Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 334

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Deadwing2010-09-15 20:50
Antal inlägg: 82

Gautama - Lol. Vem har sagt något om inlåst? Däremot hade jag fått många timmar utomhus i sällskap med mina barn ;)
Men seriöst, är inte det SJÄLVKLART att man lär sina barn rätt och fel innan de får åka iväg själv?

Gautama2010-09-15 23:59
Antal inlägg: 6854

Jo visst är det självklart att man lär sina barn det Deadwing. Men det är inte självklart att de gör som man sagt för den skull. Och när barnen blir 10-15 år så vill de nog inte ha mamma med sig i hasorna för jämnan.

Men nu handlade denna tråd om katter och jag skojade bara lite:-)

pefl2010-09-16 00:37
Antal inlägg: 11

Men gud vad trött jag blir, orkade inte ens läsa Deadwings alla inlägg...

Vissa katter funkar säkert med "kontrollerad utevistelse", men långt ifrån alla. Oavsett träning och hur envis man än är. Håller med om att innekatter behöver aktiveras, men det räcker inte för alla! Dom vill ströva runt på egen hand och dom vill jaga, för vissa är det okej med leksaksmöss men andra tycker att sånt är trams! Hundar (dom flesta i alla fall) tycker att husse/matte är deras boss och kan lätt aktiveras genom att träna grejer som lydnad etc, men sånt skiter dom flesta katter i. För dom vill strosa runt på egen hand!

Nu menar jag inte att man skall lämna dom vind för våg, läste på den fina länken kattstatus.se och det som står där är kan absolut stämma, för vissa katter. Klart att en katt som sitter och trycker i en buske inte skall lämnas ute själv en hel dag, det fattar väl vilket pucko som helst!!! Men det finns MÅNGA katter som VILL ströva runt på egen hand, även om man själv inte tycker att det är den mest lämpliga miljön. Då får man väga fördelar mot risker. Mina katter är innekatter och får vara ute på sommaren när vi är på landet, den ena är liten och tycker det är läskigt medans den andra ÄLSKAR det!!! Han blir helt paralyserad när jag försöker sätta på honom en sele så nu har jag gett upp, och han skulle inte alls tycka att det var särskilt kul med en inhägnad. Hans favorithobby är att springa så fort han bara kan runt huset, ganska långa sträckor, och klättra upp i det ena trädet efter det andra, med rejäla ruscher emellan. Hur skulle jag tillgodose det behovet hos honom, inhägna ett område stort som en fotbollsplan?

Han har inga problem med att vara inne i en lägenhet, men så fort vi kommer till ett hus så vill han UT. Förra sommaren bröt han sig ut genom ett fönster (det stod på glänt och jag trodde jag hade säkrat tillräckligt) på andra våningen och hoppade fem meter ner på marken när jag tyckte att omgivningarna var sisådär för en utekatt. Efter det kände jag att okej, om han SÅ gärna vill ut så får det vara värt risken.

Jämförelsen med hästar, hundar och katter är bara dum. Som jag ser det så har dom egenskaper som gör att de kan aktiveras av oss människor på ett helt annat sätt än katter.

Jaja. För att citera ett av Deadwings senare inlägg 20:36; "Det handlar inte om att ge de samma behandling, de handlar om att tillgodose varje individs behov på ett kontrollerat sätt."

Jag anser att man inte kan tillgodose (alla) katters behov på ett kontrollerat sätt, många katter vill inte vara kontrollerade. Punkt. Dom vill komma och gå som dom vill. Vilket inte är samma sak som att lämna dom vind för våg. Katter är självständiga djur, inte tusan vill dom ha en människa som springer i hasorna på dom hela tiden!!!

Deadwing2010-09-16 00:53

pefl - att inte ha sitt djur under kontroll ÄR att lämna det vind för våg.

Och jag håller inte alls med. Katter är inget vilddjur som inte går att kontrollera. Vi har haft tamkatter i tusentals år. Forskningar visar att de har funnits sida vid sida med människan i över 10 000 år. Det är inget otämjt vilddjur vi pratar om, det ÄR en domesticerad art. Att det sedan finns individer som varit med om saker i livet som gör att de aldrig kan lita på människor är en annan sak. Vi har de exemplen inom alla djurarter. Men att påstå att man inte kan kontrollera en katt är bara ett tecken på bristande kunskap om hur man gör. Självklart pratar jag inte om att lära en katt avancerad lydnad, men de är inga korkade djur. Mina katter vet vart dörrtröskeln går och att går de utanför där så fräser matte och puttar tillbaka dom. Där ute är MITT revir, och de får inte gå ut där utan mitt tillstånd.

