Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 9 |
| Inloggade | 30 |
Mobilspel
| Pågående | 18 928 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Locomondo - Ej medlem längre | 2011-05-10 18:41 | |
![]() | Minta: Du har alltså redan dömt honom? Innan en dom har fallit i domstol enl det svenska lagsystemet? Är du med nu på vilken makt tidningar har? | |
| Minta | 2011-05-10 19:12 | |
![]() | Jo, det håller jag iofs med om. Jag har i och för sig inte dömt honom, människor begår misstag och det går att "förlåta". Det är ju konstaterat att han hade kokain i kroppen, men rätten får ju avgöra om han fått det i sig av misstag som han hävdar. Hans arbetsgivare har ju tydligen dömt honom och sparkat honom innan dom fallit. Det är de som dömt inte Expressen som egentligen bara återgett fakta nämligen att han åtalats för att ha haft kokain i kroppen. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2011-05-10 19:28 | |
![]() | Nej, man har inte funnit kokain i hans kropp. Och ja, hans arbetsgivare har dömt honom innan dom fallit. Även om han blir frikänd så kommer nog hans liv aldrig bli som innan. Det är det som är det jobbiga med att basunera ut en sådan här händelse för allmänheten eftersom människan reagerar på detta sätt. Jag säger det igen, även om han blir frikänd (även om det skulle framgå att något blivit fel med testet) så kommer hans namn alltid att förknippas med kola framöver och sublimt ge en negativ vibb. Psykologi kallas det. Ett parallellt exempel: I samband med mordet på bin Ladin så sade man på nyheterna på Fox News (välkända anti-Obamas) fel 3 gånger inom en kvart i samma nyhetssändning. Man sade Obama bin Ladin istället för Osama bin Ladin. Petitesser kan man tänka sig men det sätter sig i bakhuvudet på oss och på så sätt kan man få oss (väldigt många av "oss") att omedvetet tänka positivt eller negativt om något. | |
| Drejo | 2011-05-10 19:39 | |
![]() | Om man är oskyldig säger man "Jag har inte gjort det". Ola säger "Jag har inte gjort det MEDVETET". Vad säger det? Och ärligt talat - hur många av er har varit med om att man OMEDVETET fått i sig tunga droger PÅ EN FOTBOLLSMATCH? Liksom, hur skulle det gå till? Man råkar ställa sig bredvid en skojfrisk knarklangare som smyger ner dyra droger i ens kaffemugg när man tittar bort? Lustigt också att Olas blogg inte innehåller ett ord om vad som fick poliserna att springa efter honom från första början. Hur många av er har varit med om att polisen valt ut er ur en jättestor folkmassa och visiterat er, helt utan orsak? Vi ska alltså tro att a) Ola har blivit ilurad kokain utan att ens misstänka själv att han fått i sig något, b) Ola inte känt av effekterna av kokainet, och därmed inte uppsökt sjukhus, c) Ola sedan blivit slumpvis utvald av några poliser i en stor fotbollspublik helt utan anledning. HALLÅ?!? När jag läser Olas blogg hör jag citatet från American Beauty: "Never underestimate the power of denial." | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2011-05-10 19:48 | |
![]() | Drejo: Här, läs speciellt stycket om Metabolism. sv.wikipedia.org/wiki/Kok ain | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2011-05-10 19:50 | |
![]() | I övrigt försvarar jag inte honom om han tagit kola, det är upp till honom om han vill ta det tycker jag. Däremot är jag jävligt emo att media skriker ut sånt här innan någon blivit dömd. För jag kan garantera er att en ev notis vid ett ev frikännande är nog bara hundradelen så stor som rubrikerna varit de senaste dagarna. | |
| magnusito | 2011-05-10 19:54 | |
![]() | Man får ta ansvar även för sitt omedvetna... | |
| Minta | 2011-05-10 19:56 | |
![]() | Bensoylekgonin kan man i princip bara få i kroppen som en metabolisk produkt av kokain. Hans försvar tycks vara att han antingen fått i sig det av misstag (någon slags våldtäktsdrog) eller att provtagarna gjort fel eller att provet visar fel. Faktumet kvarstår, han hade bensoylekgonin i kroppen och det är vad han åtalats för och det är vad Expressen skrivit. Återstår att se om han blir fälld för det. | |
