Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade48
Mobilspel
Pågående18 639

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2010-11-24 22:53
Antal inlägg: 17500

Jag förstår att det rensas och stängs. Ibland när trådar tex som den BETAPET tråd som det pratas om.
Jag tror ingen här vill ha ett forum där det inte stängs trådar alls, rensning behövs, forumvärdar behövs verkligen och jag tror alla är överens om att 20 stycken trådar i trädgårdsarbete är onödigt och snor plats för vettigare trådar. Det måste ju ändå vara huvudsyftet nånstans, att man inte vill ha dubbletter på trådar?

Men om nu en person skriver om resor, typ allmänna restips "vart kan jag åka i sommar" - finns det då en tråd som kallas och behandlar just detta : hänvisning på sin plats.
Men om det är nåt mer specifikt man undrar över (ja , typ bra hotell i Prag) så varför inte låta den tråden bara vara? De mer speciella såna trådar som handlar om nåt så exakt, behandlas ofta snabbt ändå - de blir besvarade och faller sedan i glömska ändå. Trådskaparen nöjd och glad och frid och fröjd.

Tyvärr "tappar" man sugen många gånger om ens tråd blir stängd och hänvisas till en annan gammal tråd som ingen skrivit i på flera veckor. Vi är människor och som det delar vi på en egenskap: vår nyfikenhet :). En ny tråd är alltid mer intressant att kolla i, roligare att skriva i. En trådtitel fungerar som en löpsedel och vi är korkade nog att gå på det varje gång hehe.
Nej men jag hoppas nån förstår vad jag menar. Jag gillar det här forumet helt seriöst, och jag vet också att "Är man inte nöjd så kan man gå till ett annat forum", men den största komplimangen betapets ägare och värdar kan få, är nog ändå när folk intresserar sig och engagerar sig i forumet som tex den här tråden gör. Det visar ju att man bryr sig, man vill stanna kvar men man vill göra det bättre, för alla.
Förändringar kan ju faktiskt innebära mindre jobb för forumvärdar och bättre stämning i forumet. Det tjänar ju alla på :)

slånbär2010-11-25 07:45
Antal inlägg: 5539

Håller med dig Le lou-jag skrev precis samma exempel i ett tidigare inlägg men då var det Barcelona och hotel jag tog som exempel:-)
En stor vinst med en förändring skulle ju också vara att man skulle slippa alla dessa trådhänvisningar precis hela tiden från folk som tycker att man kunde skriva i den ena eller andra tråden istället. <på köpet skulle man ju även slippa alla trådar där man klagar över just detta fenomen........

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-11-25 08:03
Antal inlägg: 5802

Det här med hänvisningar är väl inte så farligt. Jag har upplevt att det uppstår trådar som folk startar som inte har varit delaktiga i tidigare likadana trådar och sen börjar en diskussion om saker som har diskuterats redan ett antal gånger. För oss som läser här ofta rätt tröttsamt. Då är en länk till den "gamla" tråden ett bra sätt att visa att det finns redan ett antal åsikter eller svar som kan vara till hjälp.

spelare10012010-11-25 08:10
Antal inlägg: 295

Strunt samma vad det är för inlägg/tråd det som svaras på/disskuteras är det som finns på startsidan. Hur många tittar på gamla sidor i forumet? inte jag iallafall. Det som är akruellt idag är intressant, Inte gammal skåpmat även om det är samma ämne som dristas/läggs in idag, tänk om spelgeneralerna!

spelare10012010-11-25 08:19
Antal inlägg: 295

Ämnet kan vara detsamma men svaren kan vara helt andra än för ett år sen och inte letar man efter det i forumet för att göra ett inlägg som var för ett år sen. tänk om. låt det löpa dagligen om en gammal tråd är intressant lever den kvar endå. vi lever ju inte på stenåldern, sagt av en dinosaurie.

le-lou2010-11-25 08:31

kafountine - kan ni inte ha en omröstning på framsidan om det så får ni i alla fall veta om vad medlemmar själva tycker? Nu sitter vi en och en och framför vad vi tycker men det kanske vore intressant för betapet vad resten av folket tycker? forumet är ju trots allt till för medlemmarna.
detta verkar ju vara mer en personlig "tycka" fråga både från medlemmars och forumvärdars sida, mer än utformat ur nån teknisk aspekt.
Eftersom den här frågan kommer upp mest hela tiden i, så kanske det indikerar på att folk inte är helnöjda med hur det är idag?

