Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 19 298 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Nilli - Ej medlem längre | 2010-08-25 15:50 | |
![]() | Pocaloca, tack men jag är smal trots barnafödande och trots att jag inte ammat. Även fast jag vet att du har rätt. Jag ammade första två veckorna eftersom att jag ville ge det en chans och helt enkelt testa. Men seriöst Pocaloca, immunförsvar..Ja min dotter har aldrig varit i närheten av sjuk på hennes 7 snart 8 månader här på jorden trots att både jag och hennes pappa varit väldigt sjuka. Hon är hälsan själv. Jag tror inte att barn som har mammor som inte kan amma blir sjuka oftare än dom som ammat. Inte så pass att man ska ha dåligt samvete och må kass. | |
| Pocaloca | 2010-08-25 15:59 | |
![]() | jag är inte negativt inställd till dig. =) Men det stämmer verkligen det där med immunförsvar...och dom första veckorna. Sen tycker jag att om man inte trivs med att amma, så ska man lyssna på sig själv med sitt hjärta. Men smalheten har inte med livmodern att göra. =) | |
| Nilli - Ej medlem längre | 2010-08-25 16:02 | |
![]() | Pocaloca jag förstod det. Men vad jag tror så kan folk veta långt innan förlossning att dom inte ska/vill amma av olika anledningar. Men jag vet massor som inte varit sjuka under hela sitt liv trots att dom inte blivit ammade. Jag tror att ska man ha den diskussionen så tror jag att man lika väl kan ha en diskussion ang att bada sina barn. Ju mer man duschar eller badar ju större chans är det att man blir sjuk. | |
| malman | 2010-08-25 16:07 | |
![]() | min åsikt är att det bästa är att amma om man kan. mjölkersättning är ju trots allt inte naturlig, klart att den funkar bra och barnen tycks må bra av den, men det känns ändå som att låta bebisen börja livet med halv/hel fabrikat, något som vi ständigt försöker undvika. nu vet jag att många tycker att jag är en komplett idiot men det är ändå min åsikt, sen så är det ju så att finns det en medicinsk anledning så är det självklart att man ska ta hänsyn till det. man gör som man vill och jag dömer ingen | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-08-25 16:07 | |
![]() | en.wikipedia.org/wik...as tfeeding Klart man inte är en usel människa för att man går emot WHO's rekommendationer. Däremot låter det som om det verkar otroligt viktigt att försvara sitt val att inte amma att när man börjar förminska fördelarna med att amma. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-08-25 16:09 | |
![]() | ett "att" för mycket där... En kompis till mig vägde runt 40 kg när hon ammade. Hon är rätt lång. Det var ingen som ifrågasatte att hon slutade efter ett tag :D | |
| Nilli - Ej medlem längre | 2010-08-25 16:09 | |
![]() | Anledningen till att jag startade den här tråden är för att jag tror att det är bra för mammor som inte ammar att se att ALLA inte är emot icke-ammande mammor. Och att det är helt okej att göra som man SJÄLV vill och inte som resten av världen vill. I vissa länder tycker folk att man ska amma tills man är ca 3 år eller äldre. Slår vad om att det är många ammande mammor som blir hysteriska över den idén också. | |
| Pocaloca | 2010-08-25 16:09 | |
![]() | Jag tror inte du är en dömande människa nilli... därför känns det som att det vore en bra idé att fortsätta utveckla ditt "tänk"....för du är på god väg =) Jag menar....allt är inte svart eller vitt lixom... Jag själv fick bevis på det där med immuniteten... | |
| Nilli - Ej medlem längre | 2010-08-25 16:10 | |
![]() | Larvbrud, nej man ska nästan behöva bli sjuk för att det ska vara okej att låta bli att amma tydligen! | |
| Nilli - Ej medlem längre | 2010-08-25 16:12 | |
![]() | Pocaloca, nej precis, men många ser det som svart eller vitt: Amma=bra mamma, inte amma=dålig självisk mamma. Många gör ju det och då menar jag inte här på den här sidan utan man hör folk prata, man pratar med vänner/bekanta, man läser överallt och majoriteten tycker att det är fult att inte amma. Jag vill gärna förändra den bilden. | |
| Pocaloca | 2010-08-25 16:13 | |
![]() | Du verkar vara en klok kvinna...fortsätt med din egen utveckling som bara den! =) För att få perspektiv på saker och ting, kan det ibland vara bra att titta på sånt som inte har så direkt med dig att göra... För här känns det som att du måste försvara dig, trots allt du säger, och DET behöver du inte göra. kram | |
| Nilli - Ej medlem längre | 2010-08-25 16:15 | |
