Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade69
Mobilspel
Pågående19 329

Forumkategorier

Användare Inlägg  
remvanrijn2010-06-14 20:16
Antal inlägg: 16500

klart det skall heta "religion". Annars kan man inte åberopa diskriminering pga religion ifall nån förvägrar dig att utöva din religion.

Jag tänker lägga till att budet om bassängvatten med minst 32 graders värme. Samt för att undvika kroppsberöring med andra, minst 25 kvm simyta per badande.
Då simundervisning är skolans ( kommunens) ansvar, räknar jag med att de fixar såna badmöjligheter för mina barn. Samt ordna en kväll i veckan där dessa krav är uppfyllda, så inte jag stängs ute från kommunens fritidsanläggning pga av min religion.

Urek2010-06-14 20:23
Antal inlägg: 500

Apbur: Du gör som du vill, och kanske är jag knäpp, men jag försöker iaf göra nåt åt alla religiösa galenskaper.
Grönöga: Om du tvingar en människa till sexuell avhållsamhet, gör den till en fullkomlig makthavare, t ex som katolsk präst, där du placerar försvarslösa, t ex barn på barnhem, krävs det väl ingen doktorsgrad för att fatta att man utsätter dessa barn för oerhörda risker. Man skapar då antagligen pedofiler genom religionens regler. Tycker du det är konstigt?
Ben Davis; Hur blir man en bättre människa genom att använda droger?

kajix2010-06-14 20:41
Antal inlägg: 7767

när man dör hamnar man i jorden för att sedan återuppstå på den yttersta dagen. himmel och helvete är påhitt. enligt kristendomen. islam vet jag inte.

Urek2010-06-14 20:48

Rem: :) Vi ska se vad vi kan göra...

ferratura2010-06-14 20:51
Antal inlägg: 3

Kolla in Martinus för lite inspiration

grönöga - Ej medlem längre2010-06-14 23:30
Antal inlägg: 5570

Urek: "Grönöga: Om du tvingar en människa till sexuell avhållsamhet, gör den till en fullkomlig makthavare, t ex som katolsk präst, där du placerar försvarslösa, t ex barn på barnhem, krävs det väl ingen doktorsgrad för att fatta att man utsätter dessa barn för oerhörda risker. Man skapar då antagligen pedofiler genom religionens regler.
--------
Låt oss rent hypotetiskt leka med tanken att det du påstår här skulle vara sant.

Det finns i vårt samhälle många, både tjejer och killar som av olika orsaker har svårt att "få till det"(översatt= nästan aldrig får kn*lla)och därmed till stor del av sina liv lever i ett mer eller mindre ofrivilligt celibat.

Ska vi ha någon slags kontroll när vi anställer personal till dagis och skolor, ett formulär med bla frågan - "får du kn*lla och om svar ja hur ofta?"

H*n är "ful" och oattraktiv och får nog inte "ligga", h*n är nog pedofil då....

Nä Urek, jag köper inte påståendet att celibat "påtvingat" eller ej är vad som gör en person till pedofil.

Urek2010-06-14 23:41

Påstår inte jag heller att celibat alltid gör, grönöga, men du kan väl inte förneka att i detta fall är det ett systemfel, hur föklarar du annars att så in i helvete många barn i dessa länder blivit våldtagna av sina själasörjare?

grönöga - Ej medlem längre2010-06-14 23:50

Trafficking
Människohandel är ett fruktansvärt brott och ett växande problem i världen. FN uppskattar att ca 1,2 miljoner barn utsätts för människohandel varje år.
www.rbuf.se/Sexuellt...nd e__.html

Det finns överallt.

Jag citerar mig själv från ett tidigare inlägg:
"Jag kan köpa iden att pedofiler inom katolicismen söker sig till platser där det finns unga pojkar, precis som pedofiler över hela världen gärna söker sig till platser där det finns barn."

grönöga - Ej medlem längre2010-06-14 23:52

Ser man till helheten så är det du talar om inga hisnande siffror.

Men tro inte att jag förringar vad barnen blivit utsatta för, det är obeskrivbart och finns ingen ursäkt.

backbyn2010-06-14 23:52
Antal inlägg: 10

Ordet religion väcker många associationer. Själva ordet betyder tro, och ordet tro betyder "lita på" och att tro på nåt är väl inget som varken skadar eller skrämmer. Det är när nån, genom makt och hot, får andra människor att underordna sig en tro som det blir farligt. Finns det idag någon religion som inte har inbyggda hot i sin lära? och alla religoner är mer eller mindre hierarkiska och föder därmed makt. Vad människor med makt kunnat åstadkomma har vi oändligt många dåliga exempel på.
Såå, vem i religionernas namn ska man kunna lita på? Människors andliga behov har utnyttjats i årtusenden.
Det Urek vill starta är en tro som ska växa fram och formas med moraliska levnadsregler underifrån. Helt rätt tänkt!

grönöga - Ej medlem längre2010-06-14 23:54

Urek. Jag tycker att du som brinner så för det här med utsatta barn ska ge dig på porrindustrin istället. Den delen av den som använder sig av små barn!

