Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 18 759 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Palini | 2011-01-25 21:56 | |
![]() | "Vad är det som är så dåligt med en skapare? Det borde ju vara precis tvärtom, ingen skapare - vi har bara oss själva att lita till och således kommer vi en dag ha förstört vår planet och utrotat oss själva. Vad är meningen med det? Då spelar det ju ingen som helst roll hur vi beter oss här. Vi kan lika gärna lägga ner den här världen här och nu." Jag tänker precis tvärtom. OM det nu finns en skapare så är det ju bara att köra på och fucka upp den här planeten totalt och skita i allt. Vad spelare det för roll, liksom? Skaparen kommer ju ändå på sin vita springare och fixar allt till slut oavsett vad vi hittar på... | |
| strömavbrott | 2011-01-25 22:25 | |
![]() | Det finns så mycket i universum som vi inte har en aning om. Tänk bara på att vi kan sända bilder genom etern - det kunde ingen ha anat för sådär 200 år sedan. Så det vi vet är i princip ingenting om vilka krafter eller företeelser eller livsformer eller dimensioner som kan finnas. Det är ju högst sannolikt att det finns andra livsformer som liknar oss någon annanstans. | |
| Magnetix | 2011-01-25 22:25 | |
![]() | Måns: Antag t.ex att skaparen har en väl genomtänkt plan för oss.. och i den planen ingår att han vill testa oss för att se hur vi handlar i olika situationer. Samtidigt som han vill testa oss så vill han också att vi skall utbilda oss i vissa saker som han vet är viktiga för att vi skall kunna utvecklas och bli mer lika honom. Två av dom viktigaste sakerna han vill att vi ska utveckla är tro och att få utova vår fria vilja och lära oss ta konsekvenser. Hur gör han då detta test? Jo, först ordnar han fram en plats där han kan testa oss, en plats där dom specifika förutsättningarna för testet gäller - jorden vi bor på. Han vill att vi ska få erfarenhet av att hantera materia och därför är jorden tillverkad av sådan. I förutsättningarna ingår också att vi inte får komma ihåg vår tillvaro tillsammans med honom innan vi föds på jorden, och därför blockerar han våra minnesbilder från den tiden när vi föds annars skulle det förstöra vår möjlighet att utveckla vår tro. Sedan när vi är här (och nu kommer vi till din huvudfråga), så undervisar han oss (själv eller via sina ombud) om vad som är bra för oss och vad som är mindre bra, eller tom rent förkastlligt. Efter undervisningen säger han, nu har ni lagen, nu får ni själva välja om ni vill följa den eller inte, och likaså kommer ni att få ta konsekvenserna av dom val ni gör. Alltså, för att sammanfatta, skaparen låter oss planenligt sväva på en viss nivå av okunskap om hela skaplesen bara för att vi skall kunna utvecklas.. han har gett oss en del information och om vi tar den till oss, förstår den och utövar vår tro, får vi mera information bit för bit, ända tills vår tro blir till kunskap. Skulle skaparen göra så som du skrev, visa sig öppet och tydligt i makt och storhet, så skulle han förstöra förutsättningarna för sin egen plan för allas vår utveckling. | |
| Magnetix | 2011-01-25 22:28 | |
![]() | Visst Palini, du kan göra så, men om det då finns en skapare så är ju risken samtidigt ganska stor att när han kommer på sin vita springare, så kommer han rida fram till dig och hålla dig ansvarig för vad du har gjort... och det kanske inte blir så kul i det läget.. :) | |
| Palini | 2011-01-25 22:42 | |
![]() | Näh, skaparen i egenskap av högsta höns är ju ytterst ansvarig, så skaparen får nog förbarma sig över sig själv då. Skaparen har ju inte sagt ett piss till mig vad jag ska göra eller inte göra, då får skaparen skylla sig själv. Ska jag hålla på att gissa vad skaparen vill? Självspäkning, be fem gånger åt dagen mot Mecka, plaska i Ganges, offra gåvor till Tor? Nej, tack. Bring it on bara, jag är inte särskilt orolig. =) Nä, då är det nog bättre att vi förlitar oss på vår egen förmåga och tar ansvar för våra egna handlingar. | |
| kajix | 2011-01-25 22:45 | |
![]() | Jag undrar vem som skapade skaparens skapare. | |
| Palini | 2011-01-25 22:47 | |
