Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 18 987 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mioli | 2011-05-15 23:11 | |
![]() | ""deras vispgrädde håller hur länge som helst" Varför vill man köpa en mejeriprodukt som "håller hur länge som helst"?" ja? | |
| mioli | 2011-05-15 23:12 | |
![]() | inte lika goda | |
| blue_moon | 2011-05-15 23:19 | |
![]() | För Lidls del handlar det inte om låg kvalitet till lågpris - deras affärsidé går ut på att hålla priserna nere genom att ha ett begränsat genomtänkt sortiment, enkel butiksinredning, energisnål belysning, lock på frysdiskarna, samordnade transporter utan mellanlagringar, samt genom att slänga mindre och källsortera mer. Men det är väl tur att vi kunder har olika smak och preferenser. Annars hade kanske ICA och COOP fått lägga ner sin verksamhet... | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-05-15 23:29 | |
![]() | Jag är ultrasnobbig med matvarubutiker. Jag klarar inte av butiker som ser ut som lagerlokaler, vilket jag upplever att tex Lidl gör. Det är ofta stökigt och en allmänt sunkig upplevelse att gå omkring där. Jag kan däremot inte säga så mkt om kvaliteten, den kanske är kanon och jag dömer hunden efter håren? | |
| le-lou | 2011-05-15 23:36 | |
![]() | kanske skiljer det sig från stad till stad. vår lokala Lidl är nog den prydligaste affären i stan skulle jag säga. :D för övrigt bryr jag mig inte ett jota om hur det ser ut i mataffärer. Jag är inte där för en upplevelse. | |
| le-lou | 2011-05-15 23:38 | |
![]() | grundsnygg, menar du att låga priser är lika med dålig kvalite? det finns trots allt fler sätt att få ner prise än att dra ner på kvaliten. | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-05-15 23:45 | |
![]() | Ja, det kan tänkas att det skiljer sig. Problemet för mig är att upplevelsen förknippas med kvaliteten. Jag får känslan av sunkig mat i sunkig butik. | |
| efrezina | 2011-05-16 10:22 | |
![]() | koksilen, tidigare i tråden är det bekräftat att osten är gjord på getmjölk... silverbjälke, nog att det finns produkter på ica som är av bra kvalitee, men däremot finns inte euroshopper o company på lidl.. utan just på ica o andra affärer.. så att ogilla lidl på grund av euroshopper o andra lågprismärken håller ej. jag har både lidl o konsum här i h-sjöstad, kan nog inte bli en bättre kombo! har inte sett ngt kravmärkt kött hos lidl som någon undrade, äter inte så mkt kött, däremot har de kravmärkt, eller om det endast är fairtrade?? juice, te, riskakor osv. det hag handlar på lidl är broccoli, as billig, squash, tomater, potatis , champinjoner mm grönsaker..broccoli får man för en tia eller mindre, samma med champinjoner , bra kvalité(500 g) det GÅR inte att hitta de priserna hela året i ngn annan affär, så tummen upp för lidl! har även köpt frön (blom och grönsaker) billigt, andra blommor, växter, min fina clematis blommar nu , en stor fin en (49 spänn..)tvättmedel, ariels utan parfym är billigt jämförelsevis med coops eller neutrals... helt enkelt har dem många bra grejer :) | |
| efrezina | 2011-05-16 10:25 | |
![]() | o som svar på vrf man skulle vilja ha vispgrädde med lång hållbarhet, ja ibland kan det ju vara bra, om man tex har frysit in ngt hembakat som man vill ta upp under en tid framöver o ha grädde till.. när jag jobba som flygvärdinna så köpte jag nästan bara sån där långhållbarhets mjölk, d kanske inte är lika nyttigt, men oj så bra, dessutom i små förpackningar (som små festis) perfekta till kaffet då man var hemma :) synd att de inte har såna på lidl som back.up | |
| efrezina | 2011-05-16 10:27 | |
![]() | usige, besök en lidl (ex. hammarby sjöstad) ja det är lite lagerkänsla, o grönsakerna ligger oftast kvar i lådorna men rent o fräscht det är d verkligen, det tycker iaf jag e d viktigaste | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-05-16 10:40 | |
![]() | Lidls vispgrädde är högpastoriserad,vilket gör att den håller länge,det tar tid för mig att göra av med 5 dl vispgrädde,så därför är det bra att den håller lägnge | |
| blue_moon | 2011-05-16 12:46 | |
![]() | Det går ju iofs bra att köpa 1,5 eller 3 dl vanlig vispgrädde i vilken butik som helst. All vispgrädde är förresten högpastöriserad, men Lidls är kanske ultrahögpastöriserad (UHT). I varje fall deras mjölk, som oöppnad håller sig månader i rumstemperatur. Det var väl det du avsåg, ttiittii? | |
| silverbjälke - Ej medlem längre | 2011-05-16 19:08 | |
