Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 62 |
Mobilspel
| Pågående | 19 836 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-10-04 00:23 | |
![]() | Hotet var riktat mot prins Harry..så lugn. | |
| Snoosy | 2010-10-04 00:27 | |
![]() | Het och cool, klart att hoten är på allvar. Men frågan är om det är muslimer som ligger bakom!? | |
| Snoosy | 2010-10-04 00:28 | |
![]() | anneli, egentligen inte så kul. Men kunde inte låta bli att dra lite på smilbanden. | |
| kremlan - Ej medlem längre | 2010-10-04 00:29 | |
![]() | Ja, jag är rädd | |
| confuoco | 2010-10-04 00:37 | |
![]() | Het_och_cool, Det finns bakomliggande orsaker till varför Asien och Afrika ser ut som det gör. Afrikas "situationer" är helt eller delvis västvärldens fel i och med kolonialiseringen och terrorn i mellanöstern är också till stor del västvärldens fel. Det finns alltid två sidor av ett mynt :) | |
| Het_och_cool - Ej medlem längre | 2010-10-04 01:15 | |
![]() | Snoosy: "Het och cool, klart att hoten är på allvar. Men frågan är om det är muslimer som ligger bakom!?" Finns det någon anledning att förmoda att så inte är fallet när underrättelsetjänsterna har kommit fram till just det? www.businessweek.com...hr eat.html Det faktum att en överväldigande majoritet av världens terrordåd utförs av muslimer, och att extremistiska muslimer anser att demokrati är en mänskligt - och därmed värdelöst - påfund som ska ersättas med ett islamistiskt helvete, talar en hel del för att det är just muslimer som hotar. Det faktum att det i många muslimska länder och kretsar ständigt uppmanas till terrordåd talar också för det. | |
| Het_och_cool - Ej medlem längre | 2010-10-04 01:21 | |
![]() | confuoco "Det finns bakomliggande orsaker till varför Asien och Afrika ser ut som det gör. Afrikas "situationer" är helt eller delvis västvärldens fel i och med kolonialiseringen och terrorn i mellanöstern är också till stor del västvärldens fel." Det är till stora delar sant att det är KRISTENDOMENS mordiska kolonisationsprojekt som har ställt till mycket elände i alla världsdelar. Däremot finns det ingen självklar koppling mellan det och den muslimska terrorismen. Terrorismen finns där därför att ett mycket stort antal extremistiska (ledande) muslimer anser att det gynnar deras våta dröm - ett islamistiskt helvete, där man stenar våldtagna kvinnor, hänger homosexuella, avrättar människor med "fel" åsikter och behandlar människor med "fel" religion som andra klassens medborgare - i bästa fall. | |
| Måns_E | 2010-10-04 11:03 | |
![]() | Mycket strunt i den här tråden, faktiskt lite svårt att avgöra vem som har fånigast argument. Och naturligtvis så är båda dessa debatörer upplysta enligt egen utsago. Ja jösses. | |
| LisaLong | 2010-10-04 11:39 | |
![]() | För mig som flyger ganska ofta blir det en viss oroskänsla självklart | |
| lightningpaw | 2010-10-04 11:55 | |
![]() | jag är med slånbär i den här frågan... det här med 9/11 konspirationsteorier kan man bli galen av, om nu USA är så extremt skickliga på att iscensätta konspirationer varför planterade man isåfall inte lite 'weapons of massdestruction' i Irak? Jag argumenterar inte nu det var mer en retorisk fråga... | |
| lightningpaw | 2010-10-04 11:57 | |
![]() | 'Het_och_cool' borde byta nick förresten, kanske 'Het_och_jag_brinner_expl osionsartat'? | |
| le-lou | 2010-10-04 12:25 | |
![]() | Tycker att Kafountine ska ha minst lika rätt till sin uppfattning som andra är om att det var terrorister av al-Qaidaart som flög in i tornen. konspirationsteorier uppstår ju av för att människor tappar förtroende till dem som har makten. Sunt beteende tycker jag. | |
| lightningpaw | 2010-10-04 13:05 | |
![]() | Skepsis mot auktoriteter och de som har makten är bra, men när det leder till att man tror på alternativa förklaringsmodeller som helt saknar stöd i verifierbara fakta och är fullkomligt orimliga, jag har svårt att se vad som är sunt med det. Det är samma mekanismer som får folk att rösta på SD. Och sen att hon har rätt till sin uppfattning, ja, det är väl självklart. | |
| gammal ost | 2010-10-04 13:08 | |
