Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 286

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SylviaPlath - Ej medlem längre2010-08-20 14:25
Antal inlägg: 31064

Men ärligt talat, är hets mot folkgrupp ok om det är normen som hånas? Fattar inte. "Homohatets dag", hur låter det?

Delicious - Ej medlem längre2010-08-20 14:42
Antal inlägg: 11661

Det är tydligen alltid okej att "sparka uppåt". Varför blir jag inte förvånad..

Guldplate2010-08-20 14:42
Antal inlägg: 1212

Jumanjia:

Du skriver "Och jag håller med dem flesta här på många punkter. Och att homosexuella som skall visa sin "stolthet" gör det extremt. Men då får vi inte glömma att det är så vi har en plats i sammhället idag som inte varit här om vi inte gjort som vi gjort. Tänk att för inte många år sedan var homosexualitet klassat som en sjukdom. folk demonstrerade och idag vet vi att det inte är så."

Jag har studerat teckenspråk, läst en del om deras historia och även jobbat med döva. För X antal år sen så lades döva barn ut i skogen för att djuren skulle ta dom, man experimenterade på alla möjliga sätt för att få igång deras hörsel, osv. Man ansåg dom även vara obildbara pga att man ansåg att för att kunna lära sig någonting så måste man ha ett språk. Teckenspråket räknades inte som ett språk och därför var slutledningen att döva personer inte kan lära sig något ganska given.

Sverige var först i världen att godkänna teckenspråket som ett språk. Det gjordes 1982 och på 50-60 talet, och säkerligen senare än så, så straffades svenska skolbarn för att dom tecknade till varandra istället för att läsa på varandras läppar på rasterna eller lektionerna.

Har du någonsin sett döva starta "Hata hörande"-dagar, köra pride-festivaler eller andra extrema saker för att skapa uppmärksamhet och vinna respekt???

Dom har kommit en bra bit på väg utan det. För inte är det så att vi anser att dövhet är en sjukdom och att vi inte ska acceptera döva pga deras brist på hörsel?

Savi2010-08-20 14:58
Antal inlägg: 1176

Finns det inget annat att lägga energi på??

Jumanjia2010-08-20 15:52
Antal inlägg: 539

guldplate:!
Kul att du tog upp det där med döva. jag vet mycket väl hur det var för dem eftersom min storasyster föddes döv. och hon föddes -80
Jag är uppvuxen och införstådd ,med hur det var och ÄR för döva idag.
Min syster bor idag och även jag i Örebro, örebro är nu också det "dövas" stad eftrsom Örebro är den enda staden i sverige som har gymnasieutbildning för döva.
Förresten På pride festivalen finns det många döva som också är gay, dem är lika stolta som alla andra. Även på pride så har dem teckenspråkstolkar som står på sidorna av stora scenen så även dem kan ta del av all information och allt som händer.

Så att köra pridefestivaler behöver dem inte, dem är en del av den. som alla människor som är där.

och ännu en sak..
Dövas dag-firandet i Sverige äger rum den tredje helgen i september varje år. Då brukar det vara konferens, öppet forum, utställning, kultur, underhållning, festlig samvaro m.m.

1973 började förbundet organisera regionalt Dövas dag-firande, på tre platser i landet: en ort i Svealand, en i Götaland och en i Norrland. Flera hundra personer kom till varje ställe. 1977 skulle Svealands döva fira Dövas dag i Visby, SDR hyrde båt av Ånedinlinjen, och cirka 300 personer åkte med "döv båt" till Gotland.

Hur tror du då att 1977 så åkte en "döv båt" till gotland när det fortfarande fanns människor som ansåg att dövstumma kunde botas av gud och jesu tro.

Lika bra2010-08-20 16:14
Antal inlägg: 437

Herregud, varför upprör ni er så förbannat över en dag som uppenbarligen är till för att ironisera kring och ifrågasätta rådande normer? Kreativitet, engagemang och en stor portion humor kan uppenbarligen skapa en hel del uppmärksamhet.

Fistdammen. haha!

Delicious
Självklart är det alltid okej att sparka uppåt. Vad finns det för syfte med att sparka neråt, på den som redan ligger? Kan du vara vänlig att förklara det för mig, tack!

Delicious - Ej medlem längre2010-08-20 16:31

Lika bra, Har jag sagt att det är okej att sparka vare sig upp eller ner?
Men du kanske tycker som vissa andra här inne att de som tillhör normen (vita, rika, heterosexuella män, tydligen) har någon osynlig sköld när det kommer till sparkande?

