Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 18 651 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Megaherz | 2010-12-14 12:31 | |
![]() | På vårt julbord med pappas familj står det (jul)öl och svagdricka och det har alltid varit där, var aldrig aktuellt att det skulle drickas något starkare. Hos mor fanns det bara julmust, fast nu när vi barn är vuxna kan det hända att vi barn (21, 23, 25 år gamla) sätter oss med mamma och dricker ett litet glas glögg/vin/likör när resten av familjen har åkt hem. | |
| Megaherz | 2010-12-14 12:32 | |
![]() | Och de få gånger jag sett min pappa berusad var bara skoj. Han blir bara glad och pratglad och berättar hur mycket han tycker om oss :) | |
| Dino78 | 2010-12-14 12:47 | |
![]() | megahertz - vilken tur du har! Min pappa sov sig igenom min barndom utslagen på soffan. De gånger han var vaken och vi var ute på stan vinglade han runt och skämde ut mig. Att dricka julöl till maten på julen tycker jag är helt ok, blir man inte påverkad av det så påverkar det ju heller ingen annan. | |
| Megaherz | 2010-12-14 12:55 | |
![]() | Hm. Nu när jag tänker efter har pappa ofta druckit någon öl eller glas vin på helger och så. Dock var det alltid klart och tydligt att alkohol bara är för vuxna, och aldrig i stora mängder. | |
| slånbär | 2010-12-14 13:07 | |
![]() | Vi hade aldrig alkohol vid jul eftersom pappa var alkoholist och pga en hjärnskada efter en bilolycka även kraftigt beroende av tabletter. Hade det funnits ens glögg att tillgå då hade den julen varit körd för började han då fortsatte han ett par veckor tills han hamnade på sjukhus och sedan följdes detta av månader på Psyket.När pappa gick och vilade brukade in faster och farfar alltid smyga ner i källaren och dricka whisky och naturligtvis visste vi barn om det trots att dom trodde att dom dolde det så bra. Jag var alltid nervös för pappa märkte ju naturligtvis också detta och ibland blev det tjafs då han krävde att få vara med och smaka. Tror ni att någon av dom tänkte på hur det kändes för oss barn? Fast å andra sidan så levde vi ju alltid med ångest över detta. Men som många skriver så kan dom allra flesta hantera detta med att dricka fast det finns barn med utan att det är några problem. Jag ställer dock fortfarande frågan till er som då har detta normala förhållande till alkohol-hur kan det vara positivt för barn att det finns alkohol vid julfirandet. Tror ni att barnen om dom fick bestämma skulle vilja att föräldrarna drack eller inte? Om inte varför måste man då göra det? | |
| numsan | 2010-12-14 13:17 | |
![]() | Jag tror inte att barn i familjer som hanterar alkohol på ett bra sätt ens reflekterar över huruvida alkohol inte borde nyttjas på julen eller inte. Varför skulle man göra det? Jag hade definitivt inte svarat att jag önskade att mina föräldrar inte drack när jag var barn.. För mig är det en icke-fråga så länge man inte missbrukar alkohol. Självklart ska man inte bli full i barns närvaro, men dricker man för att bli full så kanske man borde se över sina alkoholvanor i allmänhet. | |
| vildman | 2010-12-14 13:29 | |
![]() | Jag säger inte att du har fel numsan (ok, jag antyder det ;-)), men rent generellt tror jag att det är olika för olika barn. Bara för att du inte tänkte det så innebär inte det att barn kan vara olika känsliga för det oavsett om dom har missbrukande eller bara brukande föräldrar.... | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-12-14 13:34 | |
![]() | denna jul blir vit pga vi behöver sätta upp den gränsen för ngr som kommer att närvara. annars tar jag och syrran gärna en glögg och delar på en flaska champagne till julklappsutdelningen:) | |
| vildman | 2010-12-14 13:38 | |
![]() | Allt annat än champagne känns inte värdigt ramsey ;-) | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-12-14 13:39 | |
![]() | mjo men glögg är gott i små mängder:) | |
| Gautama | 2010-12-14 13:52 | |
![]() | "En gång i mina yngre dagar hade jag ett barn med mig in på systemet och det var faktiskt med skam. Först och främst har ingen under 20 år inne på systemet" Men herregud vilken moralpanik det finns bland svenskar. Om jag har mitt barn med mig på fyra år och åker och handlar så ska jag alltså inte kunna uträtta ärende till systemet?? Alla barn utomlands måste ju vara gravt skadade av att det finns alkohol i vanliga butiker eller också är de portförbjudna i affärer innan de fyllt 20 år. Koppla av istället, det är just sådana åsikter som triggar upp svenskar att alkoholen är hemlig, spännande och något farligt. Sen så åker svenskarna utomlands och beter sig som idioter. Vi kan inte överbeskydda våra barn så. | |
