Spelrum
| Giraffen | 47 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 73 |
Mobilspel
| Pågående | 19 524 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-04-18 10:43 | |
![]() | Är det någon här som skrivit att deras föräldrar, eller de själva som föräldrar druckit alkohol på högtider, och att barnen varit åskådare till aktiviteterna? För min del har jag aldrig varit med om det under jul, födelsedagar, påsk och andra tillfällen som anses vara barnens högtider. Jag pratar om kräftskiva, eller surströmmingspremiär (där surströmmingen gett mer skada än alkoholen för min del). | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-18 10:44 | |
![]() | Man är väl alltid nykter åskådare till andras drickande om man själv inte är lullig och andra dricker så att det märks? | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-04-18 10:44 | |
![]() | Men du sa högtider. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-18 10:46 | |
![]() | Nu hänger jag inte med alls, Uisge... Om alkoholen får en betydande roll under högtider som jul och påsk osv antar jag att barn får se vuxna vara berusade då. | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-04-18 10:50 | |
![]() | Ja, men min fråga var om det är vad folk här har uttryckt? Jag har inte uppfattat att det handlar om att vuxna druckit under högtider som anses vara barnens. Där håller jag med dig Larvbrud. Jag hade inte uppskattat falsksång på julafton eller liknande högtid. Tror jag iaf... jag har aldrig varit med om det. | |
| Måns_E | 2011-04-18 10:51 | |
![]() | Det är väl inte så att alkoholen får en betydande roll under jul och påsk, däremot så passar jul och påskmat väldigt bra ihop med en OP. Oavsett om det finns barn med eller inte. Och jag tycker att de skall få sina julklappar ändå och jag tycker inte att man skall supa sig redlös inför barn. Men för den sakens skull så behöver man inte låtsas om att alkohol inte existerar, och som sagt nubbe till jul- och påskbordet är i a f för mig främst av kulinariska skäl, inte för att bli full. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-18 10:51 | |
![]() | Aha, men det står i TS första inlägg... | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-18 10:53 | |
![]() | Om vuxna bara sjunger snapsvisor när de dricker alkohol så törs jag koppla den aktiviteten till alkohol. Då handlar det om mer än att dricka till maten. Sjunger de alltid snapsvisor oavsett om de dricker sprit eller vatten får jag ändra mig. | |
| Måns_E | 2011-04-18 10:55 | |
![]() | Äh, det där är ju bara tramsigt, det har lika mycket med tradition att göra som julklappar eller påskägg. Alltså inte för att man är full, utan för att det är trevligt. | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-04-18 10:57 | |
![]() | Det har du förvisso rätt i :/ Nåja, det är nog inte hela världen om det tas en snaps till julbordet heller(som jag ser det), även om jag aldrig sett alkohol själv i dessa sammanhang. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-18 10:57 | |
![]() | Men gör man det för att det är trevligt? Haha, jag skulle själv inte stå ut länge i ett sällskap där det sjöngs snapsvisor, tycker verkligen inte om sånt. Så det är nog en smaksak. | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-04-18 10:58 | |
![]() | *Rätt i att det står i TS första inlägg. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-18 10:58 | |
![]() | Uisge, fast jag ser nu att hon nämner att det diskuterats i andra trådar och kanske vill diskutera fester specifikt. Skitsamma :) | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-04-18 11:02 | |
![]() | Ja, men för min del var det inte skitsamma :) Jag tycker verkligen det är skillnad på om vuxna har sina fester på en julafton, än på en surströmmingspremiär. | |
| Måns_E | 2011-04-18 11:03 | |
![]() | visst är det en smaksak, precis som huruvida snaps är gott till julmaten eller om julklappar är roliga. Många sjunger inte heller när de dricker snaps, som sagt en smaksak som inte har att göra med huruvida man vill bli full när man dricker eller om man tycker att det är gott, eller om man bara tycker att det hör till. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-18 11:07 | |
![]() | Tycker fortfarande att det är trevligast om man lägger nivån efter barn om det är många barn bjudna. Är det ett helt gäng vuxna och några få barn får det kanske bli de vuxnas fest. Gäller inte etikettsregler när man bjuder in ungar liksom... | |
| Måns_E | 2011-04-18 11:09 | |
![]() | Jag tycker inte att man skall dricka sprit på barnkalas, i övrigt så kan jag inte förstå frågeställningen ö h t. | |
| bara-jag | 2011-04-18 11:10 | |
![]() | 1. bara för man har druckit, innebär det inte att man inte kan få sitt barn till akuten om det skulle behövas. 2. bara för man är nykter innebärt det inte att man skulle kunna köra sitt barn till akuten ( alla har inte bil, körkort.. ) 3. ska barnen inte få vara hemma vid jul om föräldrarna vill ta en snaps till maten? TASKIGT 4. Säger väl sig själv att man inte har barnen med sig och sen super ner sig och ligger och spyr nånstans? Är det ens nåt att disskutera?? 5. Mina barn är med på släktkalas, födelsefester och fester över lag där det passar med barn, är det vuxenfest, där det inte finns nåt kul för barnen och inga att leka med, är det varken kul för oss vuxna eller barnen att dom är med så då stannar dom med barnvakt ( tex farmor ) . 6. Tycker detta är ganska självklara riktlinjer..... Men jag kan ju ha fel... | |
| koksiken | 2011-04-18 11:10 | |
![]() | Barn till alkoholister har aldrig fått tillfälle att vara barn, de har förmodligen alltid känt sig tvungna att ta ansvar, eftersom det inte funnits en "vuxen" att luta sig emot. Läs "flodhästen i vardagsrummet", om medberoende och mötet med barnet inom oss. Jag tycker definitivt att påsk och jul mm hör till barnen och därmed önskar jag att vi vuxna låter bli att bli fulla under dessa högtider. Fulla kan vi bli på helger som inte är traditionella familjehögtider och då kan vi lämna bort barnen till barnvakter, så att de slipper se vår patetiska fylla.... OM vi nu prompt måste vara fulla, för att det är fest? Jag har inte det behovet idag, men visst: jag kan sjunga med i en snapsvisa och ta en klunk vatten till, om alla andra vill dricka sprit...men om det sjungs snapsvisor, då är inte min dotter med för då är det inte den sortens tillställning som jag vill ha med henne på. | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-04-18 11:10 | |
![]() | Där håller jag med dig igen. Det blir lättare och lättare :) Även om vi nog aldrig kommer att enas om falsksångens vara eller icke vara. | |