![]() | Tack Pocaloca, ibland är det skönt med lite medhåll, många på den här sidan har gjort klart för mig att jag inte är omtyckt pga vad jag tycker och tänker så det känns skönt att någon är storsint och oavsett åsikt faktiskt kan tycka att det är okej att tycka som man tycker. Jag är inte den som ger upp pga motgångar eller att folk tycker olika eller illa om mig, men jag vill gärna stå upp för saker som betyder något och som det nämnts på många ställen så skäms många mammor och typ vill dö om dom inte kan amma, och det är ju nästan så att man kan förstå det med tanke på hur samhället är. | |
| skrabban | 2010-08-25 16:19 | |
![]() | Jag tycker att dina skäl för att inte amma är egoistiska, men var och en gör som den vill. Det är skillnad på att inte kunna amma på grund av sjukdom som Anna79. Mjölkstockning är en inflammation och räknas som sjukdom tycker. Att ens barn blir inlagt på sjukhuset efter att han fötts hindrar en inte från amma. När jag födde min son så lades han in på en barnavdelning direkt efter att han fötts, jag fick gå till avdelningen och amma honom, sedan ammade jag honom i 6 månader heltid och två månader morgon och kväll. Jag anser att ett barn mår bäst av att ammas. | |
| malman | 2010-08-25 16:24 | |
![]() | en liten text om amning.och dess betydelse, men jag tycker de tär bra av nilli att ta upp det, mår man inte bra av att amma för att man tycker det känns fel så amma inte, man är inte bättre eller sämre som mamma vilket man än gör Bröstmjölk är den hälsosammaste formen av mjölk avsedd för bebis. det är få undantag, såsom när modern tar vissa läkemedel eller är infekterade med humant T-lymphotropic virus, HIV, eller har aktiv obehandlad tuberkulos. Amning främjar hälsan, bidrar till att förebygga sjukdomar, och minskar hälso-och sjukvård och kostnader utfodring. Artificiell utfodring är förknippat med fler dödsfall från diarré hos spädbarn i både utvecklingsländer och utvecklade länder. Experterna är överens om att amning är bra, men kan oense om längden på amningen som är mest gynnsam, och om riskerna med att använda konstgjorda formler. Världshälsoorganisationen och American Academy of Pediatrics betonas värdet av amning för mödrar och barn. Båda rekommenderar enbart amning under de första sex månaderna och därefter kompletteras amning i minst ett år och upp till två år eller mer. Samtidigt som överlägsenhet av amning, som reglerar myndigheterna också arbeta för att minimera risken för artificiell utfodring. | |
| wildman | 2010-08-25 16:27 | |
![]() | Skrabban. " Att ens barn blir inlagt på sjukhuset efter att han fötts hindrar en inte från amma" DET beror ju alldeles på varför man blir inlagd. Min son är hjärtopererad och då var han för det första nedsövd ett bra tag och sen kunde han inte hanteras. Lägg sen till den stress man känner som förälder i den situationen så sinade mjölken fort. Kul att du anser det, tur att betenskapen kommit fram till att det inte nödvändigtvis är så. | |
| wildman | 2010-08-25 16:29 | |
![]() | Malman, mycket av rekommendationen att amma beror ju på att man har så dåligt vatten i många delar av världen. Det lider vi inte av. Således är den rekommendationen inte lika "tung" här. | |
| malman | 2010-08-25 16:34 | |
![]() | Amning främjar hälsan, bidrar till att förebygga sjukdomar, och minskar hälso-och sjukvård och kostnader för utfodring. nej det är klart att den inte väger tungt varför främja hälsan, klart vi ska ge barnen halvfabrikat och pulver det är ju jätte bra. snart kommer ersättningen med pizza smak ;) | |
| skrabban | 2010-08-25 16:34 | |
![]() | Wildman jag fårstår dig. Det är rätt som du skriver att det beror på om barnet kan amma eller ej. Om det beror på sjukdom hos barnet eller mamman som gör att man inte kan amma så ska man inte amma. Det är ju en helt annan sak när ett barn är nedsövt då kan det inte amma- | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2010-08-25 16:37 | |
![]() | Tror att man i kretsarna där man vet börjat överge uppfattningen att amning är jätteviktig till förmån för betoning mer på den kontakt mor och barn bygger upp därigenom. Tänk om hela ens personlighet avgörs av hur bra modersmjölken smakar! :) Ingen säger nåt. Korruption skapade en stark flock. | |
| wildman | 2010-08-25 16:39 | |
![]() | Malman, det finns ju inga entydiga bevis på att amning förebygger sjukdomar och minskar kostnaderna för hälso och sjukvård. Utfodringen har du såklart rätt i, men det är knappast ett problem i ett kapitalistiskt land som Sverige. Då förbrukar vi nog betydligt mer onödigt än så. Näringen i ersättning torde nog vara så optimal den kan vara. Skulle ju vara intressant att mäta näringen hos en mamma som äter riktigt crappig mat tex och jämföra den med ett perfekt komponerat ersättningsmål.... | |