| numsan | 2010-12-14 13:53 | |
![]() | Vildman Näe, det är klart att så potentiellt skulle kunna vara fallet, men vi pratar ju trots allt allihopa utifrån våra egna förutsättningar och erfarenheter. Att säga att något av valen i detta sammanhanget är rätt eller fel är väl otroligt dömande över människor vars situation man inte alls är insatt i. Uppenbarligen är vi ganska många som inte tagit någon som helst skada av nyttjandet av alkohol i vår närhet under uppväxten vilket då är en rad av levande bevis på att det inte nödvändigtvis är en dålig grej. Men återigen, då handlar det såklart om att bruka och inte missbruka. Vilket det är världars skillnad mellan. Jag respekterar absolut de som väljer att inte dricka på julafton, och premierar det såklart över att man skulle supa sig full i barnens närhet, men jag anser att man måste respektera dem som gör ett annat val också. I övrigt tycker jag att le-lou, Tommy 1979, Pocaloca och Tvålis gjort himskans fina inlägg. Kudos till er! | |
| Lillstölla | 2010-12-14 14:18 | |
![]() | Jag gjorde succé när jag var med mamma på systemet när jag var yngre, det var på den tiden självplock inte existerade utan man vacker fick stå i kö och vänta på sin tur och så tala om för personalen vad man ville ha, och det fanns en separat kassa för öl!! Tänk det ni:) Nu föll det sig så att vinet mamma skulle ha hetter likadant som en häst i stallet och jag blir jättearg och tycker att nä inte ska man väl få dricka upp hästen heller. Alla fick sig ett gott skratt. Skulle för övrigt aldrig tveka på att ta med mig barn in på systemet för att det sticker i ögonen på andra, väljer däremot att de gånger jag har barn i sällskap låta dom vänta utanför med annan vuxen i sällskapet för de är klåfingriga och det skulle bli hemskt dyrt att ta med dom in. Trodde nog nästan att den där synen på att " kvinnor och barn har inget på systemet att göra" var på utgång då den enda jag vet som tycker så är min Farmor, hon är 92........ | |
| Gautama | 2010-12-14 14:29 | |
![]() | Jag har en karriär bakom mig på systembolaget och vi fick gå många kurser och blev överösta med information om hur man skulle bete sig och vad som var tillåtet eller inte. Jag har aldrig under mina år där, hört en enda person av personalen reagera över att föräldrar har haft med sig sina barn in på systemet. | |
| Pocaloca | 2010-12-14 14:32 | |
![]() | Det ser ut som att man ska "minsann skämmas och förstå att man är en sämre människa än andra", bara för att man råkar ha en sund och frisk relation till alkohol..... | |
| Gautama | 2010-12-14 14:38 | |
![]() | Japp Pocaloca så är svenskens syn på det hela:-) | |
| Handy Man - Ej medlem längre | 2010-12-14 14:38 | |
![]() | Jag tycker absolut man ska "få" dricka alkohol på julafton, om det nu är så viktigt, men man kan ha i åtanke att det man själv tycker är ett sunt alkoholintag ofta inte är det i barnens ögon. Att dricka lite starkglögg eller en julöl till maten är inget konstigt, däremot inställningen "Jag ska fan få ta ett glas på jul och ingen ska komma här och försöka få mig att skämmas över det". Är det moralpanik att tycka att en sån inställning till julafton är lite skum? | |
| Gautama | 2010-12-14 14:45 | |
![]() | Jag tycker att det är moralpanik att diskutera det över huvud taget. Spelar väl ingen roll vilken dag det är. Alla dagar man har barn med i bilden så ska man vara måttlig med alkoholintag. Jag menar det finns ju ingen som tycker man är en bättre människa om man är vit på julafton men full vid andra tillfällen med barn med i bilden. I mitt hus så tar vi gärna ett glas vin,öl, en glögg eller vad det nu kan vara vid festliga tillfällen. Men det har heller aldrig varit några problem. Jag skulle ju kunnat bli avskräckt från min barndom där det var fyllor! Men jag bestämde mig för att inte bli fanatiskt mot något håll utan visa mina barn en sund syn på alkohol. Men jag gnäller heller inte på de som avstår alkohol av olika skäl, det är upp till var och en. Men bara för att man dricker något på julafton som innehåller alkohol så innebär det inte att det blir ett trauma för ens barn, det är ju bara löjligt att se det så. | |
| numsan | 2010-12-14 14:47 | |
![]() | What she said. | |
| Pocaloca | 2010-12-14 14:56 | |
![]() | Gautama. Du är klok du! | |