Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade47
Mobilspel
Pågående18 576

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2011-03-22 13:47
Antal inlägg: 17500

haha en kattägare som jag känner bor perfekt för utegång för katt. hennes motivering till att katten ska hållas inne är för att pälsen blir smutsig, oj så jobbigt. Exemplen är otaliga på människans bekvämlighet.

slånbär2011-03-22 13:47
Antal inlägg: 5539

Återigen-ni som har utekatt i tätort-hur tar ni ansvar för vad era katter gör när dom är ute? För ni vet väl om att ni har precis lika strikt ägaransvar som hundägarna har. Om en granne till er kommer och säger att din katt har repat hans bil-tar ni ert ansvar och betalar då eller gömmer ni er bakom argumentet om katternas rätt att vistas i frihet? Om grannen är väldigt allergisk och vill ha sina trädgårdsdynor ifred för din katt- lyssnar du då eller blir det fingret?
Själv slänger jag in kattskiten från min tomt till grannen vars katt oftast orsakar högarna hos mig. Är det någon annans kattskit så bjuder jag på den.

Gautama2011-03-22 13:48
Antal inlägg: 6854

Jag blir bara så fundersam att han väljer att vara inne när han förut älskade att vara ute. Han verkar så rädd för utelivet om man säger så. Tänker på om det hände honom något när han sist var ute för typ 7 månader sen? Något som skrämde honom så mycket så det sitter kvar.

slånbär2011-03-22 13:50
Antal inlägg: 5539

Le lou-så din mening är alltså att alla husdjur ska förbjudas om dom inte ges möjlighet att ströva fritt? Kaniner och hamstrar också, släpp undulaterna fria och ut med Guppin i Mälaren?

Bob1002011-03-22 13:53
Antal inlägg: 854

Träna katten instinkter från barnsben. Alla djur förtjänar att få leva ett helt liv utifrån sina förutsättningar. Släpp sedan ut dem att jaga råttorna i våra underjordskulvertar och klösa kamphundarna i ansiktet.

Schiiiiiiiiiisch!

le-lou2011-03-22 13:53

shit vad du läser bra slånbär.

Bob1002011-03-22 13:54
Antal inlägg: 854

Låt katten återta sin plats i näringskedjan!

le-lou2011-03-22 13:54

alltså, helt ärligt - är imponerad av läsförståelsen du uppvisar. Nu ska jag ut och motionera hunden. ajöss.

peawan2011-03-22 13:56
Antal inlägg: 136

Att ha innekatt är inte detsamma som att ha raskatt. Eller att vara utställningsintresserad för den delen.

peawan2011-03-22 13:59

Gautama: Så kan det ju vara, omöjligt är det inte med tanke på alla djur, galna människor och obehagligheter som kan finnas där ute. Eller så väntar kisse på varmare väder!

TooTicki2011-03-22 14:02
Antal inlägg: 113

dom katter som faktiskt trivs med att vara inne ska tvingas ut då eller? fatta att alla katter inte är likadana, dom har också personligheter och egenheter.
du vet inte allt, sluta bete dig som knows-it-all. visst finns det katter som säkert inte har det bra inne men dom är inte fler än hundarna eller något annat husdjur.

taxam - Ej medlem längre2011-03-22 14:03
Antal inlägg: 427

Bollar tillbaks frågan...mår en hund bra av att vara inomhus hela sitt liv. Nä...ingen kan väl komma på den tanken...så varför göra så med katter???

peawan2011-03-22 14:03

Jag har en bekant vars argument för att ha utekatt är att de slipper tänka på kattlådan som skulle behöva rensas annars. Och att maten blir billigare när den jagar själv också. Samt att klorna slipas ute, så att de slipper besväret att klippa klor. Det är bara att ta emot gosande när katten är hemma och slippa övrigt...

Det finns dåliga argument för både utevistelse och innevistelse för katter, de är inte begränsade till ena sidan.

Dr_ama2011-03-22 14:05
Antal inlägg: 32

Töntigt. Hoppas ingen som funderar på att skaffa innekatt läser vad vissa skriver här. En katt mår lika bra inomhus som utomhus, fast ofta bättre inomhus då den slipper slagsmål, bilar, parasiter och rovdjur. Inomhuskatt kräver mycket stimulans och leksaker, en klätterpåle plus att man borstar katten en eller flera gånger i veckan. Plus att du kastrerar katten. En utekatt bör självklart också kastreras.
Ord från en kattägare som haft katter sen ålder av 0 och som både haft inne och utekatter. Det vill säga erfarenhet av båda sorter.

Dr_ama2011-03-22 14:07

taxam:
HAHA jämföra hundar och katter?? Hoppas inte katter kan läsa för då lär de inte bli glada. Det är som att jämföra en elefant med en leopard.

peawan2011-03-22 14:08

taxam: varför inte släppa hundarna fria att ströva som de vill och komma hem när de vill ha mat och gos? Det skulle väl ingen komma på tanken att göra (hoppas jag).
Katter går utmärkt att promenera med i koppel de också.

peawan2011-03-22 14:12

Dr_ama: Risker för skada och tidig död är definitivt högre för utekatter! Det gäller, som du säger, att ge sina djur en stimulerande miljö och lite utmaningar. Detsamma gäller för marsvin och råttor, som många tyvärr utmanar för lite i vardagen. De kan må jättebra i fångenskap om man bara har kunskaperna och viljan att ta hand om dem. Precis som för innekatter! :)

Dr_ama2011-03-22 14:12

Pricken över i:et peawan.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-03-22 14:25
Antal inlägg: 4050

Åh, kul med ett nytt fräscht ämne! Givetvis kastar jag mig in!

Mina katter har varit utekatter från första början och var länge okastrerade. Trots detta rör de sig inte i något större område utan håller sig i närheten av huset.
Vad jag däremot ser är att de kutar och klättrar för jämnan och om jag som matte skulle tvingas ge motsvarande motion skulle jag behöva släpa dem flera kilometer i koppel varje dag.

Gautama2011-03-22 14:30
Antal inlägg: 6854

Att ha okastrerade katter ute är oansvarigt kan jag tycka. Det är just därför som vi får en massa hemlösa katter och katter som dör:(

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?