Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 104

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nystan12011-05-03 15:10
Antal inlägg: 3414

Hahaha titti, du är så rolig :D

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-03 15:47
Antal inlägg: 37631

adhd föds man med,och då kan det bli så att dom vänder sig så tidigt

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-05-03 15:52
Antal inlägg: 1338

Jag tänker inte säga emot en kvinna med 11 barn :) Säger du det, så är det så.

grönöga - Ej medlem längre2011-05-03 15:58
Antal inlägg: 5570

Att skaffa 11 barn är inte svårt. Att lära dom vad som är viktigt i livet tycks däremot vara något knepigare, för somliga...

LadySol - Ej medlem längre2011-05-03 15:58
Antal inlägg: 33199

Att barn är tidiga i sin motoriska utveckling behöver på intet vis ha med adhd att göra, utan helt enkelt att de är individer med olika utvecklingshastighet. Det brukar dessutom "jämna ut sig" mellan barnen rätt snart.

frukantarell2011-05-03 16:07
Antal inlägg: 251

ttiittii: Jag har en son här som låter ungefär som din dotter. Jag ger mig däremot inte. Inte ens när telefonen är "borttappad". Mina två stora bor inte hemma längre och när det låter som mest här hemma försöker jag tänka på hur mycket jag saknar dem. : )

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-05-03 16:09
Antal inlägg: 1338

ADHD har jag viss koll på, det var den där vändningen i så tidig ålder jag reagerade på. Jag förstår att barn utvecklas i olika takt, men jag hade verkligen ingen aning om att vissa barn kunde rulla runt så oerhört tidigt bara. Det är såklart inte så svårt att skaffa 11 barn om man är fertil... men jag menade att om en kvinna med 11 ungar säger att barn kan utvecklas på det sätt som hon skrivit - så bör ju inte jag (som har ganska exakt 0 barn) säga emot.

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-03 16:10

nu kom hon hem,och denna sida var uppe,och hon läste detta och säger vad bra då kan jag tjata om en adidas tröjan redan nu,så får jag den tidigare.....suck men lillskrutt som är 8 är inte sån inte än men det kommer säkert som ett kravbrev på posten,men är det någon som vet varför är inte grabbar är så här?min 12 årige son suckar också till storasyster,och dom andra sönerna suckade åt sin storasyster när hon var i tonåren,och hon var om möjligt ännu värre hon skulle ha 800:-till ett par skor som hon aldrig köpte,kommer inte ihåg hur många gånger hon fick 800 till dom där skona,hon hade alltid en dålig förklaring till varför hon aldrig köpte dom,men jag var naturligtvis elakast då också stackars lilla barn som aldrig fick några skor,det var så fruktansvärt att hon fick gå med håliga skor,och hon talade om för alla som ville höra på och för alla som inte ville höra på hur elaka föräldrar hon hade,jag fattar inte hur det kan vara så stor skilnad.Denna 14 åriga unge kostar mig mer en vad dom andra 7 barnen som bor hemma gör tillsammans,var ligger magin?kanske fler som har döttrar som äter tusenlappar?pojkar plockar ur diskmaskinen dom har det inbyggt på någevis,skulle jag be dottern att plocka ur diskmaskinen skulle hon fråga om jag överhuvudtaget har existensberettigande,jag tror inte ens hon skulle fatta att jag frågat henne,hon skulle vända sig om och se om någon står bakom henne och det var denne jag frågade,just i denna åldern tror dom att jorden kretsar kring dom och att det överhuvudtaget finns någon annan en hon som har ett behov kan hon inte förstå,det värsta man kan råka ut för är 14-åriga flickor

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-03 16:23

det faller inte inom det normala att vända sig så tidigt han låg på sjukhuset på skötbordet och skrek för det gjorde han när han inte åt,detta var inte en medveten handling av honom,och nog helt udda men han var udda i allt,vid 7 månader kröp han till en stol ställde sig upp försökte gå ramlade och vrålade av ilska för att hanns storebror kunde gå och inte han så där höll han på och övade till slut segrade han efter ett par veckor,och kunde gå då hade han många blåmärken vid 1,5 års ålder hade han slagit ut flisor ur alla framtänder,för han hade inte mognaden för att gå,han grät inte för att han slog sig utan han grät av ilska över att han ramlat,ett så litet barn har inte mognaden att gå eller springa,hörde att det var på förslag att adhd barn ska få vänta längre på körkortet en 18 år,vilket jag tycker är bra,för några år sedan körde han av vägen och bröt ryggen och han är stelopererad,för han förstår inte att det går att köra 180km i en kurva, det har blivit lite bättre med medicinering,men han har fortfarande inget tålamod och kan inte vänta och allt precis allt skulle hänt i går eller ännu hällre i förra veckan

