Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 002

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Delicious - Ej medlem längre2010-08-14 18:44
Antal inlägg: 11661

Är inte för skoluniform på något sätt. Men jag tänkte mest på som någon sa att man borde ha det så att man inte blev mobbad för sina kläder. Som att vissa har märkeskläder eller ej.

blue_moon2010-08-14 18:46
Antal inlägg: 9713

Delicious, precis!

Delicious - Ej medlem längre2010-08-14 18:47

lycopersicon, Var ju lite det jag var ute efter från början men angående barn och barnkläder. Varför kan inte H&M och andra kedjor ha en barnklädesavdelning istället för pojk/flick-avdelning. Tror de att föräldrar är efterblivna och behöver hjälp med vad man sätter på ungen?

Guanyin - Ej medlem längre2010-08-14 18:48
Antal inlägg: 1120

lycopersicon, det att du skrev "Det är skillnad på könen oavsett vad feministerna säger. Skulle tycka det vore fruktansvärt osexigt om min man satt och broderade iförd rosa morgontofflor. Men det är jag det!" tolkade jag som att du ville påvisa att det är något "fel" på att man anser människor vara just det - inte bara kön. Ber om ursäkt om jag hade fel.

Och skillnad javisst - men vem bestämmer _vilken_ skillnad? Jo, vi.

blue_moon2010-08-14 18:50

Det ligger uppenbarligen inte i textilindustrins intresse att kläder ska vara slitstarka, tidlösa och kunna gå i arv från storebror till lillebror - deras mål är att producera och SÄLJA så mycket som möjligt!

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-08-14 18:51
Antal inlägg: 1338

...eller gå i arv från storasyster till lillebror :)

lycopersicon2010-08-14 18:53
Antal inlägg: 355

Guanyin: Nej det är inte bara vi som bestämmer vilka skillnader. Varför är det i idrottssammanhang uppdelat i kvinnligt och manligt? Och i hur många sporter gör kvinnorna bättre resultat än männen?

blue_moon2010-08-14 18:55

Uisge-beatha, naturligtvis! :)
När jag var liten (tills jag började i realskolan) sydde och stickade mamma alla mina och min lillebrors kläder. Han fick ärva skor och kläder som jag vuxit ur.

stenor992010-08-14 18:56
Antal inlägg: 19

Jag vet inte hur många av er som skriver i den här tråden som har barn, men min erfarenhet (två döttrar) är att man inte har mycket att säga till om när de lämnat bebisstadiet. Själv tycker jag att det är enkelt om de tar på sig jeans och en tröja (Spindelmannen skulle duga fint) när de ska till skolan, men vad jag tycker är inte värt mycket och jag skulle inte vilja nedvärdera mina barn och påstå att de inte har någon egen uppfattning utan har hjärntvättats av samhället...

Vad gäller bebisar och deras kläder så har varken jag eller någon (förälder) jag känner brytt mig när folk gissat fel på kön... en stor del av året sticker det bara fram ett huvud ur en vagn och det syns inte ens några kläder, men det är väl en av de "enklaste" kontaktskapande frågorna, "Å så söt, är det en pojke eller flicka", har svårt att tro att någon bryr så värst mycket om svaret. Är det inte lite så att det finns de som gillar att spekulera, gnälla och allt möjligt annat och är det inte kön på småbarn eller kläder så är det något annat hett ämne som man kan dividera om?

Tittar man på skoluniform (oavsett om det är kjol eller byxor för alla oavsett kön) så tror jag att de som har ett behov av att mobba andra människor hittar nya anledningar eller sätt för att få utlopp för sina inre drivkrafter...

Anyway, den förälder här som faktiskt bestämmer vad ett barn som lämnat bebisstadiet ska ha på sig måste vara lite smått unik... eller så är det jag som har missat nåt...

gnill2010-08-14 18:56
Antal inlägg: 1942

Man kan verkligen ifrågasätta begreppet "pojkflicka" eftersom det inte finns några "flickpojkar".

