Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 877

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2010-10-10 21:19
Antal inlägg: 5539

Nja-man kan ju tolka Dinos inlägg så om man vill: "sen när jag väl är ledig är jag så trött att jag inte riktigt orkar ge mig ut och vara social så hon får leka".
Klart man kan vara trött men herregud-vi har en miljon tekniska hjälpmedel i hemmet , tv, dvd, massa käcka fiffiga leksaker som kan sysselsätta en unge i timmar och ändå hinner och orkar vi inte även om man bara har ett barn!!!?
Kom igen!
Dagis ska väl i första hand vara till för att föräldrarna på grund av ekonomin eller för att dom helt enkelt vill jobba men inte ska det vara ett alternativ till hemmet och föräldrarna? Jag hade önskat att jag kunnat vara hemma längre med mina barn men jag hade inte råd. Har dock haft dagmamma som tur är och jobbat deltid fram tills den yngste började i högstadiet. Jobbade 8.30-15 så det var inga långa dagar ändå. Har aldrig känt att jag inte har orkat att vara med och göra saker med mina barn. Kan ju tillägga att varken jag eller min sambo har familj eller "socialt skyddsnät" så vi har alltid klarat oss själva. Vi har tex aldrig haft barnvakt och sedan vi fick barn för drygt 18 år sedan så har vi inte gjort något utan att barnen är med, inga biobesök, inga restaurangbesök m.m. Jobbigt? Nä inte alls-jag har älskat varje dag som mamma och framförallt så var det ju vårt eget val.

Tess 082010-10-10 21:34
Antal inlägg: 18003

Jag som har dåligt samvete om dottern är på fritids till kl 16 några dagar i veckan.... Tycker det är för länge, men vad gör man om man "måste" jobba till 15.30?

slånbär2010-10-10 21:45

Tess-det är rätt stor skillnad på en två -treåring och en som är stor nog att gå på fritids. Större barn har ju oftast större behov av kompisar medans ett litet barn helt ärligt inte behöver andra barn och vuxna lika mycket som det behöver sina föräldrar.

Träsmak2010-10-10 21:47
Antal inlägg: 882

social träning är aldrig fel för ett barn.

MayBley2010-10-10 21:48
Antal inlägg: 76

Barn lär sig tidigt de sociala samspelet på dagis, det är bra tycker jag. Fast jag började sent på dagis, men det var för att min mamma hade möjlighet att vara hemma med mig.

Gunilla _2010-10-10 21:48
Antal inlägg: 4425

Nej, det är ju så illa nuförtiden att man tom måste ha det på skolschemat... Hur kan det komma sig kan man undra?

Träsmak2010-10-10 21:50
Antal inlägg: 882

Tess: dom flesta brukar väl jobba till sex.

Tess 082010-10-10 21:50

Jovisst, men hon har ju inte gått på fritids hela tiden....

Tess 082010-10-10 21:51

Träsmak?? Jaså, det har jag inte märkt... 16 är väl sluttiden för "kontorsråttor" för det mesta?

slånbär2010-10-10 22:03

PÅ vår skola /förskola är det nästan inga barn kvar efter 17.00. Och efter fyra är det redan ganska tunt.

blankomblank2010-10-10 22:03
Antal inlägg: 1403

Jag var hemma 7månader och barnets pappa var hemma 11månader. Vi valde föräldrakooperativ dagis för att vara nära involverade i barnets dagar och rutiner på dagis. Hon är nu fyra år och jag ångrar inget. Pappan var mycket mer nöjd med att vara hemma än jag var. Att vara hemma med barn är ju så mycket mer än att bara ta hand om sitt barn. Jag upplevde det som en isolering. Jag är inte speciellt huslig av mig och fann inget nöje i vardagsrutinerna hemma. Sambon däremot är kock och han stornjöt, bakade och fixade med både barnmat och middagar. Plockade svamp och bär mm mm
Jag saknade min ateljé enormt och upplevde bristen på socialt umgänge och mammagruppernas totala babyfokus som själsdödande för mig själv. Jag älskar ju mitt barn lika mycket som alla andra men att vara hemmamamma var inte givande för mig. Omställningen att gå tillbaka till arbete var lite jobbigt i början eftersom hon var så liten men jag tycker att jag blev en bättre mamma av att inte vara hemma hela tiden, och det är väl det viktigaste.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-10 22:37
Antal inlägg: 4050

"mammagruppernas totala babyfokus som själsdödande för mig själv"

Haha. Går man med i en mammagrupp får man skylla sig själv... ;)

Snoosy2010-10-20 22:49
Antal inlägg: 4273

Min dotter är 2 år
Vi har fördelen att ha henne hemma. Funderar på att låta henne gå på öppna förskolan så småningom.
Hon är en väldigt spontan, rolig tjej och våran lilla gulleplutt som alltid är öppen och glad mot både oss och sin omgivning.
Frågar mig ändå ibland om det är det enda rätta?
Hon träffar sina kusiner som är i samma ålder, men inga andra barn??

le-lou2010-10-21 00:50
Antal inlägg: 17500

Snoosy - du kan ju om du är osäker testa det andra alternativet?

PalomaFaith2010-10-21 03:21
Antal inlägg: 368

Nu har ju inte jag barn, och kommer inte ha på många år än, men jag tycker nog att det är viktigt med dagis. Som nån annan sa, de första 2 åren spelar det väl inte så stor roll, men jag tror att det är bra att barnen går i dagis när de blivit lite äldre, typ 3. Så att de lär sig den sociala biten, och att interagera med andra barn.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-21 08:29

Hur lever folk egentligen eftersom deras barn bara kan bli tränade på dagis?
Ska man verkligen skaffa barn om man inte har något socialt liv? Det kanske är en fråga man bör ställa sig.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-21 08:35

Det konstiga är att om man nu blir så social på dagis, varför saknar de som själva gått på dagis förmåga att träna sina barn socialt (dvs träffa andra människor)?

le-lou2010-10-21 09:23
Antal inlägg: 17500

Larvbrud - det är ju inte så att barn inte kan bli tränade socialt hemma om man nu själv har ett socialt liv och faktiskt gör stimulerande saker ihop med barnet.
Enligt min erfarenhet och andra jag känner som haft barn på dagis så har vi märkt en skillnad i barnen efter att de har börjat - mycket på dagis handlar om att fungera i grupp baserat mer efter gruppen och inte på individen (som det tenderar att bli hemma). Att vänta på sin tur, att dela med sig och liknande saker, nyttig träning för barnen.
Jag tror def att man inte alls behöver gå på dagis för att bli socialt tränad, men då ska man också orka engagera sig i den biten om man ska vara hemmaförälder tycker jag.
Det är inte tillräckligt stimulerande för ett barn i tvåårsåldern att bara befinna sig hemma med en förälder som bara tar hand om hus och hem, medan ungen klättrar på väggarna och inte har nåt att göra :D

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-21 09:26

Ett barn som är två har fortfarande inte så bra immunförsvar att det är klokt att sätta det in en stor barngrupp.
Har man öroninflammation kanske man inte orkar klättra på väggar så dagis är bra därför. Barnen blir sjuka dubbelt så ofta och har såklart mindre energi.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-21 09:27

Lära sig vänta på sin tur kan man göra i vilken kö som helst.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?