Spelrum
Giraffen34
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade54
Mobilspel
Pågående18 852

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2011-04-25 15:14
Antal inlägg: 17500

Bitte - den bilden på modellen som ser ut att behöva dropp, är inte i närheten av hur en Barbiedocka ser ut trots allt. barbie är ju inte tänkt att vara verkligheten trogen, det är en docka. Kolla alla bebisdockor, de ser ju def inte ut som ett riktig bebis heller.

Måste fråga en sak...små pojkar då? Som leker med alla dessa actionfigurer, med väl tilltagna muskler, GI Joe och allt vad de heter - hur kommer det sig att samma sak inte sker med pojkarna (iaf i samma utsträckning? Ligger det inte till så att det ligger i den kvinnliga naturen helt enkelt att alltid sträva efter skönhet och den perfekta kroppen? Oavsett medial påverkan?

Intressant artikel.

"It is a lot more complex than blaming the media.
The media most certainly contributes to dieting and size discrimination
but Eating Disorders are NOT Diets."
www.something-fishy....em edia.php

Bitte - Administratör2011-04-25 15:22
Antal inlägg: 24200

Jag har tidigt svarat i tråden om att det är sjuka ideal även för grabbar och actionsgubbar där alla är så tränade och muskulösa

Bitte

__1__ - Ej medlem längre2011-04-25 15:49
Antal inlägg: 1103

Muskler... ...mmm.... ...mums...

Nealot2011-04-25 16:40
Antal inlägg: 21

peawan: Vem bestämmer ett mellanting då? vad är normalt?

Blir bara trött på allt gnäll. Måste kärringar alltid gnälla på nåt?

slånbär2011-04-25 16:59
Antal inlägg: 5539

Men nealot då! Vem kallar du för kärring? Inte snällt.

Tess 082011-04-25 17:06
Antal inlägg: 18003

Jag lekte med Barbie när jag var liten, men det roligaste var att göra hus, möbler osv till alla dockor... Ja alla dockor och mjukisdjur (i minder storlek) fick nog bo lite överallt i mina små hus :)

Jag har svårt att tro att en unge ska bli så förstörd av att leka med en docka, jag tror att det är betydligt mer som ska till för det. Dessutom verkar hon inte alls vara proportionerlig, den där stora dockan...

Jag tycker det är på tok mycket värre att det finns mammor som beklagar sig över sin feta mage (så att ungen hör), föräldrar som (tex Suri Cruise) pyntas till tänderna och ser ut som små vuxna, vuxna generellt som är så utseendefixerade att barnen blir likadana och måste använda hårstylingprodukter när de är 8 år för att "de ser inte kloka ut i huvudet" om håret inte ligger exakt. Bland annat

Tess 082011-04-25 17:07

Ja alltså felstavning och felsyftning (?). Det är föräldrar till barn som tex Suri Cruise där BARNEN alltså pyntas

smulgubbe2011-04-25 17:24
Antal inlägg: 237

Suri Cruise började sminka sig som treåring och går inte ut utan läppstift nu när hon är 5 år. Det kommer nog inte från nån barbiedocka, utan från hennes föräldrar.

Tess 082011-04-25 18:12

Jag menar det!
Sen finns bla på TV-kanalen TLC (?) ett program som heter något med tiaras... små barn i tiara är en snarlik översättning.
Fruktansvärt när mammor och pappor betalar 100 000-tals kronor varje år för smink, klänningar, lösögonfransar, hårförlängningar, spraytan osv för dessa tävlingar och ungarna är inte äldre än 4 år typ.
Hur skev deras bild på människor och ffa kvinnor blir kan man ju fundera på....

smulgubbe2011-04-25 18:39
Antal inlägg: 237

Tess 08 jag läste inte ordentligt vad du skrev.

MrPoon2011-04-25 18:49
Antal inlägg: 266

Håller med till fullo. Dessa påprånglade kroppsideal som inte alltid är så snyggt. Efter att ha surrat om detta med vänner så är det i överkant flest som gillar tjejer med lite "hull"

nystan12011-04-25 18:52
Antal inlägg: 3414

Men för vem är Barbie ett ideal?

Min dotter tycker bl a om att leka med såna här dockor: www.rubensbarn.com/
Betyder det att hon kommer sträva efter att bli en knubbis med oproportionerligt korta ben när hon blir större?
Hon tycker också mycket om att leka med låtsasmat. Innebär det att vi ger henne för stort matfokus?
Och när hon får lov att hjälpa oss i köket med matlagning, dukning och andra hushållssysslor, missar vi hela den könsneutrala grejen då?

Det är ju inte barnens leksaker som uppfostrar dem.
Om man som förälder pratar mycket om allt med sina barn, och dessutom gör sig medveten om hur man själv beter sig och vilka signaler man sänder ut, tror jag man kan komma ganska långt.

Tess 082011-04-25 18:56

nystan- Ledsen, men det är kört för din dotter, klart hon kommer att bli en "knubbis" med korta ben! Men leker hon med långbent BArbie lika mycket tid kanske det renderar i ett "normalt" barn med normalstora lemmar :)

nystan12011-04-25 19:03

Såna fruktansvärda föräldrar vi är! Får se till att skaffa en Barbie det första jag gör imorgon.. ;)

Bitte - Administratör2011-04-25 19:08
Antal inlägg: 24200

Bortse från Barbie och fundera på på idealet Double zero

Bitte

peawan2011-04-25 19:18
Antal inlägg: 136

Nealot: Som individer kan vi alla bestämma vad som är vårt ideal och vad vi anser är ett mellanting, för smalt, för tjockt osv.
Vad som klassas som övervikt och undervikt (och normalvikt såklart) rent medicinskt följer en skala som fastställts av vad jag utgår ifrån är läkarvetenskapen - det är åtminstone upptaget där och används.
Samhällets ideal bestäms av den stora massan, precis som alla normer.

__1__ - Ej medlem längre2011-04-25 19:19
Antal inlägg: 1103

Rubensdockorna får mig att rysa lika mycket som deras särskrivna hemsida. Om jag väljer själv så blir det He-Man till Börje och She-Man till Monika.

...inlägget Nystanetts verkar nästan vara sån där Gerillamarknadsföring.

peawan2011-04-25 19:19
Antal inlägg: 136

Nystan1: Så länge du inte förvägrar en eventuell son arbete i köket ska du nog vara home free! :D

slånbär2011-04-25 19:23
Antal inlägg: 5539

Idealen är ju väldigt olika i olika länder och kulturer. Vi sneglar ju enbart åt väster och centraleuropa när det gäller kroppsideal, mode m.m. och då är ju idealet så sjukt smalt att tom dom snyggaste top modellernas bilder retuscheras. Man kan också välja att skita i hela mediabilden om man så vill. Det går faktiskt det med.

nystan12011-04-25 19:23

__1__ - kan du förklara lite närmare vad du menar med gerillamarknadsföring?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?