Jag tycker att pojkar och flickor ska kunna uttrycka sin personlighet fritt och inte med kläderna tvingas vare sig signalera sitt kön eller gjutas in i benhårda föreställningar om hur könen skall vara och uppföra sig.
Tittar man på dagens barnkläder förstår man att det måste finnas en rädsla för att någon skulle köpa kläder av ”fel kön” eftersom de är så nischade, dvs. det finns otroligt få könsneutrala kläder som skulle kunna passa både pojkar och flickor.

Pojkkläder: Murriga färger (mest brunt, grått, blått), signaler om våld och/eller action (t. ex. dödskallar, spiderman, zorro). Är kläderna inte så uppenbart pojkiga så märker man dem med ett ”pojkemblem” (vilket betyder dinosaurier, bilar, motorcyklar eller insekter, dock inte fjäril för det är av någon anledning en ”flick-insekt”). Krig är också en vanlig signal på pojkkläder (t. ex. kamoflagemönstrat tyg, militärinspirerade modeller). Pojkarnas kläder är rymliga och vida.

Flickkläder: Rosa/färgglada, ljusa, glitter. Signalerna är söt/gullig, ”prinsessig”/passiv. Är kläderna inte så uppenbart flickiga så märker man dem med ett ”flickemblem” (vilket betyder fjärilar, blommor, hjärtan eller en spetskant, volang eller liknande). Flickornas kläder är tajta och kroppsnära.

Jag säger inte att det inte finns undantag. Jag hittar trots allt då och då kläder som jag uppfattar som könsneutrala att sätta på mitt barn (alltså fina färglada, mönstrade eller enfärgade kläder som inte nödvändigtvis signalerar något annat än ”barn”). Det jag säger är att könsnischningen har blivit mycket värre de senaste 15 åren och med en allt snabbare hastighet (bara för 7-8 år sedan gick det lättare att finna könsneutrala kläder till barn). Det är en märklig paradox att när vårt samhälle arbetar så idogt för jämställdhet för vuxna, och frihet att uttrycka sin personlighet i klädstil så är våra barn mer konservativa könsmarkörer än någonsin.

Jag är fullständigt medveten om motargumenten som att det är ju könsindelat för vuxna, eller att "butikerna säljer det folk vill ha" och de flesta vill ha det så här. Jag tycker dock att det finns många fler könsneutrala kläder för vuxna, även om det finns avdelningar för kvinnor och män så är det inte alls sådana markörer på vuxenkläder som på barnen, det finns gott om enfärgade eller neutralt mönstrade kläder för vuxna, och när vuxna män kan ha rosa och lila skjortor är det svårt att förstå varför inte små pojkar skulle kunna ha rosa tröjor. Vad ”de flesta vill ha” tror jag faktiskt är svårt att uttala sig om eftersom vi är så styrda av det snäva utbud som finns och det finns få möjligheter att välja annorlunda.

Att utöva konsumentmakt på det här området är svårt. Jag köper t ex ofta kläder på flickavdelningen till min, eftersom jag tycker att pojkar kan ha färgglada och mjuka kläder (på flickavdelningarna finns ofta mjukare byxor) och andra köper kläder på pojkavdelningen till sina flickor, eftersom de tycker att flickor kan ha bruna/mörka kläder, praktiska, tåliga byxor (som det finns fler av på pojkavdelningen). Men naturligtvis är detta inget som märks i försäljningstatistiken och därmed kan man inte påverka.

Ett annat krux är att jag ofta (vänligt!) kommenterar detta för butikspersonalen men aldrig någonsin fått svaret ”Tack det ska jag föra vidare” eller något liknande, utan antingen fått uppgivna svar som ”jag tycker som du men vad ska man göra?” eller defensiva svar som "men är det inte skillnad på tjejer och killar då?" eller till och med "men handla i nån annan affär då!".

Könstänkandet när det gäller barnkläder är extremt idag. Låt mig ge några exempel från verkligheten:
I butiken:
Kund: Har ni halksockor?
Biträde: Pojke eller flicka?