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-11-25 08:34

Men det beror ju helt på vad det är för ämne.

"Årets julklapp" kan ju återkomma men är något nytt varje år.

"Min datorfläkt går på högvarv" däremot behöver inte fem trådar.

le-lou2010-11-25 08:41

saken är den att det knappt och jämt går starta en ny tråd utan att bli hänvisad till en gammal. Eller så svarar man glatt på en speciell fråga som nån har, tex tjejen som hade problem med hunden som tossade sig under löpning. fem minuter senare var den tråden låst med hänvisning till en gammal tråd som handlade om just hundar. Vi var väl en 7-8 st som redan skrivit och hon hade börjat kommunicera med flera av oss.
Tråden stängs och hänvisas att ta plats i hundtråden.
Då ska dels hon in i den gamla tråden och skriva om sitt första inlägg. Ska hon kopiera alla de som redan hunnit skrivit tips och råd till henne och hunden, in i den gamla tråden?
vet inte, det blir ju helt galet. Jag minns att hon var gladeligen frustrerad och skrev en ny tråd ist om just den saken, som således blev stängd också.

Detta är bara ett exempel av flera när det blir helt bananas.

le-lou2010-11-25 08:43

förtydliga - bara för att man skriver om ett speciellt problem med sin hund, så känns det långsökt att det ska in i en tråd som behandlar hundar allmänt, där folk skriver saker som "Jag har en whippet, gud de är så söta" och är på typ 55 sidor.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-11-25 08:45

Jag säger det igen. Alla era kreativa idéer är jättebra. Men skriv de i Odins tråd om just förslag på nytt. Det är inte vi värdarna som kan programmera. Och jag personligen tycker att det är bättre att ni själva skriver i hans tråd som han går in och läser i istället för att vi ska upprepa det ni har skrivit här.

le-lou2010-11-25 08:46

jultider så blir det jultrådar, liksom i valtider handlade mycket om just valet. Kanske är vi väldigt många som har hundar här och då blir det naturligt att det blir fler hundtrådar än akvariefisktrådar.
Handlar nåt om exakt det som en gammal trådtitel säger - självklart: gå in och skriv i den gamla tråden.
Men titlar kan vara så missvisande att ens eget problem inte alls når ut till dem som kan ev. hjälpa en med problemet. Det är ju det som är syftet också, inte bara att skriva - utan att få den grupp läsare man vill nå ut till.
nu: kaffe. :)

le-lou2010-11-25 08:48

kaufontine - är det inte så att detta helt enkelt är något som forumvärdarna själva ska ta ställning till? det är ju inte nåt superradikalt direkt utan mest en diskussion om värdars hanterande av trådar?

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-11-25 08:59

Jag tycker att jag har tagit ställning här.

gnill2010-11-25 09:02
Antal inlägg: 1942

kaufontine, jag tycker att det är bra att vi först för diskussionen här i tråden, sedan kan vi lägga upp ett antal förslag i odins tråd. Finns det någon anledning som jag inte förstår till att du inte tycker att vi kan/ska diskutera i den här tråden. Tonen är trevlig och diskussionen går framåt. Jag uppfattar inte Odins tråd som en diskussionstråd, så det känns inte relevant att föra diskussionen där. Den här tråden blir en möjlighet att "ta tempen" på åsikter i frågan, som jag tycker är bra att ha gjort när man sedan för fram förslag till Odin. Och du och andra forumvärdar behöver inte alls känna er tvingade att svara här, som jag skrev förut: detta är ingen frågor-svar-tråd mellan medlemmar och forumvärdar.

