Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade12
Mobilspel
Pågående18 985

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2011-07-01 09:05
Antal inlägg: 17500

hm, tittii . katter ska inte äta fisk egentligen alls och def inte i stora mängder och absolut inte rå, det kan tom vara farligt för katten.

"Fisk i stora mängder är inte bra för katter. Det beror dels på att rovfiskar, såsom tonfisk, innehåller höga halter av tungmetaller som är farligt för en liten kattkropp, och dels att fisk i sig har ett mineralvärde som är för högt för katter och kan leda till att de får struvit (kristaller i urinen). Rå fisk är särskilt dåligt eftersom den hämmar upptaget av en b-vitamin (thiamin) vilket på sikt i värsta fall kan leda till hjärtsjukdom och förlamning. Dessutom har rå fisk sannolikt med sig parasiter såsom bandmask. Vidare innehåller fiskkött för lite E-vitamin i förhållande till mängden fleromättade fettsyror. Ger man mycket fisk kan detta medföra att katten drabbas av pansteatit som är en inflammation i fettvävnaden som gör att underhudsfettet klumpar ihop sig och förstörs. Fiskprotein är också en vanlig allergen för katter med födoämnesallergi. "

le-lou2011-07-01 09:07

det är en rätt seglivad myt att katter ska äta fisk. som med så mkt annat.

promenad - Ej medlem längre2011-07-01 09:08
Antal inlägg: 3995

De gillar ju fisk.
Öppna en burk tonfisk eller skala räkor så får du se.

le-lou2011-07-01 09:14

eh jo, att älska en viss typ av mat betyder inte automatiskt att den är bra för kroppen. Våra katter älskade hundmat, men ingen skulle rekommendera oss att livnära dem på hundmat bara för det...

Tyllestar2011-07-01 09:17
Antal inlägg: 350

Våran katt är snart 12 människoår. Hon får bara torrfoder av oss, men hon är utekatt och hon äter fågel, möss och insekter. Det viktiga är att det alltid finns vatten tillgängligt. Altså katter är kloka djur, och behöver dom något så skaffar dom sig det. (tex får en hona bara en unge leker hon med den) Katter tar ansvar, men dom har inte evigt liv. Jag tror vetrinären sa det för att trösta och stötta dig.

slånbär2011-07-01 09:49
Antal inlägg: 5539

TTiittii-din syn på veterinärer är rätt ensidig. jag är oerhört tacksam över att dom finns och har nästan bara träffat duktiga engagerade veterinärer och övrig personal på klinikerna. Jag har fött upp katter tidigare under många år och har haft hund i tjugo år åtminstone. Utan duktiga veterinärer så hade deras liv blivit både kortare och plågsammare då jag inte själv kan göra så mycket om ett sjur blir sjukt eller skadar sig. Vad sjutton har du träffat för veterinärer egentligen eller är det helt enkelt förutfattade meningar du har. Du har ju i nån annan tråd uttryckt ditt förakt för människor som tar sina djur till veterinären och kostar på dom det som behövs för att dom ska må bra så jag är väldigt skeptisk till det du skriver.

le-lou2011-07-01 09:57

för övrigt tittii - vad tror du veterinärer tjänar mest pengar på - ett dött djur eller ett levande? Jag håller med slånbär.

promenad - Ej medlem längre2011-07-01 10:04

haha
ja sant
folk som blir veterinär borde ju ha ett genuint intresse för djur.
<Orka annars liksom

promenad - Ej medlem längre2011-07-01 10:09

Men jag håller med titti ändå.

slånbär2011-07-01 10:19

promenad-vad är det du håller med om då? Att veterinärer hellre avlivar djur än hjälper dom eller att det enda dom är intresserade av är att tjäna så mycket pengar som möjligt även om det innebär att djuret lider?
Tror du verkligen att dom är så cyniska? Folk blir väl oftast veterinärer och djurvårdare just för att dom vill hjälpa djur och är intresserade av djur?

le-lou2011-07-01 10:22

hon kanske håller med om fisken.. . trots att det finns fakta att läsa över hela nätet om just fisk och katter.

i så fall blir det lite som att "min farfar rökte i hela sitt liv och mådde utmärkt" resonemanget.

slånbär2011-07-01 11:05

ok le-lou tänkte inte på att det stog mer i inlägget än veterinärgnället......

promenad - Ej medlem längre2011-07-01 11:07

Jag tror att det finns människor som inte alltid vet bättre, även veterinärer.

slånbär2011-07-01 11:12

Promenad-självklart. Det finns säkert dåliga vetrinärer precis som det finns dåliga läkare och lärare men ttiittii verkar tycka att det överlag är skit att gå till veterinären med tex en sjuk katt. Detta har framkommit i någon annan tråd nämligen så jag ställer mig tveksam till erfarenheterna av veterinärer som ligger till grund för dessa åsikter. Tror man har extrem otur om man bara har träffat dåliga alt. så är det ens egen inställning som är problemet. Vill man bara se det negativa så gör man ju det.

promenad - Ej medlem längre2011-07-01 11:16

jag tyckte det var lustigt

cokki2011-07-01 11:21
Antal inlägg: 290

Med risk att få bastning.....
Har kompisar som ger sina djur främst katt å hund dessa dyra påsar som finns i djuraffärer. Har nog ingen som inte har problem med mage eller utslag. Själv ger jag katterna friskis och hundarna doggy. Har gjort detta i många många år och aldrig haft problem.

Mindymoo2011-07-01 12:06
Antal inlägg: 1743

Jag har Sveriges bästa kattveterinär i mitt hus! Faktiskt en granne.
När en av mina katter fick urinvägsproblem sa han åt mig att bara ge vanlig burkmat. Om de är vana vid torrfoder (som mina) får man göra det näst bästa. ... köpa dyrt specialtorrfoder att ha vid sidan om burkmaten. Nu har jag nästan vant dem av med torrfoder helt, tack och lov. De äter det mesta utom hemköps billiga burkmat.
Så - den veterinären vill inte sälja dyrt foder, han vill att katterna ska må bra.

promenad - Ej medlem längre2011-07-01 12:14

:)

1get - Ej medlem längre2011-07-02 11:42
Antal inlägg: 54

Hade en kastrerad hankatt som levde i 15 år. Han fick helt vanligt torrfoder från livsmedelsbutiker. Då fick han enbart torrfoder, även lite räkor och annan mat som vi delade med oss av. En mycket frisk, men bitter katt.

promenad - Ej medlem längre2011-07-02 11:43

bitter över vad?

Vad ska man göra med en katt som rymmer till grannens balkong och sen inte kan hoppa tillbaks?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?