Guldplate2010-08-20 16:40
Antal inlägg: 1212

Jumanjia:

Att dom är med på pridefestivalen och liknade saker är inte poängen. Grejen är att dom har blivit en del av samhället på annat sätt än att vara extrema.

Jag har varit på dövas dag och det finns inte så mycket som är extremt där. I alla fall inte extremt i den bemärkelsen att det är det för att väcka uppmärksamhet mot omvärlden. Eller har jag missat några större spektakel som skett på gator och torg under dom dagarna?

Under Döv-OS 2003 så utnyttja dom visserligen tillfället att de hade samma projektledare som höll i OS:et och som höll i melodifestivalen. Det gjorde att vi fick chansen att tolka Roger Pontare i direktsändningen i TV. Något större jippo och extremt har jag svårt att kalla det. Då var det det enda som stack ut som annorlunda förutom den sporten som var i Sundsvall.

Fast jag kanske fortfarande har missat återkommande extrema saker döva har arrangerat för att skapa uppmärksamhet och få bli bekräftade av omvärlden. I klass med "hata-hetro"-dagar och pridefestivaler som ska gå igenom gator och torg för att alla ska se dom. (en sk "dövbåt" är mer ett namn på det än att dom försökte väcka extrem uppmärksamhet)

Mindymoo2010-08-20 16:54
Antal inlägg: 1743

Jag tror att de flesta nu insett att "heterohat" är ironi med en vass udd. I fjol radade Queerinstitutet upp veckan, med firande av t ex Transfettisdagen och Jungfru Marie befläckelsedag. :)
Ur Queerinstitutets programförklaring: "bara för att man har ett radikalt politiskt perspektiv behöver man ju inte vara sur och arg hela tiden".
Vid senaste hbt-festivalen i Göteborg samarbetade de med Regnbågsrabulisterna.
Kul va?

mrperfect2010-08-20 18:32
Antal inlägg: 11437

Jag hatar inte homokulturen, jag har bara svårt att acceptera den, i naturen så dör den ju ut av sig självt eftersom homosexuella djur inte kan föröka sig.

Men man vänjer sig, dessutom är det olagligt att tycka illa om homo.

Gautama2010-08-20 18:36
Antal inlägg: 6854

Lite OT så såg jag ett program som handlade om prinsar. En prins från Indien var homosexuell. Han kunde absolut inte ha ett förhållande eller visa sin homosexuallitet öppet. Så visst har vi kommit längre i Sverige även om det är lång väg kvar.

karoshi2010-08-20 18:40
Antal inlägg: 1614

"tycka illa om" är nog inte olagligt, du delar ju ståndpunkt med Åke från Öland, han frikändes trots att tycker mycket illa om homosexuella.

Delicious - Ej medlem längre2010-08-20 18:41

Hur kan homosexuella djur dö ut för att de inte kan föröka sig? Då borde det inte finnas homosexuella människor heller.

SethGecko2010-08-20 18:47
Antal inlägg: 635

om man på allvar tror att ALLA homosexuella deltar i Hata Hetero-dagar eller ens Pride, så har man missat något.

de allra flesta homosexuella lever precis som "vanliga" människor i "vanliga" förhållande och gör inte en fluga förnär eller förolämpar någon.

"Svårt att acceptera homokulturen". Man blir ju mörkrädd.

ramsay - Ej medlem längre2010-08-20 20:21
Antal inlägg: 9204

haha jag ska vara med!:)

ramsay - Ej medlem längre2010-08-20 20:24

min homosyrra säger att om jag är med så är blodsbandet kapat haha

ElectricEye - Ej medlem längre2010-08-20 20:27
Antal inlägg: 3604

Dags för en hata-hörande-dag?

Vad kostar fist-dammen förresten? Man kanske skulle prova.

ramsay - Ej medlem längre2010-08-20 20:28

fistdammen wtf?

Jumanjia2010-08-23 11:54
Antal inlägg: 539

humordagen borde det nog heta, och att media uppmärkammar fistdammen är juh skojj....

mishizaki2010-08-23 18:57
Antal inlägg: 2533

ta det inte personligt! det är inte fel på någon vare sig man är hetero eller homo. Men, för att bli en bög eller flata som står för sig själv utan att skämmas för sig, måste man under en fas förakta den norm som gäller för att bryta sig fram vid sidan om och visa sig som man är. Hat kan ibland göra en frisk. Men när man är frisk, ska man sluta hata, annars blir det fel.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?