Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade11
Mobilspel
Pågående20 025

Forumkategorier

Användare Inlägg  
__1__ - Ej medlem längre2010-10-24 00:51
Antal inlägg: 1103

Så vitt vi vet nu, finns det bara en plats i hela universum, en oansenlig utpost i Vintergatan vid namn jorden, som kan hålla oss vid liv.

Liv är å andra sidan inte så fasligt komplicerat, vi består framförallt av kol, väte, syre och kväve. Det är inget som är speciellt märkligt med det. I de rätta förhållanden kan ett liv som påminner om vårat antagligen uppstå på en annan plats.

Men att vi skulle ha fått påhälsning av andra intelligenta varelser blir inte mer sannolikt för den sakens skull - och det är väll det som tråden handlar om.

Lill-IT2010-10-24 00:57
Antal inlägg: 31605

Inget som säger att liv någon annanstans måste se ut på samma sätt som liv här på jorden. Kolbaserade livsformer är rätt sköra och beroende av rätt temperatur, rätt atmosfär och rätt bränsle (mat).
Kanske finns liv i helt andra former på platser som för oss hade varit omöjliga att leva på?

__1__ - Ej medlem längre2010-10-24 00:59

@JennyBörlin

"jag vet att information kan färdas ögonblickligen"

Det där lät så pass spännande så jag var tvungen att kolla upp det. Du har uppenbarligen inte lärt dig det på Wikipedia. Så nu är frågan vart du har fått det ifrån? Men jag håller med dig att det är ganska spännande - men du ska nog vara försiktig med allt för snabba slutsatser.

___Svenska Wikipedia___
Den omedelbara kommunikationen mellan de två systemen kan dock inte användas för att överföra information med en hastighet högre än ljusets (i vakuum), vilket medför att det inte finns några motsättningar med speciella relativitetsteorin.

___Engelska Wikipedia____
The controversy surrounding this topic comes in once you consider the ramifications of this result. Normally under the Copenhagen interpretation, the state a particle occupies is determined the moment the state is measured. However, in an entangled pair when the first particle is measured, the state of the other is known at the same time without measurement, regardless of the separation of the two particles. This knowledge of the second particle's state is at the heart of the debate. If the distance between particles is large enough, information or influence might be traveling faster than the speed of light which violates the principle of special relativity. One experiment that is in agreement with the effect of entanglement "traveling faster than light" was performed in 2008. This experiment found that the "speed" of quantum entanglement has a minimum lower bound of 10,000 times the speed of light.[5] However, because the method involves uncontrollable observation rather than controllable changing of state, no actual information is transmitted in this process. Therefore, the speed of light remains the communication speed limit.

Resurrection - Ej medlem längre2010-10-24 00:59
Antal inlägg: 11463

Liv på andra planeter är en sak. Besök från andra planeter är något helt annat.

le-lou2010-10-24 01:00
Antal inlägg: 17500

Jenny B - det handlar om information och inte om materia. Dessutom har de bara lyckats att observera just det fenomenet på några cm avstånd vad jag vet.

__1__ - Ej medlem längre2010-10-24 01:00

"Kanske finns liv i helt andra former på platser som för oss hade varit omöjliga att leva på?"

Inte alls omöjligt - men jag antar att en sådan livsform skulle tycka att det var motsvarande pyton att besöka jorden.

le-lou2010-10-24 01:01

_1_ just det har bevisats i experiment faktiskt. Men det är en stor skillnad på information och materia.

Resurrection - Ej medlem längre2010-10-24 01:02

Äh, vad då ... det är väl bara att tanka takyoner i stället för blyfritt nästa gång ni åker till macken:
sv.wikipedia.org/wiki/Tak yon

mrperfect2010-10-24 01:04
Antal inlägg: 11437

1: vad är liv?
2: varför uppstod liv på jorden?
3: Hur långt är det till närmaste himlakropp som har liv?
4: hur mycket kan DU om fysik?

5: Varför smakade den här chokladbiten pyton, uääääckk. ?
( Greven , undvik den ! )

le-lou2010-10-24 01:05

ja precis resurrection - takyoner :D ej bevisat men the real shit.
(Kan du inte Rickrolla nån snart? )

Lill-IT2010-10-24 01:06

En sådan livsform kanske är betydligt mer långt kommen vad gäller forskning och kunskap.. och skulle således kunna besöka oss i sina fina uppfinningar utan att må speciellt dåligt.

Min poäng var att när våra forskare undersöker möjligheten till liv på andra planeter, så söker de efter livsformer som behöver samma saker som vi behöver för att kunna existera..

__1__ - Ej medlem längre2010-10-24 01:08

"Att allt inte går att bevisa är faktiskt bevisat: sv.wikipedia.org/wik...ig hetssats"

Helt korrekt - varför man inte har någon anledning att skarva på med fantastiska historier för att förklara saker som är obevisade. Det vill säga anden i glaset eller att vi har fått besök av utomjordingar.

Det är ganska förmätet att ständigt utgå ifrån att sin egen upplevelse inte är möjlig att bevisa - det kan också vara så att man är för okunnig för att veta om att den faktiskt är bevisad som något lång ifrån överjordiskt.

le-lou2010-10-24 01:11

Lill - it ... även en utomjordisk livsform tordes leva under fysikens lagar.

Att liv finns tror jag stenhårt på. Men att de tagit sig hit - nej.

__1__ - Ej medlem längre2010-10-24 01:15

Lill-IT

Det är inte alls så otroligt att det finns liv på andra planeter - det är nog mer eller mindre självklart. Men rymden är trots allt en ganska glesbefolkad plats. Det är väldigt långt mellan planeter, ännu längre mellan solsystem, och otroligt långt mellan galaxerna.

Jag har en känsla av att vi trots allt är ganska ensamma i vår rymdstadsdel, möjligtvis bortsett från några ynkliga bakterier.

Resurrection - Ej medlem längre2010-10-24 01:15

le-lous, skärp dig. vi vet både du och jag att det finns livsformer som trotsar fysikens lagar:
www.youtube.com/watc...Qw 4w9WgXcQ

le-lou2010-10-24 01:28

jag blev inte rr. Jag är medial. och vet. Mig lurar du icke.

Lill-IT2010-10-24 01:29

Fysikens lagar, har de precis konstaterat på Lunds universitet, ändrar sig över tid, säkert finns det också platser som fysikens lagar så som vi känner dem inte är tillämpbara.
Jag vet att vi här på jorden bara har svavelbakterier som fungerar på annorlunda sätt. Men de i sig är ju ett bevis för att liv inte måste se ut som vi föreställer oss.

Och nej, jag tror inte på ufon eller besökare från rymden. Men jag tror inte att det är omöjligt, och med rätt bevis ska jag ändra min uppfattning.

le-lou2010-10-24 01:30

men rr är spännande utifrån ett evolutionärt perspektiv. Man undrar ju var han kom ifrån och så.

mrperfect2010-10-24 01:36

Besöka oss? då skulle de ha kollat in planeten jorden innan den var full av liv, livet uppkom för så få miljarder år sedan ( = x ) att för att se den måste den iakttagande planeten ha befunnit sig inom en sfär med radien x-n miljarder ljusår.

Eftersom det inte finns liv inom de planeter vi kan iakttaga så kan de inte heller iakttaga oss. Ljushastigheten är konstant för allal livsformer.

mrperfect2010-10-24 01:37

Lill IT fysikens lagar ändar sig mikroskopiskt men återgår på bråkdelar av sekunder till det "normala"

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?