Zmrzlina2010-06-15 00:05
Antal inlägg: 344

grönöga,

Det känns för mig mycket naivt att påstå att celibatet inte skulle spela in i katolska prästerskapets uppenbarade böjning för gossar. Jag tycker det är klart som fan att människor blir får konstiga böjelser om de lever efter ett system där de förtrycker några av sina mest basala instinkter och samtidigt omhändertar barn och har dem i beroendeställning. Därmed ej sagt att alla som lever i celibat blir pedofiler, bara att det i en del fall kan bidra till det.

Att inte få ligga är inte samma sak som celibat, som är ett principiellt avståndstagande från sex. De människor som vill ligga, men inte får göra det alltför ofta, har inte gjort ett principellt avståndtagande från sex, utan de har en icke-självvald brist på det i praktiker, och många av dem onanerar säkerligen ofta i brist på sexpartner, vilket människor som är under sexförbud måste låta bli. Ligglösa människor skulle ligga om de fick chansen, celibatmänniskor skulle det inte. Eftersom du drar likhetstecken mellan de två olika sorternas avsaknad av sex utan att betrakta dess respektive orsaker faller ditt argument dött ned, i mina ögon.

Och med det sagt vill jag förtydliga än en gång att jag inte menar att präster, katoliker, celibatister eller andra förknippade är pedofiler.

grönöga - Ej medlem längre2010-06-15 00:12

Zmrzlina: "Ligglösa människor skulle ligga om de fick chansen, celibatmänniskor skulle det inte."

Men det är ju just vad dom gör... "celibatmänniskorna", ligger.
Jag hävdar dock att man inte kan ge all skuld till religionen katolicism.

Urek2010-06-15 00:15

Kära Grönöga, jag kan försäkra dig, att jag ger mig på allt som är dåligt för människorna. Vi har kommit att hamna i pedofili eftersom du valt att angripa mig utifrån vissa vinklingar.
Jag tycker dock att ALLT förtryck, även av vuxna är av ondo, och tyvärr är det så att religionen ofta har stått för, och står för det förtrycket.
Läs det Backbyn skrev, mycket klokt.
När nu mycket av den värld vi lever i styrs av troende extremisters handlingar kan vi inte lämna tron därhän och låta den hanteras obesvarad av sådana människor utan skapa tro som bygger på DEMOKRATISKA och HUMANSISTISKA grunder.
Tycker du verkar vara en ingelligent männska grönöga, så hjälp till i stället för att försvara en massa tok.

grönöga - Ej medlem längre2010-06-15 00:15

Zmrzlina: "och många av dem onanerar säkerligen ofta i brist på sexpartner, vilket människor som är under sexförbud måste låta bli"

Jag skulle tro att det är bra många fler katolska präster som drar en "handtralla" än ger sig på en korggosse....

grönöga - Ej medlem längre2010-06-15 00:20

Urek: "Tycker du verkar vara en ingelligent männska grönöga, så hjälp till i stället för att försvara en massa tok."

Meh! jag tycker ju att Du är en del av all "tok". *går och lägger mig, natti*

Urek2010-06-15 00:27

Grönöga, ta du o läs igenom 22dennyatron en gång till ordentligt så kommer du nog fram till att det int är så tokigt... God natt!

Zmrzlina2010-06-15 00:50

Grönöga,

Nej, och jag menar inte heller att religionen katolicism bär all skuld, inte heller menar jag att dess prästerskaps celibat gör det. Men jag menar helt klart att det KAN göra det.,

Angående ditt inlägg 00:15
"Jag skulle tro att det är bra många fler katolska präster som drar en "handtralla" än ger sig på en korggosse...."

Och?

Urek2010-06-15 08:03

Zmrzlina, du har helt rätt och skärskådar man religionerna så hittar man en massa konstiga (ibland livsfarliga) regler som människorna ska följa, mest för att nåt det klerikala ska få makt över folk.
Vi vill få bort allt sånt och skapa en religion av människorna för människorna baserad på demokrati och humanism.

Zmrzlina2010-06-15 08:43

Mja, framförallt är jag emot de större religionerna för att den lär oss att vara nöjda med att inte veta. Vetenskapen kommer övervinna religionen till slut, för vetenskap funkar. På riktigt. Men det är en annan diskussion.

Om den tro du förespråkar baseras på demokrati och humanism är det för mig ingen religion utan en ideologi, eller möjligen en livsåskådning. Att inkludera någon slags tro på övernaturliga och obevisliga fenomen är för mig ett grundkrav för att kalla något en religion.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?