Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 464

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2012-03-22 18:40
Antal inlägg: 5539

nettan-jag har haft ett gäng pallkragar i några år nu. Jag ställde dom på gräset och klädde dom i botten och upp på sidorna med sån där svart odlingsväv som man köper på rulle. Häftade fast det med häftpistol. sedan fyllde jag dom med billig jord i boten och kogödsel på påse längst upp, blandade runt lite och sen var det bara att plantera. Jag har haft tre dubbla( två st på varandra) och två enkla. I dom dubbla har jag odlat potatis, morötter och annat som kräver lite mer djup. Sedan har jag växlat lådor varje år så man inte odlar samma i samma låda från år till år. Varje år har jag fyllt på med ett par nya säckar kogödsel (köper billig på typ bauhaus 5 för en hundring funkar bra) och luckrar upp jorden lite. Målade mina med falu rödfärg och dom har hållt i säkert sex år nu. Nu har jag planterat en rabarber i ena lådan för jag tröttnade på potatis, i en har jag bara kryddor och i dom andra brukar det bli lite sockerärter,sallad och annat. Enkelt sätt att odla på och om man lägger ut sånt där snigelmedel runt om så kan man ha tur och slippa sniglarna i lådorna.

slånbär2012-03-22 18:43

Ska du ha fyra st på varandra? Eller var det fyra st enkla du menade? För det bästa är att ställa två st på varandra men det fungerar bra med enkla om man bara ska ha tex ärtor och kryddväxter och lök o sånt.

ttiittii - Ej medlem längre2012-03-22 18:48
Antal inlägg: 37631

har klarat mig från sniglar i några år nu,sniglar älskar öl att hälla en starköl i e plåtburk så kommer det massor med sniglar och super ihjäl sig.jag bor i zon 4,men har en del saker som bara går i zon 2 och 3,prövade körsbärsträdet van men det blev mindre och mindre till slut så dog det,vet inte Pioner vill stå grunt om dom ska blomma,och inte vill dom ha gössel,men drivor med vatten

nettan232012-03-22 19:00
Antal inlägg: 4086

Okej snigelmedel eller öl får jag sätta sambon på då :) Hehe!

Massa bra tips här ;)

Slånbär vi ska ha 4 kragar a´20 cm på varandra för att slippa stå på knä, så botten kommer bara vara för "syns" skull!

nettan232012-03-22 19:00

Sen måla de med linolja!

gnill2012-03-22 19:23
Antal inlägg: 1942

Snigelfritt funkar bra om man lägger ut det 2 ggr i trädgården i mars och april, då hinner de inte föröka sig!

slånbär2012-03-22 19:30

Nettan- jag har aldrig set någon som byggt dom så högt som fyra st på höjden, max tre tror jag jag har sett. Risken är att dom efter några år bli lite skrangliga när det är så högt. Tänk också på att man måste vattna betydligt mer när dom kommer så högt upp då det blir större avdunstningytor runtomkring. Med vanliga grönsaksland krävs det mindre vattning eftersom vattnet liksom binds till jorden bättre. Lite svårt att förklara men det är som att odla blommor i kruka på altanen jämfört med att odla dom i rabatten.

teamgrens2012-03-22 19:30
Antal inlägg: 763

jag har inte läst alla inlägg så du kanske redan har fått detta tips.
Silverregn. Vi har det på en hel spalje "vägg" in mot vårt uterum. Växer enormt snabbt och blir tät och grön. Och med små vita blommor

slånbär2012-03-22 19:33

Gnill-dina pioner är bara bebisar ännu. Dom kommer säkert blomma mer o mer ju längre åren går. Pioner vill liksom stå o vänta några år innan dom bjuder på något. Och dom vill stå i fred och inte bli bråkade med.

ttiittii - Ej medlem längre2012-03-22 21:26

jag har fyra kragar på varandra,men linolja är giftigt,ta majs olja eller någonannan olja om det ska odlas ätbart i lådorna

nettan232012-03-22 21:41

Slånbär: Okej, får ta en funderare på det ;) Tack!

ttiittii: Okej, det var ju verkligen bra att veta, för det e ju det vi ska göra, tack :D

ttiittii - Ej medlem längre2012-03-23 08:27

kragarna håller några år sen är det bara att byta dom,i en sjukhusträdgård har dom haft 5 på varandra för dom som står på ståbrädor ska kunna stå och jobba i en trädgård,så växer gör det

-Delika-tess2012-03-23 11:12
Antal inlägg: 1968

Trots att jag bor i norrland har nu snön börjat försvinna från vägar och gräsmatta. Nu syns alla tegelblock och skräp som hantverkaren slängde ut när han bytte altandörr nu i vinter. Snart kan vi rensa och slänga allt det och fixa till på tomten.
Under snön hittade jag ocskå delar av mitt älskade växthus som elakingen Dagmar slet sönder i vinter. Får se om alla delar finns nu...

I år har jag bestämt att vi SKA fixa till hela trädgården!!
Två stooora träd ska väck och ev en lekstuga också. Rötterna ska bort och jag ska klura ut en lösning på det bekymmer med insyn vi får...

Tror att jag ska fundera på ytterligare en pallkrage... Kanske med lite rabarber i.. eller nåt.

ttiittii - Ej medlem längre2012-03-23 15:15

ingen snö kvar här men isen har inte gått på Storsjön,dom gatans rådjuren har tuggat på mina panseer

ttiittii - Ej medlem längre2012-03-24 07:38

vet någon svaret?någon något har rivit upp alla penseer i rabatterna,är det djur eller människor som gjort det?

gnill2012-03-24 07:51
Antal inlägg: 1942

Jag gissar på djur. Harar kanske.

ttiittii - Ej medlem längre2012-03-24 08:06

hm,ska ut och kolla efter harskit,såg inga spår i går eller skit,kanske fins det i dag ,jag har ställt upp en massa saker och fladrande tyg framför rabatterna,men det har inte hjälpt

ttiittii - Ej medlem längre2012-03-24 08:12

har varit ut inte en harskit,men kan harar klättra upp i krukor som är,70cm höga?dom är bara uppgrävda en del är blommorna borta på men på dom flesta så är dom typ bara uppryckta,ska lägga ut blodmjöl i dag,jag gillar inte detta,gnill var är du

ttiittii - Ej medlem längre2012-03-24 09:26

Gnill var är du när jag behöver dig som mäst

125478 - Ej medlem längre2012-03-24 11:04
Antal inlägg: 8332

Egentligen är jag helt ute o cyklar när jag går in här...
Och nu såg jag att du redan tänkt på att lägga ut blodmjöl, det var annars det jag tänkt tipsa om... Jag var lite sent ute, men det kanske är tanken som räknas :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?