Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 55 |
Mobilspel
| Pågående | 18 639 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| LisaLong | 2010-12-01 12:32 | |
![]() | lillsyrran_ spelar väl ingen roll egentligen om det gäller mage eller rygg. Jag kan ha fel, men jag förstår inte hur en nål som sticks in så liten bit kan skada njurarna | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-01 14:35 | |
![]() | LisaLong Jo, nog spelar det roll, och i själva verket gör det faktiskt hela skillnaden i detta sammanhang, eftersom vi nu snackar om vilka risker det finns att man med akupunkturnålarna kan skada njurarna. Men vi kan släppa det här. Jag känner mig inte tillräckligt motiverad till att fortsätta dividera. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-01 14:47 | |
![]() | Finns det någon alt. medicintråd där folk berättar saker som faktiskt funkar för dem? Intresserad :) | |
| honkan01 | 2010-12-01 15:16 | |
![]() | till lillsyrran..nej vi kan inte pulsdiagnosticera..tror jag skulle ha svårt att på allvar hävda att någon har för mycket vind i blodet o måste balansera sin qi via konfluentpunkter o annat...möjligtvis skulle jag kunna förklara för mycket vin..men det är en annan sak...o visst...finns exempel på där alternativare läst österländsk litteratur o praktiserat den tekniken..tex Gb 21..har man en späd kvinna så skulle jag aldrig drömma om att sticka 1-1,5 cun 90 gr caudalt som det står...mycket enkelt att punktera lungsäcken..vilket finns dokumenterat... dessutom..också en alternativare i norge som stack på bröstbenet 90 gr.nedåt...tänkte inte/kunde inte....(vilket jag förmodar eftersom det var just en alternativare) på att det borde ta stopp..denna pat som låg på britsen hade en anomali ...ett hål i bröstbenet..precis där denna kunniga akupunktör stack......sen behövdes ingen mer aku..case closed.... | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-01 15:38 | |
![]() | honkan01 Nu har jag läst ditt inlägg ett antal gånger, men jag har fortfarande svårt att greppa det. Vad menar du egentligen? Vad vill du få sagt? | |
| honkan01 | 2010-12-01 15:54 | |
![]() | Att om du kan något om akupunktur så tillvida att du kan bedöma om någon är kompetent eller inte så bör du känna till var tex Gb 21 ligger,o Si 14 o vad som kan uppstå om man sticker fel i Bl meridianen...hävdar du att pulsdiagnostik är en vedertagen sanning o en förutsättning så bör du veta att för mycket vind i blodet är en inte ovanlig diagnos vid sådan typ av undersökning..då bör du dessutom veta vad confluentpunkter är osv....sen påpekar jag faran i att uppsöka alternativare med bristfällig kunskap om grundläggande anatomi o dess eventuella följdverkningar...vilket finns dokumenterat så det är inget påhitt... jag skulle aldrig gå till någon med bristfällig anatomisk kunskap..men det är jag det.... | |
| LisaLong | 2010-12-01 16:32 | |
![]() | lillsyrran_ synd du inte ville fortsätta prata om det. Jag kan inte mycket om akupunktur det var därför jag var intresserad av att få reda på hur akupunkturnålar på max 5 mm djup kan skada njurarna. Nån annan som har nåt svar?:) | |
| honkan01 | 2010-12-01 16:38 | |
![]() | Man räknar djupet i cun...1 cun är din tumbredd..över...Bl meridianen passerar njurarna.o djupet brukar stå 0,5-1,5 cun lite beroende på ....nja..njurarna är inte så utsatta...det är däremot lungsäcken man ska passa..ffa på smala personer..tänka sig för i vilken vinkel man sticker o vad som ligger under... | |
| LisaLong | 2010-12-01 17:04 | |
![]() | honkan tack för ditt svar:) Men varför står det överallt när man letar att akupunkturnålarna sticks ner max 5 mm? | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-01 17:15 | |
![]() | honkan01 Jag är fortfarande osäker på om jag förstår hur du tänker eller vad du vill komma fram till, men skit det samma, vi kan försöka ändå. För det första, har du läst mina inlägg i den här tråden? Och för det andra, är du akupunktör? Jobbar du med att ge akupunktur? | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-01 17:17 | |