Eller denna:
Jag har handlat två tröjor, den ena råkar komma från pojk- och den andra från flickavdelningen.
Biträde i kassan: Har du två barn?
Jag tittar på mina tröjor.
Jag: Nej ett.
Biträde: Pojke eller flicka?
Jag: Gissa!
Biträde: Flicka.
(Det är uppenbarligen lättare att tro att flickor kan ha pojktröjor än tvärtom.)
Jag: Nej, en pojke. Men jag tycker att pojkar kan ha alla färger och mönster.
Biträde: Jamen då kanske han vill ha en rosa badboll då?
(Man hade alltså i denna affärskedja rosa och blå badbollar att ge till barnen efter kön, varför inte en färg till alla barn oavsett kön? Ska man till och med leka med olika färger på badbollarna efter sitt kön?)

Jag tror i och för sig att många föräldrar är med och påverkar i den här riktningen, för att de är rädda för att deras barn ska sticka ut. Det är också en del av verkligheten idag att på barnkalas kommer flickorna i mer eller mindre prinsessutstyrslar och pojkarna i T-shirt och jeans. Allt det här vi gör och säger och signalerar till våra barn gör att vi "gör deras kön", med ganska snäva könsroller. Och barn lär sig ofta snabbt. Att "göra könet" pojke innebär ofta att ta avstånd från/se ner på det "flickiga", att "göra könet" flicka innebär att erövra flickattributen och beundra det "pojkiga". Och se där - grunden för löneskillnader bland annat.

Delicious - Ej medlem längre2010-08-14 18:57

lycopersicon för att män och kvinnor inte är jämna när det gäller längd eller vikt alla gånger. Därför finns det viktklasser i brottning tex. Är ju inte direkt svårt för en man på 90kg att brotta ner mig..

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-08-14 18:59

Jag har också fått ärva storebrors kläder. Minns särskilt ett par bajsbruna manchesterbyxor som mamma sydde fast en fjäril på. Snipp snapp så vare ba "Inget gnäll nu - seså...flickbyxa... off you go".

Överväldigat sus av beundran från klasskamraterna? Not.

lycopersicon2010-08-14 18:59

Jisses vilket inlägg. Någon som orkat läsa igenom det som kan sammanfatta?

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-08-14 19:00

Som svar till blue-moon då :)

Delicious - Ej medlem längre2010-08-14 19:00

Skulle gärna se fotboll med både tjejer och killar i samma lag.

lycopersicon2010-08-14 19:02

Precis, Delicious. Det finns skillnader. Inte bara i brottning. Kolla samtliga friidrottsgrenar, jag kan inte komma på en enda gren där kvinnorna skulle kunna mäta sig med männen resultatmässigt. Stefan Holm som inte är så himla lång hoppar högre än tjejerna som är ungefär lika långa.

Delicious - Ej medlem längre2010-08-14 19:04

Kanske för att MÄN har annan kroppsbyggnad.......Vi pratar om BARN som inte kommit i puberteten och därför inte skiljer sig särskilt mycket i storlek pojke som flicka

Guanyin - Ej medlem längre2010-08-14 19:04

lycopersicon; "Guanyin: Nej det är inte bara vi som bestämmer vilka skillnader. Varför är det i idrottssammanhang uppdelat i kvinnligt och manligt? Och i hur många sporter gör kvinnorna bättre resultat än männen?"
- Därför att naturen gjort oss till man och kvinna ur fortplantningssynpunkt bl a. Sedan urminnes tider och till dags dato är kvinnan svagare än mannen, föder barn osv.

Det faktum att män och kvinnor har olika lön för samma arbete, tjejer "ska" gilla rosa och undvika dödskallar på tröjan om det inte även är glitter på och killar "ska" ha bilar på tröjan samt undvika att gilla bokmärken har inget med fysik att göra. Det sitter i skallen.

blue_moon2010-08-14 19:05

Mycket bra formulerat, Gnill!
Jag håller fullständigt med dig.

Guanyin - Ej medlem längre2010-08-14 19:09

Japps, Gnill är en grym på att formulera sig. Men så är hon proffs också :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?