drog som nästan uteslutande används "då och då för skojs skull". LSD samma sak i ännu högre grad då man utvecklar tolerans väldigt snabbt är dagligt bruk i princip omöjligt/meningslöst.
Risken för snedtripp är så vitt jag vet inte relaterad till mängden, och risken för ofrivillig "överdos" skulle ju helt försvinna om det gick att köpa på laglig väg av pålitliga producenter.

ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-05 15:45

Gunilla, du verkar tycka att ett regelbundet intag av droger är synonymt med missbruk och detta ifrågasätter jag. Vi är överens om att alkohol är en drog. Jag tror även att vi kan enas om att en stor del av svenska folket använder alkohol regelbundet.

Här kommer frågan som jag vill att du svarar på: är alla de missbrukare?

ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-05 15:48

Och om svaret är NEJ vill jag att du säger efter mig: bara för att man använder droger regelbundet behöver man inte vara missbrukare.

Gunilla _2010-06-05 15:57

Sorry, ElectricEye;
Den som brukar alkohol eller annat som anses skadligt och med det har/skapar problem är en missbrukare. Sen om det sker en gång/år, en gång/vecka eller dagligen är egalt. Oftast är man förvisso även beroende av "vad det nu är".

Ytterst få utvecklar ett alkoholberoende efter sin första, andra eller tredje kontakt med denna drog. Kan man säga detsamma om heroin, LSD, amfetamin?

Jag har inte påstått att man är missbrukare för att man använder alkohol regelbundet - däremot påstår jag att använder du exempelvis heroin i stället för fredags och/eller lördagsölen, då kommer du utveckla ett snabbt beroende och därmed ett missbruk. Heroin medför inte några najsiga enstaka lördagsfyllor nämligen... Eller ska vi utesluta heroin i diskussionen för att just det är en "skitdrog"?

Gunilla _2010-06-05 16:00

*ur diskussionen

ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-05 16:08

Prova en jämförelse med cannabis i stället, Gunilla. Heroin kan vi gärna utesluta ur diskussionen för min del. Du går som katten runt het gröt, men jag tolkar ditt svar som att du håller med om det stora flertalet som nyttjar drogen alkohol inte är missbrukare.

bove2010-06-05 16:39
Antal inlägg: 1333

Gunilla: LSD är inte beroendeframkallande överhuvudtaget och rent fysiskt helt ofarligt. Ska man diskutera såna här saker bör man veta vad man pratar om. Amfetamin blir du definitivt inte beroende av efter att ha brukat det enbart ett par gånger heller.

DieHard - Ej medlem längre2010-06-05 17:18
Antal inlägg: 23

Precis, man bör veta vad man snackar om ja.

Citat: "Amfetaminberoende
Amfetamin är en starkt beroendeframkallande substans.
Det tunga amfetaminmissbruket hos människa följer i regel ett cykliskt mönster med faser på 12 timmar upp till flera dygn av upprepat drogintag, sömnlöshet och svält (eng. ”binges”), följt av en abstinent återhämtningsfas (eng. ”crash”). Efter en tids missbruk av detta slag kan biverkningar av olika slag uppkomma, där den mest karakteristiska är amfetaminpsykosen, en successivt stegrad paranoia i samband med intensiva konsumtionsfaser. Psykosen domineras typiskt sett av förföljelseidéer och kan så småningom förvärras med hallucinationer, stereotypa rörelser och förlust av den sjukdomsinsikt som inte sällan föreligger till en början. Rent kroppsliga komplikationer till amfetaminmissbruk förekommer också, exempelvis nervskador, högt blodtryck, stroke och hjärtskador.

Amfetaminberoende är i huvudsak ett psykiskt beroende, inte som i fallet alkohol och opiater något fysiskt beroende. Opiatmissbrukaren upplever en form av fysisk abstinens som inte existerar hos amfetaministen. Däremot ger ett avslutat missbruk psykiska symptom, såsom depression, inititivlöshet och orkeslöshet osv. Det finns mediciner mot vissa av amfetaminberoendets komplikationer, som psykoserna, men det finns ännu inga behandlingar mot själva amfetaminberoendet som vetenskapligt visat sig fungera (till skillnad mot de effektiva läkemedlen vid alkohol-, nikotin- och opiatberoende)."

DieHard - Ej medlem längre2010-06-05 17:22

Vi som tar hand om pundarna när de flippat ur delar inte riktigt den ljusblåskimrande (o)verklighet som vissa speedivrare här gör.
Pundarna själva delar den inte heller.

ElectricEye - Ej medlem längre2010-06-05 17:31

DieHard, kan du peka ut EN "speedivrare" som har målat upp en ljusblåskimrande verklighet?

Gunilla _2010-06-05 17:46

ElectricEye: "Du går som katten runt het gröt, men jag tolkar ditt svar som att du håller med om det stora flertalet som nyttjar drogen alkohol inte är missbrukare."
- Que? Förmodligen inte, men det har väl noll och ingenting med den här diskussionen att göra. Vad är du ute efter?

Cannabis har jag redan kommenterat. Det är dock bara _ett_ av alla preparat som är narkotikaklassat.

Larvbrud; Ecstasy = partydrog, visst. Men det är många som använder det och definitivt säger det vara grymt beroendeframkallande (psykiskt, dock ej fysiskt) redan efter första test.

Psykiskt beroende av LSD är heller inte ovanligt, Bove…

Ett psykiskt beroende är oväsentligt alltså?

DieHard - Ej medlem längre2010-06-05 17:47

Ta och tänk efter lite vet jag, använd hjärnan alltså.
Inga droger, oavsett om det är tobak, narkotika eller alkohol är bra.
Att vuxna människor sitter i ett forum och braverar om vad jävla bra det -kan- va att tända på lite då och då, bevisar enbart att cellerna uppenbarligen slutat att funka.
Rent och skärt skitprat från folk som inte vet ett skit om verkligheten utan som bara ser dynga som en kändis plitat ner i nån blaska och sen ger sig in i en diskussion som kan skada andra. För visst fan är det så att om ni nonchalerar farorna med att droga sig så kan det i sin tur leda till att nån unge här på siten drar i sig skiten. Som vuxna har vi ett ansvar men det har tydligen många här glömt bort helt.
En enda unge som fastnar i knarkhelvetet är en katastrof och en skam för er hela högen.

brynske - Ej medlem längre2010-06-05 17:59
Antal inlägg: 123

Exakt die,tror att med anledning av det som skrivs i detta ämna används droger ganska frekvent av vissa.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?