Men ja, vi kan väl börja fråga djuren hur de VILL bo. Vi kan ju börja med hästarna i stallet och sedan gå vidare till marsvinen och så tar vi en art i taget. Shall we? Ursäkta, men det var nog bland det dummaste jag hört.

Minta2010-09-16 01:04
Antal inlägg: 20042

Det är du som är dum om du tror att alla kattägare som släpper ut sin katt gör det av okunskap och lathet. De gör det för att ge katten ett bättre liv än ett kontrollerat liv. Kontrollerad kan du vara själv.

Deadwing2010-09-16 01:08

Stackars kontrollerade katt som blir hindrad från att leva.
www.youtube.com/watc...qA tkXgHtJc

Stackars kontrollerade katt som aldrig får klättra i träd
www.youtube.com/watc...Kj bdCtuRtk

Stackars kontrollerade katt som aldrig får sträcka på benen.
www.youtube.com/watc...Xl mo6VnEJc

osv.

Deadwing2010-09-16 01:15

Minta - Ja det är klart. En platt katt är en glad katt.

Jag är övertygad om att de här katterna var jätteglada över att deras hussar och mattar inte var med dom:

www.expressen.se/nyh...ff os-tunga

www.aftonbladet.se/n...27 22450.ab

www.nwt.se/saffle/ar...ic e=mobile

Åk gärna förbi och hälsa på ett katthem och be någon som jobbar där berätta lite om vad för katter som kommer in. Era värsta fantasier kan inte överträffa vad en del katter råkar ut för.

Gautama2010-09-16 01:15
Antal inlägg: 6854

En katt går inte att tämja helt enkelt. Det är få som lyckas med det i allafall. För övrigt ska katter vara ute och kunna jaga. Det är deprimerande för en katt att inte kunna leva efter sina nedärvda vanor.

Deadwing2010-09-16 01:21

Guatama - Men jösses, tror folk verkligen att katter är ett otämjbart vilddjur? Fortfarande, det handlar inte om avacerad lydnad. Att vi har katten som ett tamdjur innebär att det är TAMT. Det är därför det heter tamkatt. Vildkatter har vi inga i Sverige ;)

raisingirl2010-09-16 01:26
Antal inlägg: 253

Deadwing, du har fel. Du säger här ovanför att katter inte är flockdjur och att dom inte ser dig som sin ledare, hur kan du tro att dom vill ha dig i hasorna hela tiden då??

Det går att kontrollera katter, visst gör det det, man kan hålla dom instängda, i sele/koppel och i inhägnad, visst. Men hur bra mår dom av det? Vissa katter mår alldeles utmärkt av det, men andra mår dåligt. Bara för att dina katter tycker att det är okej så betyder inte det att det funkar för alla.

Katter är inte ett dugg korkade, men dom är SJÄLVSTÄNDIGA. På ett helt annat sätt än hästar och hundar som faktiskt är FLOCKDJUR. Förstår du inte skillnaden? Dom flesta katter vill ströva omkring på egen hand, för hundar och hästar så är flocken viktigare.

Jag håller med Minta.

Mina katter är kastrerade och märkta, dom går fritt ute under så kontrollerade former det är möjligt utan att vara inhägnade/kopplade, dvs ute när jag är hemma, inne när jag behöver åka iväg. Men det är inte alla katter som funkar så, det finns många som gillar att gå på strövtåg över flera dagar och kommer hem när dom behagar. För att det ligger i deras natur.

Och såklart kan vi inte fråga alla djur hur dom vill bo. Men vi försöker väl uppfylla deras mest grundläggande behov i alla fall, så gott vi kan inom ramen får fångenskap som det ändå rör sig om? Och för många katter så är kringströvandet just detta, ett grundläggande behov.

Sen håller jag med dig om att många katter faktiskt lämnas vind för våg, och att det finns ganska gott om miljöer tex i centrala stan där man verkligen inte borde ha utekatt. Men att dra alla utekattägare över en kam är verkligen korkat.

Deadwing2010-09-16 01:36

raisingirl - för att katter är ett familjärt djur. Det är därför de ofta söker sig till varandra och uppskattar sällskap. Men de är inte flockdjur på så sätt att de är tjänar på att leva i flock för sin överlevnads skull, som t.ex. lejon som jagar ihop.

Läs gärna mitt inlägg tidigare i tråden om katten och strövare. Katten är ingen strövare. Och att katter försvinner i flera dagar och att man ser det som naturligt utan att rycka på axlarna tycker jag är skrämmande. Tänk om man hade samma syn på sina barn, som ju får gå ute utan tillsyn. Skrämmande, som sagt.