| Minta | 2011-05-10 19:57 | |
![]() | Locomondo, fick han sparken av SVT för att Expressen skrivit om det eller hade han fått sparken ändå? Hade Expressen kunnat skriva om orsaken till att han fick sparken? | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2011-05-10 20:01 | |
![]() | Visste SVT något om detta innan Expressen gick loss? Fel av SVT anser jag oavsett, han är ju uppenbarligen ännu ej dömd för något? | |
| Drejo | 2011-05-10 20:01 | |
![]() | Ja? Det står att den som tagit kokain kan uppvisa bensoylekgonin i urinen. Vilket var fallet när Ola testades. Ska vi alltså tro att han, förutom de rejält osannolika händelserna jag nämnde, DESSUTOM råkade ut för att hans urinprov blandades ihop med någon annans? Sannolikheten är så absurt liten att det är troligare att han i själva verket kidnappades av utomjordingar. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2011-05-10 20:03 | |
![]() | Drejo: "Vi ska alltså tro att a) Ola har blivit ilurad kokain utan att ens misstänka själv att han fått i sig något, b) Ola inte känt av effekterna av kokainet, och därmed inte uppsökt sjukhus," Har du (dig veterligen) träffat någon som tagit kokain (och då menar jag nån annan än pundaren i parken...) eller har du själv tagit? Du uttalar dig här som om du vet hur det är att ta kokain, hur man som brukare "känner av" drogen. Så, jag undrar. Vet du eller gissar du? | |
| Minta | 2011-05-10 20:13 | |
![]() | Locomondo, hur sannolikt är det att en känd person som åtalas för kokainanvändning, inte figurerar i pressen, än mindre en person vars arbete baserar på hans förtroendekapital? Inte ens Plura, som inte förvånade någon (inte mig i alla fall) lyckades med det? | |
| Drejo | 2011-05-10 20:17 | |
![]() | Menar du allvar? Om man inte kände av något när man tog kokain skulle det vara rätt poänglöst att ta det, eller hur? Och ja, jag känner folk som tagit kokain. Har man fått i sig kokain så märker man det. | |
| bajen01 | 2011-05-10 20:24 | |
![]() | oavsätt om han tagit kokain så kan man inte hänga ut honom för vi vet inte ännu om han är skyldig eller ej men alla vet ju att han är bränd för livet pga vår kära jornalistkår fy fan | |
| Minta | 2011-05-10 20:25 | |
![]() | Eller på grund av att han tagit kokain och åkt fast. Om han fälls. | |
| Minta | 2011-05-10 20:25 | |
![]() | Dumma journalistkåren. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2011-05-10 20:26 | |
![]() | Drejo: Du kan inte utesluta faktorer som mängd, tolerans, renhet och tidsperiod. Det påverkar i allra högsta grad om du känner av något eller ej. Minta: Jag tror vi missar poängen här. Sannolikheten är ju hög för att vi har sensationslystna kvällstidningar. Men jag vill nämna detta igen. Han är ej dömd för något ännu, endast misstänkt. OM det skulle visa sig att han blir frikänd då skulle han (om detta inte skrikits ut på löpet) kunna fortsätta sitt liv och ha kvar sina jobb och förmodligen fortsätta göra bra ifrån sig på alla poster. Som läget är nu, även om han blir helt frikänd. Tror du han kan återgå till allt "som det var"? | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2011-05-10 20:28 | |
![]() | jävla oskick att hänga ut någon som inte är dömd. har svårt att känna sympati för journalister som lever på sådant. | |
| Minta | 2011-05-10 20:30 | |
![]() | Om det är så osäkert om han verkligen tagit kokain tycker jag att det är vansinnigt av SVT att sparka honom innan han dömts. DET kan han ha svårt att hämta upp, och SVT att rentvå sig ifrån. Om han frias från misstankar så tror jag inte att det faktum att tidningarna skrivit om att han åtalats för kokainavändning (inte att han dömts för det) gör så stor skada. Då blir han kanske hjälte istället. | |