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-03 16:25

var inte orolig grönöga det blir bra i slutändan,jag har trots allt 4 vuxna barn som är fantastiska,och att vara avundsjuk ligger inte för dig

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-03 16:28

frukantarell,så det finns alltså pojkar som kan vara så också,trodde att det var bara tjejer,

treapplen - Ej medlem längre2011-05-03 16:29
Antal inlägg: 110

Jag är ganska säker på att barnpsykologer skulle propsa på lite mera ansvar, gränssättning och helt enkelt vuxenhet av föräldrarna. Bortskämda barn mår sällan bra av sitt beteende och syskon måste ju uppleva en djup orättvisa och undra varför den jobbiga ungen får så mycket mer.
Tro inte allt hon säger, prata med andra föräldrar och lärare för att få en bild av hur det verkligen ligger till med modet och vad andra barn har för regler.
F ö känner jag helt underbara, ansvarstagande 14-åriga flickor även om alla fjortisar är mer eller mindre jobbiga ibland.

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-03 16:45

jag skrev om du läser att jag inte tror på henne,jag blir så trött,nu skrev jag inte för att jag inte förstår,jag för sökte dela med mig av komiken i det hela, och detta var en liten bit av helheten,jag behöver inga råd,jag försökte mig på att bryta tävlandet typ vilket barn väger mest,men alla är inte mogna för det,jag vet efter att ha gått igenom fem egna och några till barn före henne,så har det fastnat även hos mig,och tänka sig att jag är t.o.m godkänd av myndigheter att ta hand om andras barn,och har lyckats med dom jag haft.Vissa är det så synd om

hungerstrejk2011-05-03 16:55
Antal inlägg: 524

Jag och min bäby (8 mån) är förkylda, jag låter henne äta sitt eget snor för hon blir så arg när man torkar. Svinjobbigt har vi det :( Ouäää!

Gautama2011-05-03 16:57
Antal inlägg: 6854

En liten anekdot från när min son var någonstans mellan 6 månader och ett år..., jag kom hem till en vän som jag hade lärt känna som hade en son i samma ålder.

" Nu kan min son 72 ord, hur många kan din?"
Jag bara stirra på henne, som ett ufo tror jag bestämt, hade inte en tanke på att räkna orden min son kunde.

På tal om att jämföra alltså, tycker det är helt meningslöst att jämföra och tjata om hur tidig ens barn är. Det har ingenting med utvecklingen för övrigt att göra. Man blir inte världsbäst på att gå för att man gör det tre månader innan ett annat barn.

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-03 17:01

bra Gautama minst 1000 p till dig

malman2011-05-03 17:36
Antal inlägg: 1457

hej jag har ett par frågor som jag behöver svar på svara INTE om ni inte är SÄKRA på eran sak. jag lagar all mat till ronja själv och undrar jag mixar naturligtvis all mat men

1 kan man ge en 7 månaders tjej stuvade makaroner??

2 kan man steka korv till henne eller måste den vara kokt??

3 sen undrar jag vad ni tycker om hur ofta hon får mat, detta är ca tider
8,00 200ml välling
11.00 1,5dl gröt + frukt pure ca1/5dl
14.00 lunch lagad mat ca1,5dl 0,5dl fruktpure
16,00 150ml välling
18,30 1,5dl gröt
19,00 100ml välling

hon äter inte på natten och hon vill inte dricka någe till maten och så det är jag lite orolig för.

BVC säger att hon behöver äta mera frukt och att hon behöver dricka mera vatten men hon vägrar,
sen tycker jag att BVC är för inriktade på vad böckerna säger och inte på hur Ronja är som person, det är ju trots allt så att alla barn är olika,

malman2011-05-03 17:38
Antal inlägg: 1457

just det ibland så hoppar vi över 18,30 gröten men då får hon 200ml välling på kvällen

nystan12011-05-03 17:59

Råden man brukar få är att barn under året inte ska ha så mycket mjölkprodukter, så av den anledningen kanske inte stuvade makaroner är det bästa.

Stekt mat är generellt mer svårsmält för magen, så små barn bör helst äta kokt mat fram till 12 månader.

Fabriksgröt och välling är näringsmässigt i princip samma sak, och det rekommenderas att man ger gröt/välling max tre ggr/dygn.

Sen ska man absolut också ta hänsyn till hur ens barn är, och vad som fungerar för just det.

Här står iallafall vad som rekommenderas av Livsmedelsverket: www.slv.se/sv/grupp1.../S padbarn/

nystan12011-05-03 18:01

Angående hur ofta hon får mat tror jag du får känna in hur hon vill ha det.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?