Jag har fortfarande inte under de tre år jag aktivt förespråkat kontrollerad utevistelse fått ett enda vettigt svar på varför katter inte förtjänar samma typ av tillsyn som våra andra tamdjur.

Men precis, du pratar också om behov, precis som jag. Katten har inte BEHOV av att gå lös. Det är vi som skapar det behovet genom att inte ge ett fullgott alternativ.

Minta2010-09-16 01:48
Antal inlägg: 20042

Det var ju riktigt komiskt, har vi SKAPAT kattens behov av att röra sig inom ett relativt stort område. Du känner inte min katt det hör jag.

Deadwing2010-09-16 01:55

Minta - Du missförstod mig totalt. Jag pratar om att en katt ska gå ute vind för våg utan att vi har en aning om vad som händer den. DET behovet har vi skapat genom att säga att "min katt skulle aldrig gilla en rastgård, för den måste gå lös". Som sagt, VET man hur man tillfredsställer sitt djurs behov så är det absolut inga problem. Problemet i att kunskapsnivån vad gäller katter och deras behov är lågt. En hund och en häst (t.ex) vet vi hur vi ska ta hand om med promenader och hästkompisar och att de ska få beta osv., men få vet ens hur mycket vatten en katt behöver dricka för att inte bli uttorkad.

...och du känner inte många väl omhändertagna innekatter, det hör jag ;)

raisingirl2010-09-16 01:57

Bla bla bla. Faktiskt. Dina katter tycker tydligen att det är okej att du hänger med hela tiden - min katt gör det inte. Han vill gå sina egna strövtåg också, även om han är en väldigt social katt som i stort sett alltid kommer när man ropar.

Okej, katten är inte en strövare på det sättet, den håller sig till sitt revir. Som nog i många fall är bra mycket större än vad som är praktiskt möjligt att hägna in. Och återigen, för häst och hund så är det flocken som är viktig, alltid, vilket inte går att jämföra med att många katter gillar sällskap.

För vissa katter finns det tyvärr inget fullgott alternativ till att gå lös, även om det som jag tidigare sagt inte gäller för alla. Katter är självständiga djur som fungerar på ett helt annat sätt än våra andra tamdjur. Och det handlar inte om att de inte förtjänar samma typ av tillsyn, utan att de har andra behov.

Jag gillar debatter som syftar till att höja kattens status, men tycker ärligt talat att detta är att gå ett steg för långt. Tänk om vi fick alla att åtminstone id-märka, kastrera, vaccinera och (vid behov) försäkra sin/sina katter, vilken skillnad "bara" det skulle göra!

raisingirl2010-09-16 02:00

Men Deadwing, nu tar jag mig friheten att fråga för Minta, hur tänker du dig att man skall tillfredsställa kattens behov om den gillar att ströva över stora områden? Och jag utgår ifrån att det är på egen hand, för så funkar min katt...? Hur gör man då? Jag vet, antagligen lika väl som Minta angående hennes katt, att min katt inte skulle nöja sig med en rastgård.

Delicious - Ej medlem längre2010-09-16 02:00
Antal inlägg: 11661

Här händer det grejer. Har inte läst allt så noga.

Jag säger inte att ägare som släpper ut sina katter som vill gå ut är dumma. Om man kan ta förlusten av katten för att den ska få vara ute förstår jag det. Jag hoppas bara att dessa katter är kastrerade och faktiskt har en ägare att komma hem till som bryr sig om dem i övrigt än att tillgodose deras behov av att få vara ute.
Katter som är ute hela tiden i stan eller på landet förstår jag mig inte på. Folk som köper katter som dem skiter i att kastrera osv och låter den vara ute dygnet runt i princip. Som dör av ett eller annat skäl eller hamnar på katthem (vilket iofs är bra) Känns som att man lika gärna kunde skaffat en grävling då.

raisingirl2010-09-16 02:01

Och jag säger det igen, du verkar inte ha fattat det här med individuella skillnader. Suck.

raisingirl2010-09-16 02:02

Det sista till Deadwing, du klämde in dig där lite oväntat Delicious... :)

Delicious - Ej medlem längre2010-09-16 02:05

Sen är det just självständigheten jag gillar med katter. Man kan inte tvinga dom eller dressera dom till att göra konster. Katten jag tagit över har varit innekatt. Har som sagt gått ut med henne i sele men hon verkade inte speciellt intresserad. Då har hon mer nöje i att titta på fåglarna utanför fönstret eller jaga flugor eller annat som kommer in. Eller leka med sin knäppa matte :))

Delicious - Ej medlem längre2010-09-16 02:06

;D

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?