Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade53
Mobilspel
Pågående19 822

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Challe_B - Ej medlem längre2013-04-22 16:20
Antal inlägg: 5853

Jag kör dieten GVÖ - Grönsaker, Vin, Öl

nulltj - Ej medlem längre2013-04-22 16:22
Antal inlägg: 14052

Sen att det inte skulle finnas forskning som visar på att lchf kan vara skadligt på sikt, det är bara bull. Finns rapporter från både Oxford & Harvard som pekar mot besvär kopplade till långvarig lchf-diet. En svensk studie (Lena Ljungkrona-Falk et al) visar också på levercirros och leversvikt som följder av omlagd kost till lchf.
Slutsats: bra för vissa, mot specifika besvär. Oklart om nyttigt i längden, men finns resultat som pekar på motsatsen. Långt ifrån någon mirakeldiet bara för att vissa (på kort sikt) upplever att dom mår bättre.

SkySpy_2013-04-22 16:24
Antal inlägg: 4417

Jag är inte insatt i om det finns många vetenskapliga tester eller inte.
Men jag tycker det talar för sig i med att fett är naturligt samt att det finns så många positiva förbättringar med att dra ner på kolhydrater.
Jag tycker inte man ska överkonsumera någonting man äter utan man ska äta varierat av det mesta utom det som innehåller mkt kolhydrater.
Men man ska inte vara rädd för mättat fett.
Om kroppen fungerar bra. Om man har bra värden på blodet. Om allt känns bättre utan kolhydrater och mera fett. Jag tycker det är sund logik. Jag vill inte och tänker inte vänta i 20, 30 eller 40 år till för att vå ett vetenskapligt utlåtande om något som inte spelar mig någon roll då.
Det är nu jag lever och då vill jag må så bra som möjligt, eller hur.

nulltj - Ej medlem längre2013-04-22 16:37

Självklart gör man det som känns bra för en själv, men kan vara intressant att diskutera ändå? Fett är naturligt förekommande i kroppen, ja. Det är arsenik också, der för det dock inte till en lämplig diet.
Intressant artikel från läkartidningen: www.lakartidningen.s...le Id=17565

nulltj - Ej medlem längre2013-04-22 16:37

*det gör det dock...

krysopras2013-04-22 16:44
Antal inlägg: 657

nulltj, en slags LCHF tillämpades förr av grönländare, de åt knappt några vegetabilier alls, inget socker och ingen alkohol. De levde på en väldigt stor andel marint fett.

Nu är allt det förändrat, grönländare blir alkisar och deras tänder poppar ut som popcorn =(

LCHFare hävdar vanligen att det är mättat fett i kombination med kolhydrater som är skadligt för kärlen, att kh orsakar inflammatoriska förändringar i kärlväggarna.

SkySpy_2013-04-22 16:53

Ja man gör det som känns bäst för en själv. Men inte alla som vet vad som är bäst för en själv alltid i för sig.
Diskussioner om kost är intressant. Ganska livsviktigt ämne.
Kan upplysa om att just arsenik hade hittats i barnens gröt och välling från sempers och nestle för ett tag sen.

krysopras2013-04-22 16:54

Nu läst artikeln, nulltj. Ja, den var intressant. Om än skrämmande.

Jag äter en väldigans massa grönsaker i af, mycket mer nu än när jag åt pasta, ris eller potatis.

krysopras2013-04-22 16:55

SkySpy, arsenik finns i jordarna som grödorna odlas på, så arseniken finns förstås även i vuxnas mat. Särskilt i ris.

SkySpy_2013-04-22 17:00

Denna boken kan jag rekommendera.
Läs första kapitlet gratis.
www.kostdoktorn.se/m...vo lutionen

SkySpy_2013-04-22 17:00

Ja krysopras, jag vet det.. Men allt handlar om nivåerna så klart.

nulltj - Ej medlem längre2013-04-22 17:02

Nä, alla vet inte. Det håller jag med om. Dock inte att lchf är universallösningen.

SkySpy_2013-04-22 17:10

Har du läst boken nulltj?

nulltj - Ej medlem längre2013-04-22 17:20

Ja, faktiskt. Lånade den av pappa, han käkade lchf ett tag. Tycker (och det är inte bara jag som är kritisk...) att Eenfeldt är duktig på att propagera, men ganska dålig på att övertyga den som har en medicinsk bakgrund och däri grundad motsatt åsikt. Hans argument håller inte fullt ut, han refererar till studier som är irrelevanta, eller delar av studier som tolkas så det passar ändamålet.

krysopras2013-04-22 17:29

Du vet säkert, SkySpy, förlåt om jag lät nedlåtande. Men en hel del människor upprördes över tungmetallerna i barnmaten och skrev upprörda insändare om hur faen någon barnmatstillverkare kunde vara så pervers att de tillsatte arsenik i barnmaten.

Jag har inte läst boken.

Mitt bästa lchf-tips är att sluta med mjölk eller grädde i kaffet - och givetvis socker om man använder det. Det tog mig ett halvår att lära mig uppskatta svart kaffe. Men så väldigt mycket enklare det blivit med utflyktskaffe!

Det var kanske inte så hf, men åtminståne lc.

SkySpy_2013-04-22 17:30

Men håller du inte med om logiken och vad han vill få fram? Att människan ökade i vikt samtidigt som nivån på socker och kolhydrater ökade.
Sjukdomar, besvär som följd.
Det är väl just de med medicinsk bakgrund som borde förstå logiken.

SkySpy_2013-04-22 17:33

Ingen fara krysopras, jag tog inte illa upp.

nulltj - Ej medlem längre2013-04-22 17:34

Jag håller med om att människan ökade i vikt i takt med ökat intag av socker och snabba, processade kolhydrater; men till följd av ökat kaloriintag (pga "tomma kalorier" som inte ger någon mättnadskänsla), inte att kolhydrater från t ex grönsaker och med en hög dos fiber är boven i dramat.
Inte heller att det skulle vara nyttigare att bli mätt på grädde än broccoli.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-04-22 17:50
Antal inlägg: 2906

Jag tycker det låter väldigt konstigt att människan inte borde äta spannmål. Vårt matsmältningssystem lämpar sig ju synnerligen väl för spannmål.
Jag har ju inga siffror men gissar på att minst 90% av jordens befolkning har ris, pasta och bröd som basnäring, utan att vara överviktiga.
Personligen tål jag bara små mängder fett, då levern och gallan genast börjar bråka vid större intag.
LCHF gillar jag inte heller för att den är så kraftigt baserad på animalier. Hur ska världen kunna producera dessa mängder av ägg, fläsk och grädde + grönsaksodlingar om fler åt denna diet? En sak är säker och det är att LCHF främjar dålig djurhållning.

För att vara on topic ska jag bidra med ett LCHF-recept som även vegetarianer kan äta av:

www.recepten.se/rece...ta eng.html

kajix2013-04-22 17:58
Antal inlägg: 7767

vad är er definition av diet?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?