Bim19642010-11-25 09:03
Antal inlägg: 1854

Jag roade mig nyss med att kolla hur många trådar det fanns om ämnet katt , det fanns 31 stycken. Ämnet hund där fanns det 34 stycken trådar, och i ämnet kärlek fanns det hela 42 stycken trådar.

Låt oss säga att jag har en fråga/undran till er i forumet om någon har en nysande katt t.ex. Inte sitter man och söker igenom så många trådar. I varje tråd finns ju hur många inlägg som helst.

Ni forumvärdar ser ju om personen i fråga får någon respons på sin fråga/undran. Och ni ser ju också om trådskaperen själv är aktiv i tråden,eller hur!
Så finns det ju ALLTID de som hänvisar till äldre trådar, och det är så trist.

Låt oss säga nu att jag får svar på min fråga om min nysande katt, då kan ju tråden stängas, och det brukar ni göra.

Visst kan jag förstå att man inte kan ha hur många trådar som helst i samma ämne.
Men om en tråd inte varit aktiv på låt oss säga 1 år, arkivera den då.
Jag orkar i alla fall inte läsa igenom en tråd med flera hundra inlägg, om jag söker efter ett specifikt svar.
Då är det lättare att skapa en ny tråd som så många gör ;)

Mouche - Administratör2010-11-25 09:43
Antal inlägg: 24193

"...det är ju inte nåt superradikalt direkt utan mest en diskussion om värdars hanterande av trådar? "

Om det är enbart diskutera värdars hanterande av trådar det är frågan om så får det ske via mail till värd/värdar/admins och inte här.

Vi har ingen som helst skyldighet att hängas ut här för det vi tycker eller ens för det vi gör, utan sådant ska diskuteras med ansvariga direkt.
Det gäller samma regler för oss värdar som det gör för er andra nämligen.

Återgå till en allmän diskussion alltså.

Mouche

Q-tile - Ej medlem längre2010-11-25 09:54
Antal inlägg: 1319

Jag är helt säker på att man med >värdars hanterande av trådar< avsåg hur trådarna hanteras i stort här på Betapet, likt tidigare diskussion gjort sken av, och alltså inte avsåg att syfta till enskilda sakfrågor om specifika trådar.

En sådan allmän diskussion som förts hittills har inte pekat ut någon enskild värds beteende med avseende på en viss tråd (Det har åtminstone inte varit den springande punkten.) och jag har svårt att se att det ska behöva ske framöver.

le-lou2010-11-25 10:03

hängas ut ? Mouche, nu tycker jag du tar i lite :D. Vi pratar om stängandet av trådar och hänvisning till gamla trådar, det är det jag benämnde som hantering av trådar.
Det är ju ni som är här och diskuterar med oss nu som har koll på trådarna, och det är ju det som är viktigt, att NI får input från oss användare i de här frågorna. Ni är ju fönstret utåt, och kan ta med synpunkter från oss in.
Det är väl inga fel med det? ?

gnill2010-11-25 10:06
Antal inlägg: 1942

Nej, nej, nej. Det här är inte en tråd om "värdars hanterande av trådar". Det finns en policy för det här forumet angående trådar och ämnen. Forumvärdarna följer den policyn, och de har meddelat att det kan bli godtyckligt eftersom de är människor med jobb och liv som gör detta ideellt. Vi diskuterar _inte_ hur eller att de följer policyn. Vi diskuterar själva policyn och huruvida den kan elle rbör förändras och i så fall på vilket sätt den skulle kunna ändras.

le-lou2010-11-25 10:10

gnill - ja men det är ju så jag menar. fast jag benämnde det annorlunda :D
Alltså policyn - av hur värdarna hanterar trådar. Är inte det nånstans samma sak? Jag vet att värdarna själva har mycket att säga till om det, och därför känns det givande att föra diskussionen med desamma.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?