Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 319

Forumkategorier

Användare Inlägg  
LisaLong2010-06-10 21:31
Antal inlägg: 2725

nettan ja det är konstigt hur hjärnan fungerar om man tänker efter. Jag fick min första sociala fobi när jag födde min son.

Stjärnsyster2010-06-10 22:18
Antal inlägg: 6

Ja, nu tänkte jag inte komma med någon mardrömshistoria, men jag skulle ALDRIG ha börjat med Efexor om jag visste hur vidrigt det var att sätta ut dem. När jag var nere på sista nedtrappningen till noll låg jag däckad i två dagar, sen klarade jag inte av det mer, så jag tog den där kapseln i alla fall. Och då tänkte jag ändå "skam den som ger sig", men det var omöjligt för mig att stå ut med det!

Dessa blixtar det talas om flera ggr i tråden är en väldigt vanlig biverkning våde vid SSRI och SNRI, både vid utsättning och insättning. Jag har ingen aning om vad det beror på rent kemiskt, men man är ju inne i hjärnan och fixar om rätt mycket.

Idag äter jag 150 mg Efexor (jaja, Venlafaxin eftersom efexor verkar ha gått i pension) och 30 mg Cymbalta. Att minska på cymbalta från 60 mg till 30 mg innebar inga större problem vad jag minns.

Jag läste i någon annan forumtråd att någon hade erfarenhet av heroinmissbruk, och att det var lättare att sluta med heroin än efexor. Själv kan jag inte jämföra, men jag vågar inte ändra på dosen eftersom jag får såna utsättningssymptom att jag hellre typ... dör :P

Algazoth2010-06-10 22:57
Antal inlägg: 200

snorklan: Ah, visste inte att det var likadant med SNRI. Tackar för infon. Bra att veta då jag testar Venlafaxin nu.

Amandaaan - Ej medlem längre2010-06-10 23:17
Antal inlägg: 130

Finns det någon på detta forum som inte knaprar piller?

123 hopp - Ej medlem längre2010-06-10 23:38
Antal inlägg: 464

Ja

frvib2010-06-10 23:54
Antal inlägg: 431

Det är klart att det finns vissa personer som vet hur man på egen hand sköter en nedtrappning av SNRI-preparat, men det är knappast en god idé att över ett nätforum basunera ut att det kan gå att göra det utan läkare och att man minsann kan kolla upp på nätet hur man gör en sådan nedtrappning.

Min åsikt är att alla som vill trappa ner sin användning ner bör ha kontakta sin läkare.

apbur2010-06-11 01:54
Antal inlägg: 9699

Att du som blivande läkare är av den åsikten är knappast förvånande.

En patient som visar sig vara lättbehandlad följs inte nitiskt upp och avslutar ofta sin behandling utan någon läkares vetskap.
Att det förskrivs en jäkla massa antidepressivt till personer med viss ångestproblematik är knappast nån hemlighet.
Att dessa personer efter en tid känner sig återställda och också kan avsluta sin behandling är heller ingen hemlighet.

Det man kan få ut av att kontakta sin läkare när man själv bestämt sig för att försöka avsluta sin behandling är enbart rådgivning och information. Känner man att man är tillräckligt informerad och inte behöver någon annans åsikt i frågan tycker jag det är onödigt att göra sig det besväret och kontakta läkare för en princips skull. Känner man att man behöver råd och information så ser man väl till att få det. Fattar inte vad det är att tjata om.

Att utgå ifrån att människor inte kan ta förnuftiga beslut är inte heller bra.

LisaLong2010-06-11 09:09

en sista sak till apbur, det är fortfarande inte frågan om att kunna ta förnuftiga beslut, som jag skrev innan kan det vara lite krångligare och svårare när det gäller antidepp med. Du pratar om information, dels mår många patienter så pass dåligt att dom inte orkar sitta och surfa runt efter information på nätet, det finns också patienter som inte ens har dator.

Du skriver också att du inte fattar vad det är att tjata om. Det är nya medlemmar som skriver vad dom tycker om TS inlägg.

einsturz2010-06-11 10:49
Antal inlägg: 149

LisaLong:
Ursäkta att jag svarar lite sent... Det är svårt att säga om Cymbalta har samma effekt som Efexor eftersom jag inte hann sjunka lika djupt ner i depressionen den här gången och dessutom har lite andra livsförhållanden nu än då... Men i och med att Cymbalta tog mig upp ur det jag hade börjat trilla ner i igen och att jag mår relativt bra nu så tror jag nog att de har lika bra effekt som Efexor.

Med Efexor var det i och för sig så att jag blev så vansinnigt trött att jag inte riktigt orkade leva livet ändå, trots att jag mådde bättre. Det var fruktansvärt jobbigt. Med Cymbalta är jag inte lika trött, så nu har jag ork nog att faktiskt själv verka för att göra mitt liv bättre också. På så sätt mår jag ju faktiskt bättre med Cymbalta och har bättre förutsättningar för att må bra senare också...

