Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 881 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-18 20:56 | |
![]() | låt eleverna röta. Barn ljuger inte | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-18 20:56 | |
![]() | rösta | |
| nettan23 | 2011-05-18 20:56 | |
![]() | Midna: Nej precis, sen hur man ska bedöma ens engagemang är en annan femma :) | |
| le-lou | 2011-05-18 20:57 | |
![]() | för det första... för er som jämför längden på vissa utbildningar med andra... det inte lika intensivt studerande på lärarhögskolan för att uttrycka det milt. för några år sedan gjordes en undersökning vilka studenter som var tvugna att lägga ner mest tid för att klara studierna, och där toppade läkarlinjen och civilingenjörsutbildninga rna. Att lalla runt ett par år på högskola är väl ingen större merit om studierna ligger på komvuxnivå? Däremot finns det andra argument som talar för att höja lönen för lärare. Lärare kan vara ett psykiskt slitsamt yrke, samtidigt är det lärarna som ansvarar ungdomarnas framtid. Därför vore det bra att höja utbildningenskraven + lönerna så att fler kompetenta personer söker utbildningen. | |
| Gummi | 2011-05-18 20:58 | |
![]() | Tycker det är märkligt/lustigt (beroende på vilket humör man är på) hur alla tycks tro sig veta exakt hur det är att vara lärare bara för att dem gått några år i skolan. Jag har själv varit på teater många gånger men skulle för den skull aldrig inbilla mig att jag vet allt om hur skådespelare jobbar. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-18 20:58 | |
![]() | men det vet jag. | |
| nettan23 | 2011-05-18 20:58 | |
![]() | Haha skulle de äldre rösta på vem som förtjänar högre lön, hade inte jag fått högre lön, dagen efter man vart där så glömmer de av en *skojar* | |
| annakarineli | 2011-05-18 20:58 | |
![]() | Tack slånbär. Du har ett rätt. Vi lägger mycket tid på dokumentation av verksamheten. Sen läggs en eldockså en hel del tid på utvecklingssamtal med föräldrar, planering av verksamheten, förberedelser och annat. Men att vi bara passar barn är åt fanders fel. Vi lägger ner vår själ i framförallt deras sociala utveckling men också i att lära dem grunderna inför skolan. Till det kommer möten med specialpedagoger och andra. Allt vi gör skall kopplas till läroplanen och kunna bevisas. Den nya läroplanen som kommer i sommar gör dessutom uppdraget att lära ut inom matematik, språk, naturvetenskap och teknik tydligare. Jag är utbildad lärare med behörighet att undervisa upp till åk 3-4, med inriktningarna matematik- och naturkunskap samt läs- skriv- och kommunikationsutveckling. Jag vill inte bli betraktad som någon som bara passar barn. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-18 20:59 | |
![]() | men lelou: vad ska "de dumma" söka för jobb? Man kan väl inte ha så elitistiska tankar om människor? Det låter lite nazi-danskt, eller eg bara dumt. | |
| Dumblondin - Ej medlem längre | 2011-05-18 21:02 | |
![]() | Gummi, är du lärare? | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-05-18 21:04 | |
![]() | Midna79; Ja tänk om engagemang och arbetsprestation vore direkt proportionellt mot lönen. | |
| Midna79 | 2011-05-18 21:05 | |
![]() | Ja det hade varit gött. | |
| le-lou | 2011-05-18 21:08 | |
![]() | lärarutbildningen har blivit en slaskutbildning dit vem som helst söker, lätt att komma in, och lite "hoppa på-utbildning". Krävs inget engagemang längre, och det följer in i läraryrket. Höj kraven och få engagerade lärare som verkligen vill åstadkomma nåt. Vem tror ni söker till läkarlinjen? Den som "bara tar nåt" i brist på annat? | |
| Gunso | 2011-05-18 21:11 | |
![]() | I läraryrket, likväl som i alla andra, borde lön förstås vara avhängigt kompetens. Det finns mängder av lärare som knappt borde får betalt öht, likväl de som borde avlönas rikligt. Som lärare ska du naturligtvis se till att eleverna uppfyller målen men tyvärr tas inte mycken hänsyn till hur elevgrupperna ser ut. Risken är, beroende på ekonomin på respektive skola, att varken resurser/elevassistenter eller tillräcklig tillgång till t.ex. specialpedagog existerar. Lite som att sitta i kassan OCH packa upp varor, samtidigt givetvis, på Ica kanske? Slånbär - du är medveten om att lärare (oavsett ålder på barnen) är ålagda att dokumentera, utvärdera, skriva planer hit, skriva andra planer dit, göra kvalitetsredovisningar osv. in absurdum? Mer pappersjobb = mindre tid att använda "ordbajseriet man tvingas skriva ner" i verkligheten. Det är galet, ja. Men inget man väljer själv. Tyvärr... | |
| Midna79 | 2011-05-18 21:11 | |
![]() | Läkarlinjen söks nog inte i förbifarten - men tyvärr kommer det in direkt olämpliga kandidater där också.....precis som på alla utbildningar. | |
| YamahaJet | 2011-05-18 21:12 | |
![]() | Håller med le-lou. Vi hade några ur basketlaget som pluggade till lärare - de var helt efterblivna. Totalt oansvariga, psykopatiska, okunniga, dyslektiska och jag vet inte vad. Har inget gott att säga om dessa individer. Vi begrep inte hur dessa kunde bli potentionella lärare, tills vi såg intagningskraven till utbildningen... | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-18 21:12 | |
![]() | tillgång och efterfrågan lelou | |
| Gummi | 2011-05-18 21:12 | |
![]() | Ja, dumblondin. Jag är gymnasielärare. | |
| le-lou | 2011-05-18 21:13 | |
![]() | Midna - olämpliga individer finns i alla brancher. Att ge lärarna en högre lön och inte ändra på utbildningskraven kommer bara ge effekten att ännu fler olämpliga personer som inte brinner för barn, kommer söka sig in. | |
| Midna79 | 2011-05-18 21:14 | |
![]() | le-lou, ja givetvis, håller helt med att utbildningen borde förbättras. Det var bl.a därför jag valde att inte slutföra den utan byta inriktning. | |