Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade43
Mobilspel
Pågående18 651

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2010-12-10 08:52
Antal inlägg: 6854

Jag hade också en jack förut, helt underbar hund på många sätt. Det som du nämner le-lou passade mig som handen i handsken, just det att de inte är så stora men ändå orkade med ett högt tempo.
Jag hade med honom ut på löpträning och vi spårade och sysselsatte oss mycket. Han var alltid pigg.
Men om man inte vill motionera mycket så ska man inte ha en jack, han kräver mycket energi.

Sen som sagt så är de ofta kaxiga men lite hariga när det väl gäller. Ett problem för oss var att han aldrig vande sig med att vara själv hemma. Han blev iofs bortskämd från början med att vara med husse på jobbet. Så det går säkert vänja dem om man tar tag i det från början.

Lycka till med hundköpet. Det är en underbar vän om man känner att man har tiden:-)

Megaherz2010-12-10 09:47
Antal inlägg: 3304

Vi har en goldendoodle, alltså en blandras mellan golden retriver och pudel. De kommer i olika storlekar (beroende på vilken pudel man använt) och långsamt börjar man acceptera dem som egen ras.

De är väldigt intelligenta, lätta att träna, fäller inte, framkallar väldigt sällan allergiska reaktioner och är framförallt vänliga. Pälsen måste man ta hand om, men det är faktiskt inte alltid negativt. Att sätta sig ner och borsta igenom pälsen är något som både hunden och människan kan gilla, mysigt med kontakt och så.

Vår hund är lite knepig med maten, väldigt petig. Hon skäller relativt lite.. Bra nybörjarhund :)

s3.amazonaws.com/fil...qp l51kw%3D

Megaherz2010-12-10 09:49

Appropå mops: de har ju blivit rätt inne med mops, en vän till mig köpte en liten valp. Sjukare hund finns inte (problem med lederna, epilepsi, svårt att andas). Där måste man leta efter en bra uppfödare och bra gener.

Megaherz2010-12-10 09:52

ett tips till som vi fick innan vi skaffade hund:

Man kan redan som valp se vilka personligheter de har..
När du är hos uppfödaren och väljer bland valparna ska du inte automatiskt välja den som springer till dig - den välkomnar alla så och är ofta rätt vild till sinnet.
Vi tog upp valparna och satte dem på soffan, en var jätterädd och satt och darrade, en ville springa ner och hoppade runt och busade, och den tredje var lite osäker, nosade runt lite, kollade ner från kanten och var lite försiktig helt enkelt. Den sista blev vår.

slånbär2010-12-10 10:04
Antal inlägg: 5539

Aldrig en jack Russel som förstahund!! Dom är oerhört krävande när det gäller lydnad, och problemet är ju att väldigt ofta så blir det inte så mycket lydnadsträning när folk skaffar liten hund. Men en Jack Russel kräver strama tyglar och kunskap annars får man en väldigt jobbig hund. Terrier är överhuvudtaget krävande hundar och inte direkt några rena sällskapshundar-dom har oftast rasegenskaper som är väligt specifika som tex grythundar och jakt. Jack Russel är tex utmärkta råtthundar dvs man använder dom till råttsanering. Dom är extremt snabba och fångar och dödar en råtta på några sekunder. På några minuter kan en hund fånga in och döda en hel drös med råttor.

Savi2010-12-10 10:13
Antal inlägg: 1176

Jag hade en korthårig Chihuahua hane,som var helt perfekt.
lÄtthanterlig,Enkelt att ta med sig,störde ingen.
Bara fanns där & var så himla gosig!
Blev tyvärr tvungen att sälja honom för ca 6 månaders sen för att min minsting fick pälsdjursallergi.

Nu är det helt tomt efter honom.

hallonblåbär2010-12-10 10:20
Antal inlägg: 64

Läs på ordentligt om dom hundarna som du skulle kunna tänka dig...googla även fram deras negativa sidor och sjukdomshistoria..

Sen finns det även omplaceringshundar som är i akut behov av ett hem..har själv en kille här hemma som är en omplaceringshund...han är världens mysigaste =) tror att han är en liten hund och beter sig som en, men han är 25 kg =)

hallonblåbär2010-12-10 10:20
Antal inlägg: 64

kan tillägga att han är 5 år

Cluelessjess2010-12-10 10:21
Antal inlägg: 17

Det första du ska fundera över är vad du vill ha hunden till? Välj inte hund efter 'söthetsgrad', utan vad som intresserar dig.
Tycker du om att vara ute mycket i skogen, eller sitta hemma i soffan?
Intresserar någon hundsport dig såsom agility? lydnad? utställning?
Ska hunden ha kort hår som inte kräver så mycket pälsvård, eller är pälsvård något du tror du tycker är roligt?
Kan räkna upp en mängd till saker men med detta vill jag säga att det är väldigt svårt att rek. en ras till någon. Men man kan fundera över sin livssituation, vad man vill uppnå med sitt hundägande och gör man det INNAN man skaffar vilken hund som helst så blir det ofta mer lyckat med valet.
Gör en lista på raser som är intressanta och läs på!
Prata sedan med både uppfödare och 'vanliga svenssons' med rasen ifråga.
Besök ex. stockholms mässan som går nu nästa helg. På www.skk.se kan du hitta program som visar vilka raser som visas vilken dag.