Vad det gäller biverkningarna så hade jag inte alls lika stora problem vid insättningen av Cymbalta som med Efexor. Och även nu när jag ätit Cymbalta ett tag så har jag mindre biverkningar än av Efexor. Efexors värsta biverkning var som sagt tröttheten, Cymbaltas är torra slemhinnor och muntorrhet (i och för sig inga bra biverkningar när man har praktik som röstlogoped.......).

apbur2010-06-11 11:38

LisaLong, du får nog klargöra vad vi diskuterar om det inte handlar om nedtrappning på eget bevåg och huruvida man kan göra detta om man kan ta förnuftiga beslut.
"Antidepp" är svårare och krångligare än vadå? Har vi diskuterat nåt annat?
Vissa patienter mår så dåligt att de inte orkar surfa på nätet. Jaha? Och?

Du förstod uppenbarligen inte vad jag syftade på när jag ifrågasatte tjatandet.
Är jag förvånad? Nej.

LisaLong2010-06-11 12:12

apbur

LisaLong, du får nog klargöra vad vi diskuterar om det inte handlar om nedtrappning på eget bevåg och huruvida man kan göra detta om man kan ta förnuftiga beslut.
"Antidepp" är svårare och krångligare än vadå?
Vissa andra läkemedel.

Har vi diskuterat nåt annat?
Ja du har ju tagit upp bl a Insulin.

Vissa patienter mår så dåligt att de inte orkar surfa på nätet. Jaha? Och?

Du nämnde väl något tidigare att man inte behövde kontakta läkare utan hitta information själv, eller har jag missförståt dig?

Du förstod uppenbarligen inte vad jag syftade på när jag ifrågasatte tjatandet.

Nej du får gärna förklara.

Är jag förvånad? Nej.
Inte jag heller:)

LisaLong2010-06-11 12:14

einsturz tack för ditt svar:)

apbur2010-06-11 12:41

LisaLong, jag svarade på en annan skribents generalisering när jag tog upp bla insulin. Det har ingenting med vår diskussion att göra.

Det står en del information i bipacksedeln att läsa. En frisk person som funderar på att fasa ut sin behandling av antidepressiva ser väl till att skaffa sig tillförlitlig information. Det får man ju bara utgå ifrån. En person som mår så dåligt att de inte orkar surfa på nätet är ju inte aktuell alls för utfasning av medicinen. Att de kan ställa till det för sig själva ändå är jag helt medveten om.

Det kan hända att mitt första uttalande egentligen var onödigt. Det är ju trots allt självklarheter det handlar om.

Jag blir bara lite lätt irriterad när folk skriver ut osanningar i versaler.

LisaLong2010-06-11 12:44

Okej du hänger jag med hur du menar, tror jag..*ler*

Men vad menar du med osanningar i versaler?:)

frvib2010-06-11 13:42
Antal inlägg: 431

Den som lyder råd är vis.

Lillstölla2010-06-11 14:52
Antal inlägg: 23831

Jisses sånt tjabb det blivit!!

Nåja, Nettan, hur går det för dig?

nettan232010-06-12 12:09
Antal inlägg: 4086

Lillstölla: Jo tack det har gått fint, inga besvär alls längre! Så fortsätter på denna dosen i minst en månad till och sen blir det nedtrappning till 75 mg, ihhh :)

Stjärnsyster: usch då...men hur trappade du ner? Tycker det gick bättre för mig nu, när jag gick från 150 mg till 112 mg, än 75 mg till 0 mg. Sen har jag sett på forum att folk har plockat ut ett granulatkorn åt gången. Kändes lite väl...

Lisa: Var det ngt speciellt med graviditeten som utlöste den sociala fobin?

LisaLong2010-06-12 12:21

nettan23...jag tror ju personligen att dom som får våra problem har nåt underliggande som kommer fram vid en svår händelse, min förlossning var fruktansvärd, vill ej gå in på detaljer. men jag har också blivit misshandlad nära döden när jag var 17, våldtagen när jag var 16. Så jag tror att när jag födde min son kom allt ut i form av depp och ångest

MatsJoel2010-06-12 14:31
Antal inlägg: 686

Den som lyder vilka råd som helst är naiv :)

SethGecko2010-06-12 14:44
Antal inlägg: 635

jag har, sen i söndags, slutat med antidepressiv medicin, efter att ha ätit antidepp-medicin sen 2003. Började trappa ner för 5 veckor sedan. Åt först 75 mg x 2 (Venlaflaxin), sen ökade jag till 150 mg x 1 och 75 mg x 1 i december förra året, efter att ett förhållande tog slut och jag mådde skitdåligt.

Men, så för fem veckor sen bestämde jag mig för att det fick vara nog. Allt annat är så stabilt kring mig, så jag behöver inte medicinen just nu. Började med att halvera dosen för varje vecka som gick. Fast först gick jag ner till 75 mg x 2 igen.

Sen i söndags är jag fri, som sagt, de enda biverkningarna jag märkt av(utsättningssymptom) är att jag haft yrsel sen i måndags och blivit något mer känslosam. Yrseln är visst rätt vanlig och att vara mer känslomässig behöver ju inte vara dåligt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?