![]() | Det är säkert så att _en del_ konspirationsteorier uppstår då människor tappar förtroendet för makthavare. Sunt? Kanske, ibland är det kanske bättre att utveckla ett källkritiskt perspektiv och driva särskilda frågor inom demokratins gränser. Helt säkert uppstår en del _andra_ konspirationsteorier för att folk inte har alla hästar hemma. De teorier som utvecklas ur dessa grumlade sinnen är inte sunda på något enda sätt. Generellt sätt så är annars, tycker jag, konspirationsteorier synnerligen svaga som påtryckningsmedel och motor till klarläggande/förändring. Den klassiska modellen är ju att man kommer med ett påstående (dåligt/inte alls underbyggt med fakta/bevis) och sedan kräver man att åsiktsmotståndarna ska bevisa motsatsen. Misslyckas de så anses detta, i sig, vara ett bevis för att teorin är sann.. Jag påstår alltså att något existerar men presenterar inga direkta bevis. - Sedan kräver jag att du ska _bevisa_ att detta "något" inte existerar... Sunt? Njaäe... Men vi kan givetvis tycka olika om detta... =) | |
| le-lou | 2010-10-04 15:01 | |
![]() | "Det är samma mekanismer som får folk att rösta på SD" tja, jag tror nog att de som röstar på SD har en främlingsfientlighet i grund och botten. | |
| le-lou | 2010-10-04 15:06 | |
![]() | gammal ost - du skriver att en del inte har alla hästar hemma där, det är från vårt perspektiv kanske. Fast kanske är det just den som ses som att inte ha alla hästar hemma som är den som faktiskt sitter på sanningen? Kanske är det dåren som springer och varnar för helt absurda saker, den som folk skakar på huvudet åt som visste sanningen? Det har hänt förr i historien. Och lär hända igen. Sanningen är inte alltid varken logisk eller vacker och jag tycker att man bör titta på både "bevis" och teorier innan man avfärdar som haschrökande lallande idioter. själv tycker jag nog att vi tenderar att ha alldeles för stor tillit till maktens stora män (och kvinnor.). Vad som serveras oss är en sak, vad som pågår är förmodligen en helt annan. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2010-10-04 15:12 | |
![]() | Het_och_cool: Ska försöka svara på dina frågor. NEJ, jag får inte betalt av Hamas eller Al Qaida eller någon annan än min arbetsgivare som är en kommun. Kan dock inte svara på nästa fråga du hade, eftersom du skrev till "ni vänsterextremister" och jag är ingen sådan. Ja, jag är på riktigt. Av kött och blod och med ett stooort hjärta. :) Ja, det finns en anledning att förmoda något annat än vad underrättelsetjänsten kommer fram till. Tror man på det man läser på sidor som du bl.a. hänvisar till så har man inte sett båda sidorna. Du tror på något som du har fått höra hela livet. Det går bra för mig att du fortsätter med det. Så fortsätter jag med mitt. :) Den islamistiska terrorismen som du påstår att det finns ett stort antal av . . . var finns de? På Aftonbladets förstasida? I nyheterna på kvällstid? I skolorna? . . . ja, där finns dem. Men finns de på riktigt eller är det någon som vill att vi ska tro att de finns och att de utgör ett hot? Jag började läsa kring 9/11 och upptäckte mer och mer saker som pekade på att något inte stod rätt till. Den officiella "sanningen" blev mer och mer till en cirkus för mig. Så började allt. Sen har jag läst, letat och studerat i ett halvår innan jag kunde se helheten. Ni får tycka vad ni vill, det struntar jag i. Men de som vill veta mera kan ju börja med nedanstående länk. Sov du också vidare het_och_cool. Ta en mjuk kudde för du kommer att sova länge. ;) www.ae911truth.org/ | |
| _abc_ | 2010-10-04 15:23 | |
![]() | Jag kan hålla med om att det finns skevheter och luckor kring bl a 9/11. Men jag är inte tillräckligt övertygad för att jag ska kunna övertyga andra om att det är "sanningen". Att samtidigt försvara Zeitgeist i sin helhet funkar inte i min bok. Att tro på FDR-chippning och world domination av fyra rika familjer och ha blind tro på allt annat som t ex zeitgeist tar upp, är det att se sanningen?............... ......................... ......................... .................... | |
| lightningpaw | 2010-10-04 15:45 | |
![]() | le-lou: hänvisningen till Sd var lite oklar av mig, men det är uppenbarligen många som röstar på dem för att de anser att "makten" lägger locket på vad det gäller problemen kring integrationen, och inte för att de anser sig vara främlingsfientliga, och att de röstar på Sd i protest mot att "inget" görs för att "lösa invandrarfrågan". Likheterna är att de protesterar mot den tolkning de anser få sig presenterade ovanifrån. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2010-10-04 15:57 | |
![]() | Jag har inte sagt att "Zeitgeist" är sanningen . . . ni får ju läsa vad jag skriver. Jag har sagt att "Zeitgeist" kan vara en bra början om man inte vet någonting alls och är intresserad av att kanske vända på myntet för en gångs skull. Ja, de fyra rika familjerna har jag ju inte ens nämnt här i klartext. Det finns saker som är för svåra att ta in. Själv tycker jag att 9/11 kan vara en bra ögonöppnare som gör att man kanske vågar ta nästa steget och nästa steget och . . . | |