Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade48
Mobilspel
Pågående18 835

Forumkategorier

Användare Inlägg  
elgen52011-04-14 17:30
Antal inlägg: 1740

Nej irriterar mig ej sådant.

Eat My Foot - Ej medlem längre2011-04-14 17:36
Antal inlägg: 74

Irriterar mig på människor som irriterar sig på andra människor på av småsaker

Eat My Foot - Ej medlem längre2011-04-14 17:36
Antal inlägg: 74

Pga **

ektis - Ej medlem längre2011-04-14 17:43
Antal inlägg: 4505

det beror på i vilket sammanhang.
och vad personen som skriver i fråga tror om sin egen skrivförmåga. haha. ungefär. annars försöker jag koncentrera mig på annat: )
i en faktatext skulle det sjäövklart vara irriterande, men inte i ett mail eller dylikt. då tycker jag onödiga förkortningar är mer störande.

ektis - Ej medlem längre2011-04-14 17:43
Antal inlägg: 4505

haha, nu skrev jag fel. självklart skulle det ju stå. JU : )

Pseudonymf2011-04-14 17:59
Antal inlägg: 8282

Jag avskyr sär skrivningar och stafvel. Jag kan blunda för det om jag vet att personen är dyslektiskt, men annars får jag nippran.

Jag har även svårt för användning av kommatecken som punkter - det är nog Guds hämnd eller liknande. Vidare kreverar jag när folk överananvänder *. Speciellt i kombination med ordet "ler" = *ler*. Detta får mig att kräkas och få skälvningar.

Annars skäms jag när jag skriver fel, får ångest när jag särskriver och blir förbannad när Betapet automatiskt särskriver ord på 20 bokstäver och mer.

Smileys har jag dock inget emot då det kan ange känslan i en text så att man, om man är lite känslig som jag, inte behöver tolka texter negativt när de egentligen är positiva. Dock ska man kanske inte skriva 5 stycken på raken.

Jag vet att Tinna får gåshud av att jag och många fler inte skriver punkt efter en smiley. Alltså att vi använder smileyn som en sorts punkt i en mening. Själv tycker jag att det ser knasigt ut med ;). Men jag har full förståelse för hennes synpunkt. Litegrann också för att jag inte vill att hon ska slå mig efter att hon har läst detta :P [punkt]

kalix712011-04-14 18:18
Antal inlägg: 64

I forum, chattar osv får man skriva hur man vill oxå, å osv... Helt okej och det blir lite felstavningar och särskrivningar när man som jag och fler med mig har tangentbordsdyxlexi. Hjärnan är snabbare än fingrarna som trots allt kämpar tappert för att hänga med. Det får vi faktiskt tåla tycker jag. Sen förändras språket hela tiden vilket är helt fantastiskt. Men visst stör det läsflytet men det är inget jag ligger sömnlös över.

Däremot så skriver man korrekt svenska när det behövs, till myndigheter, skolan osv.

Tala med bönder på bönders vis och de lärda på latin, typ

Behringer2011-04-14 18:26
Antal inlägg: 3575

"Överananvänder" - skäms Pseudo :)

Vad gäller TS:s fråga så beror för min del helt på sammanhang. Språkliga felaktigheter i en tidning eller skolans veckomeddelanden stör mej enormt.
På ett forum som detta är jag mer överseende. vad gäller agnlofieringen av svenskan så är det förmodligen lika bra att vänja sig, då detta om ett par generationer kommer att ses som språkutveckling

Robnaden - Ej medlem längre2011-04-14 18:31
Antal inlägg: 360

"Vad gäller TS:s fråga så beror för min del helt på sammanhang."

Huh?

"...agnlofieringen"

Say what?

Men jag bryr mig inte. Än mindre störs. :-)

Jobbar2011-04-14 18:46
Antal inlägg: 503

Att sätta komma före "och" är en angliscism

Robnaden - Ej medlem längre2011-04-14 18:49
Antal inlägg: 360

Att inte avsluta meningar med punkt är lite norskt.

Minta2011-04-14 18:54
Antal inlägg: 20042

Nej, det är korrekt, men aldrig i uppräkningar. Det är tydligen en vanlig missupfattning att komma före och efter "och" är fel. Här står lite om kommatering:

www.svd.se/kultur/sp...13 7037.svd

Minta2011-04-14 19:04

Komma före "och" vill säga.

Miss_jk2011-04-14 19:06
Antal inlägg: 8941

Stavfel stör mig inte så jättemycket eftersom det kan bero på rent slarv alt. dyslexi, men särskrivningar stör mig något oerhört. Vet inte varför, men det känns väl som att man borde veta att det heter rosenbuske och inte rosen buske. Man säger det ju i ett ord. Förstår att engelsktalande kan ha svårt för "ihopskrivningar", men vi svenskar borde veta bättre.

Fast just det där med slarvet... Korrekturläser man inte (lite lite grann i alla fall) innan man postar något? Ser väldigt ofta på Facebook typ "Hanr suttit i siolen hela dan." Inte ok. Gör om, gör rätt.

En grej jag vart extremt irriterad över var när jag läste ett mail min kollega visade, som hon fått av sin dotters lärare. "Och" skrevs som "å", "det" skrevs som "de" och "jag" skrevs som "ja". Från en LÄRARE. Mycket mycket illa!

Vidare håller jag med tidigare skribenter om de/dem (skriv "dom" om du inte vet), .../,,, samt alla dessa smileys. Använd dem gärna men med måtta.

ramsay - Ej medlem längre2011-04-14 19:08
Antal inlägg: 9204

!!!! ??? och liknande stör eller roar mig. det ser så maktlöst ut.

annars stör jag mig mer på folk som tvångsmässigt rättar sina inlägg för skitsaker. för att de har en så hög bild av sig själv att de på ett forum på nätet måste påpeka att de uppmärksammat sina stavfel.

Jobbar2011-04-14 19:08
Antal inlägg: 503

Miss_jk: jag har flera gånger reagerat på att lärare skriver med stavfel och felaktig grammatik. Jag undrar alltid; valde h*n rätt yrke?

Pseudonymf2011-04-14 19:16
Antal inlägg: 8282

Blir nervös när förskollärare och övriga pedagoger särskriver. Läste idag på en "tankekarta" minst 5 stycken särskrivningar som satt uppe på en anslagstavla. Vissa barn i fem- och sexårsgruppen kan redan läsa och skriva även om det inte på något sätt är flytande. Men med vuxnas hjälp ska ju barnen få lära sig - hur går det då till när hälften av alla människor idag särskriver?!

Minta2011-04-14 19:20

Haha ramsay! Det har gjorts undersökningar av vilka fel vi ser ner på och vilka vi accepterar som tillfälliga missöden. Särskivningar eller tecken på att personen inte kan stava, ser vi ner på, medan exempel som "elelr" passerar som ett felslag.

Minta2011-04-14 19:20

Läraren ovan måste gjort en grej av att skriva talspråk, varför vet jag inte.

Eken_702011-04-14 19:21
Antal inlägg: 372

Jag har svårt att förstå hur man kan misslyckas med stavningen när man använder en dator, de flesta program har ju stavningskontroll idag och oavsett diagnos borde man kunna stava rätt och undvika särskrivning. Jag gissar att det är ren slöhet som gör att folk i allmänhet misslyckas kapitalt med stavning.

Jag kan nog tycka att det är lite klantigt att man misslyckas med att stava rätt i rubriken när man startar en ny tråd, hur svårt är det att kontrollera en gång extra att det blir rätt?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?