![]() | LisaLong Jag blir omotiverad till att fortsätta när du inte ens själv tycks veta vad du menar. | |
| honkan01 | 2010-12-01 17:21 | |
![]() | ingen aning...5 mm kommer du bara ner i underhuden..visst förmodligen åstadkommer man ett sensoriskt stimuli o kanske nåt reflektoriskt..men jag har svårt förstå vilken effekt man uppnår med 5 mm...ansiktsnålar är normalt 20 mm.....då man sticker i ansiktet handlar det om 3-5 mm..eljest...1-3 cm....på skinkan kan man använda sig av 50 mm nålar o i princip sticka ner hela.... | |
| honkan01 | 2010-12-01 17:22 | |
![]() | lillsyrran...ja faktiskt..o jag tror inte du är det... | |
| les fleurs | 2010-12-01 17:26 | |
![]() | När jag läste det där blev jag bara så fascinerad av placebo, det är ju jättebra, helt fantastiskt att vi har en sån självläkande förmåga | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-01 17:29 | |
![]() | honkan01 OK, då är jag med. Och precis, jag är inte akupunktör. Har jag fattat dig rätt att du ger alltså akupunkturbehandlingar och detta utan att du kan pulsdiagnosticera? - Och du hade läst mina inlägg här? Var har du fått din utbildning? Hur länge har du varit verksam inom yrket? | |
| honkan01 | 2010-12-01 17:30 | |
![]() | ja..man räknar med att en tredjedel av ett lyckat behandlingsresultat är placebo..tyvärr har placebo en tendens att vara kortvarigt....dessutom har behandlarens status betydelse med....ju större guru desto större placebo effekt..ska tas till vara def..men är inte en ersättning för verksam behandling utan ett komplement.. | |
| honkan01 | 2010-12-01 17:36 | |
![]() | ja jag gör det utan att pulsdiagnosticera...jag kan inte på fullt allvar hävda att någon har för mycket eller för lite vind i blodet eller för het lever..ligger utanför mitt kompetens område def..o jag är mycket skeptisk till evidencegrad på den typen av diagnostik.....tyvärr.... skulle förmodligen bli anmäld..;)..men du kanske kan länka någon seriös studie som styrker ditt resonemang så ska jag läsa in mig påden.. 17 år i yrket..12 som akupunktör......läst en hel del......av forskning på området..är främst intresserad av smärta....så visst vi kan diskutera... | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-01 18:01 | |
![]() | Ok, jag förstår. Och jag håller med, visst kan vi diskutera, men av det du har berättat och skrivit hittills så inser jag redan att vi har ganska så olika uppfattningar om akupunktur, vad som viktigt, väsentligt, och acceptabelt inom området. Och som _du_ säkert redan har förstått så är det just den typen av akupunktörer du respresenterar som jag är kritisk mot. Så tror du, att du och jag utifrån dom premisserna kan föra en saklig dialog? Om du tror det, då är det ok även för mig. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-12-01 18:14 | |
![]() | För oss som inte vet, vad fan är pulsdiagnos, vind i blodet och het lever. Låter som mumbo jumbo, men upplys gärna. | |
| honkan01 | 2010-12-01 18:24 | |
![]() | men för att det ska kunna bli sakligt måste du känna till basala delar i vad det faktiskt handlar om...du bör kunna fysiologi o vad som händer då man de facto åstadkommer en vävnadsskada o vilka system som går igång...senare studier av hög kvalitet visar på att det spelar ingen större roll var man sticker..det är den invasiva delen av behandlingsmetoden som är verksam... det kan vi prata om... att vi diskuterar filosofiska frågor är totalt ointressant då placebo effekten med råge överstiger 33%....o folk får tro vad de vill..... men...dessa meridianer o system som du förespråkar går inte mäta!!...det jag pratar om är mätbart!!...kanske är det så att de mätningsmetoder som finns med all teknologi ännu inte lyckats hitta qi o meridianer??eller vad menar du?..vet du överhuvudtaget vad qi påstås vara?..vad meridianer är?...confluent punkter?..inflytelsepunkt er?, shu punkter...osv..vet du inte det är det nog ingen större mening tyvärr för då har vi ingen plattform att mötaspå... | |