ArgsintEva2010-12-10 10:21
Antal inlägg: 248

Ibland blir jag trött på våra hundar...en Greyhound och en Blandis...typ i samma storlek som Greyhounden....men Mycket mer päls...
Men man vill ändå ha dom kvar :) för hur det än är så vill man för allt i världen inte vara utan dom...
När det är lerigt och geggigt ute det är då man inser att man har merjobb..torka tassar....borsta dom osv....
Fast det är enklare med våra terrariedjur på nåt vis....
Ormarna å ödlor måste man ju iof städa efter med...men då på ett begränsat område....inte som hundhår i ett helt hus *S*

Evil Angel2010-12-10 10:22
Antal inlägg: 118

Personligen så tycker jag att du ska skaffa en Chinese crested dog (kinesisk nakenhund) sv.wikipedia.org/wik...re sted_dog

Min svärmor hade en sån och hon var helt underbar. Den hunden hade världens bästa personlighet och var inte särskilt svår att uppfostra/ta hand om. Skällde gjorde hon aldrig, plus att hon var alltid på gott humör =)

Sote2010-12-10 14:52
Antal inlägg: 3557

Fast Evil Angel-dom är ju så förtvivlat fula!!!! Jag förstår helt ärligt inte hur någon kan tycka att dom är fina. Speciellt inte som dom omåste ha kläder på sig på vintern för att inte frysa ihjäl. Hundar som måste ha kläder på sig eller som man skaffar för att ha som nån slags ersättning för en bebis går bort direkt. Hundar ska vara hundar och inte behandlas som småbarn vare sig det gäller kläder (och nu pratar jag inte om nödvändiga kläder mot kyla utan dekorationer) eller hur man behandlar sina hundar. Dom ska inte klemas bort och handmatas vid bordet, dricka ur mugg osv för då är det inte en hund längre.

Minta2010-12-10 15:07
Antal inlägg: 20042

Den enda kinesiska nakenhund jag gillat till useendet var inte naken utan väldigt ullig och lånhhårig.

Anon20080107 - Ej medlem längre2011-01-22 20:42
Antal inlägg: 140

Nu är det klart. Det blir en liten Jack russel terrier. Har planerat detaljer med jobb och allt nu, så det blir snart av! Jag är så glad. :)

taxam - Ej medlem längre2011-01-22 21:01
Antal inlägg: 427

Hundvetare??? Hur många ggr har jag inte hört en massa negativt om taxar? Har tre stycken och dom är underbara. Kärvänliga, älskar barn, är med hela tiden, gosiga, sällskapliga etc. Nackdelen är att dom vill jaga så fort dom ser en främmande katt t ex. Men kompenserar jakten med att spåra etc. Dom är glada, lekfulla och som sagt...helt underbara familjehundar. Aldrig morrat eller visat andra tecken på ovilja mot någon. Det mesta beror på hur man hanterar hunden från början. Att välja hund kräver en del koll och om man fastnar för en hundras som du gjort, varför inte? Det finns så många "hundexperter". Har du tagit reda på om just den hundrasen/raserna passar dig, följ din känsla och lyssna inte så mycket på andra. Om jag hade gjort det hade jag inte haft mina underbart goa taxar. Lycka till =)

Anon20080107 - Ej medlem längre2011-01-22 21:11
Antal inlägg: 140

taxam: ja, jag har umgåtts rätt mycket med sånna hundar nu på senaste. Jag ääälskar energin de har! Jag är så spänd av förväntan nu när jag bestämt mig. Verkligen rätt val känner jag. :) Min första hund. Längtar!

quizzy2011-01-22 21:28
Antal inlägg: 1

Jack Russel är väl bland de ettrigaste hundar jag träffat.

Själv ville jag ha mops och sambon fransk bulldog. Det blev en Petit brabancon. Lik, lite mindre och helt underbar!

sejmårr2011-01-25 05:02
Antal inlägg: 843

Jack Russel är väl en svårbemästrad ras för ovana hundägare? Kaxiga och i behov av mycket motion och stimulans på olika sätt. Det finns en hel del JR-hundar som jag har träffat i hundrastgården som tydligt är chefen i familjen!

sejmårr2011-01-25 05:04
Antal inlägg: 843

....och nu läste jag igenom hela tråden...! Och där stod det ju redan utförligt om JR! Sorry!

Neaa22011-01-25 05:19
Antal inlägg: 162

Jag tycker att dina första funderingar (Mops och Fransk bulldog) var alldeles utmärkta raser som verkade passa dig perfekt! Inte skälliga alls och dessutom mycket passande för en ovan hundägare!! Den ras du skaffar dig nu är både skällig och svårhanterad!!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?