![]() | det var några av er som reagerade på att jag tycker "emilskinkan" på ICA är att föredra framför euroshoppers, eldorados billiga storpacksskinka. jag vet att skinka både kan pressas, tumlas och vara med om än det ena än det andra innan den når handeln som färdig produkt. det kan det mesta vi äter. jag vet att tex emilskinkan i mitt exempel innehåller massa annan skit med, liksom det mesta andra vi stoppar i oss. det var en jämförelse och som jag ser det en smakjämförelse mellan två lika konstgjorda massproducerade basvaror. den ena vattning, svag salt och billig import, den andra något godare och svenskproducerad. jag föredrar närproducerat och förespråkar svenska råvaror därav min jämförelse. jag anser att butikskedjor som lidl försämrar och fördyrar förutsättningarna för våra svenska producenter, försämrar i den mån att de inte får ut sina produkter i den mån de skulle kunna eftersom folk skiter i vilket sålänge de kan spara 4kr och fördyrar i den mån att svenska producenters volymer blir mindre och inte lika kostnadseffektiva. jag anser dessutom att det inte motiverar flera hundra mil på långtradare och diesel, dessa kylda med gamla öststatsaggregat kanske än idag drivna på fan vet vad, sedan vidare med lastfartyg och containrar och nästa transporter och hanelns kapital för inköp av varor går utomlands. jag tycker det billiga priset på smaklösa produkter har ett högt pris i slutändan på många sätt och stödjer därför inte dessa butiker alls. | |
| le-lou | 2011-05-16 20:35 | |
![]() | Silverbjälke - tyckte mest det var knasigt att ta upp Euroshopper i en tråd om Lidl. Lidl säljer inte euroshopper. för övrigt är inte matematiken riktigt så enkel som att närproducerat skulle vara bättre på miljön, inte heller att det är bättre kvalite på maten. Men rent generellt gillar jag tanken på närproducerat - vissa varor ska jag uttryckligen säga. Långt i från alla. | |
| le-lou | 2011-05-16 20:36 | |
![]() | bättre FÖR miljön ska det stå. har skrivit way för mkt idag märker jag. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2011-05-16 20:46 | |
![]() | jag tycker lidl har en skön europeisk feeling. haha. plus att de som jag tidigare nämnt säljer jelly beans och lite annat som andra mataffärer inte gör. klart man kan hitta bra grejor där. kul med lite variation. | |
| Maradona1986 | 2011-05-16 20:51 | |
![]() | det hela är oerhört enkelt. Lidl är en oerhört stor detaljist i Europa, och de går ut med öppna anbud till alla tillverkare i Europa (och även utanför) och ber om lägsta pris på fetaost eller ketchup eller jordgubbssylt eller frusna ärtor eller...ja, ni fattar poängen. Lidls affärside är att vara billigast, vilket innebär att de premierar pris före kvalitet. Men, och detta är viktigt att säga, de kommer ner bra i pris för enkel (inte nödvändigtvis dålig) kvalitet. I motprestation erbjuder de tillverkarna stora volymer. Som konsument kan man ju då värdera vad som är viktigast, pris eller kvalitet. I mitt fall skulle jag mycket väl kunna köpa Lidls krossade tomater eller fryspåsar, men om jag vill ha en gorgonzola eller en färsk pasta letar jag mig någon annanstans. Men andra kanske har andra prioriteringar. Hursomhelst så är de duktiga på att utnyttja sin storlek till att få bra priser. Euroshopper finns som någon annan skrev inte hos Lidl. Det är ett motsvarande lågprismärke knutet till Ahold (det holländska bolag som delvis äger ica) och säljs därmed i Sverige bara hos ICA. Samma princip dock. Enkel kvalitet, stora volymer och lågt pris. Återigen, inom vissa produktgrupper skulle jag acceptera det, inom andra inte alls. beträffande miljöpåverkan förresten, så är det ett intressant område där det finns extrema missuppfattningar. Närproducerat är i många fall bra, framförallt när det gäller frukt och grönt som inte kräver drivhus. Ekologiskt är ju bra så länge som vi pratar om små volymer. Om vi skulle helt och håller ställa om till KRAV så skulle totala produktionsvolymerna gå ner till den nivå då vi skulle få livsmedelsbrist. Och dessutom går ekologiskt på många sätt stick i stäv med ett långsiktigt hållbart jordbruk. En annan intressant aspekt att tänka på är var i hela kedjan energiförbrukningen sker. I huvudsak sker det i hemmet, d v s när vi kokar livsmedel eller använder andra hushållsprodukter. Så om man kan göra produkterna mer energieffektiva (t ex pasta som kokas kortare tid eller tvättmedel som fungerar i lägre temperatur etc) så är den totala miljövinsten oerhört mycket större än effekten av transporter. Värt att tänka på.... | |
| kolbjörn | 2011-05-16 21:46 | |
![]() | Det här är vad lidl vill. Nu snackar man om huruvida deras BILLIGA feta är grekisk eller ej. Herregud, deras varumärke är billiga produkter för snåljåpar, inte kvalitetsfeta för finsmakare. Och nu får de gratis reklam på betapet. | |
| le-lou | 2011-05-16 21:56 | |
![]() | jävla borgare, stick tillbaka till ers ICA vettja. :D | |
| silverbjälke - Ej medlem längre | 2011-05-16 23:58 | |
![]() | euroshopper :) visste inte att Lidl inte sålde det. sorry. var inne i en Lidl en gång, såg bara billiga låkvalitativa plagiat liksom på willys, öb och liknande affärer och drog alla över en kam, har smakat olika produkter från dessa kedjor ibland och tycker överlag att de är något smakfattigare, vattningare och helt enkelt tristare. ICA Kvantum, saluhallen eller eget vilt med färska grön och rotsaker från närregionen slår vilken lågpriskedja som helst. dessutom tycker jag det är skandal att en stor del av befolkningen är villig att äta vad som bara för att det spar några kronor, inte konstigt vi närmar oss jänkarnas kroppsform och hälsa med stormsteg. jag kollar ifs aldrig på prislappar, men vad skiljer det för en familj i månaden ekonomiskt? är det en tusenlapp? den är ju ändå slut direkt man växlat den så vad är vitsen utslaget på en månad kontra den vardagliga livskvaliten? | |