![]() | Åter till ämnet... Det känns rätt meningslöst att spekulera i sannolikheter när vi inte har en susning om nån sannolikhet för nånting i detta fall. Typ alla parametrar fattas oss, lycka till. Och även om vi skulle komma fram till att sannolikheten är rätt hög för att det finns liv på andra planeter, så återstår fortfarande det gigantiska problemet att överbrygga avstånden. Varenda planet i universum utanför vårt solsystem skulle kunna sjuda av liv utan att vi för den skull skulle kunna ha nån susning om att de existerar i dagsläget. | |
| Måns_E | 2011-01-25 22:47 | |
![]() | Magnetix, och ju mer vi lär oss desto mer sannolik verkar evolutionsteorin och desto mindre sannolik verkar någon större mening. Nä du får ursäkta, men ditt resonemang leder ju liksom ingenstans. Det var ju inte så att man direkt hade större koll på hur universum fungerar eller hur den mänskliga kroppen fungerar när vi var mer troende och sökte fler svar i Bibeln, snarare tvärtom. Så den där skaparen verkar ha satt upp en väldigt knepig plan för att berika våra liv med en större mening som underligt nog ingen känner till. Och du kallar det hela för logiskt? Nåja det måste till en frälst för att komma med sådana cirkelresonemang. Inget behöver verifieras eller bevisas. | |
| Magnetix | 2011-01-25 23:14 | |
![]() | Men Måns då... ingen känner till? I allsin dar... :) 2.1 miljarder kristna känner till den planen, i större elle mindre grad beroende på vilken trosinriktning de tillhör. | |
| Måns_E | 2011-01-25 23:17 | |
![]() | Så vad är då denna plan? Förövrigt så är ju långt långt ifrån dessa 2.1 miljarder kristna troende, och än färre är kreaktionister. Så det var väl inte mycket att komma med? | |
| felix-w - Ej medlem längre | 2011-01-25 23:28 | |
![]() | sicket drabbel det är här. | |
| Magnetix | 2011-01-25 23:41 | |
![]() | Helt riktigt, men även om de inte är troende så är det väl hyfsat troligt att de åtminstone hört talas om delar av planen.. frågan är ju om inte man också kan lägga till 1.5 miljarder muslimer för dom betecknas också som en Abrahamistisk (eller hur det nu stavas) religion, och har nog också kunskap om delar av planen... Siffror hit och dit.. strunt samma... den mycket simplifierade versionen av planen så som jag förstår den fick du ju ovan.. Jag skulle förstås kunna skriva många sidor om planen i detalj, men då blir det stort bråk i forumet och det är ingen bra ide... :) Så jag nöjer mig med att säga att skaparens yttersta mål är att ge oss människor evigt liv i glädje, precis som han själv har. Vill du veta mer än så kan jag rekommerdera denna länk, www.jesukristikyrka.se/ och i mån av tid kan jag även försöka svara på dina frågor i privata meddelanden. | |
| Måns_E | 2011-01-25 23:48 | |
![]() | Evigt liv lockar inte mig :) och som sagt jag får inte ihop planen, trots att fler än du har försökt att övertyga mig. Men men var och en får ju bli salig på sin tro. Nu kan tråden återgå till sitt ämne. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-01-25 23:51 | |
![]() | jag har evigt liv | |
| Magnetix | 2011-01-26 00:03 | |
![]() | Har ni sett filem Death Becomes Her? Det är också en variant på evigt liv... :) www.imdb.com/title/tt0104 070/ | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-26 00:06 | |
![]() | "Jag skulle förstås kunna skriva många sidor om planen i detalj, men då blir det stort bråk i forumet och det är ingen bra ide... :)" Hm...synd. Jag tycker det är fascinerande läsning och intressant att få ta del av dom olika åsikterna. Det behövs ju också motsatta uppfattningar om det ska kunna bli en meningsfull debatt. En egen tråd i ämnet hade varit intressant. | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-26 00:08 | |
![]() | "jag har evigt liv" Var då? Inte här väl? | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-01-26 00:09 | |
![]() | *här = på jorden | |
| ANDERStG | 2011-01-26 06:33 | |
![]() | Magnetix: Satte den intelligenta skaparen hit människan efter dinosaurierna? | |
| ANDERStG | 2011-01-26 06:34 | |
![]() | Vilken kristen falang är bäst införstådd med planen? :) | |